Havainto
21.02.2007 07:42
Oulun-radan korjaus hidastaa junamatkoja vuosiksi
Seinäjoki-Oulu-junaradan ensi vuoden kesällä alkava peruskorjaus hidastaa tulevina vuosina huomattavasti Helsingin ja Oulun välistä junaliikennettä. Sanomalehti Kalevan mukaan matkustajat joutuvat kärsimään ratatöistä jopa vuosikymmenen ajan ensi vuodesta lähtien.
VR:n liikennesuunnittelupäällikkö Herbert Mannerström kertoo, että katkoksista tulee peruskorjauksen aikana jokapäiväisiä, ja ne kestävät tavallisesti aamuneljästä keskipäivään asti. Katkopaikan välillä matkustajat kuljetetaan linja-autoilla. Korjaustyöt aloitetaan läheltä Seinäjokea. Korjaustyöt tarkoittanevat myös sitä, että yöjunavuoroja ei ajeta ajoittain lainkaan. Työt haittaavat myös tavaraliikennettä. Rataremontin on määrä valmistua vuonna 2015.
Kalevan haastattelema Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Tuomo Palokangas arvioi, etteivät radankäyttäjät ole vielä täysin ymmärtäneet remontin laajoja vaikutuksia.
- Hankaluudet heijastuvat Lapin matkailuun ja pohjoisten tehtaiden tavaraliikenteeseen asti. Olisi siis hyvä, jos remontti saataisiin valmiiksi nopeammin, Palokangas sanoo.
YLE Uutiset
Kommentit
21.02.2007 07:44 | Epa | Ainakin rehtiin ja suorapuheiseen tyyliin on uutinen kirjoitettu. |
21.02.2007 07:52 | Epa | Kalevan sivulla on hieman laajempi artikkeli aiheesta: //www.kaleva.fi/plus/juttu638029_page0.htm |
21.02.2007 08:28 | Timo Salminen | Edesmenneen Riihimäen Sanomien edesmennyt päätoimittaja Kalervo Töyrylä jaksoi aina muistuttaa, että junarata on lastenkamarissa, ja olen samaa mieltä. Kun vain nykyisetkin toimittajat olisivat... |
21.02.2007 09:30 | Epa | Kirjailija Veikko Huovinen on puolestaan todennut, että hyvän kirjailijan ajattelu muistuttaa Kainuun korpimaisemien yllä leijailevan hiirihaukan lentoa. Tätä mukaellen voisi ajatella, että hyvän toimittajan luovuuden tulisi lähivuodet muistuttaa Kajaanin kautta matkaavien junien kulkua. |
21.02.2007 09:36 | Jouni | Hienoa, että joku alan edustajakin on kiinnittänyt huomiota junarata-sanan virheelliseen käyttöön. Nimenomaan näin. Junarata muuttuu pienoisrautatieksi ajankäytöllä, suunnitelmallisuudella ja kiinteillä rakenteilla. :) Lähes joka lehti viljelee tänä päivänä junarata-sanaa. Kohta alan samalla logiikalla puhumaan moottoriteistä autoratoina. |
21.02.2007 10:24 | Ripehoo | Tässäpä hyvvä tilaisuus meille kainuulaisille "kaapata" yöjuna takaisin ;) |
21.02.2007 10:38 | Epa | Junarata-sanan käyttöön palaisin vielä. Kyllähän "ajorata" on asianmukainen tieliikenteen termi. "Ajaa"-verbille ei vaan ole sellaista substantivointiin sopivaa vastinetta, joka viittaisi yksiselitteisesti rautatieliikenteeseen. "Junailurata" ei jostain syystä kuulosta järkevältä. |
21.02.2007 10:48 | Teppo Niemi | Eikös Savonradan ja Turku-Joensuu yöjunareitin alasajo alkanut sillä, ettei ratatöiden takia peruuntuvia yöjunia haluttu kierrättää muita reittejä. Ei kai vaan kohta vietetä viimeisiä yöjunia Kolariin ja Rovaniemelle. |
21.02.2007 11:00 | Olavi Huotari | Mitenkähän VR tämän operaation aikana perustelee sitä, että ainakin toista yöjunaa ei jatkossa voisi kierrättää Kajaanin kautta? Ratkaisu on niin päivänselvä, että mitään järkisyytä kierrättämisen estämiselle on jo vaikea keksiä. |
21.02.2007 11:44 | korkki | Aamuneljältä yöjunat ovat yleensä ajaneet katkospaikan ohi. Kyllä tuolle remontille tarttisi muita vaihtoehtoja olla kuin melkein puolen päivän liikennekatkot vilkkaalla rataosuudella. |
21.02.2007 11:48 | Juhana K | Olavi on oikeassa. Ol-Kon-Ilm välin sähköistyksen myötä kalustokaan ei aiheuta rajoituksia yöjunien ohjaamiselle Kajaanin kautta. Ratakapasiteetti voi olla jopa tuolla seuduin tiukilla, jos yötavaraakin kierrätettäisiin tuota kautta. Toivottavasti edessä olisi vilkasliikenteisiä öitä... |
21.02.2007 11:53 | Vek89 | Tarkoittaako tuo remontti myös rahtien kohdalla sitä, että tiettyjä tärkeimpiä kuljetuksia joudutaan ajamaan Oulusta Kajaanin kautta etelään ja päinvastoin? Vai mahtaako kuljetukset tiphataa kumipyörien päälle? Toivottavasti se jää viimeiseksi vaihtoehdoksi... Olavin kanssa olen samaa mieltä siinä, että jos remppa pitää tehdä siihen kellonaikaan kun niitä yöjunia menee, miksei niitä voisi ajattaa Kajaanin kautta. |
21.02.2007 11:58 | Juhana K | Ja jos ahdasta tekee tuolla Kainuun radoilla, niin otetaan käyttöön valttikorttina Ylivieska-Haapajärvi-Jyväskylä-rataosuus. Jyväskylästä voidaan sitten junia ohjata tarpeen mukaan Seinäjoelle tai Tampereelle. |
21.02.2007 11:59 | Epa | Ylläviitatussa Kalevan jutussa on esillä Raahen Rautaruukin kuljetusten siirtäminen kumipyörille. |
21.02.2007 12:02 | pjh | Eihän sitä passaa totuttaa Kainuulaisia uudestaan yöjunaan. Vaativat, kahelit, sitä sitten taas pysyväksi ratkaisuksi. |
21.02.2007 12:09 | korkki | Rautaruukin liikenne kumipyörille meinaisi semmoista sataa rekkaa vuorokaudessa lisää liikenteeseen... Aika järjetöntä tuo olisi... |
21.02.2007 12:13 | Eero Heinonen | Eikä yöjunia passaa ajattaa Kainuun kautta, koska kainuulaiset saattaisivat rynniä juniin siinä määrin, että joudutaan ajamaan täyspitkiä junia ja ehkä jopa asettamaan oma Kainuun yöpikajuna kulkuun! Tai sitten Savo-Kainuussa ei pysähdellä muuten kuin ei-kaupallisesti junamiehistön vaihdon takia esim. Pieksämäellä, Iisalmessa tai Kontiomäellä...;) |
21.02.2007 19:05 | Matti Mäntyvaara | Enpä malta olla lainaamatta pätkää kirjoituksestani Junat-lehteen 3 v. 1989 -- Aluksi lienee syytä todeta miten nykysuomen sanakirja määrittelee eräitä keskeisiä sanoja: rata s.I. (kulku)tie, -reitti, -ura; nyk. tav. vain ylk. abst. ja kuv. yhteyksissä ja erikoismerk:issa- II.1. vars. urh. eräiden kilpailujen t. urheiluharjoitusten suorituspaikka;– 2. rautatie- -. rautatie s.1.tav. pitkiä kuljetuksia varten rakennettu kiskotie, jota pitkin veturi ja vaunut kulkevat, rata - - 2. tav mon. rautatiestä ja siihen kuuluvista elimistä – liikennettä välittävä kokonaisuutena; rautatielaitoksesta. Merkillepantavaa on, ettei Nykysuomen sanakirjasta löytynyt sanaa junarata. Puute ei johdu sanakirjan vanhanaikaisuudesta, vaan siitä, että koko sana on tarpeeton. Se lienee syntynyt lelu- ja askartelukauppojen kielenkäytössä autoradan rinnalle. Autoradan yhteydessä on perusteltua käyttää rata-loppuista sanaa, sillä autot eivät yleensä liiku uran ja/ tai virtakiskon ohjaamina erikseen koottavalla radalla. Junista puhuttaessa rata yhdyssanan loppuosana on tarpeeton, sillä junat useimmiten liikkuvat radalla (=raiteilla). -- |
21.02.2007 19:40 | Timo Salminen | Mitäs muuten Kaj - Ol -liikenteessä tapahtuu ensi kesänä? Katselin VR:n aikatauluhausta (//www.vr.fi) sekalaisia junia ensi kesän päivämäärillä, eikä mainitulla reitillä näyttänyt liikkuvan kuin pari junaa aamupäivisin. Muut yhteydet olivat junabusseja. Taisi mennä yksi ensi kesän lomapassiretkisuunnitelma uusiksi, jos tämänhetkinen hakutulos vastaa tulevaa todellisuutta... |
21.02.2007 20:28 | Epa | Ennenkaikkea itä-Suomen yöjunien alasajo karsii monia Lomapassin käyttömahdollisuuksia, joihin jo ehti tottua. Ehkä ensi kesänä pitää vaan nauttia Pohjanmaan radan normaalielämästä ja tutustua joka ainoaan rataseudun pitäjään. |
21.02.2007 20:51 | Ripehoo | Mahtaisiko Timo tällä jotain tekemistä asian kanssa. //www.rhk.fi/?x31161=1564079 Enempää en ole asiasta kuullut.. Tietävämmät valaiskoon. |
22.02.2007 07:27 | Timo Salminen | Tuohon Ripehoon linkittämään asiaan minäkin sen yhdistin, mutta arvelin, josko jollakulla olisi jotakin parempaakin tietoa asiasta. |
22.02.2007 08:33 | Toni Aitta | Ei kannata huolestua tosta VR matkahaun junien puutteesta 2.6 jälkeen. Kyllä se täydentyy kun aikataulun vaihdos on enemmän ajankohtainen. Sama homma oli ennen edellistä muutosta: ei ollut kuin pari junaa+bussit, sittemmin kyllä täydentyi normaaliksi. |