Helmikuu 2007

Havainto

20.02.2007 18:39

Kainuun sanomien 20.2.2007 mukaan:
Kainuun maakuntayhtymä jatkaa neuvotteluja VR:n kanssa ...
Maakuntajohtaja Hannu Leskisen mukaan VR:n johdon kanssa on sovittu, että neuvotteluja esimerkiksi yöjunayhteydestä jatketaan heti kun on saatu riittäviä kokemuksia junien uusista aikatauluista.
Kajaanissa ensimmäiset kokemukset aamuyön korvaavista junista ovat olleet heikot. Pendolinon aamuyön vuoroille on ollut vähän kysyntää, samoin Oulun yöjunalle varsinkin arkisin.

Lähettäjä: Heikki Itävuo

Kommentit

20.02.2007 20:08 Lari Nylund Kuinka yllättävää on ollut, ettei kello 4 lähtevä junavuoro ole ollut kovin suosittu?
20.02.2007 20:33 Kimzu Todellapa yllätti juu.. Ei taitaisi oikein mihinkään tuohon aikaan lähtevään olla tunkua.
20.02.2007 20:52 Heikki Itävuo Niin, mutta silloinhan ihmisillä on yleensä vapaata aikaa matkustamiseen... Mutta toisaalta... Ehkä sitä kuitenkin lähtisi liikkeelle vieläkin aikaisemmin. Mene ja tiedä. Ehkä olisi myös mukavampaa olla perilläkin muutama tunti aikaisemmin.
20.02.2007 21:12 joht. Nyman Älytön lähtöaikahan tuo on. Mielestäni olisi fiksua vetää wanhat kasineloset, eli siis sellaiset että Kajaanissa ja Kuopiossa olisi kussakin 1-2 CEmtiä, joihin pääsisi sisään huilaamaan jo esim. klo 22. Juna lähtisi sitten mot Helsingfors siinä joskus puolen yön aikaan Kajaanista ja Kuopiosta vastaavasti muutamaa tuntia myöhemmin saapuen Helsinkiin vähän ennen aamukahdeksaa. Tämä palvelisi paitsi kainuulaisia ja savolaisia aamuksi Helsinkiin matkustavia ihmisiä, myös Kouvolan ja Lahden suunnalta Stadiin töihin menevää porukkaa. Uskallan jopa pantata vehkeet siitä, että tuo olisi taatusti 78/84-paria suositumpi junavuoro. Em. vuorossa ei muutenkaan ole mitään järkeä Kuopion pohjoispuolelta mukaan astuville ja Stadiin tuleville matkustajille: ensinnäkin juna lähtee Kajaanista klo 4reikäleipä ja toisekseen siinä on rungon vaihto Kuopiossa klo 5.45, mikäli mielii Helsinkiin ennen kymppiä.
20.02.2007 21:25 Jape Ruotsalainen Kyllähän se näin olisi. Mutta sitä, minkä VR on poistanut, on ihmisen turha haaveilla takaisin. VR:lle asiakkaiden toiveet eivät merkitse mitään, vaikka haluajia olisi tuhatmäärin.
20.02.2007 21:52 Juhana K Ainakin harrastajapiireissä esiteltiin aikanaan ideaa Hki-Roi yöjunapareista toisen ajattamista itäistä reittiä. Juna olisi siis ajanut Roi-Ol-Kaj-Kuo-Pm-Jy-Tpe-Hki. Olisiko se sitten nykynumeroiltaan tuo 266/269. Lari Nylund taisi aikanaan esitellä jopa varsin toimivaa aikataululuonnosta sille. Joka tapauksessa tällä ratkaisulla olisi saatu Kainuu yöjunayhteyden piiriin. Yhteys Roi/Ol-Tpe/Hki olisi toiminut tälläkin junalla ja Ol-Tpe välin asemia olisi palvellut toiset välillä liikennöivät yöjunat. Kutsuisin melkeinpä win-win-tilanteeksi.
20.02.2007 22:04 pjh Paitsi että olen samaa mieltä Mikon ja Juhanan kanssa, muistuttaisin taas ties kuinka monennen kerran, että Kainuu ei ole vain Kajaani. Jos juna lähtee Kajaanista aamuneljältä, moneltako lähtee bussi Suomussalmelta tai Kuhmosta? Tai edes Hyrynsalmelta tai Sotkamosta? Yöjuna-aikaan se bussi lähti kahdeksalta ja kymmeneltä pääsi junaan nukkumaan - ja matkamies oli Helsingissä hyvissä ajoin. Nyt yksikään näistä matkustajan kannalta hyvistä asioista ei toteudu. Oletan, että *kaikki* VR:ssa asioista päättävät eivät ole idiootteja, joten kyseessä on katsottava olevan tahallinen junaliikenteen alasajo. Hyötyjiä ovat lentoliikenne (Finnair, halpikset eivät Kainuuseen lennä) ja bussiyhtiöt. Missä voin nostaa syytteen?
20.02.2007 22:21 Jarkko Voutilainen Sanomalehti Suomenmaa tiesi uutisoida, muistaakseni 25.01.07, Finnairin Kajaanin reitin matkustajamäärien kasvaneen. Samaisessa lehdessä VR:n edustaja myönsi matkustajamäärien vähentyneen samaisella reitillä. Matkustin 23.01.07 S79:llä Kajaaniin. Tuolloin matkustajia Kuopion yläpuolella oli 12 ja Iisalmen jälkeen 10. Lisäksi tietysti henkilökunta: kuljettaja, konduktööri ja ravintolan myyjä. Pari kokemusta on myös vuodelta 2006, jolloin juna jäi Iisalmeen - jatkoyhteys bussilla Kajaaniin. 02.11.2006 junassa S79 oli Kuopion jälkeen 17 matkustajaa + henkilökunta. Jatkoyhteysbussiin Kajaaniin nousi 2 matkustajaa. 21.11.2006 S79 vei Kuopiosta Iisalmeen 7 matkustajaa ja koiran, jatkoyhteysbussilla Kajaaniin matkasi 4 matkustajaa ja koira. Aamulähtöä Kajaanista en ole kokeillut edes harrastusmielessä, vielä - ehkä kesemmällä...
20.02.2007 22:42 joht. Nyman Jotenkin näistä ukkojen kommenteista ja kokemuksista tulisi mieleen sellainen, että olisko UJA haukannut ainakin osaltaan paskaa: vehkeet pantiksi nro 2 - M79/M84-pari on aivan takuulla tappiollisempi kuin WJA:n yöjunapari M81/M84. Tähän löytyy perustelut hyllystä: kuinka paljon enemmän tuottoa VR saisi yhdestä Pendo-rungosta, mikäli se sijotettaisi kulkuun johonkin hyvään peak timeen jollekin oikealle matkustajamagneettivälille? Varmasti enemmän kuin tuohon slottiin, jossa se nyt kulkee. Mutta kun punavalkoista brändiä on pakko tunkea joka mestaan ja harrastaa propagandaa haitekista, niin minkäs teet. Tähän liittyen muuten semmonen, että olin tänään naama kiinni mun Samtronissa ja seurailin Jukusta esimerkiksi Tpe:n Pendojen yhteenkytkentöjä ja irroituksia: yksikään Pendo-vuoro ei ollut kulussa ilman mainintaa "teknisestä viasta". Että näin. Mun mielestäni toi mun klo 21.12 ehdottama idea jatkojalostettuna ja edelleenkehitettynä voisi olla jopa ihan järkevä, sillä esimerkiksi kalustonpuute ei ole sille este, eikä itse asiassa mikään muukaan _oikea_ syy. Tekareita ja koottuja seliselejä osaa jokainen hyvän supliikin omaava keksiä ja kehittää, mutta jos haluttaisi katsoa totuutta silmiin, olisi myös osattava erottaa jyvät akanoista ja tehdä asialle/asioille jotain.
21.02.2007 21:33 Ari P Yksi Lomapassi-reissuvaihtoehdoista voisi ehkä olla S79/S84:llä käynti Kajaanissa. Koska S 79 lähtee illalla klo 18.00 jälkeen, voi samalla leimalla matkustaa vielä koko seuraavan päivän, jos tuommoisen reissun jäljiltä vielä sattuisi jaksamaan. Mutta missäköhän Kajaanissa voisi päänsä kellistää kolmeksi tunniksi 0.55-4.00, siis muualla kuin ravintolassa? Tuskinpa heltiää lupaa jäädä Pendoonkaan nukkumaan.
22.02.2007 08:11 Tapani Kunnas Makuupussi ja -alusta mukaan, niin kaipa sitä muutaman tunnin nukkuu vaikka asemalaiturilla. Tai jos sataa niin jossain katoksen alla. Onkohan muuten julkisella paikalla makuupussissa nukkuminen laitonta tai muuten kiellettyä?