Tammikuu 2007
Havainto
30.01.2007 11:52
Malmiliikenne Vartiuksen radalla loppuu kokonaan Maaliskuun lopussa Kertoo Kainuun Sanomat:
//www.kainuunsanomat.fi/verkkolehti/a/2007/01/30/2241126.htm
Kommentit
30.01.2007 12:00 | korkki | Toisaalta taitaa isompi osa tavarasta kulkea nykyisinkin jo Kokkolan kautta maailmalle eli tuskin tuo ihan kokonaan loppuu... |
30.01.2007 12:10 | pjh | "Uusi sopimus tulee voimaan huhtikuun alussa. Samalla pelletin tuonti Venäjän Kostamuksesta loppuu kokonaan". Jos tuo pitää paikkansa, tämä lähentelee katastrofia. |
30.01.2007 12:17 | Perttu Karttunen | Näin on näppylät että Maaliskuussa loppuu kokonaan nuokin junat. Syynä venäjän toimitusten epävarmuus ja olikohan niissä vielä laatuongelmaa. LKAB alkaa laivaamaan tavaraa suoraan Raaheen satamaan. Siinä menee kyllä suomen komein juna ja samalla osoittautunee Vartiuksen sähköistys turhaksi investoinniksi. Ellei sitten tilalle keksitä otain muuta liikennettä. |
30.01.2007 12:19 | Move off | Tietää vain Cargon myyntiorganisaatiolle lisää työtä, jotta menetetyt kuljetukset saadaan paikattua. Nyt kannattaisi miettiä esimerkiksi Elijärven tarjousta uudelleen, kun sopimus on reilun kolmen vuoden kuluttua taas katkolla. |
30.01.2007 12:20 | korkki | Kuten sanoin niin tuossahan on puhe ainoastaan Rautaruukin ja Venäläisen toimittajan sopimuksen loppumisesta. Nykyäänhän sieltä on kulkenut yhtä paljon pellettiä Kokkolaan laivattavaksi muille ostajille. Ei kai sen pitäisi loppua ellei sitten veli venäläinen ala laivaamaan niitä Murmanskin kautta... |
30.01.2007 12:46 | Tapani Kunnas | Äkkiä vain puuttuvat kiskot Kelloselästä itään päin ja uutta liikennettä sen kautta. |
30.01.2007 14:18 | Teppo Niemi | Juha, vierailehan RHK:n sivuilla: //www.rhk.fi/@Bin/1565835/Ratatyöt%202007_19.1.2007.pdf Sieltä löytyy seuraava tieto: Lautiosaaren (kem-Lla) vaihteenpoisto 8.6.2007 11.6.2007 pe klo:23 - ma klo: 03.00. Eli eiköhän se Elijärven liikenne ole lopullisesti päättynyt rautateiltä. Mainitulla sivulla on muutakin mielenkiintoista.... |
30.01.2007 14:52 | Move off | Kiitos Teppo! Pitäisiköhän tästä päätellä jotain ratahallinnon ajattelutavasta - jos jotain liikennettä pääsee siirtymään maantielle, ei se enää koskaan voi palata raiteille. No, toivottavasti koko raidetta ei kuitenkaan pureta. |
30.01.2007 16:03 | VR-76 | Mikähän Vartiusradan sähköjen tai itse radan kohtaloksi tulee? |
30.01.2007 16:49 | Jorge | Rata on kuitenkin sen verran tärkeä yhteys EU:n ja Venäjän välillä, joten se säilyy kehitettävien listalla varmasti jatkossakin. Mielenkiintoista, miten Venäjän suunnitelmat vientipuun tulleille jne toteutuvat. |
30.01.2007 16:52 | Juhana K | Pidetään nyt mielessä, että malmi jatkaa kulkemistaan yhä Kokkolaan. Yksi junapari poistuu nyt ja vuotuisena kuljetusmääränä se on iso, mutta ei silti hiljennä koko rataa. Raakapuutakin tulee rajan takaa yhä. Toki liikenteellisiä muutoksia rataosalla saattaa tulla. Esim. Sr2-veturien sijoituksia saatetaan harkita uudelleen ja Kokkolan malmilla on myös mahdollisuus kiertää Oulun sijasta Iisalmi-Ylivieska reittiä. |
30.01.2007 17:04 | Tapani Kunnas | Tuon jutun kuvassa pisti silmään, että Marsuilla ajetaan etummainen virroitin ylhäällä. Eikö yleensä pidetä taempaa sarvea pystyssä? |
30.01.2007 17:26 | Juhana K | Yksinäisessä veturissa ajataan taemmalla sarvella. Monikäytössä ajataan nykyään äärimmäisillä virroittimilla. Etukoneessa etummainen ja takakoneessa takimmainen. Kolmen koneen nipussa keskimmäisen veturin on vain valittava puolensa, oikeaa tai väärää asentoa ei sillä ole. |
30.01.2007 17:38 | nawulf | "Siinä menee kyllä suomen komein juna" Niinpä meneekin. Onneksi ehdin näkemään sen monen monta kertaa. :( Oli komia näky. |
30.01.2007 18:21 | Masa | Niinpä, Sr2-veturit saatetaan osa ainakin tuoda pois sieltä? EHKÄ. |
30.01.2007 18:25 | TommiH | Mitähän tämä tarkoittaa Dr16-kaluston sijoituksille ja mahdollisille käytöstäpoistamisille kolareiden vuoksi.Nämä malmiletkathan on työllistäneet aikalailla valkoisia. |
30.01.2007 19:30 | jpl | Dr16:n kohtalo on aika pahasti auki.. vaihtotöihin siirrossa ovat olleet heikolla kannatuksella.. |
30.01.2007 19:38 | Eero Heinonen | Eikös jako ole ollut yksi juna Raahen ja yksi/kaksi Kokkolaan? Eihän marsuja sieltä silloin mihinkään "tuoda" kun töitä riittää. Ehkä sitten yksi kolmikko on enemmän käytössä etelässä ja hyvä niin. Eikä tämän suuremmin Dr16:ta pitäisi vaikuttaa. Vaihtotyöt on tehtävä jollain ja Dv16:ta ei ole siihen enää kauaa apua. Vaikeiden "kohtalosta" en tiedä, mutta saapa nähdä mitä kaikkea kivaa niihin vielä saneerataan. |
30.01.2007 20:31 | Tapani Kunnas | Mitä muuten kuuluu niille kesällä Vartiuksessa vauroituneille Dr16:lle? |
30.01.2007 20:54 | TommiH | Eero;mikäs pitkänokkien ongelma on vaihtotöissä?,sulla lienee sisäpiirin tietoa mitä tarttee parantaa. Jotenkin luulis niiden olevan sopivampia kyllä vetämään paikkuja tai lyhyenmatkan tavarajunia.Näppärämpi paketti kuin 2-3 deeveriä. |
30.01.2007 22:43 | Vek89 | Onhan se nyt lähes itsestäänselvää, ettei nuo Valakon portaat ole vaihtotyöporukan kannalta läheskään niin turvalliset kuin esim. Deeverin käyntisillat. Kumma kun eivät sitä ole aikaisemmin älynneet. Että jos työsuojeluviranomaiset sanoo, että ei pysty, se ei sitten onnistune. |
31.01.2007 07:16 | Siltalan pehtoori | Venäjän WTO-jäsenyys lisäisi tavaraliikennettä Vartiuksen radalla. Pellettikuljetusten loppuminen Kostamuksen ja Raahen välillä ei uhkaa joka tapauksessa radan tulevaisuutta. Karjalan Lietmajärven ja Kotskoman välisen radan vihkiminen käyttöön voisi tarkoittaa melkoisella varmuudella sitä, että Vartiuksesta länteen siirtyisi jatkossa paljon muutakin kuin rautapellettejä. Jos Venäjällä avattaisiin em. yhdysrata, se toisi jopa 2 miljoonaa tonnia kuljetuksia lisää. (Kainuun sanomat 31.1.2007 s. B6) |
31.01.2007 13:44 | Eero Heinonen | Dr16 taitaa olla useimpien kuljettajien ihastus hiljaisuuden ja tehokkuuden takia, hyvä pelihän se on. Vaihtotyöporukalle se tosiaan on ihan eri asia kun pitäisi juoksennellä suoraa seinää pitkin ylös ja alas. 2808 ja 2820 (menikö numerot oikein?) ovat korjauksessa edelleen. Tosin niitä on myös jouduttu hyödyntämään väliakaisesti varaosalähteinä, kun sisarveturit ovat taas osoittaneet luotettavuuttaan. ;) |
31.01.2007 17:03 | Sakari Kestinen | Dv12:n luulis olevan parempi wexlausrautahepo, Dr16 on nimenomaan linjaveturiksi suunniteltu, vaikka siinäkin tietty vaihtotyöominaisuuksiakin on. Valakot kelpaa mun puolesta kyllä vaikka Tampereelle seeprain kavereiksi tai Korkeakosken junia vetään! ;) |
31.01.2007 18:07 | Juhana K | Valakkoon voisi varmaan askarrella käyntisillalle paremmat portaat ja ohjaamon eteen sillalle pieni lisäkoppi, jossa vaihtotyöporukka voisi lämmitellä :) Seinäkiipeily portaaliviidakoissa ei varmasti lämmitä kenenkään mieltä, vähiten sen, joka siihen joutuu. |
31.01.2007 23:09 | jpl | Dr16:lle voisi olla käyttöä linjavedossa mm. Turun radoilla, Riihimäki-Hanko tai Joensuu-Ilomantsi välillä... |
01.02.2007 00:45 | Jouni | Ilomantsin rataa 20 km/h 30 kg/m kiskoilla? :) Toki jos radan korjaukseen löytyy rahaa. Itse näkisin mieluusti Niirala-Uimaharju-puujunissa 2Dr16-vetoa. |
01.02.2007 11:20 | CoCoNut | Hankobaanalle niin paljon kun sopii. Edut: Konepaja on lähellä, rata kestää, raskasta liikennettä on ja linjalle jäänti ei haittaa matkustajaliikennettä. (Kr-Hy) |
01.02.2007 12:38 | Move off | Joensuu olisi ehdottomasti paras sijoituspaikka Dr16-sarjalle. Sähköistämättömiä ratoja ja raskasta tavaraliikennettä on jokaiseen ilmansuuntaan. Ilomantsin kevyt kiskotus tosin rajoittaisi käyttöä sillä suunnalla, mutta eikös sinnekin ole vaihdettu 43 kg/m -kiskotusta ainakin radan alkuosalle? |
01.02.2007 13:01 | Eero Heinonen | Mutta "pienellä" modifioinnilla Dr16 on myös mainio vaihtoveturi. Mitähän se olisi, jos välitykset muutettaisi vaikkapa 140->80 km/h? Ainakin se menisi laskumäkeä ylös vaikka katollaan... |
01.02.2007 22:17 | Dakkus | Onko Dr16:n ohjaamo suunniteltu siten, ettei siihen voi mitenkään modata ovea, josta pääsisi käyntisillalle pomppimaan? |