Lokakuu 2007

Havainto

27.10.2007 10:41

Henkilöliikenne avataan kilpailulle 2010 - uusia operaattoreita tullee Suomen rataverkolle

Miten te koette asian?

Itse näkisin parhaimpana ratkaisuna, että kaukoliikenteessä VR:n monopoli saisi säilyä koska suurin osa Suomen rataverkosta on yksiraiteisia, Suomi harvaan asuttu maa, välimatkat pitkiä.

Lähiliikenteeseen uudet operaattorit voisivat olla tervetulleita. Tämä on minun mielipiteeni!

Kommentteja!

Lähettäjä: Matti Mustola

Kommentit

27.10.2007 11:03 IH Mitä se yksiraiteisuus merkitsee siihen, kuka raiteilla ajelee ?
27.10.2007 11:22 CERdfsbkt Niin, mitä se merkitsee?
27.10.2007 11:38 Masa Ruuhkaa. Junat myöhästelevät ym. (Käyttäjä muokannut 27.10.2007 11:38)
27.10.2007 11:43 korkki Tuskin niitä operaattoreita tulee niin montaa että junat sen takia myöhästelisivät. Itseasiassa tuskin niitä edes tulee kaksiraiteisten osuuksien ulkopuolelle...
27.10.2007 11:47 Masa ''Itseasiassa tuskin niitä edes tulee kaksiraiteisten osuuksien ulkopuolelle...'' Tätä olenkin lukenut netistä, ja samalla lailla ajattelen itsekin asian.
27.10.2007 11:53 CERdfsbkt Ainiin, ruuhkaa.
27.10.2007 12:17 Jorge Oulu-Joensuu-yhteydelle olisi kysyntää, jos rata olisi tarpeeksi hyvässä kunnossa.
27.10.2007 12:19 eliitti-karhu Niin.. Tällä hetkellä osa yksiraiteisista osuuksista on aikas lailla buukattu täyteen, kun on henkilöjunaa sekä tavarajunaa. Vielä kun sekaan laitettaisi useampi operaattori liikennöimään näitä jo valmiiksi ruuhkaisia osuuksia, niin huhhuh.. Mutta lähiliikenteessä uusillakin operaattoreilla voisi ehkä olla mahdollisuuksia menestyä paremmin (Kenties enemmän maksavia asiakkaita, kuin jossain peräkylässä).
27.10.2007 12:30 Masa Hyvä, Sami! Juuri tätä hain tuolla yksiraiteisuus-jutskalla. Tosiaan yksiraiteiset radat (esim. Rantarata) on buukattu 10 minuutin vuorovälillään jo aivan tarpeeksi täyteen, ja tosiaan sekaan vielä toinen operaattori, on soppa valmis. Lähiliikenteeseen tervetullut lisä!
27.10.2007 12:33 Masa Jos InterCityt odottaa toistuvasti kilpailevan yhtiön hidasta tavarajunaa kohtauspaikoilla, kyllä hymy hyytyy. Myöhästelyt pahenee. (Käyttäjä muokannut 27.10.2007 12:34)
27.10.2007 12:41 Robert Sand Minä luulen kyllä ettei IC:t joutuu odottaa niin paljon kohtauspaikoilla. Tavarajunat saa odottaa.
27.10.2007 12:46 Masa Ainakin RHK:n Anne Herneoja näin tuumasi.
27.10.2007 12:57 Robert Sand Se ei ole oikein hyvää pistää matkustajajunat sivulle jos haluamme saada lisää matkustajia kiskoille täällä Suomessa. Kaikki kulkevat pian omilla autoilla. Saamme tulevaisuudessa nähdä miten kävi.
27.10.2007 13:06 Juhana K Herneoja tarkoitti, että se joka ei pysy aikataulussaan saa kärsiä. Liikennöitsijällä tai junalajilla ei ole väliä. Liikenteenohjaus muuttunee jonkinverran monimutkaisemmaksi, kun kyseessä ei ole enää yhtiön sisäiset asiat vaan useamman toimijan intressit. Järkevällä ohjeistuksella ja myöhästyvän yhtiön sanktioinnilla voitaneen päästä hyviin tuloksiin. RHK ei varmastikaan tule varaamaan radoilta kapasiteettia käytettävää kapasiteettia enempää, joten kilpailevat yhtiöt eivät tule tulppaamaan ratoja sen enempää kuin VR tähän asti. Pelkästään positiivista olisi, että VR:n sorsimille yhteysväleille ja vuorokaudenajoille saataisiin lisää liikennettä.
27.10.2007 13:07 rutinof Eiköhän tuo kilpailu tulla toteuttamaan niin, että tietyt kokonaisuudet kilpailutetaan, voittaja ajaa ko junat ja hävinneet eivät aja. Eli junamäärä ei tule ylittämään tarjolla olevaa ratakapasiteettia. Ratahallintokskukseen perustetaan 1.1.2008 Liikenteenhallintakeskus //www.rhk.fi/rhk/rekrytointi/avoimia_virkoja/ , joka tulee ilmeisesti olemaan mm. "erotuomarina" liikenteen prioriteettiasioita ratkaistaessa. Eikä Herneoja ihan noin sanonut vaan kyse oli myöhässä kulkevan pendolinon väistämisvelvollisuudesta ajassaan kulkevan toisen operaattorin junaan nähden. Eikä se tosielämässä välttämättä tule olemaan mikään automaattinen ja yksiselitteinen väistämisvelvollisuus vaan sopimusasia jossa järkisyytkin otetaan huomioon.
27.10.2007 13:08 4Axl Tuskin kovin moni operaattori on kiinnostunut tälläisestä pikkuisesta maasta jossa kaikki on toisin kuin euroopassa,raideleveys,sähköt jne...Euroopassa kun on eri järjestelmät.Siis kysymys kuuluu kuinka kannattavaa on ruveta hankkimaan kalustoa tänne? Onko liikennettä tarpeeksi kuolettamaan kaluston kustannukset ja tulisiko tarpeeksi voittoa? Ja suurempi kymysys on mistä kuljettajat? Palkkaushan pitäisi olla vähintään sama kuin VR Oy:llä tai piskuisen enempi jos aikoisivat kuljettajia "kaapata" VR:ltä. Toki kilpailu toisi todellakin kivaa kirjoa tuonne radalle ja saataisiin muitakin operaattoreita haukuttavaksi. Tavaraliikenteen näen omasta mielestäni realistisempana vaihtoehtona operointiin kuin matkustajaliikenteen.Lähiliikenteeseen varmaan kovin vaikeata ympätä lisää trafiikkia kun ajatteelee ruuhka-aikoja,on kulkuvälit kovin tiheät.Toki yöaikaan on hiljasempaa,mutta kun ne maksavat asiakkaatkin nukkuvat useimmiten siihen aikaan. kaikki operaattorit ovat omastamielestäni tervetulleita kunhan huolehtivat kiskoturvallisuudesta ja ottavat vastuun teoistaan. Samalla voidaan kyseenalaistaa myös tulevien operaattoreiden kaluston luotettavuus,huollon pitäisi myös toimia moitteettomasti. (Käyttäjä muokannut 27.10.2007 13:14)
27.10.2007 13:10 Simo Virtanen Ei ole taidettu aivan ymmärtää sitä ratakapasiteetin jakamista, jonka RHK tekee viranomaisena. Rautateistä ei tule maanteitä, joilla jokainen saisi liikennenöidä haluamaansa aikaan. Jokainen liikennöitsijä, VR mukaanlukien, joutuu anomaan RHK:lta ratakapasiteettia ja sitten ajellaan sen mukaisesti. Mielestäni RHK:n Herneoja on periaatteessa oikeassa. Jos vaikkapa VR:n italiaanot ovat jatkuvasti myöhässä, niin miksi varmatoimisella kalustolla liikennöivän kilpailijan pitäisi siitä kärsiä? Varsinkin kun homma toimii toisinkin päin eli haastajan junat väistävät VR:n aikataulussa kulkevaa tavarajunaa.
27.10.2007 13:12 Simo Virtanen Tuo on lähtökohtaisesti väärä ajatus, että VR säilyttäisi kaikki nykyiset vuoronsa. Kilpailijat hoitavat niistä osan, eikä mitään ylimääräistä liikennettä tarvitse siten radoille ahtaa.
27.10.2007 13:22 rutinof Kummastelen myös sitä, että miksi lähiliikenne pitäisi saada pois VR:ltä. Täsmällisyys on huippuluokkaa, liikennetiheys ja lippujen hinnat YTV:n määrittelemät. Niihin tuskin tulee merkittäviä muutoksia vaikka junat ajettaisiin jonkun toisen operaattorin toimesta. Kaluston ja infrastruktuurin ongelmat ovat samat kaikille, operaattorista riippumatta jos/kun kyseessä on sama kalusto. Jos sitten puhutaan muun maan paikallisliikenteestä, pois lukien pääkaupunkiseudun lähiliikenne, niin ei voi kuin toivottaa onnea yrityksille aloittaa liikenne Turussa, Tampereella tai Oulussa(VR tuskin tulee niitä ajamaan ellei Anu pakota - ja maksa). (Käyttäjä muokannut 27.10.2007 13:24)
27.10.2007 13:37 eliitti-karhu Niin, no itse ajattelin aivan ensimmäisenä, että tuleva mahdollinen operaattori voisi tehdä aloitteen ja aloittaa lähiliikenteen juuri esim. Turussa tai Tampereella. Ja miksikäs ei Helsinkiinkin? Eihän Tulevat Sm5:t ole VR:n, vaan junakaluston. VR saa näistä vehkeistä tuottoa siinä, kun VEKit on vuokrattu ajelemaan näillä. Tai näin minä sen olen ymmärtänyt. Saa / Pitää korjata, mikäli meni väärin. :)
27.10.2007 13:41 rutinof Oikeassa olet, Sm5:t ei ole VR:n mutta mikä olisi se lisäarvo, että niiden ajamisesta vastaisi joku muu kuin VR?
27.10.2007 13:47 4Axl Muistakaamme se tosiasia,VR on suurin osakkeen omistaja kuitenkin pääkaupunkiseudun junakalusto yhtiössä. Tämähän voisi esimerkiksi olla ns.kilpaileva operaattori joka voisi kilpailla VR:n kanssa paikallisliikenteestä. :) No ajatus ei ole ihan mahdoton kuitenkaan,sehän tietenkin riippuisi muista osakkaista kuinka halukkaita ne ovat tulevaisuudessa panostamaan ko. yritykseen (Helsinki,Espoo,Vantaa ja Kauniainen) (Käyttäjä muokannut 27.10.2007 13:51)
27.10.2007 13:49 eliitti-karhu Juuh.. Olen kyllä täysin tyytyväinen nykyiseen lähiliikenteeseen, ja hyvä näin. Mutta ei kai siitä kovin kovin suurta haittaa olisi jos sinne tulisi jollekkin linjalle uusi operaattori?
27.10.2007 13:51 rutinof Junakalustoyhtiön osake-enemmistöllä VR ei kuitenkaan pystyne suosimaan itseään liikenteen tarjouskilpailussa.
27.10.2007 13:53 rutinof eliitti-karhu: Kyllä siitä nimenomaan olisi haittaa esimerkiksi poikkeusliikenteen kalusto/miehistökierroissa jos ajetaan sekaliikennettä.
27.10.2007 13:56 eliitti-karhu Aih.. Totta. Enpäs ajatellut asiaa loppuun asti, osasyynä ajattelemattomuuteeni lienee se, että istun duunissa paraikaa.. Sori. Jos vaikka uudet mahdolliset operaattorit kehittäisivät lähiliikennettä muualle Suomeen, olisi aikas kiva. Voisi vaikka toimiakin.
27.10.2007 13:58 Masa Minulle kyllä kelpaa nykyinenkin VR:n monopoliasema, mutta kaikille ei ;)
27.10.2007 13:59 eliitti-karhu kelpaa se minullekkin, mutta jos ne uudet operaattorit ovat kerran tulossa, niin kai niille pitää suoda mahdollisuus.. :)
27.10.2007 14:00 Masa Niinpä ;)
27.10.2007 14:01 rutinof Voisi toimia niin kauan kuin yhteiskunta maksaa. Mikään kultakaivos en usko sen olevan. Eiköhän se riitä, että verovaroilla viedään keskimäärin puoli bussillista yöjunalla Ke.......lle
27.10.2007 14:03 Otto Siren Tai jos saisi vaikka Veolia Transportilta muutaman yöjunarungon liikennöimään pohjoiseen VR:n kilpailijana. Pienillä (tai isoill)järjestelyillä voisi onnistua vaikka Ruotsinkin puolelle linja,joka olisi varmasti suosittu ainakin lomien aikaan...
27.10.2007 14:05 Masa Luin taannoin lehdestä että Helsingin asemallakin saatetaan nähdä 2010 jälkeen EU-maiden junia. Tosin ei tänne taida päästä tällä hetkellä kuin Venäjältä. Miten Haaparannan suunta, eri raideleveyskin taitaa olla?
27.10.2007 14:06 Otto Siren Vaikka epätodennäköistähän tuo olisi, mutta jos toteutuu,niin lupaan ostaa liput heti ensimmäiseen junaan!
27.10.2007 14:07 Otto Siren Kyllähän se eri raideleveys on, mutta eikös telien vaihtoa harrasteta jo nyttenkin jossain päin maailmaa.. Ja voisihan suunnitella jonkinlaiset kaksoistelit, joiden avulla voisi päästä muutamassa minuutissa uudelle raideleveydelle.
27.10.2007 14:08 Masa Joo uutisessa kerrottiin että telienvaihto (nopea sellainen) olisi vaihtoehto.
27.10.2007 14:08 eliitti-karhu Haaparannassa on kahta leveyttä: Suomen 1524 ja Ruotsin 1435
27.10.2007 14:10 eliitti-karhu Niin, se telinvaihtomenetelmähän on muuallakin käytössä, eikä vie kun muuteman minuutin..
27.10.2007 14:10 Masa Eli aika mahdoton tehtävä on nähdä ainakaan suurempia määriä naapurimaiden junia rataverkolla vuonna 2010. (Käyttäjä muokannut 27.10.2007 14:11)
27.10.2007 14:12 eliitti-karhu "Käytössä on myös raideleveyden vaihtolaite, jolla erikoispyöräkerroilla varustettujen vaunujen raideleveyttä voidaan muuttaa junan liikkuessa. Vaunuissa, joita ei ole varustettu erikoispyöräkerroilla, on pyöräkerrat vaihdettava raideleveyden vaihtuessa." Näin kerrotaan Haaparannan asemasta. Eli ei kovin hankala vaihtoehto lienee..
27.10.2007 14:15 Otto Siren Matti: Emmeköhän pärjää oikein hienosti vuonna 2010, jos saamme uuden kaluston Venäjän liikenteeseen ja ehkä jopa Ruotsin liikenteeseen jonkinlaisia vaunuja/vetureita.
27.10.2007 14:16 Masa Kyllä vain!
27.10.2007 14:17 eliitti-karhu Ruotsin liikenne olisi ihan kätevää. Suora yhteys Helsingistä, niin reissuun lähtemisen kynnys voisi olla alhaisempi, kuin se, että ensin junalla pohjoiseen ja junan vaihto. Tiedä sitten kuinka kannattavaa se olisi, kun pitää kiertää Pohjanlahti..
27.10.2007 14:19 Masa Merenkurkun maantiesiltahan on vireillä ollut jo vuosikymmeniä, ja nyt on jotain taas tapahtumassa! Mielenkiintoista! Silta yhdistäisi Vaasan ja Uumajan.
27.10.2007 14:20 Otto Siren Olisihan se kannattavaa. En nyt ihan Tukholmaan asti linjaa tarkoittanut, mutta esimerkiksi Luulajaan tai siitä eteenpäin pohjoiseen Kirunaan, Bodeniin (Ja eteenpäin Norjaan).
27.10.2007 14:24 Masa ''Nyt EU:n käsittelyssä on kolmas paketti, jonka tarkoitus on avata EU:n sisäistä kansainvälistä henkilöliikennettä kilpailulle vuonna 2010. Hanke ei vaikuta Suomen tilanteeseen, koska Suomesta ei ole henkilöliikennettä muihin EU-maihin.''
27.10.2007 14:25 eliitti-karhu Niin niin.. Jaa, tuosta sillasta olenkin kuullut vain ohimennen joskus, mutta mikä tämä juttu oikeammin on? ;)Maantiesillan ylle/alle/viereen rautatiesilta myös pitää saada!! Ja voisihan sitä rataverkkoa juu laajentaa ympäri Pohjoismaita. :) Kunnes lopulta voidaan matkustaa yhdellä ja samalla junalla Kööpenhaminasta Helsinkiin..
27.10.2007 14:27 Masa Siihenhän on suunniteltu vuosikymmenet sitä siltaa, ja nyt on otettu askel eteenpäin taas. Siihenhän tulisi tunneli ja noin 40 km siltaa. ''Jos myös rautatie rakennetaan, tulee siitä paljon kalliimpi, ja luultavasti junaliikenne olisi melko vähäistä eriävän raideleveyden takia.''
27.10.2007 14:28 eliitti-karhu Hmm.. Ottaisivat mallia Haaparannasta. siellä vaihdetaan raideleveyttä junaa pysäyttämättä..
27.10.2007 14:34 Masa Juuri luen lehtileikettä jossa kerrotaan Paikallisjunaliikenteestä Turusta Loimaalle ja Saloon. Tuoreen selvityksen mukaan liikenne olisi kannattavaa, ja jutun mukaan liikennöitsijänä voisi toimia VR tai jokin muu yritys kun liikenne avataan kilpailulle 2010.
27.10.2007 14:43 eliitti-karhu mä luin juuri joku aika sitten pitkän pätkän tästä suunnitelmasta, siinä oli huomioitu kaikki mahdollinen.. En vaan löydä sitä enää mistään..
27.10.2007 14:49 Masa //jlf.fi/f19/2258-turku-salo-ja-turku-loimaa-paikallisjunat-selvitys/
27.10.2007 15:20 eliitti-karhu Jees.. Juuri tuo. :)
28.10.2007 00:56 Oskari Kvist Tällähän voidaan ratkaista yöjunien lopettamiset sekä lähiliikenteen alasajo 80-luvun lopussa.. Tarvitaan vain uusi operaattori ja kalustoa. Yksi ehdokas minusta uudeksi kaukoliikenteen kalustoksi Suomeen olisi Ranskalainen B82500, Bombardierin valmistama suuren kokoluokan moottorijuna, jossa on sekä dieselmoottori että 25 kV sähköjärjestelmä ja sähkömoottori ajoon. Tällöin sähköistetyllä radalla ajettaessa ei tarvitsisi käyttää dieselmoottoria ajoon, ja junaa voitaisiin ajaa myös sähköistyksen ulkopuolella. Sisustus on siinä samaa luokkaa kuin Suomalaisessa InterCity-junassa. Tällä voitaisiin aloittaa mm. tuo ylempänä mainittu Jns-Oulu-liikenne sekä esimerkiksi Kuo-Sij-Jns-liikenne, ja Jy-Oulu-liikenne. Kaikki nämä kaupungit ovat yliopistokaupunkeja ja väkiluku Kuopiota ja Jyväskylää lukuunottamatta yli 100000 asukasta. Näiden välillä voisi olla kysyntää liikenteellä. (Käyttäjä muokannut 28.10.2007 00:57) (Käyttäjä muokannut 28.10.2007 01:01)
28.10.2007 00:56 Jouni 27.10.07 13:08 <4Axl>: Kaikki toisin kuin Euroopassa? Sähköistysjärjestelmämme 25 kV 50 Hz on yksi eurooppalaisista yhteentoimivuuden tavoitejärjestelmistä ja sitä löytyy useasta muustakin EU-maasta. Ja käsittääkseni Suomi kuuluu Eurooppaan.
28.10.2007 07:53 eliitti-karhu Kaikki aina unohtavat, että Suomi kuuluu Eurooppaan, ja jopa EU:hun... ;)
28.10.2007 08:53 4Axl TO Jouni:Kiitos oikaisusta.
28.10.2007 10:52 Sakari Kestinen Henkilöliikenteestä ymmärtääkseni vain juuri kv-liikenne EU:n sisällä aukeaa 2010 suht suurella varmuudella. Tämä tarkoittaa Suomen kannalta sitä, että kuka tahansa voi tarvittavat toimiluvat, kaluston ja kuljettajat hankittuaan perustaa henkilöliikennettä esim. Oulu-Kemi-Haaparanta-välille! ;)
28.10.2007 11:03 Sakari Kestinen 27.10.07 13:22 Kummastelen myös sitä, että miksi lähiliikenne pitäisi saada pois VR:ltä. Täsmällisyys on huippuluokkaa, liikennetiheys ja lippujen hinnat YTV:n määrittelemät. Niihin tuskin tulee merkittäviä muutoksia vaikka junat ajettaisiin jonkun toisen operaattorin toimesta. Kaluston ja infrastruktuurin ongelmat ovat samat kaikille, operaattorista riippumatta jos/kun kyseessä on sama kalusto. Jos sitten puhutaan muun maan paikallisliikenteestä, pois lukien pääkaupunkiseudun lähiliikenne, niin ei voi kuin toivottaa onnea yrityksille aloittaa liikenne Turussa, Tampereella tai Oulussa(VR tuskin tulee niitä ajamaan ellei Anu pakota - ja maksa). <--- VR OY perii liikenteestä aivan törkeätä ylihintaa YTV:ltä, siksi kilpailu tulee sallia. Kunnallinen liikelaitos HKL tuottaa paljon VR:ää halvempaa paikallisjunaliikennettä metron nimellä. "Rautateiden lähiliikenteen" tuottajanakin HKL olisi siis VR:ää edullisempi liikennöitsijä YTV:lle, teknisestihän metro ja lähijuna eivät käytännössä merkittävästi eroa, ja henkilökuntaa tarvitaan lähijunissa vain yksi enemmän kuin metrossa.
28.10.2007 11:25 JE En vähättelisi palkkakustannusten merkitystä hinnanmuodostuksessa, varsinkaan kun se on keskeisimpiä kustannuseriä johon kilpailutuksella voi vaikuttaa. Lähijunissa on konduktööri jokaista kaksivaunuista yksikköä kohtaan, tarkoittaen yleensä useampia henkilöitä per juna.
28.10.2007 13:43 Che Mistas budjetista metron vartijat tulevat? No, varmaan halvemmaksi tulevat kuitenkin kuin konduktoorit.
28.10.2007 14:27 Iso Vaalee Yhteenvetona tästä keskustelusta: 1) Suomessa on kaikki toisin kuin Euroopassa, nimittäin vallanpitäjien korvien välissä. 2) Suomen erityispiirre ei ole pääosin yksiraiteinen rataverkko, vaan pääosin yksiraiteinen rautatiepolitiikka.
28.10.2007 23:56 Dakkus Siis se metron kustannustasohan on vain joku meiningillä yksi neljäsosa paikallisjunien kustannustasosta. HKL:n vuoden 2001 vuosikertomus osaa kertoa metroliikenteen kustannuksiksi 3,2 senttiä per matkustajakilometri. YTV:n vuosikertomuksesta vuodelta 2004 näkee, että paikallisjunaliikenteen kustannukset ovat olleet 0,13e/matkustajakm, eli noin nelinkertaiset metroliikenteeseen nähden. Joka tapauksessa, vaikka metroliikenteen kustannukset muodostuisivat sataprosenttisesti kuljettajan palkasta, ei yhden henkilön enemmän vaativa paikallisjunaliikenne voisi olla kuin 6,4c/matkustajakm. Koska henkilöstökulut ovat tällaisessa toiminnassa kuitenkin melko peanuts, ei se konduktööri yksinään kuluta kunnolla senttiäkään per matkustajakm. Noinpa voidaan sitten todeta, että kyllä se VR todella aikamoisia kiskurihintoja repii. Se on se monopoli yhdistettynä tilaaja-tuottaja -malliin, tiedäthän?