Helmikuu 2007

Havainto

02.02.2007 14:41

S133, S144, S141, S152 ja S157 korvataan tänään pikajunakalustolla.

Lähettäjä: Juhani Pirttilahti

Kommentit

02.02.2007 14:52 jpl S133 meni juuri ohi Sr1-vetoisena pikajunana noin 30 minuuttia myöhässä.
02.02.2007 16:28 joht. Nyman Lisäksi VR:n liikennetiedotteisiin oli ilmestynyt äsken tällainen: Pendolino (S91) Helsingistä Pieksämäelle kahdessa osassa Pendolino (S91) Helsingistä klo 16.33 Pieksämäelle ajetaan kahtena erillisenä junana. Ensimmäisenä klo 16.33 lähtee Pendolino, jossa vaunut 7-12. Jälkimmäisenä noin klo 16.55. Pendolino, jossa vaunut 1-6.
02.02.2007 16:39 joht. Nyman Sit toinen juttu vielä: kaikki tämän päivän kalustomuutokset liittyvät Pendolinoihin, joten miksi ihmeessä edes vitsinä pitää kertoa julkisuuteen, että junien tekniset murheet on voitettu, kun kerran asia ei sinne päinkään niin ole?
02.02.2007 17:52 eliitti-karhu ai ai.. olipa nättiä kun S144 saapui kirkkonummelle susi keulilla.... joo siellä S91 luona oli hieman sekava tunnelma, kun osa ei tainnut kuunnella, kun kuulutettiin tästä muutoksesta....
02.02.2007 18:39 jtt Pian huomataan, että liikennöinti veturijunilla on taloudellisempaa, varmempaa ja yhtä nopeaa, joten Sm3-sarja voidaan museoida. Ei ole aiemmin muidenkaan "kiito-junien" käyttö-ikä ylittänyt 20-vuotta. Ja mikä tärkeintä, tuskin tällekkään "virhe-investoinnille" löytyy vastuun kantajaa.
02.02.2007 19:34 joht. Nyman Noiden Sm3:sten kenkkuilussa ei oo kyllä tosissaankaan enää mitään järkeä - olen tällä viikolla seurannut Jukua ja todennut, että jokaikinen päivä Sm3-rungoissa on jotain oikkuiluita - ja tämä siis perustuu vain Jukun tietoihin ja salaliittoteoreettikko, kuten esimerkiksi minä :-) , toki on sitä mieltä, että teknisistä vioista johtuvia myöhästymisiä on todellisuudessa enemmän kuin mitä julkisesti kerrotaan. Juttelin tossa viikolla Larin kanssa puhelimessa ja kysyin, että korvaako VR lippuhintojen erotuksen, mikäli Sm3-vuoro korvataan pikajuna/IC-kalustolla? Kyllä korvataan, mikä on tietystikin ihan jees. Mutta mitäs sitten, jos ajat 10 kertaa väliä Jy-Hki Pendolinolla ja se on joka kerta vähintään sen 10 minuuttia myöhässä? Se tekee 100 minuuttia ylimääräistä junassa istumista. Korvaako tätä kukaan? Saako junassa juoda ilmaiset limsat tms.? Pidetäänkö mua VR:llä yhtä pöhkönä kuin toisinaan täällä, mikäli lähetän VR:lle laskun euro per minuutti + alv jokaisesta alkavasta myöhästymisminuutista määräasemalla? Jonkunhan tästä on vastattava.
02.02.2007 19:41 jtt Minä olisin hiljaa tuosta asiasta, ettei VR ala laskuttamaan sinua kaluston aiottua pidemmästä käyttö-ajasta. Harrastajana sinunhan pitäisi mieluummin nauttia mukavasta ja samaan hintaan pidemmästä oleskelusta kalliissa liikenne-välineessä.
02.02.2007 19:45 joht. Nyman jtt: mä teen päätoimisen rautatieharrastuksen lisäksi sivutoimisesti myös ansiotyötä, jolloin aikataulujen tulisi pitää edes auttavasti. Siksi siis kyselin moista. Hehee, tämähän on hauskaa, kun jälleen kerran (mun laskujeni mukaan tämä oli 329. kerta) mun ihan tuikitavallinen kysymys saa aikaan vastalauseen. On se kivaa kun on kivaa, eikä kellään ole hampaankolossa mitään ketään vastaan :-)
02.02.2007 20:21 jtt Tiukat tuntuvat olevan aikataulut, jos jo 10min aiheuttaa katastrofin (menikö oikein tämä uusio-sana?). Aatteleppa esim. kulj. parkaa, jonka tupakki-tauot te matkalaiset olette sabotoineet (=ohjaamossa ei saa enää kärytellä, tulee pahoja hajuja hienostolaisten nenuun, täytyy mennä ulos laiturille)-(minä yritin pitää tauot). Aikoinaan minä tein "aikatauluni" paljon väljemmin - tai "sitten kun ehdin" periaatteella, eikä vieläkään ole vatsa-haavaa. Henk.koht. ei muuta suurissa hampaankoloissa, kuin korkeintaan leivän muruja, mutta kuitenkin: "älä poika hättäile..."
02.02.2007 22:48 joht. Nyman Ja tää jtt:n kommentti oli jollain tavalla rakentava, kantaaottava, fiksu järkevästi argumentoitu, älykäs tai muuten vaan nokkela? Mikäli näin oli, niin sitten mun älli ei ihan ehtinyt mukaan.
02.02.2007 23:15 jtt Kiitos, kiitos. En mää kovin älykäs tai nokkela ole... mutta OIKEASSA paikassa ja ajassa harkintaa käyttäen (... ja tietenkin marlboro-tauot) selviää elämässä ilman stressiä aika pitkälle, en tiedä loppuunko asti??? Ei kuulune tähän, mutta aikoinaan kuulin: h-juna saapui lähtöraiteelleen myöhässä (talvi), kuljettaja poistui veturin päältä ja junanlähettäjä tivaamaan syytä - vastauksena oli, että normaali aamu-puuro meinasi jäädä syömättä asemaravintolassa - puuron jälkeen lähdetään (ei Hki:n lähiliikenteessä, eikä viime aikoina tapahtunut). Mihinkäs sullakin on niin mahtava kiire jatkuvasti, ei tarvinne juosta rahan perässä jne. (firman Visa - sorry).
02.02.2007 23:21 jpl Ilmeisesti S157:n kalusto palaa parhaillaan Turusta takaisin Helsinkiin...
02.02.2007 23:22 joht. Nyman jtt: valitettavasti, elikkäs näin kansainvälisellä UK:lla sanottuna unfortunately, en tajua tosta sun edellisestä kommentista mitään. Minkä verran sulla kirjaimellisesti palaa alkoholia viikossa? Itsehän en ole absolutisti.
02.02.2007 23:40 jtt nynny: hyvin palaa - ei mene paljon öljyä talon lämmitykseen - taitaa taas lipsua ohi asian ja välillämme lienee ikäpolvien välinen kuilu - eiköhän palata asiaan.
03.02.2007 00:08 jpl Asiaan EI SAA enää palata. Kiitos. ;-)
03.02.2007 02:54 joht. Nyman Jtt: älä ota edellisiä kommentteja naljailuina, nyt nimittäin vasta tajusin kuka olet. Eli sorry nyt näin omalta osaltani, ei ollut kyllä alunperinkään tarkoitettu henkilökohtaisiksi kohdennuksiksi sinulle, saati kenellekään muullekaan.
03.02.2007 09:47 joht. Nyman Ja homma näemmä jatkuu jo heti näin lauantaiaamuna: Juku kertoopi sellaista, että S42 on seissyt muuan teknisen vian vuoksi Tampereella 7 minuutin sijaan 23 minuuttia (tuloaika 7.55, tuli 7.52, lähtöaika 8.02, lähti 8.15). Viimeistään tässä kohtaa VR:n olisi mielestäni syytä vakavasti harkita Pendolino-lippujen hintojen tarkistusta IC-junalippujen tasolle, sillä tuohan alkaa päivä päivältä enenevissä määrin täyttää lievän petoksen tunnusmerkistön: jos menen kauppaan, ostan sieltä litran maitopurkin ja saan yhdeksänä kertana kymmenestä desiä vaille täyden litran ja maksan silti aina koko litrasta, niin minusta Tarmo-kauppias on silloin minua pissinyt linssiin. Tarmo tosin tuumaa aina, että se nyt vaan on tyhmää ostaa liikaa ja jatkaa olankohautuksella askareitaan.
03.02.2007 15:42 Markku Rantanen Mikähän siinä oikein mättää, kun juna on myöhässä minuutinkin niin nostetaan hirveä häly. Kirjoitellaan lehdissä, vaaditaan korvausia jne... Jos bussi, ratikka tai joku muu yleinen matkustusväline on myöhässä kukaan ei puhu mitään. Jokainen ymmärtää eikä vaadi korvauksia.
03.02.2007 16:38 jtt nynny: Eipä se kuuluisa herne niin helposti minuun nenuun mene...
03.02.2007 16:45 joht. Nyman jtt: Very good, sama homma täällä päässä. Markku: Siinä mättää se, että junalippujen hinnat ja täsmällisyys -varsinkin Pendolino-kalustossa- eivät tunnu täysin kohtaavan. Tähän perustuen näen oikeaksi kritisoida VR:ää tältä osin.
03.02.2007 17:33 Timo Salminen Liekö ollut S53-korvauspendoliino kyseessä tänään, kun sinisistä vaunuista ynnä ravintolavaunusta koostunut juna näytti tulevan etelästä Ri:lle n. klo 16.25? Näin sen vain matkan päästä, siis vajaan kilometrin päästä, istuessani keittiönpöytäni ääressä täällä kotona. Kymmenen minuuttia aikaisemmin en vielä ollut ikkunapaikalla, jotta olisin nähnyt, menikö S53 ohi niin kuin piti. Vai olisiko tuolle junalle jokin muu selitys? Tietääkö joku?
03.02.2007 18:38 Markku Rantanen Nynny: Väärä paikka antaa asiakaspalautteita. Tämä foorumi on käsittääkseni tarkoitettu junaharrastajille. Toki junien myöhästymisistä voi täälläkin kirjoitella ja etsiä syitä mitkä ovat johtaneet myöhästymiseen. Rakkikoiran tehtävät voit jättää nelijalkaisille ystävillemme.
03.02.2007 18:57 joht. Nyman Käsittääkseni tämä saitti alkaa päivältä päivältä muuttua enemmän ja enemmän epäpyhäkouluksi, jossa jokainen kynnelle kykenevä yrittää kaikkia konsteja käyttäen päästä tietyn hemmon suosioon ja kaveerata jonkun heebon kanssa. Kääntäen niin, että auta armias jos vähänkin arvostelet jotain, niin siitähän tupenrapinat syntyy. Mutta koska itselläni ei ole kenenkään takamuksen nuolemistarvetta, eikä VR vastaa asiakaspalautteisiin siltä osin että he tekisivät asialle/asioille jotain, lienee mulla toki oikeus tuoda asia jollain foorumila, esimerkiksi täällä ilmi.
03.02.2007 18:58 Lari Nylund Timo Salminen: Kyseessä oli juna 1205 (Sr1 3096) matkalla Ilmalan ratapihalta Seinäjoelle. Kyseinen tyhjävaunujuna siirtää kaluston Pohjanmaan taajamajuniin ensi viikkoa varten. Junassa oli Ein-, Eip-, EFit- ja Eifet (aggregaatti)-vaunuja, mutta ei ravintolavaunua. Todennäköisesti sekoitit tuon Eifet:in ja Rk-ravintolavaunun. Pendolino S53 oli ohittanut Riihimäen 2 minuuttia aikataulusta etuajassa(!) kello 16:12.
03.02.2007 19:27 Markku Rantanen Nynny. Minulla ei ole mitään sinua vastaan, olet varmasti ihan jees kaveri. Tiedä(t)n, että Vr tekee kaikkensa epäkohtien eteen. Väitän ,että Vr on asiakaspalvelussa kärkipäässä. Ruskeaa kieltä ei minulla ole eikä ole tarvis tullakaan.
04.02.2007 10:08 Timo Salminen Lari: Tuo selvittää asian. Ikkunastani kilometrin päästä en tosiaan pystynyt erottamaan muuta kuin, että muut vaunut olivat sinisiä ja yksi punavalkoisissa väreissä. Punavalkoinen oli junan keskivaiheilla. Veturi oli ehtinyt jo mennä näkymättömiin, kun näin junan. Istuin nimittäin syömässä, ja täytyyhän sitä vähän katsoa, mihin suupalansa työntää... ;-)
04.02.2007 11:48 Oskari Väisänen Lari: Itsellenikin tuli (iloisena) yllätyksenä Pendolino S53:n aikainen Riihimäen ohitus.
04.02.2007 12:38 Lari Nylund Yhdellä yksiköllä liikkuvan Pendolinon etuajassa kulkeminen ei ole niissä työskentelevälle mikään yllätys. Se, että myöhästymisien sijasta joku joskus mainitsisi sellaisesta olisi. Useammin on tullut meikäläisen toimesta tullut mentyä Pendolinolla etuajassa kuin myöhässä.
04.02.2007 13:19 Simo Virtanen Markku R: VR:n palvelu on hyvällä tolalla, jos sitä verrataan muihin julkisiin liikennevälineisiin. Kaikki olisi hyvin, jollei VR uskottelisi olevansa jotain enemmän. Pahasti pieleen mennään kun VR kehuu kilpailevansa lentoliikenteen kanssa. Työnantajan piikkiin matkustan viikoittain IC-junien ja Pendoliinojen Business-luokassa ja siinä vaiheessa palvelu on huonoa, monesti täysin luokatonta.
04.02.2007 14:12 rutinof Simo: kerrotko miten Business-luokan palvelu on poikennut luvatusta niin, että se on luokatonta? Olethan lähettänyt palautetta myös virallisella kanavalla eikä pelkästään täällä.
04.02.2007 19:19 Markku Rantanen Juna kulkee keskusta keskustaan. Lentomatkan jälkeen tarvitset keskustaan tullessa joko bussia tai taksia.
04.02.2007 19:22 Simo Virtanen Niin, vertasin Business-luokkaa lentoliikenteeseen, sieltähän se nimikin lienee peräisin. Jos aloitetaan mollaaminen kalustosta, niin samanlaiset - huonot - penkit kuin "turisti-luokassa" ja tiloiltaan aivan yhtä ahtaat, sähköpistokkeista turha haaveillakaan, käsimatkatavaroiden hyllyt surkean matalat. Tällaiset asiat on pakko olla business-luokassa tavallista mukavemmat, onneksi Pendolinossa on paremmin. Liikkeelle päästyämme business-luokkaan kuuluvaa palvelua ei ole tai sitten se on näkymätöntä. Termoskannu ja pahvimuki+muoviin pakattu pipari ei ole mitään tarjoilua, varsinkin jos piparitkin ovat lopussa. Ravintolavaunun palvelut eivät toki ole pelkästään business-luokkalaisille, mutta jos junaan on myyty business-liput, niin silloin ei todellakaan ravintolassa myydä ei oota! Jos ja kun juna on myöhässä, niin vähin mitä konnari voi business-osastolle tehdä on tulla henk.koht. pahoittelemaan tilannetta ja varmistaa kaikkien jatkoyhteydet ja viimekädessä tilata asemille riittävä määrä vr:n laskuun kulkevia takseja. Lisäksi olisi syytä tarjota hyvityksenä jonkinsortin alennuksia tai upgreidauksia (2 lk. -> business) seuraaville matkoille. Konduktööri on sentään asiakaspalvelutehtävässä ja business-luokan ideana ainakin lentoliikenteessä on tehdä ammatikseen matkustavien matka niin helpoksi kuin mahdollista. Siis jos tarkoitus on kilpailla lentoliikenteen kanssa, niin business-luokan palvelu on luokatonta.
04.02.2007 19:52 Jonne Konduktööri on toki asiakaspalvelija, mutta heillä ei varmaankaan ole valtuuksia antaa ilmasia matkoja ihan tuosta noin vaan. Myös kakkosluokan "rupusakki" on matkastaan ja palvelusta maksanut, joten hekin voivat olettaa sitä saavan ja kun konduktöörejä on rajallinen määrä, niin konsuktööri ei voi oleskella koko matkaa bisnesluokassa palvelemassa lipustaan muutaman euron enemmän maksaneita.
04.02.2007 20:35 Simo Virtanen Vastasin kun kysyttiin, enkä minä konduktöörejä varsinaisesti arvostellutkaan, vaan VR:ää. Jos VR ei uskalla antaa konduktööreille valtuuksia asiakaspalveluun, niin palkatkoon riittävän luotettavampaa henkilökuntaa. (vitsi) Uskokaa pois, minun esittämä kritiikki oli todella lievää verrattuna useimpiin työpaikan kollegoihin, jotka eivät rautateistä ole pätkänvertaa kiinnostuneita. Mielipiteet business-luokasta ovat useimpien kohdalla painokelvottomia. Sen sijaan omalla rahalla, opiskelijakortilla alennettuna, 2 lk. palvelut ovat yleensä "ihan hyvät", Kokemusteni mukaan palvelu tuntuu tökkivän erityisesti Joensuusta Turkuun kulkevassa S2/S127 Pendolinossa. Useampaan kertaan törmätty siihen, että Helsingistä lähdettäessä vessat täynnä ja ravintola myyty tyhjäksi. Se on pelkkää haluttomuutta, ettei ravintola ole hakkinut täydennystä Helsingissä, kun aivan varmalla on tilanne ollut tiedossa jo ties kuinka paljon aikaisemmin!
04.02.2007 20:54 Simo Virtanen Asiaan palatakseni voin kertoa matkustaneeni vuosikaudet 1 lk:ssa omalla rahalla. Se kun oli opiskelijoille vanhoina hyvinä paikkaliputtomina aikoina vähintään houkutteleva vaihtoehto paikkalipulle 2 lk:ssa. Kaiholla muistelee Chft:n pehmeitä ja leveitä punaisia penkkejä. Monesti sai matkustaa yksin omassa vaunussaan, se oli tyyliä se. Siinä vaunua nuori kloppi koki jonkinlaisen häivähdyksen menneiden aikojen tyylistä. Eräänkin kerran varusmiehenä Kouvolasta Chft:n nousimme kahden, hieman korkeampi arvoisen sotilaan kanssa. Eversti katsoi asiakseen huomauttaa vaunun olevan 1 lk ja varusmiesten matkustavan 2 lk:ssa. Konnari ehätti hätiin ja totesi ostamani lipun olevan kunnossa ja toivotti hyvää matkaa. Everstin matkakumppanina ollut kenraali vain myhäili everstin vaikuttaessa vähintään vaivaantuneelta. Matka toki maistui vielä viime vuosinakin Ci ja Cx vaunuissa, vaikka niistä toki puuttui se varsinainen atmosfääri. Näihin verrattuna nykyinen business-luokka on aivan onneton viritelmä.
05.02.2007 00:33 rutinof Jos se Business-luokka on niin huono niin mikset sitten lennä?
05.02.2007 00:39 joht. Nyman Simo: kerrankin oikeaa ja ennen kaikkea helvetin hyvin argumentoitua palautetta. Katoppas (muut eivät saa katsoa, Simo vaan saa) esimerkiksi toi mun nurina //vaunut.org/kuvasivu/32383 ja siihen liittyvät kommentit. Tack. Pock. Jeh.
05.02.2007 08:34 Simo Virtanen rutinof: Esimerkiksi Saloon tai Kouvolaan on aika huonot lentoyhteydet. Vapaa-ajalla rajoittaakin sitten jo hintakin lentämistä ja kuten sanoin, omalla rahalla matkustettaessa 2 lk:n palvelu on yleensä aivan ok.
06.02.2007 13:12 Dakkus Lisäksi lentäminen on yli 50-vuotiailta aika idiootin hommaa, koska se tuhoaa lentäjän omaa elinympäristöä monen monituista kertaa pahemmin muin autoilu.
06.02.2007 16:30 tane Tietoa vai luuloa? Olisko esittää jotain perusteluja/lähdeviitteitä väitteen tueksi? En minä sillä, että epäilisin, mutta en ihan suoraan niele kaikkea, mitä netissä väitetään! ;) Polttoaineenkulutuksessa henkilöauto yksin ajaen ja lentokone menee suht'koht yksiin.
06.02.2007 18:49 Dakkus Se on tärkeä pointti, että lentokone pukkaa saasteensa suoraan sinne, missä ne aiheuttavat eniten tuhoa. Maanpinnassa ajava fossiilinpoltin jättää osan saasteistaan tänne alas, joss ne ne eivät haittaa läheskään niin paljoa. Lisäksi suihkukoneiden osalta tärkeä asia on, ettei niihin ole mahdollista rakentaa kunnon katalysaattoria, koska räjähtävällä polttoaineella tulisi olla suora pääsy ulos, jotta ilmavirta ylipäätään kulkisi mihinkään. Oma logiikkani sanoo, ettei suihkarissa voisi olla /minkäänlaista/ katalysaattoria, mutta lukion fysiikankirjojen malli suihkuturbiinista saattaa olla tältä osin vajaa. Joka tapauksessa, päästöjen puhdistaminen on suihkukoneissa erittäin pahasti retuperällä. Ja potkurikoneissakin päästöt ohjautuvat suoraan sinne, missä niistä on eniten haittaa.
06.02.2007 19:05 tane Aika huuhaata, jos koulukirjan kuvien perusteella esitetään tuollaisa väitteitä, mäntämoottori ja suihkuturbiini on sentään aivan eri laitteita ja päästötkin täysin erilaiset. Turbiineja ne muuten on nykyiset potkurikoneetkin, turbofan tai turboprob, ero on lopulta hiukka veteen piirretty viiva. Miksihän muuten alle 50-vuotiaan ei tarvitse olla huolestunut ympäristöstä? ;)
06.02.2007 19:15 Dakkus Useimmiten näkemäni saastuttavuuskerroin lentokoneen ja /auton/ välillä on 10. Tällöin yhdellä Helsinki-Berliini -lentomatkalla tekisi tyhjäksi 10000km luonnonsuojeluperusteista autoilunsäästelyä, jos on moista harrastanut. Transrapid-maglevjunan esittelyvideossa annettiin sekä auton, että lentokoneen saastuttavuusarvot verrattuna transrapid-junaan, lentokone oli merkittävästi pahempi. (nyt kun kuuntelin, kertoimiksi transrapidia vastaan annettiin autolle 3 ja lentokoneelle 5. Tässä tosin oli kyse energiankulutuksesta, ei saastuttavuudesta. Eli varsinainen luonnontuhokerroin on siis suurempi kuin tämä annettu energiankulutuskerroin). En usko, että Transrapidilla olisi hirveitä intressejä valehdella noita lukemia lentokoneelle korkeammiksi kuin autolle, etenkään kun videossa luvut eivät ole mitenkään tärkeät, halutaan vaan näyttää, että ollaan moninkertaisesti muita muotoja taloudellisempia (energiankulutuksessa, ei päästöissä). Tämän videon löydät osoitteesta //www.transrapid.de/cgi-tdb/en/basics.prg?session=3ef89ab245c8b262&a_no=18 - tai jos linkki ei toimi, osoitteesta //www.transrapid.com/ klikkailemalla English -> Infoservice -> Video. Oikea video on noista alin, nimeltään "Transrapid - Hochtechnologie für den "Flug in Höhe 0"" / "Hightech for "Flying on the Ground""
06.02.2007 19:17 Dakkus Alle 50-vuotiaan ei tarvitse, koska hän luultavasti kerkeää kuolemaan ennen kuin hänen tekonsa vaikuttaisivat kovin merkittävästi häneen itseensä. Tämä perustuu siis yleisesti viljeltyyn logiikkaan, että "luonnonsuojelu on viherpiiperrystä. Kärsijäthän ovat seuraavat sukupolvet, en minä. Miksi minua kiinnostaisi?", eli että ihmisten elinympäristöjen tuhoutuminen on merkityksellistä vain jos se sattuu omalle kohdalle. (ns. kaupunkimaasturi-ilmiö)
06.02.2007 19:19 Dakkus Ja mun mielestä ajatus siitä, että koulukirjojen sisältö on huuhaata, on vähän hassu.
06.02.2007 21:11 tane No eihän se koulukirjojen sisältö tietenkään huuhaata ole, mutta väite, että jonkun yksinkertaisen periaatekuvan perusteella voi tehdä johtopäätöksiä päästöistä. Tuntuu, ettei nuo esittämäsi luvut oikein pidä paikkaansa, ainakaan yksin matkustettaessa: SAS'in sivulla on eri konetyypeille annettu sellaisia polttoaineenkulutuslukuja kuin 2,5..5 l/matkustaja/100km, arvattavasti täydellä kuormalla (mikä charter-lentojen kohdalla on kyllä aika hyvä oletus!). Että on siinä henkilöautoilijalla tekemista, jos aikoo paljon alle 2,5l/100km päästä! Tilanne tietysti muuttuu, jos kone on puolillaan ja autossa täysi kuorma jne. Tuoltakin //www.lipasto.vtt.fi/ voi yrittää kaivaa faktaa eri liikennemuotojen energiankulutuksista ja päästöistä.
06.02.2007 21:17 tane Vielä linkki suoraan sivulle, josta löytyy henkilöliikenteen yksikköpäästöt: //lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/henkiloliikenne.htm
07.02.2007 20:01 pjh Kovin tarkkaan tutkimatta noita lukuja jäi semmoinen mielikuva, että henkilöautojen päästöt oli laskettu 1,8 matkustajan mukaan ja lentokoneiden täydellä kapasiteetilla. Joka tapauksessa lentoliikenne ja henkilöautoliikenne ovat ainakin kasvihuoneilmiön kannalta ne vaaralisimmat, osin eri syistä (joista yhteen Tuukkakin jo viittasi).
07.02.2007 22:07 tane No hiukan tarkemmin olisi kannattanut kyllä tutkia ;), kotimaan ja Euroopan lentojet luvut on nimittäin n. 55% täyttöasteella. Eli vaikka tuolla Lipastossa on kotimaan lentojen kulutukseksi MD82:lla ilmoitettu 8,9 litraa/100 henkilö-km, niin kuormitusasteen ero huomioiden ollaan samoissa luvuissa kuin SAS'n sivullakin on kerrottu l. jossain 5 litraa /100 henkilö-km täydellä kuormalla. Isommat ja nykyaikaisemmat koneet voivat sitten parhaimmillaan selvitä tuolla 2,5 litralla /100 henkilö-km. Henkilöauton luvut oli tosiaan laskettu 1,8 henkilön kuormituksen mukaan.