Tammikuu 2007
Havainto
26.01.2007 21:06
Jo lähdössä 50 minuuttia aikataulusta jäänyt IC55 pisti Seinäjoen jälkeen vähän vauhtia ja singahti Ylivieskaan 34 minuutissa. Todiste tässä: //www.tapanikunnas.com/IC55%20070126.jpg
Lähettäjä: Tapani KunnasKommentit
26.01.2007 21:14 | petaso | No onpa tosiaanki. |
26.01.2007 21:27 | rautatie | Oliko 17.39 Z-juna Helsingistä peruttu, kun IC 11:llä lukee Lahdessa myöhästymisen syytä ylimääräinen pysähdys. |
26.01.2007 21:36 | rautatie | syytä=syynä |
26.01.2007 21:57 | Sejase | Myös IC50 oli tänään 20 min. myöhässä Tpe. |
26.01.2007 22:13 | Che | Mitäs järkeä tuossa nyt on että juna on lähtenyt asemalta 55 minuuttia etuajassa... |
26.01.2007 22:34 | Esa Leskinen | "Vaunujen odotus" on selvä juttu (olin itsekin niitä odottamassa). Mutta mitä tarkoittaa "Matkustajien odotus"? Ainakin tässä tapauksessa matkustajat joutuivat odottamaan junaa, eikä päinvastoin. |
26.01.2007 22:50 | Perttu Karttunen | Jahas, eli veturijunien uusi nopeusennätys sitten välille Ssk - Yv: 374km/h. |
26.01.2007 23:14 | Tapani Kunnas | Esa: olisikohan kyse siitä, että matkustajat haahuilevat laiturilla etsimässä oikeata vaunua, ja junan pysähdys venyy sen takia. Ehkä joku asian oikeasti tietävä sen meille kertoo? |
26.01.2007 23:34 | Che | Veikkaisin liityntäyhteyden odotusta. |
27.01.2007 02:10 | rutinof | Ei kai tässä sen kummemmasta ole kysymys kuin, että Ylivieskassa on junalle virheellisesti syötetty Juseen väärä aika liian aikaisin. Se on varmaan myöhemmin sitten korjattu oikeaksi. Matkustajien odotus taas johtunee siitä, että junan pysähdykset eri asemilla ovat kestäneet normaalia kauemmin ja siitä on aiheutunut lisämyöhästymistä, eli haahuilu on oikea diagnoosi. |
27.01.2007 06:56 | Epa | Keravalla ainakin lähtöraidemuutokset elävöittivät perjantaista talvi-iltapäivää. R-juna klo 14.18 Helsinkiin lähti normaalin 1 raiteen sijasta raiteelta 4. Puolestaan H-juna Riihimäelle klo 14.11 lähti raiteen 4 sijasta 6:lta. |
27.01.2007 08:55 | rautatie | Matkustajien odotus tuntuu tulevan myöhässä olevalle junalle melkein automaattisesti jos pysähdys kestää minuutinkin yli aikataulunmukaisen ajan. Ilmeisesti syy voi olla muukin, esim. se että konnarilta vaan kestää ovien sulkeminen. |
27.01.2007 09:52 | Esa Leskinen | Kumma juttu. Juna lähtee Helsingistä melkein tunnin myöhässä ("Ilmalassa teknisiä ongelmia") ja sitten väliasemilla pistetään viivästykset matkustajien piikkiin. |
27.01.2007 10:54 | Tapani Kunnas | risukasa: liityntäyhteyden odotuksesta aiheutuvalle viivästykselle on kyllä oma syykoodinsa: "vaihtoyhteyden odotus". |
27.01.2007 13:36 | Lari Nylund | "Matkustajien odotus", joka JuKu:ssa näkyy on henkilökunnan käytössä olevassa JuSe:ssa merkitty koodilla pysähtymisajan ylitys. Tuollaisessa perjantaisessa IC55:ssa on helposti jopa 1000 matkustajaa, joten pysähdysajan ylitys minuutin pysähdysajalla ei ole yllättävää. Paljon virtaa vielä vettä Vantaassa ennenkuin sektorointi saadaan tarpeeksi tarkaksi ja asia markkinoitua kaikille. Myös sivuovilla käyttäytyminen on monille outo asia, niin lähi- kuin kaukojunissa. Ensin ulos, sitten vasta sisään. Ulkona odottavien on parempi odottaa ovien sivuilla, eikä keskellä uloskäyntireittiä. Pieniä asioita, mutta tuntuvat välillä todella vaikeilta. Tapanin havaitseman bugin oikeat tiedot olivat: IC 55 Ylivieskassa 22:16-22:18 ja saapui Ouluun 23:31. |
27.01.2007 14:16 | Dakkus | Stadin metrossa oli välillä hyvin selkeät ohjeet ovissa kertomassa oikeasta ovikäyttäytymisestä. Ne voisi palauttaa metroon ja änkäistä samalla myöskin juniin. Niiden tarrojen aikaan oli sellainen fiilis, että ovista pääsi paremmin kuin ennen niitä ja niiden jälkeen. |
27.01.2007 16:50 | Esa Leskinen | Voihan JuKu! Voisi VR keksiä jonkun fiksumman koodin sellaisiin tilanteisiin, joissa juna on jo lähtöasemalla reilusti myöhässä. Perjantaisessa IC55:ssa "Matkustajien odotus" oli lähinnä huono vitsi. |
27.01.2007 17:55 | Tapani Kunnas | Tietysti joku logiikka täytyy olla siinä, mikä syy tuossa ilmoitetaan. Kovin pitkiä selityksiä siihen ei mahdu. On ihan loogista, että syykoodina ilmoitetaan se, joka junan kulkuun on viimeiseksi vaikuttanut. Tällöin tietysti voi jokin aikaisempi syy (joka on ehkä merkittävämpikin) jäädä näkymättömiin. Tähänhän viittasin myös havainnossani //vaunut.org/havainto/2711 . |
27.01.2007 18:34 | Esa Leskinen | Perjantaisen IC55:n myöhästymisen yksinomainen syy oli "Vaunujen odotus" Helsingissä. Ei siinä ollut väliasemien matkustajilla mitään osuutta asiaan. Anteeksi vaan jos jankutan asiasta, mutta ei tainnut olla kiva odottaa esim. Hämeenlinnassa tunnin myöhässä olevaa junaa ja sitten lukea, että syynä oli "Matkustajien odotus". |
27.01.2007 19:42 | Tapani Kunnas | Matkustajien käyttäytyminen junan ovilla on kyllä usein todella idioottimaista. Joskus tosin laiturin leveyskin loppuu kesken. Erityisesti Tampereen kaltaisilla vilkkailla junanvaihtoasemilla voi näin käydä, ja kaikkein pahin ongelma on (myös muilla asemilla) tunneliin vievien portaikkojen kohdalla, jossa tilaa on todella vähän. Siihen ongelmaan ei tietenkään mitään helppoa ratkaisua ole. Ja portaikoissa loppuu monesti tila kesken, kun porukka ei oivalla oikeanpuoleisen liikenteen etuja. Pitäisiköhän nuo portaikot jakaa keskikaiteella kahtia ja laittaa yläpuolelle nuolet. Pieniähän nämä ongelmat silti ovat. Ei me suomalaiset tiedetä todellisista ruuhkista mitään - paitsi ne, jotka ovat käyneet vaikka jossain kaukoidässä (minä en ole, mutta isot pojat on kertoneet). |
27.01.2007 21:36 | Lari Nylund | Toivottavasti Esan viikonloppu on jatkunut paremmissa merkeissä. Ei tuota "matkustajien odotusta" pidä ottaa henkilökohtaisesti. Syy on merkitty ainoastaan väliasemille, joissa pysähdysaika on ylittynyt. Tämä johtuu selkeästi liian lyhyistä aikataulun mukaisista pysähdysajoista, junan pituudesta ja matkustajamäärästä. Ainakin minun osalta tämä asia on käsitelty, mutta parannusta asiaan voidaan aina toivoa. |
27.01.2007 23:21 | Dakkus | ""Matkustajien odotus", joka JuKu:ssa näkyy on henkilökunnan käytössä olevassa JuSe:ssa merkitty koodilla pysähtymisajan ylitys." on todella tärkeä tieto pohdittaessa, mistä tässä on kyse. Se, joka merkitsee tiedon tuonne kantaan, yrittää sanoa "pysähtymisajan ylitys", mutta jostain syystä joku törppö on tehnyt välissä "käännösvirheen", jonka takia käyttäjä näkeekin tekstin "matkustajien odotus". Kyse on siis bugista, joka luultavasti korjataan, kunhan tieto siitä saadaan ujutettua oikean ihmisen korviin. |
29.01.2007 13:13 | Torbjörn Sandell | Termi "pysähtymisajan ylitys" voi periaatteessa tarkoittaa mitä tahansa pysähtymisajan ylitystä, syystä riippumatta. Yleisölle suunnatussa käyttöliittymässä on mielestäni ilman muuta parempi käyttää termiä "matkustajien odotus" - tämä kun on paljon informatiivisempi. Myöhästymistiedot ilmeisesti täytetään asemakohtaisesti, joten jos pysähdys venyy matkustajien haahuilun takia, pysähdyksen venymistä luonnollisesti selitetään syykoodilla "matkustajien odotus". Toinen asia on, että tämä voi olla harhaanjohtavaa, jos lukee kulkutietoja asemakohtaisesti. |
29.01.2007 13:15 | Torbjörn Sandell | ...koska esim. lähtöasemalta myöhässä lähdön syy ei silloin selviä, piti sanomani. :) |
29.01.2007 23:49 | Dakkus | En mä sanoisi termin "matkustajien odotus" olevan informatiivinen, jos kyse on jostain muusta kuin matkustajien odotuksesta. Nythän on ilmeisesti niin, että pudotusvalikosta valitaan kohta "pysähtymisajan ylitys". Ja tämä valinta näkyy sitten AINA automaattisesti termillä "matkustajien odotus" tuolla julkisella sivulla. HUOLIMATTA siitä, että termi "pysähtymisajan ylitys" voi periaatteessa tarkoittaa mitä tahansa pysähtymisajan ylitystä, syystä riippumatta. |
30.01.2007 20:26 | Tapani Kunnas | Kyllä mun mielestä "pysähtymisajan ylitys" olisi ihan hyvä syykoodi myös JuKun puolella. Henkilö, joka nuo tiedot laittaa järjestelmään, ei välttämättä voi tietää, johtuuko pysähtymisajan ylitys matkustajien odotuksesta, laiturin ulkopuolelle jääneestä viimeisestä vaunusta, väärään kohtaan laituria pysähtymisestä, jumittuneesta ovesta, auringonpilkuista vai mistä. Syykoodi "pysähtymisajan ylitys" auttaa myös ymmärtämään, että aikataulut ovat aina kompromissi tehokkuuden (= nopeuden) ja realismin välillä. |
31.01.2007 13:59 | Torbjörn Sandell | Taisin ilmaista itseäni hieman epäselvästi. (Eikä mikään ihme sinänsä!) "Pysähtymisajan ylitys" ei minun mielestäni ole mikään myöhästymisen syy samalla tavalla kuin esim. tekninen vika tai vaunujen odotus. Yhtä hyvinhän junan lähtöasemalla voisi silloin olla syykoodina "myöhäinen lähtö", joka ei sekään selitä yhtään mitään. Toisaalta, kun pysähtymisaika ylittyy täysin muitta syittä (=jollei ole teknisiä ongelmia tai vaihtoyhteyksien odotusta tms.), niin harvoinpa siinä _ei_ olisi kysymys matkustajien haahuilusta tai suuresta matkustajamäärästä. Olen ilman muuta itsekin joskus haahuillut ja näin (vahingossa) myöhästyttänyt junaa parilla minuutilla, ja olen sen verran junalla matkustanut ja muutenkin käynyt rautatieasemilla että olen nähnyt muidenkin olevan just eikä melkein ajoissa... Täten omasta mielestäni "matkustajien odotus" on hyvä ilmaisu. |
28.02.2007 16:01 | Teppo Niemi | Minulla oli "ilo" todeta maanantaina IC53 osalta mitä matkustajien odotus merkitsee. Erästä naista eivät konduktöörin pilliin vihellykset, "Juna Lähtee huudot yms eivat saaneet aikaan nousua vaunuun ennen kuin ilmeisesti vaunun 6 kohdalla, jossa hänellä lienee ollut paikka. Berlinin Stad-bahnilla (EI S-bahn) hän olisi ilmeisemmin jäänyt ihmettelemään asemalaiturille junan lähtöä.... |