Tammikuu 2007
Havainto
13.01.2007 12:11
Hoksattu VR:n webbisivuilta seuraavaa: Junien kulkutiedot-kohdassa nykyään enää harvoin lukee Pendolinojen kohdalla "Tekninen vika". Sen sijaan Pendojen myöhässäkulun yhteydessä mainitaan usein "Matkustajien odotus". No jopas nyt jotain - laitetaanko mossahtelevien Fiatien viat todellakin "matkustajien odotuksen" piikkiin? Jos matkustajia on yhdelle päivälle syytetty liikaa, niin aina voi pistää viat "Muun junaliikenteen" piikkiin. Toinen mikä on jännä homma, on se ettei erikseen ajettavia tuplarunkoja liikenneseurannasta näe lainkaan.
Lähettäjä: Mikko NymanKommentit
13.01.2007 12:46 | Teemu Lokka | Tai sitten ongelmana on se, etteivät matkustajat osaa mennä oikeille sektoreille asemalla ja joutuvat kävelemään pitkiä matkoja laiturilla päästäkseen kyytiin oikeaan vaunuun... näin ainakin tikkurilassa tapahtuu. Ihmiset jäävät jumittamaan eteläisen alikulun suuaukon liepeille vaikka vaunun sektori johon lippu on kauempana... |
13.01.2007 13:34 | Samu | Tulispa jo joku muu operaattori radoille pyörimään, että eräs saisi edes joskus kirjoittaa tänne jotain positiivista. Nykyinen operaattori kun on täysi nolla ja pelkkä vitsi! Varmasti rankaa aikaa! Ei millään pahalla... |
13.01.2007 13:50 | Antero | Aivan totta, ihmettelen suuresti minkälainen harrastaja herra Nyman oikein edes on. Aiheuttaa pahennusta junassa ja haukkuu/vinoilee melkein kaikkea mitä näilä sivuilla esitetään ja kommentoidaan. Kaveri on ilmeisesti jäänyt pienenä jotain vaille (junakyytiä). |
13.01.2007 13:54 | Jorge | Eipäs olla niin tosikkoja. Kannattanee lukea näitä juttuja hieman pilke silmäkulmassa. Tosin usein löytyy myös aiheellista huomautettavaakin käsitellyistä asioista. :) |
13.01.2007 14:11 | joht. Nyman | Mr. Maik Naiman Helsingistä on vähän erilainen harrastaja, joka kuitenkin arvostaa loppupeleissä VR:ää, muita harrastajia ja ylipäätään koko alaa, vaikka se ei välttämättä aina ehkä ihan jokaiselle tunnukaan aukeavan. Mr. Maik Naiman on tosin siitä veikeä ja rohkea kaveri, että hänellä on pokkaa tarttua selkeisiin epäkohtiin ja nostaa ne esiin, sekä puhua niistä ääneen. Maik Naimanin erityisistä kissan pöydälle nostamisista voisi poimia esimerkiksi Kemijärven yöjunaliikenteen puolesta puhumisen ja vaikkapa tämän kyseisen kommentin: miksi salata ilmiselviä asioita - ja ennen kaikkea, miksi vaieta niistä? Mr. Maik Naiman Helsingistä ei myöskään halua loukata ketään, tai olla muuten vaan ilkeä, kun ei ole muutakaan tekemistä. Mikäli joku vetää Naimanin Maikin jutuista porot tai herneet nenukkiin, niin sille Naimanni ei mitään voi. Voi, voi, aina ei voi kaikkia miellyttää, paitsi jos sellaista haluaa tietentahtoen tehdä. Sitä kutsutaan myöskin lipeväksi toiminnaksi ja minä en siihen kerhoon ole koskaan kuulunut. |
13.01.2007 17:12 | Samu | Höpöhöpö! Ei kukaan objektiivinen kriitikko anna 100% negatiivista palautetta. Ei yhtiö sentään niin läpimätä ole. No, jokaisella on oikeus olla asioista mitä mieltä tahansa, usein vain VR saa aiheettomatkin haukut. Esimerkiksi eilen H-junan matka tökki, ja kun kuljettaja kuulutti syyksi turvalaitevian, niin keski-ikäinen naisihminen ivasi firmaa syyttäsuotta. Mehän tiedämme "syyllisen" olevan radassa jota hallinnoi RHK. En tosin väitä että Nynny arvostelisi firmaa näin sokeasti. |
13.01.2007 17:32 | joht. Nyman | Kyllä mä ainakin pyrin aina mahdollisimman hyvin ja riittävän laajasti kritiikkini argumentoimaan, enkä lähde sellaiseen leikkiin, jossa vaan säkki päässä väittäisin jonkun asian olevan persiillään sitä sen paremmin perustelematta. Esimerkiksi viime syksyiset kirjeenvaihdot Jaatisen kanssa olivat mun mielestä hyvinkin rakentavia. Se että asioista puhutaan ja niitä vasta-argumentoidaan reilusti, on mun mielestä todella hyvä asia. Sillä ei ole mitään tekemistä väittelyn, riitelyn tai tappelun kanssa, enkä ainakaan minä sellaiseen edes halua pyrkiä, vaikka toiset varmasti joskus asian niin tulkitsevatkin. |
13.01.2007 18:20 | Juhana Hietaranta | Nuo tiedothan tulevat tuonne JuKuun virallisesta RHK:n junien seuranta eli Juse-ohjelmasta. Selityksiä myöhästymisille syöttävät sinne liikenteenohjaajat. Jos junan myöhästyminen todella johtuisi teknisestä viasta, eikä esim. matkustajien odotuksesta, muusta junaliikenteestä, matkustajaruukasta tai muusta vastaavasta, ei todellakaan ole mitään syytä, mikseivät liikenteenohjaajat sinne laittaisi totuudenmukaista syytä myöhässäololle. Ei niitä tietoja sinne syydä mikään kasvoton VR, vaan ihan tavalliset ihmiset, joilla ei ole syytä peitellä tosiasioita, vaan tiedottaa niistä. |
13.01.2007 18:25 | Tapani Kunnas | Hyvinhän VR noita syitä tuonne laittaa. Päinvastainen käytäntöhän vallitsee lentoliikenteessä, jossa ilmoitetaan vain, että "lento sejase myöhästyy teknisen syyn vuoksi" tms. Tässä(kin) asiassa VR voittaa Finnairin suoraan 6-0. Matkustajien odotus voi johtua myös siitä, että veturinkuljettaja ei pysäytä junaa samaan kohtaan kuin raidenäytössä on ilmoitettu. Viimeksi harmittelin tätä muutama päivä sitten Toijalassa, kun oli tarkoitus videoida pohjoisesta saapuva IC, joka jäikin ainakin yhden kirjainvälin liian lähelle laiturin alkupäätä. |
14.01.2007 22:49 | Simo Virtanen | Kuinka paljon tuollainen matkustajien odottaminen todellisuudessa voi junaa myöhästyttää? Siis jos todellakin kyse on vain siitä, että matkustajat kävelesivät pari vaunun mittaa. Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko se muusta junaliikenteestä johtuvaa myöhästymistä vaiko juuri sitä matkustajien odottamista, kun vaikkapa Karjaalta Hankoon lähtevä taajamajuna odottaa myöhässä olevaa rantaradan junaa? Silloinhan odottaminen ei johdu siitä, etteikö Hanko-baana olisi vapaana. |
15.01.2007 00:03 | joht. Nyman | Simo: Juuri näin, APROPO! Tää oli tän mun koko kommentin ydin - miten ihmeessä varttitunnin seisominen asemalla voi johtua "matkustajaruuhkasta"? Jokainen ymmärtää, ettei se voi olla mahdollista. Se mitä Tapsan kertomaan VR-Finnair-skaban tiedotusmeininkiin häiriötilanteissa tulee, VR on pärjännyt viime aikoina kisassa, no, ihan suht hyvin. Joskin Finnairin asiakkaille tarjotaan pyyteettä mahdollinen hotellimajoitus, safkat sun muut sellaiset, jotka käsittääkseni kuuluvat itsestään selvänä hyvityksenä asiakkaalle, joka on maksanut tuotteesta tietyn hinnan saamatta sille vastinetta. Kuinka monta kertaa VR on tarjonnut legendaariset :-) ilmaiset kahvit, sämpylät tai muut asiakkaille myöhästymistilanteessa? Avecra Oy voisi tietty laskuttaa VR:ää tällaisessa tilanteessa, joten se ei ole ongelma, mikäli siitä ei haluta tehdä ongelmaa. Poikkeustapauksissa tiedottamisen nopeus on se kaiken A ja O - mikään ei ole niin pitkää kuin odottavan aika. Odottavan aika muuttuu erityisen pitkäksi, mikäli odottaja ei tiedä miksi odottaa. Viime aikoina olen tosin huomannut sen, että Sm3-kuskit kuuluttavat reilusti matkustajille kallistusjärjestelmän olevan paskana ja että aikataulusta tullaan jäämään myöhään. Vaikkei tämä matkustajia yllätäkään, niin silti se on sikäli merkittävä tieto, että Outlookin kalenterin voi tuon kuultua sulkea ja alkaa suunnitella paluumatkaa, sekä tietysti soittaa pokalle ja kysyä, josko suunnitellun aamupalaverin voisi hoitaa telefaksitse myöhemmin iltapäivällä... |
15.01.2007 02:13 | jpl | Tuonne jukuun tulee juseen liikenteenohjauksesta annetun syykoodin mukaan yleistetty myöhästymisteksti. |
15.01.2007 17:31 | JuhaK | Vähän OT, mutta mielestäni sivusta seuranneena Nymanin kärkevätkin kommentit ovat aina olleet riittävästi perusteltuja. En muutenkaan ymmärrä minkä takia meidän rautatieharrastajien piirissä täytyy olla näin huono henki. Pienestäkin asiasta, niinkuin esim. juuri nämä Nymanin kommentit osoittaa, niin aina pitää on joku kitisemässä. Luulisi, että kun kyse sentään on aika marginaaliharrastuksesta, että löytyisi edes hiukan yhteishenkeä. En ole sentarkemmin ottanut selvää onko täällä vain muutamia pain-in-the-ass -tyyppisiä henkilöitä, jotka leimaavat koko harrastajakuntaa, vai onko kaikilla vähän napit vastakkain toistensa kanssa. |
15.01.2007 17:51 | Dakkus | Tuo ylläoleva Juhan kommentti voisi olla minun suustani - tai siis näppäimistäni. Välillä vähän tuntuu kuin koko poppoo täällä olisi lastentarhatyöntekijöitä - niin käsittämätöntä loanheittoa täällä näkee. |
15.01.2007 21:48 | joht. Nyman | Teemun ja Tapanin kommenteista VR:lle voisi lähettää palautetta ja kehitysidean: Kuskit voivat tietysti sihdata junan paremmin oikealle pysähdyspaikalle, joskaan en usko että tämä on niin suuri ongelma kuin se, että ihmiset tosiaan parveilevat esim. Tiksissä rappusten yläpäässä, vaikka oma paikka olisi vaunussa 12. Minusta lippuihin voisi tulostaa lipunkirjoitusvaiheessa vaunun pysähdyspaikan, sillä tottahan toki vaunukokoonpano on pääpiirteittäin tiedossa jo hyvinkin paljon ennen junan lähtöä. Tekstin voisi kirjoittaa esimerkiksi näin: "VAUNU 3, PAIKKA 42. VAUNUN ARVIOITU PYSÄHDYSSEKTORI B. TARKISTA VAUNUN PYSÄHDYSPAIKKA LAITURINÄYTÖISTÄ ENNEN JUNAN LÄHTÖÄ", tai jotain tätä rataa. Jotenkin jengille olisi kuitenkin hyvä teroittaa entistä paremmin, että vaunun pysähdyspaikka ei ole kiinni tuurista. Hyvä idea on tietysti Eija Kare, joka asiasta jaksaa muistuttaa kerta ja asema toisensa jälkeen, mutta jotenkin se ei vaan tunnu uppoavan matkustajien päähän. RHK muuten voisi panostaa laiturisektoreiden merkintöihin mielestäni enemmän, sillä esimerkiksi juuri Tikkurilassa ja toki myös monella muullakin asemalla sektorimerkinnät on sijoitettu paitsi kauas toisistaan, myös sen verran pahasti katveeseen, että niitä on hankala havaita. Kolmas idea on mielestäni myös kehittämisen arvoinen: ennen junan lähtöä netissä voisi olla kaikelle kansalle näkyvillä junan lopullinen kokoonpano. Lopullinen kokoonpano lienee varmasti selvillä normaalitilanteessa jo tunteja ennen junan lähtöä. |
16.01.2007 10:33 | Torbjörn Sandell | nynny 15.01.07 00:03: Eihän "matkustajien odotus" ole sama kuin "matkustajaruuhka". Tietysti se voi olla sitä, mutta matkustajien odotusta on myös, kuten Simo Virtanen totesikin, myöhässä olevista vaihtoyhteysjunista tulevien matkustajien odotusta. (off topic) Dakkus: En ymmärrä kytkentää: Mikä yhdistää lastentarhatyöntekijöitä ja loanheittoa? Vai ymmärsinkö vain kokonaan väärin? |
16.01.2007 10:40 | joht. Nyman | Avattakoon juttua vähän lisää ja kehitettäköön tähän nyt leikkimielinen salaliitto: Kun julkisuudessa pari viikkoa sitten kerrottiin Pendolinojen teknisten ongelimen ratkaistun, samalla miltei kaikki "Tekniset viat"-syyllä olevat Pendolinojen myöhästymiset hävisivät VR:n www-sivujen junien kulkutiedoista. Yllättäen kuitenkaan myöhästymisien määrä ei laskenut mihinkään, mutta myöhästymisien syyt muuttuivat nopeusrajoituksiks, vaihtoyhteyksien odotuksiksi, matkustajaruuhkaksi tai muuksi, mutta tekniset viat hävisivät. Mitä siihen salaliittoon tulee, olisiko VR:n johto ohjeistanut liikenteenohjaajia syöttämään Jukuun minkä tahansa muun syykoodin kuin teknisen vian, mikäli Pendo on myöhässä? Odotin tämän ajatusmallin selviävän porukalle jo itse tuosta mun havainnosta, mutta näemmä piti käyttää rautalankamallia tässä yhteydessä. |
16.01.2007 11:02 | Torbjörn Sandell | Taidat itse jopa uskoa tuohon... No, minulle on (matkustajana ja harrastajana) aivan sama minkä takia junat myöhästelevät, Pendot ja muut - VR:lle sen sijaan ei liene. (off topic jälleen: Aivansama -asenteeni saattaa kuitenkin johtua siitä, että olen enemmän kiinnostunut aikatauluista, kaluston vakikierroista jne, ts. rautatieliikennöinnin teoriasta, enkä käytännöstä - siitä, miten paljon myöhässä tietyt junat ovat tiettyinä päivinä, mikä tietty veturi veti tietyn junan tiettynä päivänä jne.) :) |
16.01.2007 17:51 | rutinof | Taitaa salaliitot ja muutkin harhahoksaukset vaan pyöriä yhdellä maailman lyhimmistä linnunradoista. Juuri Helsinkiin saapunut S52 oli Tampereelta 14 minuuttia myöhässä, syy "Tekninen vika", että silleen. |
16.01.2007 19:04 | rutinof | S7 Kouvolassa 6 minuuttia myöhässä, tekninen vika. |
16.01.2007 21:11 | Tapani Kunnas | Nuo vaunujen pysähtymissektorit ovat muuten useimmilla asemilla mielestäni hiukan epäselvästi merkityt: siellä on esim. kahdessa tolpassa A, seuraavissa kahdessa B, jne... mutta yleensä ei mitään merkintää, missä sektori A muuttuu sektoriksi B. Minä ainakin hahmottaisin nuo sektorit paremmin, jos ne olisi merkitty tyyliin [ <- A | B -> ] kiskojen suuntaisin kilvin. Iso asia tämä ei toki ole, mutta kivahan se on iltansa iloksi pienistäkin rutista :) |
17.01.2007 01:03 | Pauli Kyllönen | Tapani: ne on merkattu silleen että kahdessa tolpassa A sitten tolppa A toisella puolen ja toisella puolen B jne. |
17.01.2007 09:26 | joht. Nyman | Pauli: Sehän siitä just tekeekin huonon, kun A-sektorin suunnasta katsottaessa et näe kuin A:n ja B-sektorin suunnasta vastaavasti vain B:n: sektoreiden rajaa ei näe kuin haahuilemalla tolppien ympäri. |
17.01.2007 17:13 | Pauli Kyllönen | Joo olen samaa mieltä että se on kyllä aika huonosti suunniteltu. |