Helmikuu 2007

Havainto

27.02.2007 06:16

VR ei lupaa junien pysyvän nykyistä paremmin aikatauluissa ainakaan vielä tänä talvena. Matkustajien hermoja rassaavat myöhästelyt ovat alkuvuodesta entisestään yleistyneet.

Syksyllä alkanut VR:n mainostama uusi juna-aika ei ole täyttänyt matkustajien odotuksia aikataulujen täsmällisyyden osalta. Junien jatkuvat myöhästelyt johtuvat VR:n ja ratahallinnon mukaan sekä sitkeistä teknisistä vioista että rataverkon ahtaudesta.

//tinyurl.com/24mb9o (hesari)

Lähettäjä: Juha Paulavuo

Kommentit

27.02.2007 12:35 iki Yllävän paljon Hesari jaksaa valittaa junien myöhästelyistä. Sen sijaan lauantaisin ilmestyvässä Hesarin autoliitteessä ylistetään autoilua yli kaiken.
27.02.2007 16:04 rutinof Asiaan ei voi olla vaikuttamatta HS:n kohdalla se, kuinka paljon VR käyttää rahaa ko lehdessä mainostamiseen ja kuinka paljon autokaupan ala käyttää. Varmaan suuri ero autokaupan hyväksi. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
27.02.2007 16:42 jpl Toivottavasti nyt tämä pahentuneista myöhästymisistä uutisointi aiheuttaa riittävästi "kohua" eri paikoissa ja saadaan kaukojunat kulkemaan aikataulussaan.
28.02.2007 10:31 Simo Virtanen Mahtaisiko lauantain Hesarin autoliitteen automyönteisyys johtua siitä, että se on autoliite? Ei ole pitkä aika siitä, kun VR virallisesti tiedotti voittaneensa ongelmat lopullisesti ja kaiken piti oleman kunnossa. Pitäisikö Hesarin tyytyä toistelemaan virallista totuutta?
28.02.2007 14:50 iki Ei tietenkään. Sitä vaan hämmästelen, miksei autojen vioista uutisoida samaan tyylii kuin junien vioista. Autoissakin on vikoja. Yllättävän kiltisti ihmiset vievät niitä korjauksiin, ilman sen suurempia metelöintejä ja esim. yleisönosasto kirjoituksia. Harvapa sitä viitsii yleisönosastolla valittaa, että se ja se merkkinen auto on aivan surkee kun sitä pitää jatkuvasti käyttää huollossa ja menee aina työpäivästä aamupäivä yhden huollon takia. Lehdissä voisi yhtä hyvin, esim. kerran viikossa, kertoa siitä kuinka surkeaa palvelu on monopolisoituneissa merkkiliikkeissä.
28.02.2007 17:09 Simo Virtanen Kaiva se lauantain Hesarin autoliite esiin, siellä on jo vuosikaudet ilmestenyt autojen vioista kertova artikkelisarja. Esimerkiksi viime lauantaina oli listattu tilastot satojen eri automallien vioista. //www.hs.fi/autot/ Parhaillaankin Hesarin nettisivujen autosivuilla olevat otsikot eivät mielestäni ylistä autoilua: "Lähes 20000 espoolaista altistuu autojen melulle", " Autojen joutokäynti ärsyttää".
28.02.2007 22:30 jtt Mielestäni alkuperäisen uutisen tärkein asia lienee se, että "herrat" vihdoin myöntävät rataverkon läpäisy-kyvyn riittämättömyyden. Taidettiin uuden juna-ajan liikenteen joustavuus suunnitella omalla pienellä, olohuoneen nurkassa olevalla pienoisrautatiellä, lainkaan perehtymättä arkiseen todellisuuteen - ja vielä pitäisi saada mahtumaan uusia junia tuohon sekamelskaan. Myös junien henkilökunnan "kääntymis-ajat" ovat minimissä, vailla minkäänlaista "reserviä", eiköhän piankin virka-asusteisiin lisätä vielä "piikkarit" ja asemille tule tartan-pintaiset erikois-kaistat kuljettajille ja kondukdööreille...
28.02.2007 23:19 Iso Vaalee Tyypillistä suomalaista esivallan toimintaa, että viat haetaan infrasta, jotta toiminnan puutteisiin ei tarvitse kajota. Junien kääntymisajat olisivat aivan riittävät, jos operaattori käyttäisi käännettävissä junissa ohjausvaunukalustoa, kuten tehokkaasti hoidetussa liikenteessä pitäisi käyttää. Myös rataverkko riittäisi paremmin, jos operaattorin yhteenkytkettyä lippulaivakalustoa ei tarvitsisi jatkuvasti ajaa kahtena erillisenä junana. Rautatieliikenteen ongelmat eivät parane hyssyttelemällä, vaan nostamalla ne esiin ja vaatimalla oikeita toimenpiteitä selittelyjen sijaan.
01.03.2007 00:01 rutinof No eihän sitä syytä yksin infan piikkiin olla laittamassa. Puhutaanhan tuossa jutussa myös "sitkeistä teknisistä vioista", jolla ilmiselvästi tarkoitetaan kyseistä lippulaivakalustoa. On se kumma kuinka saman jutun voi lukea niin eri tavalla, onko se aina hyssyttelyä ja selittelyä kun vastataan toimittajan esittämiin kysymyksiin. Mitäpä jos VR:llä harkitaankin ohjausvaunujen hankkimista mutta se on niin pitkä projekti, että ei niitä taida vielä muutamaan vuoteen liikenteessä olla.
01.03.2007 00:13 jtt Kyllähän toki nuo ohjausvaunut lyhentäisivät kääntymis-aikoja, mutta kuinkas esim. kuljettajat, saapuessa käytön lopetus, "kävely" toiseen päähän, uudelleen käyttökuntoon saattaminen, "sorsan" tyhjennys jossain välissä - ei ns. sosiaalista taukoa ja eikä ehdi nauttimaan "hermo-nortia", taitaa jo nykyään olla henk.kunnan kääntymiset olla minimissä (6 min.?).
01.03.2007 09:44 Sakari Kestinen Eihän sitä ole pakko samaa kuljettajaa käyttää heti perään sen enempää kuin Pendolino-junissakaan. Järjestelykysymys jos mikä.
01.03.2007 14:55 Tapani Kunnas Sakari: luulenpa, että on aika lailla pakko käyttää, koska muutoin pitäisi miettiä, mitä se kuljettaja sitten perille päästyään tekee. Yhden työvuoron puitteissa lienee tarkoituksenmukaista ajaa yksi juna paikasta A paikkaan B ja sitten toinen paikasta B paikkaan A takaisin. En nyt tiedä, toteutuuko tämä kuljettajilla, mutta ainakin IC47:ssa eräs konduktööri kertoi asuvansa Seinäjoella, jolloin hän lähtee sieltä 13:31 IC47:lla Ouluun, jonne saavutaan 17:08, runko käännetään ja vaihdetaan numeroksi 60, lähdetään Oulusta 17:40 ja ollaan Seinäjoella 20:44. Siinä työpäivälle tulee pituutta 7 h 13 min + muualla kuin junassa suoritettavat työt ennen junaan menoa ja sieltä lähdön jälkeen (näistä minä en sen enempää tiedä, mutta oletan, että työt ei rajoitu pelkästään junan sisälle). Jos tuossa jäisi Ouluun pitemmäksi aikaa ässehtimään, ei kyllä enää ehtisi siedettävään aikaan takaisin Seinäjoelle.