Tammikuu 2007
Havainto
22.01.2007 18:38
Nyt kun Pendolinojen ongelmat on ratkaistu (ei naureta siellä takarivissä) on Tsendolinojen vuoro oikutella. Taajis 785 Pieksämäeltä Joensuuhun odotteli Pieksämäen asemalla 2xDm12 -muodossa, mutta henkilökunta hätisti matkustajat etummaiseen yksikköön. Sitten nylkytettiin Lipokasparia eestaas hetken aikaa, kunnes lopulta tultiin matkustajille kertomaan, että "ei se irronnutkaan" ja annettiin lupa siirtyä toiseen vaunuun, jos joku haluaisi väljemmin olla. Taas tulee ikävä Deevereitä ja sinisiä vaunuja...
Lähettäjä: Tapani KunnasKommentit
22.01.2007 19:41 | JPH | Eipä ole tänään Vankoilla kulkenut hyvin. H482 Seinäjoelta Jyväskylään oli puolestaan ~28min myöhässä. |
22.01.2007 21:26 | Tapani Kunnas | Nuo erottamattomat Lipokkaat olivat 4403 ja 4406, jos tieto jotakuta kiinnostaa. |
23.01.2007 15:54 | Kimmo Säteri | No onhan noita "Ruotsinlaivojakin" hajonnut kesken päivätyön...Nimim. "Hangosta bussilla Karjaalle, kun Dv12 2548 halusi jäädä Hankoon" |
23.01.2007 17:04 | jtt | Tällähetkellä jokin Sm-yksikkö häiritsee Keravan lähiliikennettä. |
23.01.2007 18:11 | Risto | Mitkä mahtaa olla säästöt, kun Dv12+siniset vaunut korvattiin kiskobussilla. Erityisesti, kun hyvännäköisiä sinisiä vaunuja romutetaan kesken elinkaarensa. Varmaan Dm12 kiihtyy hievenen nopeammin, mutta ero matka-ajassa Pki-Joe taitaa olla enintään muutama minuutti. Tavallinen juna on vaunumäärän suhteen fleksiibeli, ja vaatiiko 2xDm12 peräti kaksi koduktööriä. |
23.01.2007 18:25 | Tapani Kunnas | Pitäähän tuplalipokkaassa kaksi konduktööriä olla. Vaunusta toiseen kun ei pääse vauhdissa. Taitaa ainut todellinen parannus matkustajan kannalta noissa taajiksissa olla se, että Dm12:ssa on pyörätuolinosturi, jota sinisissä ei ole. Matkustusmukavuudessa sininen vaunu pesee Lipokkaan mennen tullen: tilaa on enemmän ja melua huomattavasti vähemmän. Dm12:n matkustajakapasiteetti on myös onneton: 63 paikkaa per vaunu, eli maksimi 3-vaunuisessa junassa on 189 paikkaa. 3-vaunuinen sinitaajis taas kuljettaa 80 + 80 + 46 = 206 matkustajaa ja melkoisen määrän tavaraa. 3-vaunuisessa sinitaajiksessa voisi vaikka saneerata Efit-vaunujen matkustajaosastosta itsepalvelukahvilan, jossa olisi automaateissa myytävänä kylmiä ja kuumia juomia sekä pientä syötävää. Mutta turhaa haavehtimistahan tämä on. |
23.01.2007 19:59 | Misa Lammio | Eikös Efiti-vaunussa ole invanostin. |
23.01.2007 20:08 | Tapani Kunnas | On, mutta Efit-vaunuissa ei. Toki nostimen asentaminen Efit-vaunuihin ei varmaan olisi ollut yhtä kallista kuin Dm12-kaluston ostaminen... Kai Vankkojen käyttökustannukset ovat alhaisemmat kuin Deeverivetoisten taajisten, ei kai niitä muuten olisi matkustajien kiusaksi ostettu. |
23.01.2007 21:04 | Lari Nylund | Nykyisin 2Dm12-junissa käytetään yhtä konduktööriä varsin yleisesti. Konduktööri tarkastaa lähtöasemalla toisen yksikön asiakkaiden liput ja siirtyy tämän jälkeen toiseen. Väliasemilta tulevia asiakkaita pyritään ohjaamaan tyhjempään yksikköön, jossa konduktööri huolehtii sitten lipunmyynnin tai -tarkastamisen. Aivan aukoton tämä järjestelmä ei ole, mutta tällainen käytäntö on tällä hetkellä käytössä. |
23.01.2007 21:29 | joht. Nyman | LAri: Eikös tästä nimenomaan tästä käytännöstä voitaisi käyttää uusien makuuvaunujen sijaan nimitystä "Edam"... :-) No toisaalta, onhan pummilla matkustaminen kaikissa vaunutyypeissä ollut mahdollista: mikään ei estä vessassa asiointia parin tunnin ajan ja mitä näitä kikkoja ikinä onkaan ollut olemassa: hyvin kaukaisesti tämä on sukua sille, että vaikka autoa ei saa varastaa, sen voi varastaa. |
23.01.2007 21:41 | Risto | Arvelen, että 2Dm12 on pääomakustannukset huomioituna kalliimpi kuin Dv12+siniset huolimatta Dv12'n vähän suuremmasta polttonesteen kulutuksesta.Noita sinisiä hyväkuntoisia vaunujahan on riittävästi, jopa liikaa, koska niitä riittää romutettavaksi. Matkustusmukavuus niissä on hyvä, hyvä istua ja hiljaista. Koska kysymyksessä on kansan verovaroilla hankittuja kulkuneuvoja, kansalaisella oikeastaan on oikeus tietää totuus asiassa. |
23.01.2007 22:01 | joht. Nyman | Risto: saisinko tarkennuksen tuohon "kansan verovaroilla hankittuihin kulkuneuvoihin", kiitos. |
23.01.2007 22:04 | Lari Nylund | nynny: Kuuntele Paula Koivuniemen laulua "jos konduktöörin nait", niin tiedät minne konnari kurkistaa ensimmäiseksi - kotonakin... |
23.01.2007 22:19 | tikkanen | Rovaniemi-Kemijärvi taajiksessa on hauska vika. Junan pilli alkaa huutamaan aina sen tullessa Rovaniemeltä Kemijärvelle. Viimeksi tänä aamuna oli tapahtunut näin. Samoin maanantaina oli sama juttu, kun 401:n runko oli vedetty illalla Kemijärvelle, kun sen veturi sippasi aamulla Rovaniemellä ja matkustajat kuljetettiin busseilla Kemijärvelle. Taitas olla huolloille tarvetta. |
24.01.2007 07:47 | jpl | Eikös valtio rahoittanut Valtionrautateiden kalustohankintoja? (ja tekee sitä myös edelleen?) |
24.01.2007 11:18 | joht. Nyman | Jpl: Pitää paikkansa: valtio rahoitti _Valtionrautateiden_ kalustohankintoja, mutta ei VR Osakeyhtiön kalustohankintoja. Tästä //www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=2014&menuid=96&channelitemid=13480 en osaa sanoa, että kuka tämän rahoittaa. Tuohan nuijittiin kasaan vastoin VR Yhtymä Oy:n vapaaehtoisuutta vuonna 2006. Sitten vielä jpl semmonen juttu, että mun väittämät perustuvat suurelta osin faktoihin, tai jos ne ovat mielipiteitä, olen perustellut ne mielestäni riittävän laajasti, enkä tosta noin vaan hauku ketään kusipääksi, tietämättä tai tuntematta tahoa sen paremmin. |
24.01.2007 12:13 | Tapani Kunnas | Minkähän takia muuten ei Dm12:ien sijaan hankittu veturien vedettäväksi taajisvaunuja? Vaikka jotain keskeltä matalalattiaisia 1-kerrosvaunuja. Olisi saatu joustavuutta kalustoon ja kenties kokonaistaloudellisempi lopputulos kuin minkä kanssa nyt mennään. |
24.01.2007 15:21 | Move off | nynny: vaunujen hankinnan rahoittaa OKO Pankki Oyj. Dm12-sarjan hankinnan rahoittavat VR-Yhtymän asiakkaat ja osittain veronmaksajat joukkoliikennetuen muodossa. Tapani: alunperin veturijunien tilalle haluttiin kevyitä ja taloudellisia moottorivaunuja, joissa on kuljettajarahastus käyttökustannusten minimoimiseksi. Tarina ei kerro, miksi loputulos on jotain ihan muuta... |
24.01.2007 15:30 | joht. Nyman | Mulla olis tähän Dm12-asiaan juttu kerrottavana, joka liittyy Ei kannata (tm)-mentaliteettiin, mutta koska joka tapauksessa lennän kuin leppäkeihäs täältä immediatly veks, niin jätänpä kertomatta. Se nimittäin olisi paitsi sisältänyt lystiä, myös yhden _humoristisen_ salaliittoteorian. |
24.01.2007 15:38 | Tapani Kunnas | Niin, eikös Dm11 olisi ollut kuljettajarahastukseen sopiva? Ilmeisesti se oli kuitenkin sopimaton kaikkeen muuhun... |
24.01.2007 16:31 | Lari Nylund | Kuljettajarahastuksesta luopumiseen on vaikuttanut ainakin aikataulut. Mikäli kuljettaja rahastaisi, niin kyseisten vuorojen asemilla seisomisaikoja jouduttaisiin huomattavasti pidentämään. Rahastusta kun ei voisi hoitaa ajon aikana, kuten konduktöörin työskennellessä junassa voidaan toimia - tai voisi, mutta olisiko se turvallista? |
24.01.2007 16:54 | tane | Niin, noh, hiljaisilla rataosilla kuljettajarahastus olisi varmaan ihan OK. Tuskin sinne ainakaan kannattaa mennä Tapanin ehdottamalla(?) deeveri + yksi sininen + kuski + konnari konfiguraatiollakaan! ;) Toinen käsittämätön moka minusta on kulkuyhteyden puuttuminen Dm12-yksiköiden välillä. Ei kunnollisen DMU:n mallia kaukaa tarvitse hakea! |
24.01.2007 17:00 | joht. Nyman | Lisäämällä lippuautomaattien määrää ja "porkkanoimalla" nettilippujen ostokset alennusten muodossa, kuskirahastus jäisi melko marginaaliseksi. Miksei myös voitaisi myydä sms-lippuja tyyliin "LIPPU VIINIJÄRVI HAAPAMÄKI OPISK" ja lähettämällä sen tiettyyn numeroon, saataisi luottokortittomien tai nettiyhteydettömienkin lippuasiat hoidettua itsepalveluna: kännykätön ihminen on yhtä harvinainen ilmestys kuin vapaaehtoisesti töissä käyvä romani. |
24.01.2007 17:31 | Tapani Kunnas | Tane: en muistaakseni varsinaisesti ehdottanut tuollaista konfiguraatiota, vaikka se olisikin mahdollinen silloin, kun matkustajia on vähän. Tosin rungon pätkimiseen kuluva aika ja työ vesittäisi sen hyödyn, joka saataisiin, jos hiljaisille vuoroille laitettaisiin lyhyempiä junia ja siten alennettaisiin veturin polttoaineenkulutusta. Nykyistä Dm12:ta huomattavasti parempi ratkaisu olisi mielestäni ollut esimerkiksi kahdesta moottorivaunusta ja yhdestä niiden välissä olevasta liitevaunusta koostuva juna, jossa liitevaunu voisi moottorittomana olla keskeltä matalalattiainen. Juna olisi kiinteä kokonaisuus, jossa vaunusta toiseen olisi kulkuyhteys. Ohjaamopäädyistä ei tarvitsisi päästä enää kauemmas, koska näitä junia ei olisi tarvis liittää yhteen kuin ehkä harvoissa poikkeustapauksissa. Vaunut olisi sisustettu kaukoliikenteen tyyliin eli istuimet olisivat peräkkäin kuten sinisissä vaunuissa, ei lähiliikennetyyliin naamat vastakkain ja jalat solmussa. Seisomapaikkoja olisi enimmäkseen matalalattiaisessa keskivaunussa, samoin invavessa. Matka-ajat taajiksilla ovat usein kuitenkin lähempänä kaukoliikennettä kuin lähiliikennettä - siksi mielestäni Dm12:n sisustus on pahasti epäonnistunut. Niin ja ilmastointi pitää nykyaikana kyllä junassa olla. On se Suomenkin kesä niin lämmin, että sille on tarvetta. |
25.01.2007 08:31 | Dakkus | nynny: Tuo romanivertaus nyt oli kyllä vähän tyhmä ihmiseltä, joka haluaa vaikuttaa syrjintää henkeen ja vereen vastustavalta.. |
25.01.2007 08:40 | Jukkis | Lisäyksenä tuohon Tapanin ideointiin, että matalalattiaisuuteen ei välttämättä tarvita erillistä liitevaunua, kuten //en.wikipedia.org/wiki/Alstom_LHB_Coradia_LINT osoittaa. |
25.01.2007 14:25 | Tapani Kunnas | Jukkis: ei toki tarvitakaan. Mietin vain, mikä olisi teknisiltä ratkaisuiltaan halvin vaihtoehto. Lisäksi keskittämällä matalalattiaisuus, invavessa ja pyörätuolien, lastenvaunujen yms. vaatima lisätila yhteen vaunuun voisi olla mahdollista optimoida päätyvaunujen tilankäyttö. |
25.01.2007 14:34 | Jukkis | Totta, ja sekin tuli esille jossain (joko täällä tai joukkoliikennefoorumilla, muisti hoi...) että yksivaunuisen yksikön kapasiteetti ei millään voisi riittää voitolliseen liikenteeseen. Ja silloinhan mukaan tarvitaan se toinen vaunu, johon nuo toiminnot voikin keskittää. |
25.01.2007 17:21 | Tapani Kunnas | Näin juuri. Ja jos kolmantena vaununa on toinen ohjaamollinen (moottori)vaunu, saadaan junasta kahteen suuntaan ajettava, eli lyhyet pysähdykset pääteasemilla ovat mahdollisia. |
25.01.2007 17:27 | Tapani Kunnas | Muistanko muuten oikein, että yksi syy Dm11:ien palauttamiseen oli niiden korkea melutaso? Jos näin oli, niin ovat mahtaneet olla aikamoisia äänirautoja, koska juuri tätä kirjoittaessani istun Dm12:ssa Joensuusta Pieksämäelle ja meteli vaunussa on melkoinen. Moottorin ääni ei kuulu ollenkaan, alhaalta kuuluu jymisevää ääntä, jostain jotain rapinaa, ja kaiken päälle sellainen tosi ärsyttävä ujeltava ääni, jonka lähdettä en pysty paikallistamaan. Äänen korkeus vähän vaihtelee, mikä tuo mieleen lähinnä paloauton sireenin... Ei tarvitse pelätä että kanssamatkustajat rupeaisivat juttusille; tämän hälyn yli ei puhe kyllä kuulu. Seuraavalle matkalle pitänee ottaa mukaan korvatulpat. |
25.01.2007 20:10 | JA | Toinen syy Dm 11:n hylkäämiseen oli liiat kilot. Tosin Dm12 on aivan yhtä painava... |
25.01.2007 20:29 | Dakkus | Mulla on kehittynyt vähän sellainen käsitys, että Dm11 oli osapuillen kaikilta ominaisuuksiltaan (hinta mukaanlukien?) parempi kuin nämä nyt tilatut Dm12:t.. |
25.01.2007 21:19 | Arto | On senverran mielenkiintoinen tuo Tapanin matkakertomus et on kai pakko käydä vähän ajelemassa Dm12:lla! Enpä oo ollu sellasen kyydissä kuin vaan ratapihalla. Jossain joku heitti arvelun ettei juuri kukaan enää halua VR:n kanssa kalustokauppoja hieroa tuon Dm11 jupakan jälkeen??? |
25.01.2007 23:50 | jtt | Vertailun vuoksi mm. Dm4:n pituus oli 21m ja työpaino 48tn, teho 2x350hv. Dm12 pit. 25,2m, paino sama (?), teho 2x410hv. Dm11 pit. 23,8m, paino 38tn (joidenkin tietojen muk.) ja teho 450hv. Ihmetyttää vain Dm4-sarjan keveys tuohon aikaan, vaikkei sitä luokiteltukaan "kisko-bussiksi". |
26.01.2007 08:31 | Tapani Kunnas | Tarkennettakoon vielä, että tuo eilinen erityisen meluisa Dm12 oli numero 4401; ainakin se ujeltava ääni oli sellainen, mitä en muissa ole yhtä voimakkaana tavannut. Mutta kaikissa on sellainen perusjyminä ja humina, joka tekee Dm12:sta kyllä ehdottomasti meluisimman vaunut mitä VR:llä tällä hetkellä on. Aika äänekkäitä ovat myös ne Dm12:n (jarrujen?) suhahdukset ja huokailut. |
26.01.2007 20:48 | Eero Heinonen | Vähän ihmetyttää tämä metelistä valittaminen. Eihän bussi missään nimessä yhtä alhaiseen melutasoon pääse kuin jokin korkeintaan ilmastoinnin moottorilla varustettu matkustajavaunu, mutta yhtään keskustelua ei ole tähän päivään mennessä jäänyt melun takia käymättä. Teli kyllä kolisee ja MAN käy tosiharrastajan mieliksi mukavan tasaisesti lattian alla päätyosastoissa, mutta jos melu häiritsee, niin keskiosasto on hiljaisempi. Ja kesäisin yleensä viileämpikin. Kovempiakin jarruääniä tarjoaa Sm4-junat päivittäin huomaattavan suurelle väkijoukolle ja niihin kyllä tottuu. Sama Knorr-bremse taitaa löytyä molemmista vehkeistä. Nimim. Tahtoo päästä päätyosastoon Parikkala-Savonlinna-välille. ;) |
26.01.2007 22:10 | Tapani Kunnas | Lainaan itseäni: "Moottorin ääni ei kuulu ollenkaan". Tarkoittaa siis sitä, että tuo moottorin ääni peittyy kaikkeen muuhun ääneen, jota on vähintäänkin riittävästi. Kyllä minäkin sitä dieselin murinaa kuuntelisin mielelläni, kun sen vain kuulisi. |
27.01.2007 12:10 | Janne Peltola | Kun se ajaessa rahastaminen onnistuu Helsingin kadulla autojen seassa kulkevassa raitiovaunussakin, niin miksei se Vankassa onnistuisi/saataisi onnistumaan... Ohjaamo tosin olisi pitänyt suunnitella erilailla... |
27.01.2007 14:12 | Dakkus | ..ja etummainen matkustajien ovi olisi pitänyt tunkaista ihan keulaan. Ja kun tuosta haluttiin matalalattiainen.. Mitenkähän onnistuisi matalalattiainen kuljettajarahastus? Teli aivan keulassa ja ohjaamo sen päällä, etummainen ovi välittömästi telin takana? Tällöinkin kuljettaja istuisi huomattavan korkealla, mutta sitten voitaisiin virittää jokin lippujensiirtelykaukalo tyyliin Tallinnan sporat. Tämän lippujensiirtelykaukalon täytyisi kyllä sitten muuttaa lipun sijaintia myös korkeussuunnassa eikä vain "seinän tämä puoli - seinän tuo puoli" -akselilla. |
27.01.2007 14:14 | Dakkus | Toinen tapa olisi pistää kuljettaja ronskisti etummaisen telin taakse, jolloin taas aiheutuisi tilanhukkaa. Mutta entäpä ratkaisu tyyliin A'damin metro: Lipunmyyntiautomaatti on vaunussa sisällä. Joka tapauksessa, korkealattiainen lipunmyynti tuskin tulisi kuuloon. |
27.01.2007 15:10 | tane | Kuljettajarahastusta: //vaunut.org/kuvasivu/24440, //vaunut.org/kuvasivu/13715 |
27.01.2007 15:33 | Tapani Kunnas | Kyllä varmaan ainakin Talgo pystyisi toteuttamaan kuljettajarahastuksen matalalattiavaunuun. Pitäisi vain olla etummaisessa telissä tai akselissa tämä uusi keksintö //www.talgo.fi/b-osa/emus/double.htm , joka valitettavasti ei taida näillä näkymin Suomen kiskoille ihan heti tulla. |
27.01.2007 15:48 | Dakkus | Onkohan Talgolla tajuttu, että he ilmeisesti ainoina kykenisivät tällaisen tekemään? |
28.01.2007 04:24 | Janne Peltola | Nyt en muista ihan tarkaan, minkälainen Dm12:n matkustamo on, mutta onko ohjaamon vasemalla puolella mitään, minkä tarvitsisi välttämättä olla siinä? Jos ei, niin tämän tilan voisi ottaa ns. lipunostonurkkaukseksi... "Suoraan keulassa" olevassa ovessa on se huono puoli, että keskiverto-tampiot onnistuvat muodostamaan siihen AINA ruuhkan ja sitten seistään asemalla/pysäkillä 5 min myymässä lippuja, sen sijaan että kaikki tulisivat kerralla sisään ja kuljettaja myisi sitten lippuja jouhevasti ajon aikana... |
28.01.2007 07:49 | Tapani Kunnas | Ei siinä taida olla kuin istumapaikka esim. konduktöörille. Vaunun pohjakuva löytyy VR:n vaunukuvastosta, joka taas löytyy VR:n sivuilta. |
28.01.2007 15:13 | jpl | Dm12:n ovessa on lipunmyyntivehkeet valmiina, ellei ole poistettu. |
28.01.2007 19:38 | Lari Nylund | Dm12 A- ja B-ohjaamoiden ovista tosiaan löytyy valmis teline kuljettajarahastusta varten, mutta enpä usko (enkä toivo) niiden tulevan käyttöön. Telineessä on paikka konduktöörien nykyisin käyttämän junamyyntilaitteen kokoinen paikka sekä muistaakseni pieni vaihtorahatiski. Täytynee ensi kerralla kuvata kyseinen härpäke. |
29.01.2007 19:49 | Tapani Kunnas | Eipä se ohjaamosta rahastus onnistu kunnolla jos sisäänkäynti on jostain kauempaa kuten Dm12:ssa. Jannen mainitsema ajon aikana rahastus ei taida olla kovin suotavaa liikenneturvallisuuden kannalta. |
29.01.2007 23:53 | Dakkus | En mä kyllä tajua, miten olisi vaarallista ajaa junalla myyden samalla lippuja, kun on kuitenkin ilmeisesti ihan turvalliseksi nähtyä ajaa bussilla myyden samalla lippuja. Vaikka ihan varmasti bussilla ajaa kolarin helpommin kuin junalla. |
29.01.2007 23:53 | Dakkus | Voisi vaikka määrätä, että lippuja myydessä suurin sallittu nopeus on 35km/h. |
30.01.2007 12:04 | Jouni | En nyt muista, onko lippujen myynti bussissa ajon aikana suoranaisesti kielletty, mutta ei sitä ainakaan suositella eikä "nähdä turvalliseksi". Erityisesti jos matkustaja maksaa vähänkin isommalla setelillä, on vaihtorahojen kaivelu ajon aikana melko haasteellista. Parempi kaivaa ne suosiolla sitten seuraavissa liikennevaloissa. |
21.02.2007 17:49 | Janne Peltola | Tapanille: Eipä siinä juuri riskiä ole, kunhan sen opettelee. Sanoisin että jopa vaunuradion näpelöinti on vaarallisempaa... :p Vasen käsi on kuitenkin koko ajan ajokahvalla, "rengistä" saa helposti rahat ja ns. toinen silmä seuraa koko ajan tietä. Kyllä mullakin on tiettyjä tilanteita toki, joissa keskityn 110 % ajamiseen :) |