Marraskuu 2007
Havainto
07.11.2007 21:39
Etelä-Suomen junaliikenteen jumiuttanut ohjausjärjestelmän häiriö on ohi. Junat liikkuvat jälleen normaalisti. Ennen iltakahdeksaa alkaneen vian vuoksi junat voivat myöhästellä illalla jopa tunnin aikataulustaan.
Ohjauslaitteet alkoivat toimia klo 21.
Kommentit
07.11.2007 22:13 | Lari Nylund | En sanoisi vielä pariin tuntiin, että liikkuvat normaalisti. Myöhästymisiä oli erittäin paljon. Olin itse hälytettyä opastustehtävissä Oulunkylän asemalla. Kaukoliikenteen junia saapui Helsingin suuntaan 15-90 minuuttiin myöhässä aikataulustaan. Lähiliikenteessä näytti siltä, että kello 20-21:30 väliset vuorot peruttiin kaupunkiradalla kokonaan ja tilannetta päästiin näin normilisoittamaan nopeammin. Valitettava yksityiskohta oli, että ensimmäiseen N-junaan 9587 ei laitettu kuin yksi runko. Juna oli kuin nuijalla lyöty Oulunkylän kohdalla, mutta kaikki saatiin silti mahdutettua kyytiin. Tästä häiriöstä on paljon opiksi otettavaa, mutta se on sitten firman sisällä liikkuvaa tietoa. Lupaan kyllä vielä tietojani eteenpäin. Asiakkaat Oulunkylässä oli varsin ymmärtäväisiä - onnekseni. |
07.11.2007 22:20 | jpl | Tiedoitus toimi taas kerran ala-arvoisesti. Tai siis mistään ei oikeasti tiedoitettu. Varsin hiljaista varmasti monella muullakin asemalla. Mitä nyt asemahenkilökunta käy laiturilla välillä tiedoittamassa, että bussilla olet jo perillä. |
07.11.2007 22:27 | Kimmo Säteri | Olin itse kävelemässä Pasilan asemalle klo 20.30 jälkeen, kun kuulin asemalla kuulutettavan Etelä-Suomen junaliikenteen olevan pysähdyksissä tietokonevian takia. Ei auttanut muu kuin lähteä K-junan sijasta kahdella bussilla sompailemaan kohti kotia. Eräät Tuusulanväylän ja Lahdenväylän bussilinjoista olivat huomattavasti kuormitetumpia kuin normaalisti. En nyt ainakaan itse keksi, että Pasilan aseman tiedotuksessa olisi ollut mitään parantamisen varaa. |
07.11.2007 22:39 | Dakkus | No, joitain positiivistakin tiedostuspolitiikassa on. Huhujen mukaan Ogeliin oli hälytetty eräs konduktööri opastustehtäviin. Eli ihan nollan pinnassa ei tiedotus ole ollut sentään. |
07.11.2007 22:49 | Teemu Sirkiä | Eikös tuo eräs konduktööri ihan itse sen tuossa ensimmäisessä kommentissa kerrokin? :) |
07.11.2007 22:53 | Timo Kantola | Olisko käynyt niin, että konduktööri oli oma-aloitteisesti hälyttänyt itsensä opastustehtäviin. :) |
08.11.2007 00:16 | JVP | Helsingin asemallakin kyllä kuulutettiin tiheästi, mutta aikataulunäytöt näyttivät aikataulun mukaisia junia. Tämän seurauksena asemalla näkyikin sitten juniin juoksevia ihmisiä, jotka hetken päästä tulivat takaisin kuultuaan kuulutuksen. Sitä en vain ymmärtänyt miksei aikataulunäyttöihin saada tietoa katkoista, tai edes näyttöjä pois päältä. Elektroniset näytöt olisivat kuitenkin juuri omiaan poikkeuksista tiedottamiseen. Normaalit aikataulut eivät elektroniikkaa tarvitse. |
08.11.2007 00:31 | jtt | Täysi kunnian-osoitus henkilölle, keltä vielä löytyy motivaatiota palvelemaan matkalaisia "firman" kunnian puolesta. Valitettavasti ylemmältä taholta tuskin kiitosta saa... (nimim. kokemusta - tosin vähäisemm. tapauksista - on). Vanhemman polven kansalaisena en tosin ymmärrä miten tietokoneelta voisi tiedustella: "Milloin taas haluaisit toimia, jotta voisin informoida odottavaa yleisöä", ehkäpä nuoriso voisi valaista vanhaa kalkkista tässä asiassa? Ei ehkä sovi tähän yhteyteen, mutta aikoinaan mieleeni jäi ajankohta, jolloin matka-tavaran käsittely loppui monelta asemalta - tuolloin ei mainittu mitään lopettamisesta, vaan suurin kirjaimin kehuttiin kehitettävän ITSEPALVELUA - yhteensopimattomat tietokone-ohjelmistot saattavat pian johtaa myös matkojen itsepalveluun. |
08.11.2007 01:36 | JVP | jtt:lle: Tietenkään katkon tarkkaa kestoa ei osaa kukaan sanoa, mutta aikaisempien katkojen perusteella varmasti osattaisiin jotain arvioita antaa odotettavissa olevasta katkon pituudesta - ainakin suuruusluokasta. On matkustajan kannalta hiukan eri asia kestääkö katko 10 minuuttia, 2 tuntia vai 2 vuorokautta. Vertailukohtaa voi hakea vaikka junaliikenteen fyysisistä esteistä: jos silta romahtaa, liikenne on poikki hyvin pitkään; sen sijaan kaatunut puu saadaan pois huomattavasti nopeammin. Tämän päivän kuulutusten tasoinen kuulutus näistä molemmista olisi "rata on poikki". |
08.11.2007 06:40 | Kimmo Säteri | jtt: Tämän rautatieoperaattorin kohdalla tuntuu minustakin joskus siltä, että suorittava porras tekee hommansa melkein parhaalla mahdollisella tavalla niin normaaliolosuhteissa kuin poikkeustilanteissakin. Kun taas ylempi taho... |
08.11.2007 10:28 | Lari Nylund | Omalla kohdallani oli tekemistä omatoimisuudella eli sain tiedon tapahtumasta työpuhelimeeni. Tilanteen pitkittyessä otin yhteyttä pääkallopaikalle ja sovimme toiminnasta. VR:n arvoissa puhutaan vastuullisuudesta, jonka halusin omalta osaltani täyttää. Onhan se hieman hullua lähteä "maalitauluksi" vapaaehtoisena, mutta sitä se vastuunotto on. Ei tuosta mitään työnsankarin mitalia tule saamaan, mutta työtunnit sentään luvattiin ja asiakkaat olivat tyytyväisempiä tilanteeseen, kun heitä palveltiin asemalla henkilökohtaisesti. Tuosta vastuullisuudesta sitten olisikin monta ajatusta, mutta parempi jättää ne kirjoittamatta. |
08.11.2007 18:16 | tlajunen | "Tuosta vastuullisuudesta sitten olisikin monta ajatusta, mutta parempi jättää ne kirjoittamatta." Kirjoita ihmeessä, kun kerran jo aloitit. |