Lokakuu 2007
Havainto
05.10.2007 01:50
Luumäki - Imatra-rata kaksiraiteiseksi?
YLE Uutiset 04.10.2007, klo 17.07
Ratahallintokeskus tekee Etelä-Karjalassa selvityksen Luumäen ja Imatran välisen rataosuuden muuttamisesta kaksiraiteiseksi.
Luumäen ja Imatran noin 70 kilometrin pituinen rataosuus on rataverkon vilkkaimpia yksiraiteisia rataosia. Kaksoisraiteen ympäristövaikutusten arviointi ja alustava yleissuunnittelu valmistuvat vuoden 2008 loppupuolella.
Suunnitelmissa on Saimaan kanavan ja Mansikkakosken ratasiltojen muuttaminen kaksiraiteisiksi. Samalla selvitetään tasoristeysten poistaminen Luumäen ja Imatran väliltä ja henkilöliikenteen suurimman nopeuden nostaminen 200 kilometriin tunnissa.
Kommentit
05.10.2007 14:43 | Repe | Riemastuttava uutinen! Nuo kaksi siltaa voi jättää viimeisiksi rakennuskohteiksi, sillä liikenteen saa sujuvaksi rakentamalla osuudet Luumäki-Lauritsala ja erityisesti Muukko-Rauha kaksiraiteisiksi sekä aikatauluttamalla junakohtaukset sopiviksi. |
05.10.2007 16:27 | Epa | Sitten vielä paikallisjunia Lauritsalan ja Lappeenrannan välille sekä Lappeenranta-Kivisalmi -teollisuusraiteelle. IC-junien kohtaamisten siirto Joutsenosta Lappeenrantaan tehostaisi bussiyhteyksien järjestämistä Lappeenrannan matkakeskukselta lähialueille. |
05.10.2007 18:54 | MarkkuB | Jooh, kyllähän toi hyvältä ajatukselta kuullostaa. Lappeenrannassa pitäsi tietysti kunnostaa kakkos-kolmosraiteen laituri jos sinne haluttaisiin IC-kohtaukset ja samalla voisi rakentaa tunnelin läpi toiselle puolelle ettei ihmiset juokse radan yli. Suurimmat urakat on ehdottomasti sillat, varsinkin imatralla voitaisiin rakentaa autoille kokonaan oma silta muutama metri tainionkosken suuntaan. Saisikohan imatra samalla toisen laiturin, tiedä sitten tulisiko sille käyttöä. Tai ehkä keskilaituri...hmmm :) |
05.10.2007 21:34 | Tuomas Pätäri | Todennäköisesti koko homma rakennetaan siltoineen kerralla valmiiksi ennen käyttöönottoa, koska se tullee kokonaiskustannuksiltaan edullisimmaksi. |
05.10.2007 22:37 | Ari P | Mitenköhän Luumäen risteys aiotaan toteuttaa? Luulisin, että Imatran ja Vainikkalan suuntien liikenne voitaneen hoitaa ilman Kytömaan-tyyppistä massiivista eritasoratkaisua sopivilla aikatauluratkaisuilla, vaikka tulevaisuudessa raiteita lähtenee kaksin kappalein niin Imatran kuin Vainikkalankin suuntaan. Kun Pietarin rata rakennetaan kaksiraiteiseksi, Viipurissa tuleekin melkoisen iso siltatyömaa, elleivät sitten jätä Saimaan kanavan ylitystä yksiraiteiseksi. |
05.10.2007 22:49 | Tuomas Pätäri | Olen itse pohtinut samaa. Veikkaan itse siltaa siinä vaiheessa kun toinenkin kaksiraiteistetaan. Maisemallisesti sen voi varmaan tuolla toteuttaa kevyemmin kuin Kytömaalla, eli siltaosuutta olisi vain radan ylitys (pitkähkö tosin sekin), ja loppu hoidettaisiin pengerryksin. |
06.10.2007 00:01 | Epa | Nomutta risteäähän Hakosillassakin neljä vilkkaasti liikennöityä raidetta toimivana ratkaisuna. |
06.10.2007 02:37 | Epa | ...siis samassa tasossa ilman siltaa. |
07.10.2007 01:09 | pjh | Toiminnallisesti samanlainen ratkaisu kuin Kytömaalla on Pitäjänmäessä. Sen massiivisuuteen en ota kantaa. |
07.10.2007 17:01 | Ari P | Pjh: Tarkoittanet Huopalahtea? |
07.10.2007 22:06 | Matti Kotiniemi | Miksiköhän Ramboll Oy kävi jo viime kesänä tekemässä maaperätutkimuksia Lappeenrannassa olevien siltojen läheisyydessä, jos kerran nyt vasta tehdään selvitys? Kävivät ainakin Utrasaarentien, Muukontien ja Harapaisentien siltojen viereisen maaperän tutkimassa. Todennäköisesti myös muiden. Ja Ramboll ei näitä tutkimuksia tosiaankaan halvalla tee. Joten joku syy siinä täytyi olla. |
08.10.2007 01:24 | pjh | Ari: tottakai tarkoitan Huopalahtea. Sekoilua minulta, sorry! |