Syyskuu 2006
Havainto
25.09.2006 21:21
HELSINKI-OULU hintaesimerkkejä.
VR:intercity 63,60?.
Expressbus:64,80??
Finnair:119?
Finncomm:(kemi)37,44?
blue1:39?
Hinnat sisältävät paikkamaksut verot ja muut maksut 2lk:ssa.Hinta ero on melko suuri kun vertaa blue1 39e vr 70e.
Kommentit
25.09.2006 21:23 | Otto Siren | Kysymys merkit ei ole tarkoituksella paitsi tuo bussin hinta. |
25.09.2006 21:26 | =Waliwali= | Mikä lie toi Finncomm? |
25.09.2006 21:33 | Ilkka Kudjoi | Etsivä löytää, //www.finncomm.fi Haluaisiko orgin väki lentoyhtiötyyppisen hinnoittelun rautateille? Konseptihan on käytössä jo Ruotsissa, aikainen varaaja saa matkan halvemmalla kuin viime tippaan jättävä. |
25.09.2006 21:40 | Tapani | Jos haluan lentää Ouluun lauantaina vaikka 30.9 ja valitsen lentoyhtiöksi Blue 1. Mitä ihmettä, kone antoi minulle hinnaksi 96,60e. Taidan kuitenkin mennä junalla. |
25.09.2006 21:54 | MattiL | Ruotsissa kaukojunahinnat ovat sitä luokkaa, että joustoa sietää ollakin. Monilla reiteillä valtaosa vuoroista on nykyisin X2000:ia, joissa toisen luokan perushintakin on melko rasvainen. Jonkinasteinen joustavuussysteemi noissa Suomen junahinnoissa voisi kyllä olla. Omalta kohdaltani ainut käyttökelpoinen jousto taitaa nykyisin olla kesäinen lomapassi, jolla silläkin pitää tehdä kohtuullisen pitkää turneeta, että sen osto kannattaa. Eikä noissa lentokoneissa todellakaan myydä kuin muutama paikka noilla minihinnoilla, sen paremmin suomalaisissa yhtiöissä kuin Ryanairillakaan. |
25.09.2006 22:12 | okeskira | Muuten hyvä vertailu, mutta esimerkiksi tuo Blue1:n hinta on tarjoushinta jota ei saa kaikille päivämäärille. Listan mukainen hinta lieneekin lähempänä Jouko Tapanin 96,60 euroa. |
25.09.2006 22:18 | Lari Nylund | Lentoyhtiöt tarjoavat tasaisin väliajoin halpoja lentoja, mutta tosiaan rajallisen määrän ja yleensä vielä epäinhimillisillä lähtöajoilla. Esimerkiksi Helsingistä on todella edullisia lähtöjä mm. Ouluun ja Rovaniemelle, mutta lähtöaika kello 5-6 välillä tarkoittaa taksin käyttämistä Helsinki-Vantaan lentoasemalle (+30-40 euroa). Lento saattaa siis olla jopa halvempi kuin matka kentälle. Ei siinä mitään, tarjoukset ovat tarjouksia - listahinnat listahintoja. VR:n hinta on sama 8 viikkoa tai 8 minuuttia ennen lähtöä. Lisäksi lipun voi vaihtaa maksettu toiseen junaan ennen lippuun merkityn junan lähtöaikaa. Halpalennoissa taas ei ole yleensä mitään pelivaraa. Jos et pääse kyytiin, niin et pääse ja ostan uuden lipun. |
25.09.2006 22:18 | Otto Siren | Yritän vain sanoa että kun ihmiset matkustaa ouluun harvempi valitsee junan vaikka lento olisikin hieman kalliimpi.Olen ehdottomasti sitä mieltä että VR:n pitäisi laskea juna-lippujen hintoja n:20%.Ihmiset siirtyvät käyttämään yksityisautoja koska juna on kalliimpi.Ja sitten VR:llä ihmetellään kun junat kulkevat tyhjinä.pikkuhiljaa suomen rataverkko pienenee ja lopulta on jäljellä ainoastaan välitHelsinki-Turku ja Helsinki-Tampere. |
25.09.2006 22:38 | Sakari Kestinen | Otto: mulla on päinvastaisia kokemuksia. Junat ovat pääsääntöisesti olleet joko täynnä tai lähes täynnä, yksinään on harvoin saanut istua. Näin ainakin Etelä-Suomessa. Tietenkin mm. Haapamäen kolmiossa on näitä \"mitä, onks täällä muitakin matkustajia ku mää\"-vuoroja, jolloin tosiaan hämmästyy jos jostain Pihlajavedeltä joku nousee kyytiin. Lentoyhtiömalli olisi ihan kannatettava ainakin osittain, täyden hinnan maksavalla lipulla säilyisi nykyinen joustotakuu. |
25.09.2006 23:00 | erakko | \"Esimerkiksi Helsingistä on todella edullisia lähtöjä mm. Ouluun ja Rovaniemelle, mutta lähtöaika kello 5-6 välillä tarkoittaa taksin käyttämistä Helsinki-Vantaan lentoasemalle (+30-40 euroa).\" Miten niin tarkoittaa? Ei sen enempää kuin muinakaan kellonaikoina. Sitä paitsi, jos on pihinsorttinen henkilö, niin voihan sitä mennä vaikka pyörällä Helsinki-Vantaalle, saa samalla vähän liikuntaa. ;) |
25.09.2006 23:10 | Che | Joillekin tarkoittaa, joillekin ei. Helsingin ulkopuolella yölinjatarjonta on kyllä aika kuivaa. |
25.09.2006 23:38 | Jorge | Itse Opiskelijana käytän arviolta 50%/50% junaa ja lentokonetta Helsinki-Oulu välillä. Juna kestää sen pyöreät 6h ja lentokoneella pääsee kaikkineen turvatarkastuksineen ja keskustaan/kentälle siirtymisineen ym. noin 3h. Juna taas menee keskustasta keskustaan ja ilman turvatarkastuksia. Taksi esimerkiksi Katajanokalta lentoasemalle aamulla klo 5-6 maksaa noin 20 euroa. |
26.09.2006 07:38 | Otto Siren | En todellakaan halveksi junia ,vaan kyllä minä aina Lappeenrantaan ja Kuopioon junalla.Sakari:Lomapassimatkalla kun kävin ei pohjois-suomessa ollut junissa juurikaan ihmisiä. P84 matkustin ei ollut makuuvaunu-osastolla kuin vaan yksi opiskelija.Päivävaunussa pari armeijalaista.Juuri tuolla perusteella niitä junavuoroja karsitaan. |
26.09.2006 07:39 | Otto Siren | *makuuvaunu osastolla oli vain yksi opisekelija* |
26.09.2006 13:32 | Antti Hilmola | Halumalleni vuorolle viikonloppulento Blue1 yhtiöllä (meno-paluu) Helsinki - Oulu 178,25 ¤. Ajankohta on lokakuun lopussa ja paikat varattu syyskuun puolivälissä. Tiukka aikataulu estää junan käytön tuona perjantaina! Todellisuus on se, että yhdenkään lentoyhtiön sunnuntaihinnat eivät kestä hintavertailua junan kanssa. Mutta jos matkustuspäivät ovat viikolla ja matkustusajalla ei ole väliä, niin kyllä hintoja voi vertailla! |
26.09.2006 20:26 | Tapani Kunnas | Turha toivoa VR:n hintojen alennuksia. Homma meni kiville siinä vaiheessa, kun VR muuttui liikeyritykseksi ja unohdettiin, että perustasoisen julkisen liikenteen tulisi olla peruspalvelu samaan tapaan kuin on esim. koulutus, terveydenhuolto ja päivähoito. Perustasolla tarkoitan tässä nykyisen sinisen kaluston, taajamajunien ja vanhan hyvän ajan postiautojen tarjoamaa julkisen liikenteen tasoa. IC- ja Pendotaso voisi sitten kaikin mokomin olla bisnestä, samoin kuin pikavuorolinja-autoliikenne. |
26.09.2006 22:27 | MattiL | Vielä vertailua, miten Ruottin homma toimii. Suomessa Hki-Kokkola Pendolinolla 2.lk 58 euroa, vakiona aina. Ruotsissa vastaavanmittainen siivu on Tukholma-Göteborg. Ovh. toisessa luokassa X2000:lla on noin 120 euroa. Tarjoushinta \"2.klass just nu\" antaa 10-50 prosentin alennuksen, matkustusajankohdan kysynnän mukaan. Maksimialennuksella pääsee siis Suomen hintatasoon, mutta on perillä miltei tunnin nopeammin. |
27.09.2006 12:54 | Yppis | Hommma taisi mennä kiville jo virastoaikana, tuolloin loppui henkilöliikenne esim. Kelloselkään, Taivalkoskelle, Raumalle, Kristiinankaupunkiin, Kaskisiin, Raaheen, Porvooseen, Heinolaan, Loviisaan, Haminaan, Niiralaan, Ilomantsiin ja Valkeakoskelle, sekä Savonlinna-Huutokoski ja Jyväskylä-Haapajärvi välillä. Liikelaitoskaudella loppui Turku-Uusikaupunki, Nurmes-Kontiomäki ja Taivalkoski uudelleen. OY:n aikana ei ole loppunut mitään, vaan uutena on tullut oikorata ja Kotka-Kotkan satama. |
27.09.2006 20:48 | Tapani Kunnas | Ei ole loppunut mitään? Onhan: Kemijärven yöjunaliikenne, Helsinki-Oulu yöjunat itäistä reittiä, Pendoliikenne Hämeenlinnaan, Pika- ja IC-liikenne Riihimäen ja Lahden välillä... Uusi Juna-Aika toi paljon huononnuksia liikenteeseen. Koska VR toimii liiketaloudellisin periaattein, se parantaa palvelua siellä missä matkustajia on paljon, ja tässäkin asiassa yhteen suuntaan kumartaminen aiheuttaa pyllistyksen toisaalle. Se on nykytilanteessa pakkommentti=Ei ole loppunut mitään? Onhan: Kemijärven yöjunaliikenne, Helsinki-Oulu yöjunat itäistä reittiä, Pendoliikenne Hämeenlinnaan, Pika- ja IC-liikenne Riihimäen ja Lahden välillä... Uusi Juna-Aika toi paljon huononnuksia liikenteeseen. Koska VR toimii liiketaloudellisin periaattein, se parantaa palvelua siellä missä matkustajia on paljon, ja tässäkin asiassa yhteen suuntaan kumartaminen aiheuttaa pyllistyksen toisaalle. Se on nykytilanteessa pakko hyväksyä. Mutta tämä keskustelu on varmasti käyty tälläkin kanavalla jo monta kertaa, joten turha sitä lie tässä enempää vatvoa. Itse aiheeseen liittyen kävin tänään ostamassa 840 eurolla junalippuja tämän ja ensi viikon työmatkoille, kun lentämiseen totaalisesti kyllästyneenä siirryn ainakin joksikin aikaa kiskoille. Ja kunhan Verkkokauppa tuo tilaamani videokameran, rupean myös dokumentoimaan matkojani Eläviksi Kuviksi. |
29.09.2006 14:52 | Yppis | Tapani olet oikeassa että turha on asiaa vatvoa. Ilmaisin itseäni ehkä epätarkasti, sillä tarkoitin ettei VR OY:n aikana ole yhdeltäkään rataosalta lopetettu henkilöliikennettä, no senkin aika koittaa ilmeisesti 1.1.2007. |