Tammikuu 2007
Havainto
30.01.2007 09:55
InterCity-junien huippunopeuden nostaminen kahteensataan kilometriin tunnissa kestää vielä monta kuukautta. Hämeen Sanomien mukaan Junat on hyväksytty 200 kilometrin nopeusluokkaan, mutta niille ei ole vielä löytynyt sopivia pyöriä.
//www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=20072380&rss=4
Kommentit
30.01.2007 12:44 | Rusina | 200km/h? Paljonkohan lippuhinnat nousee? Eikös tuo tarkoittaisi sitä, että jos laitettaisiin esim. Sr2-vetoinen IC2-juna ja Pendolino menemään tietyn välin samoilla pysähdysmäärillä, niin IC2 olisi teoriassa nopeampi vaihtoehto lyhyempien pysähdysmatkojen ansiosta? |
30.01.2007 14:06 | Epa | Tai toisinpäin kysyen: Mikä on se Pendojen tarjoama lisäarvo, joka tuolloin antaa aiheen IC2-junia korkeampiin lipunhintoihin? Olisiko VR:llä rohkeutta ja resursseja jopa laskea Pendo-matkojen taksa IC2-junien tasolle? Onhan viimeksimainittujen tekninen toimintavarmuuskin Pendoja korkeammalla tasolla, mikäli oikein olen ymmärtänyt. |
30.01.2007 14:25 | CoCoNut | Höh. Onko joku mennyt hyväksymään pyörättömän junan. :> |
30.01.2007 22:04 | rutinof | Pendolinon _huippu_nopeus on 220 km/h myös kaarteissa. IC2-vaunuilla 200 km/h suoralla. Siinä aikakin on eroa. Lipunhintoihin en ota kantaa. |
31.01.2007 00:38 | jpl | Viimekädessä radan kaarresäteet vaikuttaa suurimpaan käytettävään nopeuteen. |
31.01.2007 07:02 | rutinof | Tietysti. Eihän huippunopeutta kaikissa kaarteissa käytetä. |
31.01.2007 08:15 | Che | Kyllä IC menee kahtasataa kaarteistakin, kunhan ovat riittävästi kallistettuja ja suurisäteisiä, niinkuin pää- ja oikoradalla ovatkin. Loppujen lopuksi 220km/h-kuntoiset radat taitavat yleensä olla geometrialtaankin niitä parempia. Ja 20km/h nopeuseron IC voi tosiaan kuroa kiinni nopemmilla kiihdytyksillä. |
31.01.2007 10:16 | Joukahainen | Eikös IC-vaunuilla nopeus olekaan rajoitettu 160km/h siitä syystä, että ajolanka alkaa vispaamaan kovemmassa vauhdissa vaunun kattoon? |
31.01.2007 10:30 | Che | Enpä ole kuullut mitään virallista/luotettavaa/uskottavaa raporttia tuosta asiasta. |
31.01.2007 22:50 | jpl | Alkaa taas menemään arvailuksi, tässä vähän asiaa: Pääradalla ei voi ajaa 200 km/h läheskään kaikissa kaarteissa. Pääradan kaarteissa käytettävä nopeus on luokkaa 160-180 km/h. Tietenkin muutamasta (sormilla laskettava määrä) voi ajaa myös 200 km/h. Toisekseen ajolanka ei voi käytännössä missään olosuhteissa osua vaunun kattoon tai muuten se "lanka" on pudonnut tai juuri putoamassa.. kriitikoiden hapatusta ;) |