Lokakuu 2007
Havainto
25.10.2007 15:20
Kemijärven sellutehdas lakkautetaan - hyvästit sellujunille:
"Kemijärven ja Norrsundetin sellutehtaat, joiden vuosittaiset kapasiteetit ovat 250 000 tonnia ja 300 000 tonnia pitkäkuituista (havupuu) sellua, suunnitellaan suljettavan pysyvästi. Kemijärven sellutehdas aiotaan sulkea toisella vuosineljänneksellä 2008 ja Norrsundetin sellutehdas viimeistään vuoden 2009 toisen vuosineljänneksen lopussa. Sulkemiset johtuvat puun hinnan dramaattisesta noususta, mikä on pakottanut etsimään keinoja vähentää puun käyttöä ja optimoida kuituvirtoja muihin konsernin tehtaisiin."
Kommentit
25.10.2007 15:37 | 6nen | Irvokkainta asiassa on tietenkin se, että Rovaniemi-Kemijärvi -väliin upotettiin juuri huomattava summa rahaa perusparannuksen nimissä, nimenomaan kai selluliikenteen jatkon turvaamiseksi ja jopa liikenteen lisäämiseksi. |
25.10.2007 15:52 | korkki | No, kyllä ne puujunat vielä liikennöivät Kemiin. Karkeasti 1/3 liikenteestähän on ollut sellua. Kemijärvelle tämä tosin alkaa olla kuolinisku, ellei valtiovalta painosta Storaa myymään tuo tehdas jollekin, esim. Venäläiselle ostajalle. |
25.10.2007 16:01 | Vek89 | Tuon lisäksi näyttäisi vielä siltä, että Stora Enson Sunilan ja Anjalankoskenkin tehtaiden ovet pistetään kiinni. Lisäksi Kotkan tehdas menenee myyntiin. Asiasta lisää YLE:n uutisissa: //www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id73190.html |
25.10.2007 16:05 | Epa | Kemijärvi-Kelloselkä -radan osalta Metsänomistajien liiton mukaan kuljetukset painottuvat raakapuuhun. Vuotuiset kuljetusmäärät ovat n. 33 000 tn. Raakapuukuljetukset palvelevat Kemissä sijaitsevia Metsä-Botnian ja Stora-Enson Veitsiluodon tehtaita. Kemijärven sellutehdas käyttää havukuitupuuta autokuljetuksina. Kemijärven sellutehdas ei käytä koivukuitupuuta. (Käyttäjä muokannut 25.10.2007 16:06) |
25.10.2007 16:33 | Jorge | Stora Enson ei liene viisasta myydä Kemijärven tehdasta kenellekään, jos nimenomaan puunkäyttöä halutaan rajoittaa. Pääosassa Kemijärven tehtaan lakkauttamisessa on puunkäytön rajoittaminen, ei niinkään tehtaan tappiollisuus. (Käyttäjä muokannut 25.10.2007 16:34) |
25.10.2007 17:04 | Jokke Harju | Ensin lähti Salcomp nyt sellutehtaat.. Se on Kemijärven loppu. |
25.10.2007 17:30 | Olavi Huotari | Sellujunillehan tämä ko rataosuudella tietää hyvästejä, mutta raakapuukuljetukset saattavat lisääntyä selvästikin. Voisin kuvitella, että esimerkiksi Sallan suunnalta kannattaa nyt lähes kaikki sellupuu kuljettaa junalla Kemiin. Sen sijaan itse Kemijärven tilanne ei vaikuta kadehdittavalta. Saa ryhtyä Väänänen rustaamaan jatko-osia Taivaan tuliin. |
25.10.2007 21:12 | Mika Hakala | Nyt täytyy huokaista miten typeriä ovatkaan itäiset ja läntisinen naapurimme: Venäjä: Ilmatila loukkauksia, taksojen korotuksia, uhkailua ja muuta saamme siitä hyvästä että annamme ryssien verotta kuluttaa tiemme ja tuomme heitä maahanme. Emme saa edes puuta omista maista jotka he varastivat sotien päätteeksi. Ja ne Ruots(i)laiset: eivät ymmärrä että kun jokin tuottaa tulosta= Tuottaa se rahaa=on näin bisnesmiehenä voittoa. Vaikka tämän voisi tulkita kuuluvaksi suomi24, On tästä haittaa myös rautateiden kunnossapitoon. Olen mielinyt että jos emme olisi eu:sa, saisimme BKT:stä jäsenmaksuun menevällä osalla ihmeitä aikaan myöskin tällä alalla. |
25.10.2007 21:28 | tikkanen | Sellu loppuu, mutta puujunat lisääntyvät. Olavin kommentit ovat lähellä totuutta. Asiat ovat ilmeisesti noin. Kemijärvi ei lopu; Matkailu ja puujunat yms. ovat se voimavara, joka kantaa. Väänäsen kässäri mennenee uusiksi. Keväällä liikenteen aloittava uusi yöpikajuna on upea näyte alueen uskosta tulevaisuuteen. Uskoa siihen ovat antaneet koko myös koko vorgin jengi ja sen tuki! Se on antanut voimia ja uskoa oikeudenmukaisuuden voittoon. Asiantuntemus on aina valtava voimavara asialle kuin asialle. |
25.10.2007 21:58 | Ari P | Tietääköhän Kemijärven tehtaan lopetus myös Isokylän liikennepaikan lakkautusta? Onko ko. liikennepaikka olemassa nimenomaan sellutehdasta varten? |
25.10.2007 22:21 | korkki | Aika todennäköisesti joo. Mulla on silti pienehkö usko vielä siihen että joku voisi olla kiinnostunut Kemijärven sellutehtaasta, koska raaka-ainetta siellä kyllä on, eikä sitä ole Venäjältä tuotu. Toisaalta Kemijärven sellulla on väärin ansaittu huono maine varsinkin Saksassa, kiitos Greenpeacen. Missäspäin Ruotsissa tuo Norrsundet muuten sijaitsee? |
25.10.2007 22:54 | Simo Virtanen | Ainahan sitä kiinnostusta voi olla, mutta Iso-Enso ei luultavasti kilpailijalle myy, vaan vetää mieluummin maantasalle koko tehtaan. Se on bisnestä eikä mitään aluepolitiikkaa. |
25.10.2007 23:10 | Epa | Ministeri Väyrynen ehätti jo korostaa, kuinka Rovaniemi-Salla -radan kunnostuksen merkitys puunkuljetusten vuoksi nyt kasvaa. Lasumasta mainittiin MTV3:n Talousuutisissa. (Käyttäjä muokannut 25.10.2007 23:11) |
28.10.2007 16:37 | Antti Laajalahti | Kun yhtiöt menevät pörssiin ja omistuspohja laajenee erilaisiin sijoittajiin nämä vaativat rahoilleen mahdollisimman hyvää tuottoa. Silloin huonommin tuottavat tehtaat suljetaan ja työntekijöille annetaan kalossinkuva persauksiin. Ei ole enää tehtaanherraa jolle työntekijöiden hyvinvointi oli tärkeää koska se takasi hyvän tuloksen.Ei nykyisin ihmiset ja korjatut rataosat merkitse juuri mitään.Omistajien sijoittaman pääoman tuottoprosentti tulevaisuuden ratkaisee.Kylmää kyytiä tiedossa monille. |
04.11.2007 22:49 | Tuomas Pätäri | Tämä ei liity niinkään juniin mutta liittyy tähän asiaan: Huomenna ma 5.11 tv:stä tulee MOT: Sellu muuttaa etelään. Nyt viikonloppuna tuli kaksi Voikkaa-dokumenttia joista harmi kyllä missasin ensimmäisen. |