Joulukuu 2007
Havainto
29.12.2007 13:35
Mälkiässä junat hidastelevat siltaremonttia odotellessa
Saimaan kanavan Lappeenrannan Mälkiällä ylittävälle rautatiesillalle tehty kuntotarkastus paljasti sillan laakeroinnin kaipaavan uusimista. Aikaisintaan keväällä toteutettavaa siltaremonttia odotellessa junat joutuvat kanavasillalle tullessaan lähes puolittamaan nopeutensa 80 kilometriin tunnissa.
Siinä missä henkilöjunat tavallisesti suhahtavat Mälkiän ohitse 140 kilometrin tuntinopeudella, matelivat ne sillalla kolmeakymppiä tarkastuksen alusta aina jouluviikolle asti.
www.esaimaa.fi
Kommentit
29.12.2007 15:29 | korkki | Alkaa noiden tuon ikäisten siltojen laakerointi olemaan tiensä päässä. Porissakin viime kesänä uusittiin Linnansillan (autosilta) laakerointi kun alkoivat liikkumasaumat olemaan jo melkoisen tärähtäneet. |
29.12.2007 16:59 | Simo Virtanen | Eipä tuollainen yhden sillan mittainen hidastus kokonaismatka-ajassa taida tuntua juuri missään. On se silta kyllä sen verran korkealla, että mieluusti ajellaan turvallisesti hiljaksiin. Mahtaako olla Suomen rautateiden korkein silta? |
29.12.2007 18:41 | Epa | Luhdanjoen silta Hollolan ja Orimattilan rajalla kulkee 30m korkeudella jokilaakson maanpinnasta. Mälkiässä valtatie 6:n silta on noin 20 metrin korkeudessa veden pinnasta. Muistaakseni Mälkiän rautatiesilta piirtyy hieman kuutostietä ylemmäs. Melko samoissa metrilukemissa siis liikutaan Luhdanjoen sillan kanssa. |
29.12.2007 20:56 | korkki | Myös Markkulan silta, Jyrängönvirran silta ja Korian silta ovat melkoisen korkeita mutta tuo 20 metriä taitaa jäädä niissä tavoittamatta... |
30.12.2007 12:54 | tomi_ | Saimaan kanavalla vapaa alikulkukorkeus on 24,5m mitattuna "ylivedestä". Mälkiän rautatiesillalle pätee vähintään sama, joten korkea se on - ja luonnossa vielä korkeamman näköinen. RHK:n suunnitelmat kaksoisraiteesta välille Lä-Imt tarkoittavat ainakin karttojen mukaan toisen korkean rautatiesillan rakentamista vanhan sillan eteläpuolelle. Vain harva juna on käyttänyt sillalla tuota 140km tuntinopeutta, sillä Lappeenrantaan tultaessa sillalla jo jarrutellaan Lauritsalan lähestyessä, ja itään mentäessä vauhti ei ole vielä ehtinyt kiihtyä noin kovaksi. Lisäksi muutamat matkustajajunat käyttävät Muukkoa tai Lauritsalaa kohtauspaikkana, jolloin sillalla mennään vielä hiljempaa. Aikataululliset vaikutukset jäävät siis vähäisiksi. |
30.12.2007 14:59 | Vek05 | nyt sillalla on akselipainoon vaikuttava nopeusrajoitus. olikohan yli 60t niin 30km/h edelleen muut junat 80km/h |
30.12.2007 15:48 | Tapani | Korkeutta sillalla on 27m ja pituutta 186m. Silta on rakennettu vuonna 1967 ja tämä oli ensimmäinen tekninen erikoistarkastus kyseiselle sillalle. Laakeriremontin jälkeen sillan arvioidaan kestävän käyttökunnossa seuraavat 20 vuotta. |
30.12.2007 20:30 | Vek05 | korjaus: yli 16t akselipainoille..sori näppihäiriö ;) |
02.01.2008 17:05 | tlajunen | Varmaan koskee vain vaunujen akseleita, vetureissahan tuo ylittyy... |