Tammikuu 2007
Havainto
08.01.2007 22:09
Kummitusjuna 16:27 Helsingistä Kouvolaan ajoi ensimmäistä kertaa uuden vuoron, jonka piti pysähtyä Haarajoella ja Mäntsälässä. Tuloksena oli pysähdys Haarajoen keskiraiteelle ja juna jäi odottamaan lupaa peruuttaa. Juna lähti 17:13 peruuttamaan etelään kilometrille 38 ja sitten takaisin Haarajoen asemalaiturille.
Lähtö 17:20 Haarajoelta 15 minuuttia myöhässä. Saapuminen Lahteen noin
17:50 kun siellä piti aikataulun mukaan olla 17:29.
Taas olisi selittämistä Kouvolan kauko-ohjauksella. Vastaavaa tapahtui
oikoradan avaamisen jälkeisinä päivinä 3.9.2007.
Kommentit
09.01.2007 08:16 | Kai Vehmersalo | Havainnossa pitää tietenkin lukea viimeisenä lauseena: Vastaavaa tapahtui oikoradan avaamisen jälkeisinä päivinä: 4.9.2006 Z-juna ajoi keskiraiteelle Keravalla ja 5.9.2006 Z-juna ajoi keskiraiteelle Mäntsälässä. |
09.01.2007 11:01 | Jape Ruotsalainen | Mikä kummitusjuna? |
09.01.2007 11:34 | Kai Vehmersalo | Vakimatkustajat ovat nimenneet punaisia Eil vaunuja sisältävän Sr2 vetoisen junan kummitusjunaksi, koska sillä ei ole aikatauluissa eikä VR:n näyttötauluissa tunnusta. Juna on Helsingistä 16:27 Lahteen ollut nopeampi kuin vanhoja vaunuja sisältävät pitkät IC-junat ajaen 160 km/h ajoaikana 56 min. Nyt lisäpysähdysten myötä ajoaika 1h 2min Lahteen. Siis olkoon tunnukseton juna Kummitusjuna! |
09.01.2007 13:05 | Pauli Kyllönen | Usiampi "kummitusjuna" sahaa Ri-Hki väliä aamuin ja iltapäivisin Hki-Ri. |
09.01.2007 13:08 | LasseH | Kummitusjunillakin on numerot ja ne löytyvät kyllä es. kaukoliikenteen aikatauluvihkosta. Tuo oikoradan 16.27 -juna on juna nro 235. |
09.01.2007 13:19 | LasseH | Ja oikoradan IC-junat voisivat kulkea lujempaakin (160 km/h), junapituus tai vaunujen ikä ei tässä vaikuta vaan IC-vaunurunko sallii nopeuden 160km/h. Alhaisemman nopeuden syynä on se että näitä junia vedetään Sr1-vetureilla joiden huippunopeus on 140 km/h. Poikkeuksena Imatran IC-junapari 113/104 joka on nopeampi eli tähän junapariin on saatu Sr2-keulille. |
09.01.2007 14:31 | Move off | Olisi taas aika ryhtyä muuttamaan joidenkin Sr1:en välityksiä 160:lle. Niitähän oli aikoinaan toistakymmentä, ennen kuin Sr2:ia saatiin riittävästi nopeaan liikenteeseen. Tavarajuniin pitäisi tilata uusia 6-akselisia sähkövetureita, jolloin mm. Vartiuksen liikenteestä vapautuisi nopeita vetureita Itä-Suomen IC-juniin. |
09.01.2007 14:33 | Otto Siren | Eiköhän Itä-Suomessa pärjäillä vanhoillakin Sr1 veturilla... Ainakin minä pärjään. |
09.01.2007 14:46 | Sejase | Varmaan pärjätäänkin, mutta kyllä nyt oikoradalla pitäisi junan kuin junan, (paitsi paikun) kulkea 160. Mikäs oli muuten se perustelu, kun susien välityksiä muutettiin? |
09.01.2007 15:06 | Otto Siren | Kyllähän just paikut kulkevat 160km /h paitsi pysähtyessä... |
09.01.2007 15:14 | Move off | Jo tämän vuosikymmenen lopulla pitäisi ainakin Lahti-Luumäki -osuuden nopeustason olla 160/200, joten kyllä Itä-Suomeenkin tarvitaan nopeita vetureita melko nopealla aikataululla. |
09.01.2007 15:40 | Kai Vehmersalo | Olen kuullut eräältä veturinkuljettajalta, että Sr1 alkaa huojua suuremmilla nopeuksilla ja varsinkin 160 välityksellä. Uskottavaa on, että telin rakenne ei ole tarpeeksi stabiili isoille nopeuksille. Antaa Sr1:n olla sellaisenaan. Niinpähän Sr2 on myös levoton isommilla nopeuksilla ja sen telejä on korjattu Rautatietekniikka lehden mukaan. |
09.01.2007 20:12 | Eero Heinonen | Mosse tosiaan ei ole hyvä ratkaisu sadankuudenkympin vehkeenä. |
09.01.2007 22:36 | joht. Nyman | Eero: se on kompromissi. |
09.01.2007 22:50 | jpl | Kuuleman mukaan näillä "Sn160"-Sr1 vetureilla ajeltiinkin vain 150 km/h myös sen takia, että ongelmia ei ollut ainoastaan vetureissa, vaan myös vaunuissa... rantaradallehan piti saada nopeita junia ja tehtiin Sn140 -> Sn160 muutostyö muutamalle kymmenelle siniselle vaunulle. |