Helmikuu 2007

Havainto

21.02.2007 08:33

Edelaraudtee aikoo aloittaa kahden vuoden kuluttua matkustajaliikenteen Tallinnan ja Riian välillä. Juna kulkisi kaupunkien välin neljässä tunnissa. Nykyisin junat voivat Elvan Paluperan sekä Keenin ja Sangasten välillä ajaa vain 40 km/t, mutta suunnitteilla oleva remontti nostaa nopeuden 120:een.

Suunnitelmaan liittyy vielä kaksi ongelmaa: Latvian puolen suhtautumista ei tiedetä samoin kuin ei tiedetä, millaisella kalustolla reittiä liikennöitäisiin.

Jo ensi kuun alusta tulee lisäjunia Tarton ja Valgan välille, kesällä myös mm. päiväsaikainen pikajuna Tallinna - Tartto -reitille.

Lähde //www.postimees.ee

Lähettäjä: Timo Salminen

Kommentit

21.02.2007 10:36 Ville Vehmaa Tuon linkin takaa löytyvän uutisen mukaan aika olisi 4,5 tuntia. Nopein bussireitti vie yli viisi tuntia, ja se kulkee reilusti lyhyempää reittiä! Epäilyttää noin nopea aikataulu, mutta kai se sitten uskottava on, kun lehdessä lukee.
21.02.2007 10:44 Ville Vehmaa Nykyisin tuon reitin Latvian-puoleisella osuudella matka kestää 3 tuntia. Postimees-lehden mukaan matka Tallinnasta Tarttoon kestäisi 2 tuntia, joten matkalle Tartosta Valgan kautta Riikaan jäisi 2,5 h (nykyisin 5,5 h). Suostuvatko latvialaiset nostamaan nopeuksia radallaan?
21.02.2007 11:29 tane Millainen yhteys siellä nykyään on, junan vaihto Valgassa? Löytyykö jostain netistä aikatauluja?
21.02.2007 11:53 Jouni Ei ole mitään yhteyttä. Tallinnasta pääsee Valgaan ja siitä voi sitten kävellä rajan yli Valkaan ja edelleen Lugazin rautatieasemalle. Matkaa on noin 5 km. Lugazista on kolme junavuoroa päivässä Riikaan. Aikatauluja ei ole synkronoitu mitenkään. Joistakin junista vaihdon onnistuu tekemään, toisista ei.
21.02.2007 11:54 Jouni Latvian aikataulut: //sirius.ldz.lv/sari/tables/dizel_lv.html
21.02.2007 11:55 Jouni Viro (Tartto-Valga): //www.edel.ee/files/arts/90/Tartu_Valga_Tartu06.pdf
21.02.2007 11:58 Jouni Viro (Tallinna-Tartto): //www.edel.ee/files/arts/90/Tallinn_Tartu_Tallinn06.pdf
21.02.2007 12:35 tane Kiitos Jouni!
21.02.2007 13:23 Timo Salminen Latvian Valkasta ainakin joskus muinoin kulki paikallislinja-auto Luga¸iin, mutta se on tosiaan nyrkkisääntö, että yhteyttä ei ole. Muistaakseni vuoden 2000 vaiheilla yksi Riiasta tullut juna päivässä ajoi Viron puolelle Valgaan asti, jossa voi vaihtaa virolaiseen junaan. Sekin loppui lyhyeen jostakin syystä.
21.02.2007 14:31 Jouni Minäkin tulin tasan viisi vuotta sitten LDZ:n junalla Riiasta Lugaziin, josta oli yhteyslinja-auto Valkan keskustaan. Reitti kulki keskellä peltoa olevan autoraja-aseman kautta, jossa olisi kannattanut autosta poistua, sillä tuohon aikaan rajaa eivät saaneet keskustassa ylittää kuin virolaiset ja latvialaiset. Kesällä 2004 keskustan tarkastuspisteet olivat jo kaikille avoimia. Silloin menin toiseen suuntaan, mutta Valkasta käännyinkin bussilla Smiltenen kautta Aluksneen, jossa yö ja kapearaiteisella eteenpäin. :) 38 km:n päässä Gulbenessa taas yö (tiukka oli tahti...) ja aamulla Gulbenen Pendolinoon eli klo 4.00 Riikaan lähtevään dieselmoottorijunaan. Siitä pois Plavinasissa juuri parahiksi vastaanottamaan aamun TEP70-vetoisten pikajunien ryöppy. :)
21.02.2007 14:33 Jouni Plavinas-Gulbene-rata on mahdollista matkustaa kahdella eri junalla. Riiasta tuleva on Gulbenessa 22.34 ja takaisin se lähtee tosiaan 4.00. Yöpyminen neuvostohotelli Gulbenessa on melkeinpä välttämättömyys.
21.02.2007 15:20 tane Mitenkäs sitten Latviasta pääsee edelleen Liettuaan?
21.02.2007 15:44 emppu Riikasta pääsee junalla Vilnaan ja pysähteleehän se juna tuossa välilläkin muutaman kerran. Kesällä 2006 matkustin välin Riika-Vilna menopaluuna.
21.02.2007 16:08 Jouni Riian ja Vilnan välillä kulkee talvella yksi juna suuntaansa joka toinen päivä. Kesällä kulkee kaksi eri junaa, jotka kulkevat joka toinen päivä eli yhteensä joka päivä on junayhteys. Lisäksi Pietari-Vilna-junalla pääsee Rezeknestä ja Daugavpilsistä Vilnaan ja takaisin joka toinen päivä.
21.02.2007 16:10 Jouni Ennen kuin JR ehtii korjata, täydennän itse, että Daugavpils tunnetaan myös suomalaisella nimellä Väinänlinna. :) Varsin harvasta kartasta sellainen paikannimi kuitenkin löytyy.
21.02.2007 16:17 Jouni Latvian kv-liikenne: //www.ldz.lv/uploaded_images/Latv07.xls (Excel-tiedosto).
21.02.2007 16:20 Jouni Poezda.net palvelee myös: //www.poezda.net/ru/station_timetable?st_code=2500001&order=trainnumber&forDate=22-02-2007
21.02.2007 16:23 tane Kiitos. Pientä kehittämisen varaa Baltiankin liikenteessä tuntuu vielä olevan ;-)
21.02.2007 16:33 Jouni Junia on mennyt enemmänkin. Riian ja Vilnan välillä kulki vielä 2004 yöjunakin. Kesällä jopa joka päivä, talvella luonnollisesti matkustajien muistin harjoittamiseksi vain joka toinen päivä. :) Matkustin tuolla yöjunalla helmikuussa 2002 samalla reissulla, kun tulin seuraavana aamuna Riiasta Lugaziin.
21.02.2007 20:45 Ari P Baltiassa siis voi matkustaa kansainvälisellä junalla maan sisällä? Yleensähän tilanne eri maissa taitaakin olla juuri tuo. Itse asiassa en tiedä muuta maaparia kuin Suomi/Venäjä, joiden välisissä junissa ei voi matkustaa maan sisäistä matkaa. Tiedätkö sinä Jouni? Entä voikohan siihen luottaa, että jos ÖBB tai DB:n sivujen kansainvälisistä aikatauluista matkahaulla löytyy maan sisäiselle matkalle kansainvälinen juna, niin sillä on oikeus kyseinen matka taittaa? Ainakaan Suomen ja Venäjän välisiä junia ei tule mukaan hakutulokseen, jos kyseessä on maan sisäinen matka.
21.02.2007 20:48 Ari P ÖBB:n matkahaku antaa aika mielenkiintoisen tuloksen, jos hakee matkoja Helsinki-Vainikkala. Koska maan sisäistä matkaa ei saa tehdä kansainvälisellä junalla, se ehdottaa vaihtoa Viipurissa.
21.02.2007 21:05 Ari P Jos noin on, että Tallinna-Riika -reitti kunnostetaan, täytyypä yrittää mahdollisimman nopeasti käydä matkustamassa väli Lugazi-Riika. Muilta osin reitti tuli jo viime kesänä matkustettua. Pettymyksekseni Tapa-Tartto oli jo viime kesään mennessä ehditty kunnostaa ja jouduin tyytymään länsimaisen tasaiseen menoon. Tartto-Valga -välillä mentiin sitten aika ajoin melko hitaasti pätkäkiskojen antaessa tahtia. Viljandin rata vaikutti myös melko huonokuntoiselta, mutta silti siellä junan vauhti oli arviolta 80 km/h, ja pystysuuntainen liike välillä melko hurjan tuntuista Suomen juniin tottuneelle.
22.02.2007 09:56 Jouni Ei Lugazi-Riika ole minusta mitenkään erityisen huono ollutkaan. Sehän on vanhaa Riika-Pietari-päärataa. Valgasta päärata kulki Petserin kautta Pihkovaan. Nythän siinä on hyvin vähän liikennettä eikä ollenkaan matkustajajunia Viron puolella.
22.02.2007 09:57 Jouni Pihkovasta ajetaan kaksi junaparia Petseriin, mutta en täysin tiedä kuinka niiden hyödyntäminen onnistuu, kun Petseri on aivan rajalla. Täytyy ainakin kovasti vakuuttaa olevansa menossa Viroon tai tulossa sieltä, jos joku kyselee.
22.02.2007 09:59 Jouni Olen matkustanut kansainvälisellä junalla Liettuan sisäisen matkan, joten en usko, että ex-Neuvostoliiton alueella asiassa on mitään ongelmaa. Juna siinä missä muutkin. :)
22.02.2007 10:20 Timo Salminen Silloin kun Tallinnan ja Tarton välillä vielä kulki kv junia, niiden käyttäminen esim. juuri Tallinna - Tartto -matkaan oli aivan normaalia. Itsekin matkustin tuota väliä monet kerrat sekä Balti Ekspressillä että Moskovan-junalla. Siitä tosin on jo toistakymmentä vuotta aikaa.