Helmikuu 2007
Havainto
11.02.2007 22:34
Päivi Räsänen arvostelee liikenneministeriä junien myöhästelystä
//www.iltalehti.fi/uutiset/200702105726919_uu.shtml
Kommentit
12.02.2007 02:06 | joht. Nyman | Vaikkei tällä saitilla olekaan tarkoitus harrastaa politiikkaa, niin silti mun on tuotava esiin sellainen fakta, että tuo Päivi Räsänen (kd.) saa mun sapen kiehumaan aina, kun hän jotain "asiantuntevasti" lausuu, tai oikeammin kritisoi: en ole koskaan kuullut yhtäkään asiaa tai lakialoitetta, josta hän olisi ollut samaa mieltä - aina vaan pelkkää narinaa aiheesta kuin aiheesta. Tämä on kaikkein naurettavinta: luuleeko kiihkofeministiyliuskis Räsänen todellakin, että Susanna Huovinen (sd.) ymmärtää yhtään häntä vähempää tai enempää rautatieliikenteestä? Tosiasia on se, että kumpikaan noista mimmeistä ei istu oikealla jakkaralla tällä hetkellä. "- Talvikeli ei voi eikä saa olla yllätys junaliikenteen sujuvuuden kannalta Suomessa. Hän vaati Huoviselta välittömiä toimia myöhästelyn lopettamiseksi.", Räsänen kertoo Iltalehden mukaan. Eihän noin korjata asioita! Karrikoidusti sanoen homma olisi sama, jos sanoisin jollekin "Sä teet ton väärin, puutu siihen ja tee se jatkossa oikein!", ilman että ollenkaan tietäisin että mikä se oikeampi tapa toimia on. Joidenkin tiettyjen puolueiden tyypeillä tuntuu vuosista ja vuosikymmenistä toiseen olevan pakkomielle puuttua sellaisiin asioihin, joista he eivät paitsi tajua mitään, eivät myöskään niihin mitään voi vaikuttaa (pl. Toimi Kankaanniemi ja case Salmari vuonna 1993, jonka bänni sittemmin lakkasi). |
12.02.2007 12:11 | pjh | Pah. Vaalit tulossa... |
12.02.2007 13:21 | Move off | Jutun mukaan "ministeri on tyytynyt vain käymään keskusteluja Ratahallintokeskuksen ja VR:n johdon kanssa." Onko ministeriöllä sitten jotain muutakin keinoa puuttua junien myöhästelyyn? Toimilupa kuivumaan x kuukaudeksi??? |
12.02.2007 14:07 | Vek89 | Kumma trendi tämä junien myöhästely uutisoinnin aiheena nykyään, eikö ne ennen sitten ole myöhästelleet? Onhan junatiheys toki suurentunut eli ns. ketjureaktio on hyvin todennäköistä myöhästelyssä, mutta käykööt ministerit tunkemassa sitä tenttua jarruletkuihin, niin josko ne junat alkaisivat sitten kulkea paremmin - kuten ennen? |
12.02.2007 15:52 | Tapani Kunnas | Eiköhän se ole juuri tuo ketjureaktio, joka ne pahimmat ongelmat aiheuttaa: yhden junan myöhästyminen sopivasti laittaa koko päivän liikenteen sekaisin koko maassa. Reilu vuosi sitten oli hyvä tilaisuus havainnoida tätä. Lähdin Oulusta 9:53 (tms) lähtevällä IC:llä, joka jäi aikataulusta jälkeen, kun idän kautta tullut yöjuna oli myöhässä. IC saapui Ylivieskaan myöhässä, jolloin Iisalmeen lähtevä taajis odotti ja jäi sekin jälkeen. Seuraava vaihtoyhteys Iisalmessa odotti taas tätä taajista. Ja koska juna lähti Iisalmesta myöhässä, oli se myöhässä Pieksämäelläkin, jossa seuraava vaihtoyhteys joutui odottamaan, ja koska se taas saapui Tampereelle myöhässä, oli sieltä Helsinkiin lähtevä juna sekin myöhässä. Tällaiseen ketjureaktioon tuskin ministerilläkään on keinoja vaikuttaa. Tietysti jos laitetaan joka rataosuudelle tuplakiskot ja junien vuoroväliksi vaikka yksi tunti, niin eiköhän se siitä... |
12.02.2007 16:25 | rutinof | Junien myöhästelyn lopettamiseen tai ainakin vähentämiseen on olemassa yksi varmasti toimiva keino - raha. Lisää rahaa kunnossapitoon, niin ratojen kuin kalustonkin. Lisää miehiä vaihteisiin luudanvarteen ja huoltamaan liikkuvaa kalustoa. Ammattitaitoista väkeä ei tosin hetkessä kouluteta. Raha VR.lle tulee asiakkailta ja lisäkustannukset tulisivat tietysti asiakkaiden maksettavaksi, koska tappiota ei eduskunta salli VR:n tekevän. |
13.02.2007 18:32 | petaso | Mistä minä luin kun joku kerto venäjänän matkasta (ettei ollut täältä) että venäjällä ei junat ole myöhässä vaikka on kulkenut jo yli siperian, ja sanoi keinoksi että joka vaunuun oma vaunuhenkilökunta, joka kopistelee jarrut sun muut teleistä puhtaiksi lumesta aina kun pysähtyy. |