Tammikuu 2007

Havainto

03.01.2007 21:21

Pikajuna Kolarista klo 18.55 Helsinkiin myöhässä

Kolarista klo 18.55 Helsinkiin lähtevä pikajuna(P272)jää teknisen vian vuoksi lähtiessään myöhään noin 3 tuntia.

Lähde: VR liikennetiedote

Lähettäjä: Oskari Väisänen

Kommentit

03.01.2007 21:24 Oskari Väisänen Kun etsii junanumerolla 272 tietoa niin syyksi kerrotaan veturivika.
03.01.2007 21:45 Oskari Väisänen Nyt arvioitu lähtöaika Kolarista on klo: 22:55.
03.01.2007 21:53 Epa Onkohan taas junamatkalegendoihin päätyvä porokolari maalauksellisen tiettömien taivalten takana?
03.01.2007 22:18 Heikki Itävuo Veikataan, että veturi on hajonnut ja korvaava veturi joudutaan ajamaan Oulusta tai hyvässä tapauksessa Kemistä.
03.01.2007 22:22 Oskari Väisänen Nyt taas ilmoitetaan, että arvioitu lähtöaika Kolarista on 21:55, vaikka se on mennyt jo ohi...
03.01.2007 23:39 joht. Nyman No nyt näyttäis lukevan, että lähti Kolarista klo 22.54. Aamuvirkut voivat kaiketi kirjoitella tähän, moneltako juna saapuu aikanaan Helsinkiin - toisin sanoen, kuinka paljon 272 saa aikataulu matkallaan kiinni.
03.01.2007 23:49 Oskari Väisänen Niin, junahan saapuisi aikataulun mukaan Helsinkiin vasta klo: 9:33, joten ei kamalan aamuvirkku tarvitse olla. :P
03.01.2007 23:49 Epa Veikkaan Helsinkiin saapumisajaksi klo 11.32. Tällöin juna ajelisi Riihimäeltä alaspäin Pendolino46:n perässä, mutta R-junan edellä.
04.01.2007 00:04 KooPee Helpostikin se saa ainakin tunnin aikaa kiinni. Katsokaapas sen seisonta-aikoja esim. Tampereella. Tuolla junalla piti tulla Oulusta, mutta ehdin aiempaan!
04.01.2007 00:04 Oskari Väisänen Minä kuvittelisin, että juna saa aikatauluaan enemmän kiinni, onhan Tampereella pitkähkö tauko, mutta ken tietää.
04.01.2007 00:06 Oskari Väisänen Noniin, samaan aikaan taas KooPeen kanssa kirjoitettiin. :)
04.01.2007 08:32 Tapani Kunnas Melko vaikeaa näkyy olevan aikataulun kiriminen yölläkin, ainakin Pohjanmaan yksiraiteisella osuudella. ONhan siellä yöaikaankin tavarajunia liikkeellä. Ylivieskan kohdalla juna on ollut liki 5 h myöhässä. Noita "Matkustajien odotus" -merkintöjä vähän ihmettelen: jos juna on 4 h myöhässä, luulisi, että matkustajia ei enää tarvitsisi odotella...
04.01.2007 08:58 Move off Pohjanmaan radan ruuhkaisuus selittää kyllä sen, ettei aikataulua ole saatu kirittyä kiinni, mutta miten on mahdollista, ettei Oulussa ole heti saatu uutta veturia, vaan sitä on odotettu lähes tunti (Seisonta-aika oulussa 59 minuuttia, syy: veturin odotus)! Kovin ovat sähköveturit kortilla nykyään...
04.01.2007 09:38 Juhana K Kortillahan sähkärit ovat, mutta kyllä toki olisi luullut, että joku veturi Oulusta olisi löytynyt tuohon mennessä käyttöön. Olisivat sitten ajaneet vaaleella Helsinkiin saakka! Siinä olisi ollut riemua kerrakseen radanvarsilla.
04.01.2007 10:48 Otto Siren Oulussa meni lähes tunti odotellessa veturia,joten se jäi vielä lisää aikataulusta jälkeen.Arvioitu saapumisaika Tikkurilaan on 11.32 ja on Helsingissä luultavasti n 11.50.
04.01.2007 12:04 Oskari Väisänen Juna on saapunut Helsinkiin klo: 11:51. Juna siis lähti Kolarista 3 tuntia 59 minuuttia myöhässä ja saapui pääteasemalleen, Helsinkiin 2 tuntia 18 minuuttia aikataulustaan jäljessä. Kuten Tapani jo tuossa edellä totesi Ylivieksan kohdalla lähes 5 tuntia myöhässä!
04.01.2007 12:07 Epa Lopullinen saapumisaika Helsinkiin oli vr.fi -kulkutietojen mukaan klo. 11.51.
04.01.2007 12:13 Siltalan pehtoori Sähkäripula taitaa olla tosiasia. Tämän aamun taajis 711 lähti Kajaanista Oulun Ison Vaalean vetämänä. Venäläisjuniin uppoaa sähkäreitä. Kajaanin ohitti 09.55 M532 kahden Sr1:n vetämänä. Ja yllätyin Kajaanin asemalla olleesta Pendolinosta ennen puolta päivää. Ilmeisesti kutsuvierasjuna, koska asemalla oli liputus ja Pendolinon edessä paloivat ulkoroihut.
04.01.2007 13:52 6nen Täällä Turun päässä ehdittiin jo miettiä, minkä junan perässä Kolarin henkilö- ja autovaunut tänne tulevat, mutta kyseinen vaihtoyhteyshän ei nyt välipäivien aikana ollut käytössä...
04.01.2007 14:56 pia eemeli Nyt on sähkäri pula, kohta myös miehistö...
04.01.2007 15:31 Move off Miehistöpulaa on jo nyt. Veturimies-lehden 3/2006, s. 7 //www.veturimiesliitto.fi/easydata/customers/vml/files/Veturimieslehdet/veturimies_3-2006.pdf mukaan jo kesällä oli 75:n henkilön vajaus työmäärään nähden ja se kasvaa lähivuosina 200:aan vaikka koko ajan koulutetaan uusia kuljettajia. Mistähän mahdolliset uudet operaattorit saavat koulutettua henkilökuntaa, kun VR:lläkään heitä ei ole tarpeeksi?
04.01.2007 15:40 Che Olisiko aika höllentää hiukan seulaa, kun mitä olen asiaa tuntevien kommentteja kuullut, niin olen ymmärtänyt että ihan hyviä ja terveitä työntekijöitä on hylätty seulonnoissa. Halukkaitahan pitäisi alalle olla tarpeeksi.
04.01.2007 16:03 pia eemeli Siitä seulan höllentämisestä en oikein tiedä... Laatu voisi kärsiä ;)
04.01.2007 16:51 Che Jos on niin, niin sitten pitää vaan suurentaa oppilaitosta :) Onko koulutuskeskus nyt rautatiehallinnon alaisuudessa?
04.01.2007 19:07 Che Asdfgqerh. Siis suurentaa oppilaitosta JA mainostaa koulutuksia enemmän.
04.01.2007 21:16 Arto Kun valintaperusteet asetetaan tarpeeksi korkealle voidaan olla varmoja ettei valitsijoiden mielestä kelvollinen aines olekaan kiinnostunut alasta, sillä heillähän on runsaasti muitakin vaihtoehtoja. Mihin se rima sitten olisi asetettava, no siihen en osaa sanoa mitään.
04.01.2007 22:17 Che Mietin lähinnä sitä, että onko se rima suora, vai onko se vähän kiero, eli jossain kohti korkeammalla, toisaalla matalammalla. Oppilaiden yleisen tason pitää ilman muuta olla korkea, sitä ei ole syytä muuttaa.
04.01.2007 22:19 Che Myöskin epäluuloinen suhtautuminen harrastajiin epäilyttää.
04.01.2007 22:54 jpl Kys. koulutukseen hakijoita kohdellaan hyvin oli sitten harrastaja tai ei. Kaikki riippuu käytännössä hakijasta itsestään ja tietysti myös hakijan asenteista työntekoon jne...
04.01.2007 23:55 Che Hienoa kuulla.
05.01.2007 11:43 CoCoNut HÖH. En ymmärrä tätä SF-menoa. (SovietFunland) Jos taitavia tyyppejä on, mutta ne eivät halua tulla hommiin, on duuni hinnoiteltu väärin. Ääritilanteessa rahalla saadaan porukkaa vaikka MD11:n ohjaimista Dm12:n puikkoihin. (= melko reilu korotus)
05.01.2007 12:49 Che Lentokapteenin tai hommiinhan tuota veturikuskin hommaa voisi tosiaan verrata.
05.01.2007 18:37 joht. Nyman Heh, juu. Riittävän monen vuoden työkokemuksen jälkeen on mahdollisuus ajaa monimoottori- tai yhteiskäytössä olevaa veturia. Lisäksi ratapihatyöskentelyn jälkeen siirrytään tilausjuniin ja vasta sen jälkeen aikataulunmukaisien junien kuljettajaksi. Sekin pitää muistaa, että ensimmäisinä vuosina saa ajaa veturia vain päiväsaikaan, eikä sumussa lainkaan, huonon kelin vallitessa asemat tulee sivuuttaa pysähtymättä.
06.01.2007 02:12 Dakkus Eikö parempi vastine tuolle sumujutulle olisi opastimet, niiden kohdallahan sumu vaaratilanteita voi aiheuttaa. Eli kokemattoman kuljettajan olisi huonon kelin vallitessa sivuutettava opastimet pysähtymättä.
10.01.2007 00:03 Pekka7 Sinällään muuten erikoista että _ilmeisesti_ veturimiehillä (samoin kuin liikenteenohjaajilla ja joillain muillakin liikennepuolen työntekijöillä) on joissakin kohdin tiukemmat terveydentilavaatimukset kuin esimerkiksi ansio- ja liikennelentäjillä.