Syyskuu 2006
Havainto
21.09.2006 08:39
Sallan rata kiinnostaa hollantilaisyhtiötä
Sallan rata saatetaan rakentaa yksityisin varoin. Merkittävän hollantilaisen rautatieyhtiön edustajat neuvottelevat radan rakentamisesta Itä-Lapin kuntien kanssa ensi viikolla selvittääkseen muun muassa hankkeen kannattavuutta.
Suunnitelmien taustalla ovat raideliikennemonopolin purkautuminen vuodenvaihteessa sekä muun muassa Venäjän suuret kaasu- ja öljykenttähankkeet. Sallan kunnanjohtaja Kari Väyrynen sanoo, että ratahanke sijoittuisi Sallan ja Alakurtin väliselle osuudelle, josta kiskot puuttuvat.
Lähde: Lapin Radion uutiset
Kommentit
21.09.2006 11:08 | Pasi Kokkonen | Two thumbs up! Hieno homma jos onnistuu. Siinäpähän saa VR:kin kynsilleen. |
21.09.2006 11:28 | Jukka Voudinmäki | Hieno homma, jos toteutuu! Muistelen vain, että (Suomen) rautatiet jätettiin taannoin jossain EU-tason kokouksessa kilpailulle avauttamisen ulkopuolelle. Toivottavasti muistan tai ymmärsin uutisen aikanaan väärin. |
21.09.2006 11:45 | Che | Matkustajaliikenteen osalta kyllä. |
21.09.2006 11:45 | Che | Siis, vain tavaraliikenne avautuu 2007. |
21.09.2006 13:56 | JE | Yksityisiä ratojahan kuka hyvänsä saa Suomeen rakennella. |
21.09.2006 18:45 | Jysky | Mutta ei rajan yli. |
21.09.2006 21:04 | Ari P | Aikanaan tuota mahdollisesti rakennettavaa reittiä voisivat ehkä kulkea jopa yöjunat Helsingistä Murmanskiin. Voi kuitenkin olla, että niille olisi liian vähän kysyntää. Mutta ehkä Sallaan saataisiin sesonkiluonteista henkilöliikennettä, sillä väli Misi-Kelloselkä todennäköisesti perusparannettaisiin. Silloin matkailuliikenne junalla saattaisi olla nopeuden noston myötä kilpailukykyistä. Sesonkiluonteinen liikenne olisi mahdollista ilman sitä varten varattavaa lisäkalustoa ainakin, jos Kemijärven liikenne jatkuu. Kemijärven juna voisi sesonkiaikana ajaa Sallaan asti. Siinä tapauksessa (ja ehkä muutoinkin) Kemijärvelle kannattaisi mielestäni rakentaa uusi henkilöasema entisen Pajulan seisakkeen kohdalle, sillä silloin se olisi linja-autoaseman vieressä ja samalla myös lähempänä keskustaa eikä junan Sallaan jatkaessa tarvitsisi vaihtaa suuntaa. Tietysti myös kolmioraiteen eteläsivu olisi tällöin avattava uudelleen liikenteelle. |
22.09.2006 00:39 | JE | Jyskylle: juuri näin, ainakin käytännössä. Rajanylityspaikkoja rautatieliikenteelle ovat kv. sopimuksin Venäjän suuntaan vain nykyiset Vartius, Niirala, Imatrankoski, Vainikkala. |
22.09.2006 01:55 | pjh | Ari: erinomaisen asiallisia ajatuksia. Ehdottomasti myös autojenkuljetus pitäisi tulevaisuudessa ulottaa Sallaan. |
24.09.2006 18:43 | Jysky | Eikös jotkut metsäfirmat halua rakentaa yksityisradan rajan yli Karjalaan? Muistelisin että tämmönen juttu ois tullu telkkarista parin vuoden sisällä. |