Helmikuu 2007
Havainto
19.02.2007 18:47
Huono esimerkki "asiakaspalvelusta" 17.2.07 Kouvolan asemalla. Olin nousemassa junaan, samoissa aikeissa oli joku nuori kaveri pyöränsä kanssa kun konduktööri tuli paikalle. Keskustelu meni tähän malliin:
- Tohonko junaan olet menossa sen pyörän kanssa?
- No niin ajattelin...
- Onko lippua sille pyörälle?
- No ei kun tuolla lipunmyynnissä oli jotain...
- Sitten ei pyörä lähde!
- ...jotain ongelmia ja ne käski...
- Sinä pääset mutta pyörä ei! Pitäisi se tajuta että hiihtolomilla nämä junat ovat niin täynnä!
Ja konnari käveli pois. Pyörä jäi asemalaiturille.
Kommentit
19.02.2007 18:51 | eliitti-karhu | hmmm.. olishan sentääs konnari voinut kuunnella.. oli juna sit kuinka täysi tahansa.. :O |
19.02.2007 18:55 | joht. Nyman | Just. Täyttää hienon palvelun tunnusmerkistön. Itse olin viime viikolla todistamassa seuraavanlaista tapahtumaa Helsingin bussilinjalla nro 14: Meilahden sairaalan jälkeisellä pysäkillä joku mimmi näpläsi kännykkäänsä, eikä tajunnut pysäyttää dösää. Bussi kuitenkin pysähtyi juuri pysäkin kohdalle reunakiveyksen viereen autojonon ja punaisten valojen vuoksi. Tämä kyseinen mimmi koputti puolenkymmentä kertaa bussin ovea, mutta kuljettaja vaan tsiigasi eteenpäin, eikä edes vilkaissut koputtavaa potentiaalista asiakasta ikkunan läpi. Niinpä sitten valot vaihtuivat ja tämä kyseinen friidu jäi dösikselle venttaamaan aikaa parempaa. No, eipä tässä vielä kaikki - Kauppakorkeakoulun jälkeen on vielä yksi pysäkki ennen Kamppia. Pysäkillä oli muutama ihminen viittilöimässä bussia pysähtymään. Kuski ei kuitenkaan halunnut jostain ihmeen syystä sille pysäkille pysähtyä, vaan ajoi ohi ja morjesti pysäkillä olevalle viittilöivälle jengille takaisin. Tätä minä kutsuisin jopa sikailuksi perinteisen vittuilun sijaan. |
19.02.2007 19:01 | Tuomas Pätäri | Juna oli aivan täysi, itsekin sain etukäteen vain seisomapaikan, mutta pointtihan on tossa keskustelun sävyssä. Tollainen jättää erittäin huonot fiilikset matkustajalle. |
19.02.2007 19:07 | Ripehoo | Nimenomaan. Vaikka on konnarilla kuinka huono ja stressaava päivä tahansa niin viimenen virhe on se (niinkuin on joka paikassa muuallakin) että ruvetaan maksavalle asiakkaalle v*******maan. Peiliin katsomisen paikka. |
19.02.2007 19:13 | SK | Olin sunnuntaina n. 5.50 matkalla Kotkaan tilausajoa niin tossa Hakaniemessä jäi häiritsemään, kun 615(n,t,k) veti vaan täysillä ohi vaikka pysäkillä oli raskaiden matkalaukkujen kanssa 15 henkeä. Busseja kulkee sunnuntaisin aamulla kaksi tunnissa niin taisi olla aika mukavaa. No siinähän kävi niin, että tilausajo bussi oli miltein tyhjä, alle 10 henkeä ja loput 20 oli lentokentällä, niin otettiin matkalaiset tilausajo bussiin. (Hyvää mainosta Connexille/Veolialle) Lentokentällä tilausajo vielä aikaisemmin kuin 615:). Ainakin olivat iloisia ja siitä vielä, että matkaajien mukaan otosta kiitokset mukavalle Vesaisten kuskille. (Jos haluat tilausajo bussin suosittelen Vesaisten en vain sen takia, että olen osittain heinolainen, vaan bussit ovat hyviä eikä hinnat ole liian kalliita. Hinta pohjolalla oli n.720¤ Särkänniemelle ja takaisin Helsinkiin nin Vesaisilla taas oli vähän alle 500¤. Helpotus yhdelle järjestölle, jolla ei ole liikaa rahaa.) |
19.02.2007 19:14 | Nikolas | Kuulin kerran HKL:n bussikuskin sanovan että mikäli poliisi näkee bussikuskin ottavan jonkun kyytiin muualla kuin kyseisen linjan pysäkillä, siitä seuraa ainakin 200 euron sakko. Luultavasti tämän takia kuskit eivät mielellään ota ketään pysäkkien ulkopuolella.. |
19.02.2007 19:14 | SK | Vuoro oli toiseksi nopein 615 eli 615t (varmistin äsken) |
19.02.2007 19:17 | SK | Nikolas onko toi sakko uhka olemassa Heinolassa? Ainakaan Heinolassa ei kuskille ole taphtunut mitään vaikka otti poliisin vieressä matkustajia sisään, eikä poliisi tehnyt muuta kuin tervehti kuskia. |
19.02.2007 19:18 | SK | Tuomas, mikä juna oli kyseessä? |
19.02.2007 19:24 | jpl | Pyöräliput pitää olla ostettuna etukäteen. Muuten ei konnarilla ole mitään velvollisuutta ottaa sitä kyytiin. |
19.02.2007 19:26 | joht. Nyman | Korostettakoon sitä, että tuo kyseinen 14 käytännössä seisoi pysäkillä, olkoonkin niin että "virallinen" etäisyys pysäkin rajamerkkiin oli noin 30-40 senttiä, ja tämäkin pituussuunnassa, ei siis siten että dösä olisi ollut keskellä tietä ja tämän ko. hyväperseisen bruneten olisi pitänyt poukkoilla pitkin ajoratoja noustakseen kyytiin. |
19.02.2007 20:06 | Markku Rantanen | Jos lipunmyynnissä on jotain häikkää olisi pyörä pitänyt ottaa vaikka ilmaiseksi kyytiin. Eiköhän se olisi johonkin mahtunut. Jotkut pitävät pilkulleen kiinni säännöistä, kun taas toiset soveltaa sääntöjä tapauskohtaisesti. Vika ei ollut asiakkaan. |
19.02.2007 20:18 | Henri | Bussilla 14 EI OLE pysäkkiä kauppakorkeakoulujen ja kampin välissä. Ja muita kuin merkittyjä pysäkkejä EI saa käyttää. |
19.02.2007 20:18 | joht. Nyman | Ei ollutkaan, vaan nimenomaisesti asiakkaan fillarin. |
19.02.2007 20:26 | Markku Rantanen | Tuskin se fillari sitä tunnusti. |
19.02.2007 20:38 | Tuomas Pätäri | Kotkalainen, jätin junan numeroimatta välttääkseni liikaa identifiointia. Foorumi on julkinen enkä ole varma sivuston tavoista tällaisissa tilanteissa. (Nimen omaan sivuston tavoista, muuta syytä kertomatta jättämiseen ei ollut.) Mutta nyt tarkemmin ajateltuna taisin olla turhan varovainen, koska eikös Matkaan-lehdessäkin ole vastaavanlaiset asiakaspalautteet tarkan päiväyksen ja junanumeron kanssa kerrottuja? Vai muistanko väärin? |
19.02.2007 20:49 | SK | OK, ei tarvi kertoa. Tämä ei liity tähän mitenkään, mutta eniten mieleen on jäänyt Matkaan lehdessä joku kysellys sitä, että mitä pitäisi tehdä, jos myöhästyy junasta ;). |
19.02.2007 20:51 | joht. Nyman | Henri: tämän mukaan on //aikataulut.ytv.fi/pysakit/fi/1130109.html Tuomas: mun mielestä kannattaa kertoa asiat, päivät, junat ja keissit mahdollisimman tarkasti ja avoimesti. Mä olen jopa omista hölmöilyistäni kertonut tällä julkisella foorumilla kaiken melko tarkasti, enkä spennaa sitä, josko aiheista joskus saisin noottia: tässä tapauksessa sinä et kuitenkaan ollut se mokannut osapuoli, vaan juurikin tämä ko. kippari ja hänen asenteensa asiakaspalveluun, elikkäs kuten meillä "piireissä" sanotaan, aspaan. |
19.02.2007 20:51 | akik | Ihmettelin itsekin nynnyn sikailuväitteitä, kun 14 ei ole kys. pysäkillä muistaakseni ennenkään pysähtynyt. |
19.02.2007 20:52 | akik | tai sitten on |
19.02.2007 20:55 | akik | vai onko sittenkään //aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/line/?line=14&type=&a=&an=&aa=&loc=&line=14&mapline=85%3A1%3A1014++%3A20060813%3A&maploc=&px=2551827&py=6672996&ppx=2552523&ppy=6671911&zx=2551827&zy=6672996&hlterm=&hlloc=&p=2&zoom=16&width=600&height=400&ss=&se=&click=2&cs=&nc=0&nk=1&fcmap=&print=&mapstyle=&adv=&x=240&y=64 |
19.02.2007 21:41 | Jouni | En nyt kyllä millään saa mieleeni, mistä pysäkistä nyt kiistellään. Kauppakorkeakouluilla on pysäkki ja Kampin metroaseman pysäkki on ennen kiertoliittymää. Onko siinä välissä muka joku pysäkki? Nimim. itsekin 14:ää ajanut. ;) |
19.02.2007 22:36 | Kalastaja | Konnari voisi voinut esittää asiansa kauniimminkin, mutta ilman fillarilippua ei tarvitse pyörää junaan huolia. Tämä siksi, että jos kaikki 3 pyöräpaikkaa on myyty, niin mihin sen filarin sitten laittaa? Ic2 junissa ei ole liikaa tilaa. Välillä lastenvaunujakin on niin paljon, että täyttävät invapaikat jne... Ja oviaukkoja ei saa tukkia. |
19.02.2007 22:37 | Kalastaja | Lisätään nyt sen verran, että tuskin talvella on myyty kaikkia 3 paikkaa, mutta kesällä tilanne voi olla todellinen. Silloin täytysi nostaa liputon pyörä ulos kesken matkan. ;) |
20.02.2007 00:11 | Henri | Nynny, kirjoitit kauppakorkeakoulun jälkeen ennen kamppia on yksi pysäkki. Tämän mukaan ei ole ja ihan käytännössä ei ole //aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/line/?line=14&type=1 kun mennää kampista pajamäkeä kohti, välissä on yksi pysäkki ja pajamäestä kamppia kohti mennessä EI ole. Ja pajamäestä päin kamppiin olit menossa tekstisi mukaan. |
20.02.2007 08:28 | Oskari Väisänen | Kesällä Kouvolassa tapahtunutta: Helsingin suunnan taajamajuna seisoo lähtöraiteellaan, junassa on kaksi Sm1/2-yksikköä. Raahaan pyöräni ensimmäiseen yksikköön, ähellän pyörän ovien läpi sille "inva-paikalle"(Jossa ei kyllä yksikään pyörätuolimatkustaja ole ikinä minun nähden matkustanut, muista korkeat portaat). Saatuani pyörän ko. paikalle ja itse istuttuani penkille, tulee konduktööri sanomaan, että tämä yksikkö suljetaan, että lähdeppäs kävelemään. Selvä, raahataan pyörä ulos ja jälleen sisään toiseen yksikköön samankaltaiselle "inva-paikalle", istuudutaan siihen. Joku muu, kuin ko. junan konduktööri käveli ikkunan ohi pari kertaa muutaman minuutin aikana, jonka jälkeen tuli sisään ja sanoi, että ethän sinä pyörääsi siihen voi laittaa, tähän kysyn että mihin sitten. Vastaus kuuluu: "Se on sun ongelmas". Palveluhenkisyyttä taasen. Tässä vaiheessa itselläni nousi jo savu korvista. Tämän palveluhenkisen huomautuksen jälkeen siirsin pyöräni eteiseen ja jäin itse siihen viereen, ettei kukaan raivohullu konduktööri (kärjistettyä ;D) heittäisi pyörääni pois. Noh, junan oma konduktööri oli mukava ja sanoi vain, että voin pitää pyöräni siinä eteisessä Lahteen asti jonne olin menossa. Ostaessani lippua Kouvolan lipunmyynnistä, rouva lipunmyyjä sanoi, että kyllä siinä taajamajunassa on erilliset pyöräpaikat ja minä hölmö uskoin. Saattoihan siellä ollakin, kukaan "palveleva" VR:n konduktööri ei vain viitsinyt tällaisista paikoista kertoa. Ja omistin kaikki asianmukaiset liput osoitelippuslappusista lähtien. Kaikkein v-mäisin juttu tässä oli se, että aikaisemmin tuona päivänä päivänä olin pyöräillyt noin 90 kilometriä, kun olin kiertoteitä pitkin pyöräillyt Lahdesta Kouvolaan. Että kiitosta vaan VR Oy:lle! |
20.02.2007 08:40 | SK | Joo toi Heinolassa tapahtunut juttu johtui siitä, että pysäkin ja sen vieressä oli silloin todella syvä kuoppa, joten kuski ymmärrettävistä syistä otti matkustajat jostain muualta kuin pysäkiltä. (Löysin kuvan siitä niin sekin varmistui.) |
20.02.2007 10:00 | Jarkko Korhonen | Eiköhän VR:n kannattaisi sekä asiakkaiden että henkilökunnan turhan vaivan poistamiseksi luopua kuljettamasta pyöriä kokonaan junissa. Looginen jatkumo laitoksessa, jossa matkatavaran kuljetuspalvelut on ajettu käytännössä nollaan. Ei tarvittis ihmisten valittaa. Mutta hyvät ihmiset, kun näette ja koette tällaista niin laittakaa se palauteboksi. Jaksan uskoa, että näihin töykeyksiin syyllistyneet henkilöt saavat asiasta kuulla sitä kautta. |
20.02.2007 10:03 | Jarkko Korhonen | ...tiedoksi palauteboksiin. |
20.02.2007 11:09 | SK | Ja niille, jotka eivät tiedä missä palautelaatikko on ,se sijaitsee yleensä lipunmyynnissä. |
20.02.2007 12:39 | Move off | Joka tätä nykyä on suurimpia asemia lukuunottamatta lopetettu... |
20.02.2007 13:14 | Move off | Omalle kohdalleni sattuneiden palvelumokien top 3 ovat seuraavat: 1) Heinäkuussa 1985 piti saada matkatavarat Tampereen asemalla lukolliseen säilytyslokeroon, mutta käyttöohjeista huolimatta en saanut lokeroa lukkoon, mutta kuitenkin 5 markan kolikko jäi laitteeseen. Apuun pyydetty asemamies totesi vain "tyhmyydestä sakotetaan" ja poistui paikalta. 2) Toukokuussa 1997 olin lähdössä kahdeksi viikoksi kiertämään junalla Suomea. Kaksi viikkoa ennen matkaa soitin Järvenpään asemalle tiedustellakseni sopivaa lippua reissua varten. Ystävällinen virkailija opasti minua soittamaan Helsinkiin VR valmismatkoihin, jossa minulle tarjottiin Finnrail Pass-lippua. Kävimme virkailijan kanssa läpi lipun ehtoja ja hän kertoi, että sen saisi ilman ennakkovarausta toimiston aukioloaikaan. Matkaa edeltävänä perjantai-iltapäivänä menin sitten hakemaan lippua, jolloin virkailija pyysi minua näyttämään passini - koska lippu myydään vain ulkomaalaisille! Tämä pieni yksityiskohta oli puhelimessa minua palvelleelta henkilöltä päässyt unohtumaan. Minulle myytiin väärän lipun tilalle Scanrail Pass, joka oli "vain" 700 markkaa kalliimpi, kuin alunperin tarjottu lippu ja se teki ikävän loven matkakassaan. 3) Tapahtui joskus 90-luvun lopulla Järvenpäässä aamuruuhkan aikaan: ykkösraiteen laituri oli täynnä Helsingin junaa odottavia matkustajia, kun kuulutus kertoi junan lähtevän poikkeuksellisesti raiteelta kolme. Juna oli jo myöhässä, joten matkustajat kiirehtivät ahtaan alikulkutunnelin ja vielä ahtaamman portaikon kautta välilaiturille. Hetken kuluttua kuulutettiin jälleen, että juna lähteekin normaalisti raiteelta yksi, ja niin se lähtikin saapuen laituriin niin pian, että monille tuli kiire ehtiä junaan käytyään ensin jaloittelemassa toisella laiturilla. - Tapaukset 1 ja 2 olivat tietenkin asiakkaan virheitä, mitäs ei ottanut asioista selvää. Viimeisen tapauksen kohdalla oli ilmeisesti kyse maksuttomasta liikuntatapahtumasta junaa odotellessa, olihan talvinen pakkaspäivä. |
20.02.2007 13:42 | joht. Nyman | Move onin kommentti oli hauska, tommosia helmiä tulee aina toisinaan alalla kuin alalla vastaan. Tarkoitin sitä pysäkkiä, joka on Pajamäen suunnasta tullessa Fredalla heti Arkadiankadun risteyksen jälkeen suunnilleen Hankenin kohdalla. Kyllä se mun mielestä on ainakin aiemmin ollut 14:n ja 14B:n official hållplats. |
20.02.2007 13:44 | joht. Nyman | (Näkyykö muillakin noi skandit ihan päin prinkkalaa? Kirjoitin ton kommentin kännykällä, eikä ainakaan aiemmin oo ollut mitään skandiongelmia. Kummallista) |
20.02.2007 15:54 | Jouni | Taitaa olla koodauksena UTF-8. Väärin näkyvät. Joopa joo, Kauppakorkeakoulut-niminen pysäkki on juuri siinä Hankenin edessä. Edellinen pysäkki on Apollonkatu. Kumma kyllä, jos ei kuljettaja ole siinä pysähtynyt. Joskus näkee aika ala-arvoisia suorituksia. Matkustin hiljattain jollakin Mäkelänkadun linjalla (mahd. 72) kohti kotikoloa ja Hakaniemessä kuljettaja ei jäänyt odottelemaan 6x/6xx-sarjan pysäkkien vapautumista, vaan kaarsi komeasti 7x/7xx-sarjan pysäkille koko jonon ohi. En tiedä, montako matkustajaa jäi Hakaniemeen ihmettelemään, mutta täysin luokaton suoritus oli kyllä. Jos pysäkillä ei ole tilaa, niin täytyy vain odottaa joko perässä tai rinnalla, että se vapautuu. Ja lisätietona: 72 käyttää numerostaan huolimatta 6x/6xx-sarjan pysäkkiä, koska linja kääntyy Mäkelänkadulle. Mielestäni 68:n ja 72:n reitit voisi vaihtaa päikseen, niin päästäisiin tästä epäloogisuudesta. Tuloksena tietysti se, että molempien linjojen vakiomatkustajat nousevat jonkun aikaa Rautatientorilla vääriin autoihin. |
20.02.2007 18:28 | Ari P | Juha: Jos kohdan 2 tapaus sattuisi tänä päivänä, olisi tilanne vielä kehnompi. Nykyäänhän tilanne on nimittäin se, että Scanrail Passilla voi suomalainen matkustaa Suomessa vain kolmena päivänä, vaikka käyttäisi 21 päivän lippua. Jos siis toukokuussa haluaa matkustella ympäri Suomea kahden viikon ajan, ei liene muuta vaihtoehtoa kuin ostella kertalippuja yksi toisensa perään. Sarja- ja kausiliput kun koskevat vain tiettyä yhteysväliä ja LomaPassi on käytössä vain kesä-elokuussa. |
21.02.2007 14:09 | Move off | Niin, lippuvaihtoehdot on nykyään vähissä. LomaPassin lyhyt myyntiaika ihmetyttää, kun kesälomakausi kuitenkin "virallisesti" kestää toukokuusta syyskuuhun. Kuka sitä nyt silloin haluaa matkustaa, kun junat ovat täynnä turisteja :) |