Helmikuu 2007
Havainto
06.02.2007 23:49
Junien kulkutiedoissa pyydetään varautumaan kovien pakkasten aiheuttamiin myöhästymisiin. Muistaakseni ennen kalustoa tilattaessa yhtenä kriiterinä oli soveltuminen +40/-40 -asteen lämpötilavaihteluihin. Nyt jo pieni 20-asteen pakkanen tekee kiusaa.
Lähettäjä: Jorma ToivonenKommentit
07.02.2007 08:29 | MTV | Tämä on täysin ymmärrettävää. Suomessahan pakkaset ovat tuikiharvinaisia, ja VR:n varsin uutena operaattorina ei voi mitenkään olettaa voivan varautua niinkin yllättävään ja odottamattomaan asiaan kuin pakkaseen tai talveen ylipäätään. *sarkasmia* |
07.02.2007 09:04 | Lari Nylund | Tuollaisesta +/- 2 asteesta hyppääminen -20 asteeseen yhdessä yössä on kaikkein pahinta kalustolle. Ymmärtääkseni paikkoihin kertynyt kosteus jäätyy ja tämä aiheuttaa ongelmia mm. ovien paineilmajärjestelmissä. Myös asiakkaiden käyttäytymisellä on oma vaikutuksensa tässäkin tapauksessa. Sivuovi tulee sulkea perässään, mikäli ovelle ei ole muita käyttäjiä havaittavissa. Kuinka moni meistä jättää kotioven esimerkiksi auki näillä keleillä tai koskaan sen jälkeen, kun siitä on mennyt? *täyttä totta* |
07.02.2007 09:39 | PSi | [OT] Ottamatta kantaa VR:n kykyyn ajaa esmes E-liki/paikallis/taajama/tms. junia tänä aamuna, niin junia lukuunottamatta lähes kaikki "julkiset" ovet sulkeutuvat ovipumpulla tai jollain muulla tekniikalla itsestään. Kotioven sulkemiseen perässään liittyy muutakin kuin vain ostolämmön karkaamisesta huolestuminen -- ainakin täällä ruuhkasuomessa. Siksi kenties joidenkin junien oven sulkeminen ei ehkä aina tule mieleen. Eikä ongelma koske vain sivuovia, vaan myös Sm1/2-runkojen päätyovia. |
07.02.2007 09:50 | Lari Nylund | Pekkakin varmasti muistaa vielä ajan, jolloin Sm1- ja Sm2-kalustossa oli sivuovissa tarrat tyyliin: "Säästä energiaa, sulje ovi perässäsi". Nuo veto- ja liitevaunun päätyovien sulkematta jättäminen tuntuu jotenkin käsittämättömältä laiskuudelta. Ei yhtään ajatella muita. Samanlainen asia on jalkojen nostaminen vastapäiselle istuimelle. |
07.02.2007 10:12 | joht. Nyman | Toi jalkojen nostaminen toiselle jakkaralle saa ainakin mun sapen niin pahasti kiehumaan, että tekisi mieli vetää kyseisen teinin jalat nippusiteellä kiinni toisiinsa ja toivottaa hyvää matkaa. Sama homma tuon päätyoven kanssa. Muut asiat eivät sitten haittaakaan. |
07.02.2007 11:58 | Tapani Kunnas | Puhaltaakos veturien kompurat ulkoilman sellaisenaan (= kuivattamatta) eteenpäin vai onko niin, että sellaista kuivuria ei ole olemassa tai taloudellista lisätä laitteistoon, että sinne menisi vain kuivaa ilmaa? Nuo päätyovet ovat kyllä ongelmallinen asia talvella: sinisten vaunujen väliin kertyy äkkiä sen verran lunta, että ovet eivät enää mene kiinni, ja ravintolavaunussa tulee äkkiä kylmä, jos etummaisena menevän pään (sähköinen liuku)väliovi on jumissa ja aina auki. Sinisten vaunujen sivuovia olen monesti matkalla ollessani käynyt sananmukaisesti lämpimikseni paiskomassa kiinni. Ovat ne kyllä varsinkin ulkoapäin sen verran hankalat sulkea, että en yhtään ihmettele, että junasta poistuttaessa ne jäävät auki. Sisältäpäin oven saa sentään kohtuullisen helposti paiskattua kiinni. Sievästi sulkemallahan se ei mene kunnolla kiinni. |
07.02.2007 12:18 | Jouni | Jalkojen nostaminen penkille ärsyttää suunnattomasti minuakin ja olen siitä usein avautunut kyseiselle henkilölle junissa ja busseissa. |
07.02.2007 14:53 | Dakkus | Kai te sentään hyväksytte ne, jotka laittavat sanomalehden alle ja sitten jalat sen päälle penkille? (kun kulkupelissä ei ole ruuhkaa?) |
07.02.2007 15:01 | joht. Nyman | Ei hyväksytä. Perse penkkiin ja jalat lattialle, eikä toisinpäin. |
07.02.2007 15:09 | Che | Junassa matkustaminen on vakavaa hommaa, ei siellä sovi rehottaa ympäriinsä. |
07.02.2007 15:32 | joht. Nyman | Risukasa: tarkennetakoon että kaikki rautateihin liittyvä on vakavaa hommaa, ei vain junassa matkustaminen. |
07.02.2007 15:44 | Jouni | Tarkennan vielä minäkin, että tarkoitan siis tietenkin kenkien nostamista penkille. Tuo lehden alle laittaminen on siinä rajalla. Kengät eivät kuulu penkille. Kuinka käy sen likaantuneen lehden? Muuttuuko se epämiellyttäväksi jätteeksi, johon ei voi enää kukaan koskea, ei edes henkilö, joka laittoi sen alun perin penkille. Välillä busseissa tuntuu, että lattialle pudonneeseen lehteen tarttuu välittömästi HI-virus, syöpä, kuppa tai joku muu peloittava sairaus, minkä vuoksi pudottaja ei voi missään tapauksessa enää nostaa sitä edes roskikseen. :-/ |
07.02.2007 15:55 | Otto Siren | Myönnän, että olen Expt-vaunuissa pitänyt jalkoja vastapäisellä penkillä (siis jos se on tyhjä), mutta tietenkin ilman kenkiä. |
07.02.2007 16:09 | joht. Nyman | Ensimmäinen jalkakriminaali tunnusti teon, muut seuratkoon perässä! Olen minäkin yhden (1) kerran pitänyt kengättömiä jalkoja vastapuolen penkillä, mutta vaunutyyppi ei voinut olla Expt, sillä vastakkainistuttavien penkkien etäisyys toisistaan on niin pitkä, että jalkojen ollessa toisella penkillä, takamus roikkuu melkein lattialla ja kropan yläosa (suunnilleen tosta hartioista) on sitten toisella penkillä. Tämä muuten näyttää harvinaisen laiskalta touhulta, kokeilkaa joskus. |
07.02.2007 16:40 | Ville Räihä | Itse olen pitänyt useasti jalkoja penkillä (ilman kenkiä), ja näin kyllä aion tehdä jatkossakin aina jos vai sattuu olemaan vastakkainistuttava penkki tarjolla. |
07.02.2007 16:59 | Jonne | Lähes aina mä piän jalkoja vastakkaisella penkillä, ilman kenkiä tietenkin, eikä konduktööri ole kertaakaan asiasta valittanut. Expt:n hyteissä penkit ovat juuri optimaalisella etäisyydellä toisistaan tätä toimenpidettä varten. |
07.02.2007 17:08 | joht. Nyman | Expt:ssä kyllä, mutta ei EFitissä, kuten huomaamme vaunukuvaston ( //www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf ) sivulta 27/58 ja siitä tuo ylin kuva. Tarkoitin juuri tuota paikkaa, johon viittasin kun puhuin laiskanmiehen hommasta. |
07.02.2007 17:12 | pellehermanni | Tapani Kunnas kysyi että "puhaltaakos veturin kompura ulkoilmat sellaisenaan eteenpäin", kyllä junissa ja vetureissa on ilmankuivaimet, mutta ei nekään aivan 100% pysty ja kuten Larikin kirjoitti ovien sulkemisesta perässään siitä on sekin hyöty ettei kylmä ilma pääse ovien yläpuolella olevaan tilaan missä sijaitsevat ovien työsylinterit ja näihinhän kuten moniin muihinkin paikkoihin lämpötilavaihteluista johtuen syntyy kondensio vettä mikä ei todellakaan edesauta laitteiden toimintaa. |
07.02.2007 18:37 | Esa Leskinen | Nyt taisi unohtua se, mistä Jorma keskustelun aloitti. Hänhän ihmetteli (syystäkin) VR:n junakaluston surkeaa kylmänkestävyyttä. Mitään yllättävää viime päivien tilanteessa ei kyllä pitäisi olla, sillä kuten kaikki muistamme, viime viikonloppuna kalusto hajoili jo muutamassa miinusasteessa. Itse ennakoin tilannetta maanantaina ilmoittamalla työpaikalleni, että voipi olla myöhäisempiä saapumisia tiedossa lähipäivinä. Ennustus osui oikeaan: sekä IC162 että IC55 ovat olleet säännöllisesti myöhässä 15-45 minuuttia niin Hesassa kuin Hämeenlinnassa. Tosin näiden junien myöhästelyt alkoivat jo viime viikolla lämpömittarin näyttäessä nollaa. |
07.02.2007 21:26 | jko | Jyväskylään tuli etelästä pimeä sininen junarunko n 19.25. Havainto tehty autosta matkalla Keljonkeskuksen suuntaan. Sininen kalusto varmaan toimii Siperiassakin... |
08.02.2007 07:58 | Jarkko Korhonen | Niin. Sininen plootu on kaikilla tapaa ideaali Suomen oloihin ja tämän kuntoiselle rataverkolle. 140 km/h nopeus on aivan riittävä. Lämmitys on riippumaton sähkönsaannista kun on omat öljypolttimet. Ei turhaa elektroniikkaa ja rasittavia paineilmaovia. Ulko-ovet toki ovat jäykät ja kankeat mutta avattavissa voimalla viimeistään. Lisäksi matkustusmukavuus on nykykalusto kokonaisuudessaan huomioiden ylintä ykkösluokkaa. Monesti väitetään, että juuri lämpötiln vihelut aiheuttavat ongelmia. Nyt taitaa olla täällä etelässäkin jo 4. pakkaspäivä putkeen. Eli eikö nyt junien pitäisi kukea normaalisti? Tuskin, kun varoitetaan jo ennakolta 15-45 min myöhästelyihin. Säälittävää. |
08.02.2007 07:59 | Jarkko Korhonen | ...lämpötilan vaihtelut... |
08.02.2007 10:00 | Tapani Kunnas | Sinisistä vaunuista saisi matkustajan kannalta oivallisen talvivaunun muuttamalla vaunujen liitoskohdat IC-tyylisiksi ja lisäämällä vessoihin säiliöt ja vesilukot. Nythän pakkanen pääsee vaunuihin juurikin noista vaunuväleistä ja sitten wc-putken kautta. Jarrujen paineilmaongelmiin ei tämä tietenkään auttaisi. |
08.02.2007 10:15 | joht. Nyman | Tapanin ehdotus on periaatteessa hyvä. Itseäni ihmetyttää huipputekniikan pakkotuonti kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, kuten esimerkiksi vessoihin, ks. esim. kuva, josta homma selviää //vaunut.org/kuvasivu/6855 En käsitä mikä ihmeen tarve on tehdä tommoset varttimiljoonan systeemit niinkin yksinkertaista kuin juoksevan veden lorottamista varten. Sitten kun tätä tekniikkaa on ulotettu kaikkialle vaunuun ja vieläpä Suomen oloihin, niin lapsikin ymmärtää, että se on huomattavan paljon vika-alttiimpaa kuin esimerkiksi perinteinen joko/tai-vesihana. En ihmettelisi yhtään vaikka Sm3:ssa olisi alipainevessoissa satsianalysaattori, joka kävisi läpi jokaisen asiakkaan tuotteet ja antaisi niistä lausunnon. Tämä siis noin karrikoiden sanoen, mutta idis varmasti tulee turhasta tekniikasta tässä ilmi. |
08.02.2007 16:44 | akik | ihmettelen tätä asennetta jalkojen pitämisellä penkillä kohtaan. Oma puolikaveri on jopa saanut turpiinsa stadin paikussa tämän takia, toivottavasti se lyöjä ei ollut sentään kukaan täältä. Tällä saitillakin on kuva kaukojunien käyttäytymissäännöistä, joissa pyydetään vain ottamaan kengät pois, jos haluaa lepuuttaa jalkojaan penkillä, eikä esim. kielletä sitä ollenkaan. |
08.02.2007 17:13 | joht. Nyman | Kyse nyt 103 %:n varmasti oli siitä, että jotkut torspot pitävät jalkoja kengät jalassa vastapäisellä istuimella. Todennäköisesti melko harvassa on ne ihmiset, joita jalkojen pitäminen sukkasiltaan toisella penkillä raivostuttaa. Miltäs semmonen tuntuu, kun istut Sm:n penkkiin ja minuutti istumistasi ennen joku juniori on nostanut siitä skeidaiset kenkänsä veks ja tämä jakkaraan liuennut tuote tarttuu hanuriisi ja pysyy siinä loppupäivän? Jos tuo ei nostata kierroksia tappiin, niin sitten on kyllä kaverilla ilmiömäiset hermot. |
19.02.2007 13:26 | Teppo Niemi | Minkälaista kuvaa yrityksestä haluaakaan antaa veturimiesoppilas, joka nostaa jalat penkille riisumatta kenkiä. Ja kun konnari tulee niin heti jalat pois penkiltä. Konnarin poistuttua jalat palavat penkille. Tälläistakin on päässyt seuraamaan.... |