Maaliskuu 2007
Havainto
03.03.2007 08:49
Kainuun Sanomat 3.3.2007: Valtio tukee Talvivaaraa, radan suunnittelu alkaa heti.
Muutamia lainauksia jutusta:
- Talvivaaran nikkelikaivokselle rakennetaan rautatie, jonka suunnittelu aloitetaan välittömästi.
- Talvivaaran kaivosyhtiö rakennuttaa 26 kilometrin pituisen radan itse. Rakentaminen maksaa noin 40 miljoonaa euroa.
- Uusi rautatie liitetään Kajaanin ja Iisalmen väliseen rataan. Rata voisi olla käytössä aikaisintaan vuonna 2009 tai 2010.
Kommentit
03.03.2007 09:02 | jpl | Hieno juttu. Toivottavasti VR myös ottaa kivet ajettavakseen... |
03.03.2007 09:56 | Oskari Väisänen | Täytyy myöntää, että tätä uutista lukiessa tarkistin muutamaan kertaan että eihän tänään ole aprillipäivä, mutta toteutuessaan hieno homma. |
03.03.2007 10:45 | Simo Virtanen | Tavaraliikenne on vapaa kilpailulle. Eli ei tarvitse VR:n marinaa kuunnella. |
03.03.2007 11:28 | jpl | Kilpailijoita taas ei ole eikä tule. Ja tämähän on tosi. |
03.03.2007 11:32 | Dakkus | Jos tahtoisi kilpailla, pitäisi ensin tapella jossain EY-tuomioistuimessa pari vuotta siitä, että miksi ei ole JKV:tä saatavilla. (lähde: vorkin keskutelut...) |
03.03.2007 11:36 | jpl | Niin.. kilpailijan ei siis ole mahdollista koskaan aloittaa liikennettä, koska VR omistaa kaikki pakolliset JKV-laitteet. |
03.03.2007 12:02 | Simo Virtanen | Mielenkiintoista. Olisko linkkiä tiedon- tai keskustelunlähteille? |
03.03.2007 12:16 | korkki | Niin, kilpailija voisi löytyä jo yhdestä kaivoksen osakkaasta ja tuotteiden pääasiallisesta käyttäjästä jolla on oma rautatie Siperiassa... |
03.03.2007 14:53 | jpl | Mutta siltäkin puuttuu vain veturinkuljettajat (joita ei voi kouluttaa), JKV-laitteet (joita ei ole saatavilla), veturit (joita pitää valmistaa tai vähintään vaihtaa moottorit venäläisiin). Todellisuudessa rautatiet on valmiita kilpailulle joskus 2010-luvulla. |
03.03.2007 15:26 | tane | Ööh, mikäs juttu tämä sitten oli: "07.08.06 08:46 |
03.03.2007 15:45 | Jorge | Mielenkiintoista nähdä, toteutuuko Murtomäen paluu kaivosrautatien risteysasemaksi. Onkohan jossakin nähtävillä linjausta tulevasta radasta? |
03.03.2007 16:54 | HT | Murtomäjestä tullee asjanmukainen neljän suunnan risteysasema. :) |
03.03.2007 17:01 | jpl | tane, no se on projekti joka ei ole vielä valmistunut. ;) |
03.03.2007 17:23 | jpl | Radan linjauksesta löytyy tietoa tuosta kartasta: //www.infokartta.fi/kainuunliitto/ |
03.03.2007 17:33 | Simo Virtanen | Jpl, Mutta eikös se kaivos ja uusi ratakin avattaisi juuri tuolloin? |
03.03.2007 17:52 | jpl | Voi ollakin, mutta suhtaudun epäilevästi edelleen, että joku pystyisi silloinkaan aloittamaan toimintaa. Sen verran isolla riskillä ja isolla rahalla joudutaan lähtemään uutta toimintaa pyörittämään, ettei se houkuttele ketään. |
03.03.2007 18:07 | Pasi Kokkonen | Koulutus ei ole mikään ongelma. Lain mukaan VR:n PITÄÄ antaa koulutusta, olipa kyse mistä firmasta tahansa. |
03.03.2007 18:19 | Simo Virtanen | Jpl, Kyllähän se pääomaa vaatii, mutta niin kyllä suuren kaivoksen avaaminenkin. :) Jos jollakin rahkeet riittää, niin tässä tapauksessa voisi niin ajatella. Mutta aika näyttää.. |
05.03.2007 13:36 | Move off | Kuljettajakoulutus on nimenomaan yksi suurimpia ongelmia. VR-koulutuskeskuksen (VRKK) resurssit on täysin varattu VR:n omien kuljettajien koulutukseen vuoteen 2014 saakka. Vasta sen jälkeen VRKK voi tarjota koulutusta muille operaattoreille. Lähde: //www.mintc.fi/oliver/upl534-Julkaisuja%2057_2006.pdf |
05.03.2007 14:19 | Dakkus | Mun logiikkani kyllä sanoo, että tuollaisen tilanteen on pakko olla laiton, mikä tarkoittaisi että VRKK:n olisi alettava rakentaa lisärakennusta ja palkata lisää työvoimaa sillä hetkellä kun joku sanoo että haluaisi mukaan. Ja mun oikeustajuni mahdollistaisi jopa osan VR:n koulutuksista myöhästyttämisen, jotta saataisiin muiden firmojen toiminta edes alkamaan. Tämä on kyllä asia, josta pitäisi tehdä päätös jo etukäteen, niin VRKK:n resurssit saataisiin tarvittavalle tasolle jo etukäteen. Sillä eiväthän ne koulutusresurssit sementoituja millekään tietylle tasolle ole, vaan niitä voidaan kasvattaakin. Tarvitaan vain lisätiloja ja lisähenkilökuntaa. |
05.03.2007 15:06 | Move off | ...unohtamatta koulutuksessa välttämättömiä ajosimulaattoreita. |
05.03.2007 17:14 | Anttila | Dakkus: "...että VRKK:n olisi alettava rakentaa lisärakennusta ja palkata lisää työvoimaa..." eli puukäsityön opettaja tai historian opettaja palkataan koulutuskeksukseen kertomaan ja opettamaan kuinka veturia/junaa ajetaan ja kuinka erilaisissa poikkeustilanteissa tulee toimia? Ongelma on juurikin pätevien opettajien (kuljettajien) saaminen sinne opettamaan. Päteviä olisi pilvin pimein, mutta halukkuus on vähän niin ja näin. |
05.03.2007 18:31 | Jukkis | Rautatielain §58 sisältää mm. lauseen "Korvauksen tulee olla tasapuolinen ja kohtuullinen ottaen huomioon koulutuksesta aiheutuneet kustannukset ja kohtuullinen voitto." Eli tappiota VR:n ei siitä koulutuksesta tarvitse ottaa. |
06.03.2007 08:33 | Teppo Niemi | No viimekädessä tätä Jukkiksen lainkohtaa tulkitsevat kilpailuviranomaiset. Pahimmassa tapauksessa myös EU voi kiinnostua, ja jos oikein huonosti käy, niin Suomi saa vähän lisämaksua EU:lle.... |
06.03.2007 12:33 | rutinof | Ei kai tuo veturinkuljettajien koulutustarve hirveän paljon riipu siitä kenen operaattorin junia ajetaan. Kyllä VR:n kuljettajat varmaan lähtevät työn perässä toiseen firmaan töihin jos pakko on. Kokonaan toinen asia on jos koko kilpailutuksen idea on saada henkilökunnan palkkoja 20-40% alaspäin eli saada "yön timot" junia ajamaan niinkuin joissakin muissa julkisen liikenteen muodoissa on käynyt. |