Tammikuu 2007
Havainto
02.01.2007 22:11
Mitähän Pasilassa on tapahtunut, ei ainakaan mitään kovin järjellä pilattua hommaa, kertovat VR:n webbisivut:
========
Liikennetiedotteet
Helsingistä klo 19.27 Rovaniemelle lähtenyt juna myöhässä (2.1.2007)
Helsingistä klo 19.27 Rovaniemelle lähtenyt pikajuna (P 265) on myöhässä noin 50 minuuttia. Syy: Pasilan kohdalla junassa tehty ilkivalta.
Kommentit
02.01.2007 22:18 | Oskari Väisänen | Olin Tikkurilassa noin kello 19:50 ja kauko-ohjaaja (?) kuulutti, että P 265 on myöhässä noin 20 minuuttia teknisen vian vuoksi. Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla mitä Pasilassa on tapahtunut. Ehkä joku informoi? |
03.01.2007 00:39 | doubledecker | Matkustajan hätäjarru oli vedetty Edm:stä. |
03.01.2007 16:04 | joht. Nyman | No nyt tämäkin selvisi: IS 3.1.2007, sivu 3: "Lapset unohtuivat junasta, vanhemmat hätäjarruttivat. Lapsensa Helsingin junalaiturille unohtaneet venäläisvanhemmat eivät kaihtaneet turvautumista ääsimmäiseen keinoon yhdistääkseen pesueensa uudelleen. He vetivät hätäjarrusta." |
03.01.2007 18:13 | Oskari Väisänen | Keksiikö nuo iltalehdet noita juttuja ihan päästä vai onko tuo totta? :D |
03.01.2007 18:14 | Oskari Väisänen | //iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1295871 |
03.01.2007 20:58 | Jouni | 265:lla jotain ongelmia myös tänään, lähti Helsingistä 20.10. |
03.01.2007 21:18 | Oskari Väisänen | Veturivika/Tekninen vika kertoo VR:n liikennetiedote. |
03.01.2007 21:20 | Oskari Väisänen | "Pikajuna Helsingistä klo 19.27 Kolariin myöhässä Helsingistä klo 19.27 Kolariin lähtevä pikajuna (P265) jäi teknisen vian vuoksi lähtiessään myöhään 43 minuuttia." Vai että menee P265 Kolariin. :P |
03.01.2007 22:00 | Mikko Mäntymäki | P265 menee Rovaniemelle, ei todellakaan Kolariin. Sr2-sarjan vetureissa pitäisi olla hyvä lisätoiminto "hätäjarrunperuutus". |
03.01.2007 22:13 | Arto | Mites nuo hätäjarrut oikein toimii? Jos vaunusta avataan jarruputken venttiili niin ei kai sitä veturista voi kääntää takaisin kiinni asentoon? |
03.01.2007 22:27 | Mikko Mäntymäki | Epäilen että tuo liittyy aika vahvasti EP-jarruihin koska sähköllä saadaan paine jarrusylinterintaakse sähkön-nopeudella. Jarruviive pienenee olemattomiin. Jos sama tekniikka saataisiin kaikkiin tavaravaunuihin niin junien jarrutusmatkat pienenisi kolmannekseen nykyisestä. |
03.01.2007 22:40 | Arto | Niin sähköisesti ohjattuja jarruja? Onko kaikissa matkustajavaunu kalustossa EP-jarrut? |
03.01.2007 23:05 | eliitti-karhu | ei kyllä ole järjellä pilattua toimintaa, jos kiskotaan hätäjarrusta kun lapset unohtuvat junasta.. |
03.01.2007 23:41 | joht. Nyman | Tai ehkä muotoilisin asian niin, että ei ehkä ole järjellä pilattua toimintaa, mikäli lapset unohtuvat junasta. |
04.01.2007 00:38 | Dakkus | Häh? Mitenniin ei ole järjellä pilattua toimintaa vetää hätäjarrusta tuollaisessa tilanteessa? Jätetään ne paikallista kieltä osaamattomat lapset vaan laiturille seisomaan ja lähdetään itse Rovaniemelle. Jee. Mun mielestä tuo on juuri sellainen tilanne, jonkalaisia varten hätäjarrut ovat olemassa. Pienet lapset yksinään juna-asemalla oudossa maassa on todellakin hätä. Ja hätää varten on hätäjarru. Mitä muuta tuossa tilanteissa olisi pitänyt tehdä? Eivät venäläiset välttämättä osaa mitään paikallista kieltä, jolla olisivat saaneet konnarin pysäyttämään junan. Lisäksi konnarin löytäminen olisi voinut kestää sekin niin kauan, että juna olisi ollut auttamattoman kaukana Pasilan laitureista sen viimein pysähtyessä jä lähtiessä peruuttamaan Pasilaan. Typerää tässä on ollut se, ettei konduktöörille ole heti ilmoitettu, missä vaunussa jarrusta on kiskaistu. Sen sijaan se, että lapset noin vain unohtuvat laiturille, on erittäin typerää. Tuon hätäjarruilmoituksen olisivat voineet juosta konnarille myös vaunun muut matkustajat. Käsittääkseni tuon tietäminen nopeuttaa jarrujen avaamista todella merkittävästi. Vaikea kuvitella, että jarruttajia olisi tuossa tilanteessa myöskään rankaistu, koska jarrutus ei selvästikään ole ollut ilkivaltainen. |
04.01.2007 00:43 | Dakkus | No okei, tyhmää on kyllä ollut pysäyttää se juna /ennen/ Pasilaa, kun olisi päässyt /nopeammin/ sinne CRS:lle jäämällä pois vasta junan muutenkin pysähtyessä Pasilaan. Voi kyllä olla, etteivät nämä matkustajat tienneet junan aikovan juuri pysähtyä, normijarrutus laiturin loppuun kun alkanee vasta samaan aikaan kun hätäjarrutus laiturin alkuun on alkanut, eikä Pasilaa taideta pohjoiseen mennessä kuuluttakaan pitkänmatkanjunissa. Vanhempien huoli lapsistaan on kuitenkin aika hyväksyttävä syy paniikkireaktioihin. |
04.01.2007 01:24 | jpl | Kaksikerrosvaunussa oleva hätäjarrukahva ohjaa sähköisesti ko. vaunun hätäjarruventtiiliä, joka yksinkertaisesti tyhjentää jarrujohdon. (jotenkin näin?) |
04.01.2007 01:28 | jpl | Jarrutus siis aiheutuu koko junan vaunujen läpi kulkevan jarrujohdon tyhjentymisestä. Vanhemmat jarrukahvat taasen toimii niin, että jarrujohto (semmoinen viiden sentin metalliputki) kulkee joka kahvan kautta ja kahva avaa suoraan venttiilin, joka päästää ilmat pihalle... Pendolinossa taisi konduktöörin huoneessa olla punainen "paniikkikahva" suoraan putkessa kiinni. |
04.01.2007 14:22 | Che | Äidinvaisto ei todellakaan lue lakia tuollaisissa tilanteissa. Mutta erikoista kyllä unohtaa lapsensa pihalle. Melkein kuin unohtaisi kengät kotiin aamulla. |
04.01.2007 18:32 | joht. Nyman | Mä kirjoitin alunperin tämän havainnon VR:n liikennetiedotteisiin perustuen, joten luulin että kyseessä on ilkivalta. Tiedotteessa olisi pitänyt mielestäni lukea "Syy: äidinvaisto", niin kukaan ei olisi kysellyt mitään... ;-) |
08.01.2007 16:57 | Ari P | Dakkus: Makuuvaunuissa (uusissakaan) ei tule yleensäkään mitään kuulutuksia. |