Joulukuu 2007

Havainto

12.12.2007 16:55

Pohjois-Karjalassa on ryhdytty keräämään nimiä Joensuun ja Oulun välisen junayhteyden kehittämisen puolesta. Hankkeen puuhamiehet vaativat erityisesti heikkokuntoisen Lieksa-Vuokatti-rataosuuden perusparantamista. Se mahdollistaisi tavara- ja matkustajajunaliikenteen kehittämisen koko rataosuudella. Adressiin kerätään nimiä Lieksassa, Nurmeksessa ja Valtimolla sekä internetissä 7. tammikuuta saakka.

//tinyurl.com/35dp4r (Ilta-Sanomat)

Lähettäjä: Juha Paulavuo

Kommentit

12.12.2007 17:16 Robert Sand Tietääkö joku missä tuo adressi netissä on?
12.12.2007 18:00 SK Karjalaisen juttu: //www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset/y%C3%B6junaadressiin_jo_yli_3_500_nime%C3%A4_3503945.html ,josta löytyy tieto, että juttu on osoitteessa //www.adressit.com/ Tarkempi osoite netti adressiin: //www.adressit.com/yojuna_takaisin
12.12.2007 21:29 Jouni Adressissa puhutaan Joensuu-Helsinki- ja Joensuu-Turku-yhteyksistä ja tässä Joensuu-Oulusta. Taitaa olla kaksi eri asjaa kysymyksessä.
12.12.2007 21:39 AM Havainnossa tarkoitettu adressi on osoitteessa //www.oyk.fi/rata-adressi/
12.12.2007 22:12 LasseH Entäpä jos henkilöliikenne palautettaisiinkin Joensuu-Siilinjärvi-Kuopio -reitille, tällöin jns-ol -matkaajat saisivat nykyistä suoremman junayhteyden ja ko. yhteys palvelisi myös jns-kuo -väliä matkaajia joita kuitenkin lienee huomattavasti enemmän kuin Ouluun menijöitä. Ratakin olisi valmiiksi kunnossa. Junaliikenne on kuitenkin joukkoliikennettä joka palvelee suuria matkustajamääriä. Kainuuseen/Ouluun meneville voitaisiin vaihto sovittaa Siilinjärvelle, jolloin tämänkin matkustajavirran matkaketju olisi mahdollisimman tehokas.
12.12.2007 23:05 Olavi Huotari Aivan ehdottoman kannatettava ajatus saneerata väli Vuokatti-Nurmes taas kelvolliseen kuntoon, jotta tavaraliikenne ko välillä saataisiin taas nousuun. Mutta en pitäisi mahdottomana myöskään ajatusta matkustajaliikenteen kehittämistä. Esimerkiksi Vuokatin alueen vuodepaikat kasvavat nyt kovaa vauhtia Talvivaaraa unohtamatta. Mielessäni on vaikkapa esimerkiksi uusi yöjuna itärajaa pitkin Helsingistä Kontiomäelle. Luulisin, että Vuokatin alueen matkailijoita voisi kovastikin kiinnostaa tällainen yhteys Helsinkiin ja kainuulaisetkin saisivat taas yöjunan takaisin. Luovutan ajatuksen vapaasti VR:n käyttöön.
12.12.2007 23:56 Dakkus Ja tuollaiseen kun vielä se yhteys Kuopiosta, niin jeesh, kun olisi kivaa.
13.12.2007 00:06 Jarkko Korhonen CEmtejä on varmaan laikattu kappaleiks jo niin paljon että tokko onnistuu? Se on kätevää hävittää kalusto alta niin voi sanoa rinta rottingilla eioota.
13.12.2007 04:01 6nen Vuokatin ja Porokylän välinen liikenne taitaa vain valitettavasti olla melkoisen marginaalista, ainoastaan satunnaista (sellu)puuta ja tyhjiä puutavaravaunuja, joten rataosan tulevaisuus näyttää paljon arveluttavammalta kuin esimerkiksi saneerauspäätöksen saaneen Hko-Sl välin.. Dr16-vetureiden alettua liikennöimään Joensuun ja Oulun väliä, on niiden matkaan siirtyneet kulkemaan myös Lgjn- ja rättivaunut, jotka vielä kesällä matkasivat erämaaradan kautta.. Matkustajaliikennepotentiaaliinkaan ei vain realistina jaksa uskoa, liikennevirrat alueella ovat nykytilanteessa olemattomat. Toivottavasti rataosuus saa kuitenkin jatkaa eloaan tulevaisuudessakin sellaisena kuin se nytkin on - vähäliikenteisenä raakapuuratana! ; )
13.12.2007 09:28 Tuomas Pätäri Teen tässä henkilökohtaisen ennustuksen, että sen, kun öljyn ja päästöoikeuksien hinnat kipuavat liian suuriksi, ja sen, kun vähäpäästöiset ja uusiutuvaan pohjautuvat energiaratkaisut siirtyvät pieniin yksiköihin kuten moottoreihin, väliin jää aika jolloin suurempia määriä suhteellisen halpaa ja saasteetonta energiaa on tarjolla lähinnä vain keskitetysti (sähköverkko). Tuona aikana junaliikenne tullee olemaan kustannuksiltaan selvästi edullisinta sekä matkustaja- että tavaravirtojen osalta, jolloin rautatieliikenne lisääntyy voimakkaasti. Koska tämä aika voi koittaa jo esim. 10 vuoden kuluttua, olisi tässä yksi lisäsyy pistää näitä ratoja kuntoon. Kaikkea ei voi kuitenkaan korjata ja lisärakentaa sitten kerralla.
13.12.2007 11:08 Dakkus Pahoitellen täytyy kuitenkin aiheuttaa sinulle pettymys. Tämä kvartaali loppuu jo alle kahdenkymmenen päivän päästä, eikä edes seuraavan kvartaalin loppuun ole montaa kuukautta. Tuo 10 vuotta on aivan naurettavan pitkä aika suunnitella mitään. Ehdottamasi kaltaiset ehdotukset ovat omiaan tuhoamaan Suomen taloutta.
13.12.2007 16:02 korkki Tuomas osui kyllä tavallaan asian ytimeen, koska onhan se varmaa että junaliikenne tulee kasvamaan tulevaisuudessa polttoaineiden hintojen noustua "kipukynnyksen" yli.
13.12.2007 16:27 Oskari Kvist Olavi ja Tuomas ovat ihan oikeassa. Lausunto vähäliikenteisten ratojen selvitysryhmälle Pohjois-Karjalan alueelta: //www.kotimaki.com/rautatie/forum/LAUSUNTO.HTM Allekirjoittaneina iso liuta kansanedustajia ja Pohjois-Karjalan yrityksiä, pääasiassa metsäteollisuuden. ;Vähäliikenteisten ratojen tulevaisuusselvitys, mukana Lieksa-Porokylä-Vuokatti-rataosa: //www.rhk.fi/@Bin/31957/2-2005.pdf ;Liite edelliseen , ks. sivu 22-30. //www.rhk.fi/@Bin/31963/2-2005%20liite.pdf
13.12.2007 16:30 Vek89 Tuo LasseH:n ehdotus olisi sinällään ihan hyvä, jos se yhteys Ouluun pitäisi Jns:ta saada. Dm12-liikennettä vain laajennettaisiin Siilinjärven kautta Kuopioon. Pohjoiseen meneville pikajunille olisi vaihtoyhteys Siilinjärvellä. Toki se Ol-Jns-Hki -yöjuna olisi sitäkin hienompi vaihtoehto. Sinänsä mielenkiintoista tällaisia on spekuloida, mutta toteutushan on sitten aivan toinen asia.. Kannattavuuslaskelmat ym. jätän muille, koska se ei juurikaan ole vahvin alani... 6selle: onhan noita Lgjn- ja rättivaunuja mennyt tätä kautta Ouluun ennenkin, että ei ne nyt sinällään Valakkojen myötä reittiään ole vaihtaneet. Ilman niitä nuo Oulun junat olisivat varsin lyhyitä. Mikä lie tilanne nyt, kun tuo numeroa 4077 totteleva juna näyttäisi kiertävän mutkan Kuopion kautta.
13.12.2007 17:02 6nen Rättivaunut voivat matkata ihan kumpaa tahansa reittiä, mutta valakot eivät, joten sen takia olen "hieman huolissani", ja valakkojenhan ON päästävä Ouluun aika ajoin.. : (
13.12.2007 18:37 jpl Noissa liikennevirtatilastoissa on muuten mahdollisesti suuriakin prosentuaalisia virheitä vähemmällä liikenteellä olevien ratojen nettotonneissa... Koko kuljetusvirta paikasta A paikkaan B sijoitetaan kartalle yleisesti lyhintä reittiä käyttäen ellei reittiä ole käsin määritelty toiseksi. Käytännössä lastia voi ja liikkuukin aivan muulla rataosalla, kuin kartasta voisi olettaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa nämä Lgjn- ja rättivaunut, joiden reittimuutoksien perässä ei varmaankaan ole juostu.
13.12.2007 19:57 Dakkus Rättivaunu?
13.12.2007 20:06 Oskari Kvist Yleensäkin ottaen RHK:n suunnitelmassa näkyy, kuten jpl totesi, että läpikulkuliikenteellä on suuri vaikutus liikennemääriin tällä rataosuudella. Liikenne-ennusteet (RHK): 2010 390 000 tn; 2025 410 000 tn. Noissa lukemissa on heittoa kun puun tuonti tyrehtyy Venäjältä puutullien tullessa voimaan, mutta toisalta taas Suomen sisäinen puutavaraliikenne on sen takia kasvamassa. Joten tälle rataosalle on odotettavissa kasvua. Pohjois-Karjalan yritykset (Pääasiassa metsäteollisuus) pitää tätä rataa tärkeänä. Henkilöliikenteellä on kasvupotentiaalia myös, varsinkin sitten kun henkilöliikenteen kilpailu vapautuu. Totta kai on ekologisempaa ajaa lyhyintä mahdollista reittiä jos on Joensuu-Oulu-liikenteestä, tai läpiajoliikenteestä kyse. Minusta koko Lieksa-Vuokatti-rataosa pitäisi peruskorjata. Osan kustannuksista voisivat rataa käyttävät yritykset maksaa. Radan kunnostuksen jälkeen ylläpitokustannukset laskevat nollaan. Myös peruskunnossapitoon tarvittava rahamäärä pienenee. Porokylän ja Vuokatin välisen rataosuuden peruskorjaus tulisi maksamaan 27,1 M¤. Lieksan ja Porokylän välisen osuuden peruskorjaus tulisi puolestaan maksamaan 17,8 M¤, eli yhteensä 44,9 M¤. Tällöin henkilöjunille sallittaisiin rataosalla Sn 110 km/h-nopeus, ja tavaraliikenteellä puolestaan Sn 80/22,5 t. Rataosan kilpailukyky paranisi ja se toimisi poikkeustilanteissa varareittinä. Lähde: RHK (Käyttäjä muokannut 13.12.2007 20:07)
13.12.2007 20:07 Vek89 Dakkus: esim. //vaunut.org/kuvasivu/6229
13.12.2007 20:29 Oskari Kvist Ja vielä tärkeä pointti metsäteollisuuden puolesta: //www.mintc.fi/oliver/upl880-LVM46_2007.pdf (Käyttäjä muokannut 13.12.2007 20:30)
13.12.2007 21:46 Dakkus Ja miksi rätit ovat kiertoajelulla olleet?
13.12.2007 23:02 Vek89 6sen pointtina lie siis se, että kun vaikkapa T4075:ssa Nurmeksen kautta Ouluun menevät selluvaunut joudutaan laittamaan Siilinjärven kautta kiertäviin juniin, koska tuon itäradan kunto ei salli Dr16-veturin käyttöä. Sillä voisi olla seurauksena sitten tavaraliikenteen väheneminen kys. rataosalla. Tokihan Deevereitä vapautuu, että tuskin tuokaan niin yksiselitteinen asia on... Valakkoja ei niin paljon ole, että ne koko Deeverikannan korvaisivat Joensuussa.