Helmikuu 2007

Havainto

22.02.2007 17:22

LVM ja VR sopivat kaukojunaliikenteestä vuoden 2011 loppuun

//www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1870&menuid=9&channelitemid=15574&channelid=&channelTypeId=22

Lähettäjä: Ilari Eskelinen

Kommentit

23.02.2007 01:00 joht. Nyman Ja minähän poksautan tähän väliin taas tyylilleni uskollisena kritiikkiä: viitaten Hesarin juttuun //www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135225315133 Pidän lähinnä naurettavana VR:lle maksettavia bonuksia niinkin ihmeellisestä kuin aikataulussa 91%:sti tai yli pysymistä; vastaavasti myöhästymisistä aiheutuvia sanktioita (mikäli täsmällisyys on 89% tai alle) VR:lle koituu maksettavaa huimat 7.000 EUR alkavalta prosenttiyksiköltä. Missään ei sanota onko tuo keskimääräinen aikaotanta viikko, kuukausi vai vuosi, mutta sillä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä - pelkästään ostoliikenteen ulkopuolinen myöhästyvä liikenne saattaa tuottaa jopa yksittäiselle matkustajalle yksittäisellä matkalla yllä mainitun verran eurotappioita. Toki asia pitää suhteuttaa keskimääräiseksi, vaikkapa ajatellen myöhästymisten vuoksi hukkaan heitettyjä työtunteja - jos lasketaan menetykseksi esimerkiksi 100 EUR / toimihenkilö / myöhästyminen ja junassa on 300 toimihenkilöä työmatkalla, jo pelkästään se tekee 30.000 EUR tulohävikkiä. HUOM! Tulohävikki on tässä esimerkin tapauksessa YKSI (1) yksittäinen myöhästynyt juna ja sen matkustajat. Miten tahansa päin tätä laskelmaa pyörittäisi, keinuttelisi tai paijaisi, LVM:n bonusjärjestelmä on lähinnä koominen, ehkäpä jopa koko VR:lle tarjottu "bonusjärjestelmä" on naurettava tältä osin: "Ostoliikenne on ollut hyvin täsmällistä, sillä se liikkuu vähäliikenteisillä rataosilla." Miksi hommaa ei voisi hoitaa siten, kuten meillä oikeissa osakeyhtiöissä on tapana toimia kun puhutaan bonuksista - eli että se merkittävin, eli tuottavin, eli se katteen tekevä tuote (tässä tapauksessa aikataulussa pysyvä liikenne) hoidettaisi ensin kuntoon, jaettaisi siitä työntekijöille mahdolliset bonukset (tai jopa niinkin hienot kuin optiot) ja vasta sen jälkeen puututtaisi ostoliikenteen bonuksiiin (jotka muuten kaikki ovat VR:lle pelkkää plussaa, sillä lipputulot tästä liikenteestä jäävät VR Osakeyhtiölle, eikä niiden erotusta tarvitse maksaa LVM:lle)? Missä ovat oikeat syyt sille, miksi junat myöhästelevät jatkuvasti? Missä on VR:n hyvitystaulukko lippuhintoihin, mikäli juna/junatuote on myöhässä > 5 min? Milloin selittely loppuu? Ovatko runkojen kierrot vailla riittävää huoltoaikaa? Jossain mättää, mutta missä? Kuka kantaa vastuun? Ministeriö? VR Osakeyhtiö? Vai olisiko sittenkin Eduskunnan minimissään olevat määrärahat? Vai olisiko sittenkin operaattori VR Osakeyhtiö? Vai ehkä sitten kuitenkin RHK? Homma pitää oikeasti saada pikku hiljaa kondikseen, sillä muuten matkustajat alkavat funtsia muita kulkutapoja. Kirjoitin muuten tämän koko jutun rautatieharrastajan äänellä, eli tarkoituksenani on puolustaa rautateitä, mutta sähellystä en silti suvaitse. Joka tapauksessa jpl:n tekemä häkellyttävän hienosti VR:n nettisaitilta kohdasta "Junien kulkutiedot" kasattu data kertoo omaa karua kieltään siitä arasta aiheesta, missä kaappi oikeasti seisoo.
23.02.2007 02:17 joht. Nyman Ohessa sama juttu hieman fiksummin jäsenneltynä: //www.kolumbus.fi/mikko.nyman/ajkohtdokujuttu.pdf