Maaliskuu 2007
Havainto
08.03.2007 10:46
VR:n liikennetiedote kertoo taas surullisenkuuluisaa tarinaa: Pendolino S127 Helsingistä Turkuun on peruttu. Syynä tekninen vika. //www.vr.fi/heo/liikennetilanne/fliikennetilanne.htm
Lähettäjä: Arttu JutilaKommentit
08.03.2007 10:47 | P274 | Tietääkö joku sattumoisin syytä Pendon peruttamiseen? |
08.03.2007 11:52 | CoCoNut | Ei peruuttaminen ole ongelma, kun on ohjaamo molemmissa päissä. (Hjyymiijöö) |
08.03.2007 11:58 | P274 | No heh heh... Tarkoitin, että miksi pendojunavuoro perutettiin? Tietääkö joku ihan oikeasti syytä siihen? |
08.03.2007 14:00 | Lari Nylund | Eikös jo tuossa kirjoittamassasi viestissä lue syy eli tekninen vika. Todennäköisesti siis Pendolino-junia on ollut enemmän sitoutuneena huoltoon kuin pitäisi ja junavuoro on sen vuoksi jouduttu peruuttamaan. Myös korvaavaa kalustoa ei sitten todennäköisesti ole ollut tarpeeksi pikaisesti saatavilla, vaan myöhästyminen olisi tullut niin suureksi, että on päädytty korvaamaan vuoro seuraavalla junalla tunnin kuluttua. |
08.03.2007 14:05 | Masa | Niin, toivottavasti saadaan 7x05 vielä liikenteeseen pian :) Onko tietoa Hänen kuntoutuksen etenemisestä? |
08.03.2007 14:09 | Timo Salminen | "Korvataan seuraavalla vuorolla" kuulostaa siltä, että kielellisesti yritetään saada asia kuulostamaan joltakin muulta kuin mitä se todellisuudessa on. Tämähän on nykyisin tapana kaikkialla, ei pelkästään rautateillä. Älköön siis kukaan ottako tätä kommenttiani henkilökohtaisesti. - Ehkäpä |
08.03.2007 14:44 | P274 | Kyllä, juuri näin. Kiitos Timo! |
08.03.2007 14:48 | tane | Tunnit lopussa? ;) |
08.03.2007 15:13 | Lari Nylund | Mikäli ongelma tulee esille vasta Helsingin asemalaiturissa, niin korvaavan kaluston saanti paikalle vaatii aina erikoisjärjestelyjä. Helpoiten paikalle saatavilla on Sm1/2-kalustoa, jota löytyy seisontaraiteilta aamu- ja iltapäiväruuhkien välissä jonkun verran. Nopeudeltaa se ei kuitenkaan pysty niin hyvään tulokseen kuin Sm4-kalusto, joka on viime aikoina ollut Pendolinojen korvaamisia hoitamassa aina jopa Pieksämäelle asti. Tilanteet tulevat kuitenkin yleensä yllätyksenä. Mikäli Sm-kalustosta ei ole ollut saatavilla sopivaa kalustoa, niin junien vuorovälin huomioon ottaen on ymmärrettävää, että korvaavaa junaa ei ole alettu tekemään. Sinisen tai IC-kalustollisen junan saanti Ilmalasta Helsinkiin vaatii aina kuljettajan ja konduktöörin varavuorolta. Tämä tarkoittaa konduktöörin osalta siirtymistä Helsingin asemalta Ilmalaan, joka yleensä tehdään taksilla (matka-aika n.15min). Junan lähtövalmistelut (15-30min) ja vaihtötyö Helsinkiin (15min). Tässä ajassa on seuraava juna jo lähtemässä, joten onko järkeä ajattaa kahta junaa peräkanaa, mikäli asiakkaat mahtuvat yhteen junaan. Tästä syystä nykyinen lippujärjestelmä on hyvä, että sen pohjalta saadaan suhteellisen tarkka tieto asiakkaiden määrästä ja näin voidaan harkita sopivinta korvaamismuotoa. VR Henkilöliikenne kuitenkin lähtee siitä, että asiakkaat halutaan viedä perille keinolla millä hyvänsä, vaikkakin aikataulu sitten pettäisi. En ole vieläkään kuullut asiakkaasta, joka ei olisi perille päässyt hankittuaan kuljetuspalveluita hoitamaan VR:n. |
08.03.2007 16:57 | tane | No, no, olisko nyt hiukan liikaa uhoa Larin puheissa, kyllä valitettavasti joidenkin asiakkaiden matka, jopa koko maallinen vaellus, on päättynyt VR:n kuljetuspalvelun pettämiseen! |
08.03.2007 17:33 | Lari Nylund | Eipä tässä ole tarvetta uhoilemiseen. Tottahan tuo tosin on, mitä tane kirjoitti, että joskus on niinkin ikävästi päässyt tapahtumaan - valitettavasti. Anteeksi ajattelemattomuuteni. |
08.03.2007 18:34 | jpl | Vitospendosta on ainakin ravintolavaunu jo ajossa. ;) |
08.03.2007 20:17 | jpl | Juuri nyt meni pendo pimeänä ohi ja Turkuun. Olisikohan liittynyt tähän tapaukseen... |
08.03.2007 20:24 | tomi_ | Ja eilen 7.3.2007 oli peruttu S75, josta ei täällä vielä tainnut olla mainintaa? S89:llä Pm:lle tulleet pohjoiseen jatkaneet matkustajat menettivät jatkoyhteyden ja joutuivat odottelemaan IC77:aa. Pieksämäen asemalla blues... |
08.03.2007 21:36 | Janne Peltola | Kauhean monimutkaiselta kuulostaa tuo korvaavan junan saanti paikalle... Eikö homman voisi hoitaa niin, että Ilmalan huoltohenkilöstö (joilla pitäisi olla pätevyys junan kuljettamiseen vaihtotyöyksikkönä) kokoaisi junan ja siirtäisi sen Helsingin asemalle ja siellä kuljettaja ja konduktööri ottaisivat junan hoitaakseen. Tai vielä radikaalimpi vaihtoehto olisi se, että juna tuotaisiin vain Pasilaan ja Helsingissä kuulutettaisiin matkustajille että:"Juna nnn lähteekin Pasilasta raiteelta x, olkaa hyvät ja siirtykää raiteilta 1-3 ja 12-19 lähtevillä lähijunilla seuraavalle asemalle Pasilaan ja vaihtakaa siellä junaan xxx" :) Veikkaampa että tässäkin suurin este olisi VR:llä vallitsevat tiukat reviirirajat... |
08.03.2007 23:10 | Anttila | Niinpä, huoltohenkilöstö voisi ajella junia ja konnarit voisi välillä mennä Torniin tuuraamaan. Samalla veturinkuljettajat voisi mennä vaihtamaan virroittimien hiiliä, yms. huoltotoimintaan liittyvää ja huoltohenkilöstö voisi välillä käydä PK:ssa suunnittelemassa kesän/talven uusia aikatauluja :) |
09.03.2007 08:25 | Teppo Niemi | Olisikohan VR oy:n johdon tehdä tutustumismatka Saksaan niin DB AG:n kuin muidenkin operaattorien toimintatapoihin. Miten sitten Saksassa toimitaan: Suuri osa henkilövaunuvarikkojen päivystysvetureistahan on radio-ohjattuja. Tuodaan korvaava runko vetureineen radio-ohjatulla veturilöla vaihtotyöhenkilökunnan toimesta lähtöraiteelle, josta linjamiehistö ottaa sen vastaan. Mutta tälläinen on Suomessa mahdottomuus (Vrt eri operaattorien toimintatavat Haaparanta - Tornio välillä.) |