Tammikuu 2007
Havainto
12.01.2007 17:57
Ortodoksikirkko ottaa kantaa matkustamiseen:
//www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135224267126
Läde HS
Kommentit
12.01.2007 18:00 | Oskari Väisänen | Hyvä veto ortodoksikirkolta. :) |
12.01.2007 20:56 | Kuulintu | Juna on kyllä todellakin mukavin, ympäristöystävällisin, helpoin ja sekä nopeudeltaan että hinnaltaan erittäin kilpailukykyinen, ja ennen kaikkea varsinkin maantieliikenteeseen verraten todella turvallinen. |
12.01.2007 22:12 | Arto | Juna tai mikään nykyinen joukkoliikenneväline ei kykene tietyissä olosuhteissa kilpailemaan hinnallaan tai helppoudellaan henkilöauton kanssa. Yhteenveto: jos tarvitset välttämättä henkilöäautoa johonkin tiettyyn matkaan tarvitsee sinun lähes ainoina kuluina huomioida polttoainekustannukset tehdessäsi niitä matkoja jotka ovat mahdollisia myös jotain joukkoliikennevälinettä käyttäessäsi. Lohja- Jalasjärvi 322km matka maksaa minulle henkilöautolla alle 30euroa, mutta julkisilla n.60euroa! Pääoma sun muita kustannuksia jotka kuitenkin tulevat olemaan välttämättämiä muista syista johtuen ovat sikäli merkityksettömiä, koska ne ovat aika sidonnaisia. Ajokkini on jo niin vanha ettei siinä ole enää jäljellä kuin käyttö ja materiaaliarvoa.. |
12.01.2007 23:19 | Reuben | Arto: eipä taida olla koko totuus tuo 60 euroa välillä Lohja-Jalasjärvi, ellei sitten ole tarkoitus viettää viikonloppuaan rautatie-/linja-autoasemalla. Monilla saattaa matka jatkua siitä vielä johonkin suuntaan ja sekin maksaa. Joten pisteet henkilöautolle, niin kuin sanoit. |
12.01.2007 23:30 | Reuben | Unohdin tuossa sanoa, että henkilöautolla se matka maksaa alle 30 euroa vaikka matkustajia olisi neljä. Mitäs se maksaisi junalla tai linja-autolla? 240 euroa? |
12.01.2007 23:45 | Epa | Toisaalta aikakin on rahaa. Vaikkapa etätyötä tai opiskeluaskareita voi oikein mukavasti tehdä junassa ja odotushalleissa yms. Ruokailun ja nukkumisen myös. Eikä ainakaan huoltoasemien ravitsemuspalveluita voi polkuhinnoittelusta moittia. |
12.01.2007 23:51 | Epa | Ev-lut. kirkon ympäristöjärjestelmään, kirkkohallituksen kevättalvella 2001 perustamaan kirkon ympäristödiplomiin sisältyy myös säännöksiä joukkoliikenteestä. //www.evl.fi/kkh/to/kdy/diplomikasikirja_2005.htm |
12.01.2007 23:55 | joht. Nyman | Reuben: Nyt ollaan päästy siihen pisteeseen, että vuokra-auton hankinta on halvempaa kuin junalla ajo: Jyväskylän reissu Aviksesta pummitulla Corsalla maksaa 90 EUR + tietty boltsikat siihen päälle. Jos funtsii kahden hengen legioonaa ja sillä Alvar Aaltolaan edestakaisin ajoa, tulee jo pelkkä vuokra-auto boltsikoineen huomattavasti halvemmaksi kuin juna. Juu, kato ei kato, "keskieurooppalaiseen hintatasoon verrattuna suomalainen juna on varsin edullinen matkustustapa". Juu kato, näätsä kato. |
13.01.2007 00:18 | Arto | Niin matkani olen yksin taittanut lukuunottamatta IC54 matkojen kanssakärsijöitä ravintolavaunussa, joiden kanssa oli loppujenlopuksi mukava matkustaa, mutta "paikkalippu" tuli hintoihinsa ;) Ja Reubenille sellainen ajankohtainen tiedoitus, ettei Lohjalta ole säännöllistä matkustajajuna liikennettä ole ollut sitten vuodesta -83.. Eli Lohja-Helsinki ja Seinäjoki-Jalasjärven keskitysleiri välit on matkustettu linja-autolla. Uskomattomia kapistuksia on muuten kuljettamassa ihmisiä tuolla pohjanmaalla, kunnon vanhoja jyskyjä, mut ihme kyllä ne toimivat... |
13.01.2007 00:41 | Arto | Jotain 70-luvun vanhoja linjureita ja Ford Transit varustettuna kuomullisella perävaunulla. Kulttuurishokki jopa tälläiselle kehä III ulkopuoliselle, mutta kuitenkin nykyisen vuosituhannen kalustoon tottuneelle "juntille"! Jos joku väittää et Pohjois Karjala on Suomen periferia niin uskoisin pystyväni väittämään vastaan! |
13.01.2007 00:41 | Epa | Ihmisiin tutustuminen ja mukavat yhdessäolohetket kanssamatkustajien seurassa ovat juuri junan valtteja, joille mikään muu matkustusmuoto ei vedä vertaa. Junan mukavassa tunnelmassa usein ihmetteleekin puheita suomalaisten väitetystä metsäläis-erakkoluonteesta. |
13.01.2007 00:48 | Arto | No tulipa noita kommentteja päällekkäin, mutta olen Epa:n kanssa ehdottomasti samaa mieltä. Edes yksin matkustava ei jää ilman juttuseuraa junassa! IC54:n kanssa kärsijöiden kanssa on ollut erittäin mukava matkustaa. |
13.01.2007 00:56 | Epa | Vaikka matkustaisi vaunussa yksin, on ilona vaunujen mainio lauluakustiikkakin. Teen musiikkin liittyviä töitä ja harrastuksia ja erityisesti vanhojen sinisten vaunujen akustiikka on ollut ilo kokea. |
13.01.2007 01:36 | joht. Nyman | Epa: Nyt annan sulle asjantuntijan lausunnon, oo tarkkana musisoinnin suhteen junassa kuin junassa; ehdottomasti ensin kannattaa vetää kipparille "Idolsit" ja vasta hänen mahdollisen hyväksyntänsä jälkeen päästää sama sulosävel muiden matkustajien korviin. VR:lle nimittäin on nyt uusimpina kippareina palkattu (poikkeuksellisesti otan oikeuden omiin käsiin ja kerron herrojen palkattujen nimet) Kallosasko ja herra nuorempi, ei koskaan oikeuskansleri, Joni Nikula. Niin tosiaan, kyllähän Niinakin siellä lähiksissä kuulemma pyörii. Onneksi näitä "esiintymisiä" ei tallenneta liikkuvaksi kuvaksi. |
13.01.2007 02:33 | Arto | Nynnyn paikallaollessa lauluakustiikka ja varsinkin kytkykauppa läppärin kehno äänentoisto ei ole mikään nautinto. Itse IC54:ssä(juna helvetistä) matkustaneena voisin todeta ettei edes nynny soittamalla huonoa musiikkia ja muutenkin kehnoa humnoria harrastavana olisi voinut pilata matkatunnelmaa. No ehkä ne pari rotevaa hitsarin roikaletta olis saattanu nakata nynnyn vitseineen päivineen pihalle junan kiinni olevan oven läpi! |
13.01.2007 08:54 | MattiL | Arton käsitykset autoilun kustannuksista vs. juna pitänevät jotenkin kutinsa parin kolmen tonnin arvoisella minimivakuutetulla ja minimihuolletulla kärryllä, mutta teksti sisältää silti runsaasti itsepetoksen elementtejä. Kun puhutaan uusista autoista hintaluokissa 25000-35000, joita omistaja käyttää 4-5 vuotta, minkä jälkeen vaihtaa taas uuteen, verottajan laskema kustannus noin 0,40 euroa per kilometri, on faktaa. Polttoaineen osuus tuosta määrästä on bensavehkeellä luokkaa 8-9 senttiä. Kuitenkin ne loputkin runsaat 30 senttiä per ajokilometri liukenevat auton omistajan kukkarosta täysin siitä riippumatta, myöntääkö hän sen vaiko ei. Omistusasumisen kustannus ei kerry pelkästään kuukausittaisesta yhtiövastikkeesta. Etukäteen maksetun lomamatkan kustannus ei koostu pelkästään matkan aikana syntyneistä juoksevista kuluista. Junan ravintolassa juodun oluttuopin kuntannus ei koostu pelkästään siitä maksetusta tukkuhinnasta. |
13.01.2007 12:17 | Timo Salminen | Tuon Matti L:n laskutavan kannalle itsekin aikoinaan kallistuin. Kyllä kaikki kulut on rehellisyyden nimissä otettava huomioon. Aikansa minulla oli auto, mutta kun huomasin, etten tarvitse sitä mihinkään, myin pois, enkä ole kaivannut takaisin. Se kaikki vaivalloisuus, joka auton omistamiseen liittyy, jäi pois. Suosin yleisiä kulkuvälineitä, joista juna on edelleen minulle ykkönen. - Muuten asiasta toiseen: kannattaako sitä Nynnyn joulumatkalta alkanutta vanhaa kiistaa yhä jatkaa täällä milloin missäkin keskustelussa? Jos jotakin on jäänyt hampaankoloon, tämä ei varmaan ole tehokkain väylä tilanteen laukaisemiseen. Ei millään pahalla mutta minun mielipiteeni... |
13.01.2007 12:21 | Jukka Turkia | Kyllä tuolle viralliselle kilometrikorvaukselle varmasti löytyy tukevat perusteet, ei kait kukaan huvikseen ylimääräistä maksaisi. Silti se henkilöauto on toisille ihmisille kätevämpi matkustusmuoto, junalla (tai bussillakaan) kun ei pääse ihan joka nurkkaan Suomessa, etenkään oman aikataulun mukaan. Ja toisaalta, kun se auto on hankittu, niin sen arvohan laskee koko ajan, ajoi sillä tai ei (ajettaessa tietty enemmän). Mielellään meidänkin perheemme harrastaisi junamatkailua, mutta kun Ei Kannata (tm). Tämä kyllä tuntuu olevan sellainen aihe, josta voisi väitellä ja inttää maailman loppuun saakka. :) Todettakoon vain, että puolensa molemmissa. |
13.01.2007 12:23 | joht. Nyman | Enköhän mä nyt lähinnä ton asian nostanut esiin pilke silmäkulmassa, myöntäen omat törttöilyni. Tästä voi toki käyttää myös sanamuotoa "itseironia". Toki jos en osaa itseironisoida asioita riittävän selkeästi, lienee paikallaan pitää sana-arkku supussa ;-) Toisaalta, liian auki kerrotuissa jutuissa ei oo mielestäni mitään hauskaa tai funtsittavaa - kuulijalle ei jää tällöin mitään itseoivallettavaa. |
13.01.2007 13:45 | sampo | Minä ainakin matkustan junalla vapaa-aikanani vaikka omistan auton. Niin halpaa bensaa en ole löytänyt, että se tulisi junaa halvemmaksi. Voisiko joku kertoa mistä sitä (edullista bensaa) saa niin voisin taittaa työmatkani halvemmalla:) |
13.01.2007 17:01 | Reuben | Arto: Ennenkuin jakelet noita "ajankohtaisia tiedotteita" niin lue mun kommentit. Niissä en puhunut junayhteyksistä mitään. Vertasin hintoja henkilöauto/julkiset niinkuin sinäkin. |
13.01.2007 20:36 | Jarkko Korhonen | Omat käsitykseni auton kuluista, omakohtaisella tarkalla kirjanpidolla. Ajokki Citroen BX Van, pakettiautoksi rekisteröity veronkiertovehje, kilsoja 440 tkm, arvoa lienee 500+ eur. Polttoaine- ja öljynvaihtokulut (alle kympin välein, halvimmat markettisynteettiset), 6 eur/ 100 km. Pääsee alle puoleen hintaan junasta, siis alle opiskelija/eläkeläislipun vaikka kahden matkustajan kanssa. Itse harsin ajokin kasaan kun se hajoaa. Se on minulla syrjässä asuvalla kuitenkin pakko olla, joten vakuutukset, käyttömaksu ja käyttövoimavero rullaa junallakin ajaessa. Surullista, mutta junalla matkailu maassamme muualla kuin pk-seudun lähiliikenteessä on rikkaiden ja opiskelijoiden/eläkeläisten ilo. Ainoat ylimääräiset odotuksetkin tulevat siitä, jos auto laukeaa matkan varrelle (noin kerran vuodessa eri syistä näin on käynyt). |
13.01.2007 23:45 | Pasi Kokkonen | Jarkko: Kuten jo aiemmin todettin, nuo rieskat on asia erikseen. Uudehkoilla autoilla ajettaessa kulurakenne on aivan toinen. |
14.01.2007 00:16 | Jarkko Korhonen | Rieska tai rieska mutta pääsee silti. Ja laillisesti. Katsastettu on, verot ja vakuutus maksettu. Itse en näe mitään järkeä sijoittaa pienen yksiön hintaa kehonsiirtimeen. Enkä kolme kertaa sitä määrää junalippuun + mahd. jatkoyhteyskulkinelippuun millä itse pääsen omalla autolla silloin kun haluan sinne kuin haluan. |
14.01.2007 13:31 | Tapani Kunnas | Tämä auto vastaan juna -keskustelu tuntuu toistuvan vähän väliä, joka kerta yhtä hedelmättömänä. Samoja asioita vain jankutetaan. Asiahan on niin, että eri ihmisillä eri tilanteissa eri kulkutavat ovat parhaiten sopivia. Tämän keskustelunaiheen voisi laittaa vaikka aivan erityiseen sivustoon, jonka otsikkona voisi olla kolmannella kotimaisella kielellä tyylekkäästi Frequently Used Consensus Killers ja osoitteena vaunut.org/fuck. Tämän kommentin luonne varmaan tulee kaikille selväksi ilman hymiötäkin? |