Syyskuu 2006
Havainto
23.09.2006 20:36
Vetureiden maailmanennätysnopeus on nyt 357 km/h. Tuota vauhtia pyyhkäisi Itävallan rautateille toimitettava 1216-sarjan sähköveturi 2.9.2006 Ingolstadtin ja Nürnbergin välillä etelä-Saksassa. Edellinen vetureiden maailmanennätys, 331 km/h, oli ranskalaisen BB 9004-sähköveturin nimissä ja vuodelta 1955. Tavanomaisen kiskokaluston maailmanennätys on 515,3 km/h ja sen saavutti ranskalainen TGV-suurnopeusjuna vuonna 1990.
Lähettäjä: Esa LeskinenKommentit
23.09.2006 21:47 | IC72 | Video tuosta TGV:n ennätyksestä: //www.youtube.com/watch?v=LJb-oUgSwN8 |
23.09.2006 22:31 | Che | Kiitos linkistä. Oli komeaa menoa. |
23.09.2006 22:48 | Che | Tulipa mieleen, että mikähän on suurimman sallitun nopeuden omaava kaupalliseen käyttöön tarkoitettu vaunu... |
23.09.2006 23:37 | erakko | Olisi mukavaa päästä joskus tuollaisen ennätysnopeutta menevän junan kyytiin. Voisi olla jo melko hulppeaa yli 300km/h. :) |
24.09.2006 00:20 | Che | Ei ehkä mukavaa, pikemminkin jännittävää :] |
24.09.2006 00:32 | Esa Leskinen | Sekä syyskuun että vuoden 1990 ennätysajot taisivat olla aika turvallista kyytiä, koska kummassakin tapauksessa sekä rata että juna olivat suuriin nopeuksiin tehtyjä. Sen sijaan vuoden 1955 ennätysajo oli tosimiesten hommaa, sillä se toteutettiin normaalilla (tosin viritetyllä) kalustolla ja normaaleihin nopeuksiin suunnitetulla rataosalla. |
24.09.2006 00:37 | Esa Leskinen | Ääh, piti tietenkin sanoa \'suunnitellulla\' tai olisi pitänyt valita helpompi verbi. Sorry! Ehkä olisi aika lopettaa tältä päivältä. |
24.09.2006 00:46 | Che | Kuitenkin ero normaaliliikenteen nopeuteen oli TGV-kokeessa todella hurja, yli 50%. Ymmärtääkseni noin korkeissa nopeuksissa 5% korotuskin voi jo tehdä kyydistä äkkiä sietämättömän vatkaavaa. Turvallisuus on eri juttu, se on varmasti ollut kunnossa, mutta varmaan on ollut yllin kyllin ylimääräistä vispaamista, kitinöitä ja kolinoita :) |
24.09.2006 01:19 | Teemu Lokka | Hmm... varmaan suurinta nopeutta käyttävät matkustaja liikenteessä olevat junat on joko Ranskassa tai Japanissa?? Ainakin Japanissa suunnitellaan Sn 360 km/h junaa ... |
24.09.2006 10:17 | Ville Vehmaa | Eikös Espanjassa ole jo junia nopeudelle 350 km/h? Aikataulut suunnitellaan hitaalle nopeudelle 330 km/h. Noin nopeasti ei vielä kuitenkaan ajeta, sillä rata ei ole ihan valmis. |
24.09.2006 10:51 | Jorge | Mikäs on korkein Suomessa virallisesti ajettu km/h-lukema? |
24.09.2006 10:59 | Lari Nylund | Pendolino (Sm3) oikoradalla elokuussa 2006 nopeus 242 km/h, taitaa olla virallinen nopeusennätys Suomessa. Kuulemma mittari oli näyttänyt jopa lukemaa 245 km/h. |
24.09.2006 11:00 | Arttu Kosonen | Oliko se Sr2 vai Sm3, jolla sitten ajettiin 240 km/h? |
24.09.2006 11:48 | Lari Nylund | Arttu taisi kirjoittaa kommenttinsa samaan aikaan minun kanssa, joten siitä varmasti tuo kysymys. Riviä ylempänä on vastaus kysymykseen. |
24.09.2006 13:19 | petaso | Mikä muuten on Sr2 ennätys nopeus Suomessa jos Pendolinon ennätys on tuo 242 km/h. Entä Sr2:n serkut ulkomailla. |
24.09.2006 15:42 | Nikolas | Jos nyt en ihan väärin muista, niin kyseisen ajon ajaneelta veturikuskilta olen kuullut että Sr2+4Ed* on menty 244km/h. |
24.09.2006 15:42 | Nikolas | Ja veturi taisi olla 3244. |
24.09.2006 21:05 | Ile M. | Jo vain oli kyytiä! Ratapenkka vaan pölisi! |
24.09.2006 21:07 | Ile M. | Ei kellään muuten tietoa Suomesta tai maailmalta,millaiseen vauhtiin dieseli saatu piiskattua? |
24.09.2006 21:34 | akik | Mikset yrittänyt itse löytää? //en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record_for_railed_vehicles |
24.09.2006 21:35 | Esa Leskinen | Dieseleiden nopeusennätys taitaa olla 238 km/h. Tätä vauhtia paineli brittiläinen HST 125-kiitojuna 1.11.87. Valitettavasti minulla ei ole tietoa, missä päin Britanniaa ennätys saavutettiin. |
24.09.2006 21:38 | Ile M. | Juu etsinhän minäkin,just piti lisätä mutta siinähän se jo onkin. |
24.09.2006 21:43 | Teemu Lokka | 271km/h TEP-80 :O Toisaalta Nipponissa ollaan menty maglevillä melkein kuuttasataa kilsaa :D aatelkaas tuollanen maglevi juna tänne ajamaan Helsinki-Kajaani reittiä nonstoppina... paljos olis matka aika jos juna menis 550km/h |
24.09.2006 22:30 | Jorge | Mitä kotimaisten dieseleiden nopeusennätykset ovat (Dr16, Dr13, Dr12, Dv12)? Entäs höyryt - paljon se Rulla-Pekan nopeusennätys oli? |
25.09.2006 02:09 | jpl | Dv12:ssa vaihteisto rajoittanee kaikki nopeusennätysyritykset hulppeaan 125:een. Pendoilla on ajettu varmaan joskus 1995 jo tuo \"nopeusennätys\" 242 km/h, eli kaluston tyyppihyväksymiseen vaadittava 220 km/h + 10%. |
25.09.2006 05:13 | BT | Helvetti, me ollaan ihan saatanan saamattomia Suomessa kun ei mitään ennätyksiä saada aikaiseksi. Noita listoja Wikipediassa kun katsoi niin ei Pendolino S220:n 220km/h tunnu missään. |
25.09.2006 09:41 | Tuomas Myllylä | TEP-80 271 km/h! Onko kellään tietoa/kuvaa minkä näköisestä härvelistä on kysymys? |
25.09.2006 10:01 | Otto Tuomainen | //www.parovoz.com/newgallery/index.php?ID=681&LNG=EN |
25.09.2006 11:41 | Esa Leskinen | Näihin ennätysasioihin liittyen sellainen tieto, että Virgin Trains-rautatieyhtiön sähkömoottorijuna kulki 22.9.06 välin Glasgow-Lontoo ennätysajassa. Brittipendolinolta meni 642 kilometrin matkaan 3 tuntia ja 55 minuuttia. Non-stop-matkan keskinopeus oli siis 164 km/h. |
25.09.2006 11:53 | Che | TEP-80 on kyllä ehkä maailman asjanmukaisin uusi veturi, kaikki suoritusarvot kovempia kuin keskiverto sähköveturilla... ikävä kun jäi prototyypiksi :( |
25.09.2006 15:21 | akik | BT: suomi on sen verran pieni maa, että n. 200km/h max nopeus on ihan riittävä nopeus, jos sitä vaan pystyttäisiin hyödyntämään kaikkialla. |
25.09.2006 16:01 | Che | Tosiaan sekin riittäisi että kaikki tärkeimmät rataosuudet voitaisiin ajaa läpi tasaisella 160km/h nopeudella ilman jarrutteluja ja kiihdyttelyjä. |
25.09.2006 16:30 | Dakkus | temeteus: //vaunut.org/liikennepaikat?tyyppi=1&hae=kajaani <== 633,491km on Helsinki-Kajaani. Eli reilu tunti menisi, jos jatkuvasti olisi maksiminopeus, eli kiihtyvyys ja hidastuvuus olisivat äärettömät. |
26.09.2006 17:30 | Jouni | Kuva ennätysveturista: //vaunut.org/kuvasivu/29824 |