Maaliskuu 2007
Havainto
09.03.2007 17:55
Henkilöauto on jäänyt junan alle tasoristeyksessä Parikkalassa Etelä-Karjalassa iltapäivällä. Onnettomuudessa on tiettävästi kuollut kaksi ihmistä.
Onnettomuuspaikka sijaitsee Särkisalmella Melkoniementiellä. Raideliikenne Parikkalan ja Savonlinnan välillä on toistaiseksi turman vuoksi poikki.
Lähde Helsingin Sanomat / Yle Teksti-TV
Kommentit
09.03.2007 18:02 | arppa | jälleen... |
09.03.2007 18:06 | Jani Tossavainen | 20km tästä etelään. Voivoi |
09.03.2007 18:06 | Jarkko Korhonen | Ääh. Ainut, mikä tässä yllättää on se, ettei tämä tapahtunut Pohjanmaalla. |
09.03.2007 18:10 | Simo Virtanen | Jälleen Dm12. |
09.03.2007 18:13 | Oskari Väisänen | Tuo "Pohjanmaattomuus" on varsin yllättävä asia tosiaan. :-/ |
09.03.2007 18:25 | pjh | Surmansa saivat henkilöautossa olleet mies ja nainen, kertoo Yle. |
09.03.2007 18:25 | SamiM | Kyseessä on vartioitu tasoristeys puomeineen kaikkineen. Rata risteää varsin loivassa kulmassa tien jolloin junan havainnoiminen saattaa olla hankalaa ajettaessa itään päin Melkoniementietä, mutta puomien pitäisi pysäyttää viimeistään. |
09.03.2007 18:30 | Jani Tossavainen | Tasoristeys on vartioimaton ja siinä on sattunut onnettomuuksia myös aiemmin. Lähde: Ilta-Sanomat |
09.03.2007 18:33 | SamiM | Sitten kyseessä ei ole Melkoniementie. Ainoa Melkoniementien tasoristeys on vartioitu. |
09.03.2007 18:37 | Jani Tossavainen | Kovasti väitetään, että kyseessä on melkoniementie. |
09.03.2007 18:42 | Tapani Kunnas | Eikö nuo junan alle ajavat jo kohta kuole sukupuuttoon? |
09.03.2007 19:07 | Simo Virtanen | Tuulilasissa artikkeli taannoisesta Pendolinon ja karja-auton törmäyksestä Kälviällä. //www.tuulilasi.fi/turvallisuus/?subarea=shokit&article=139047 Vaatii rekisteröitymisen, mutta ilmainen myös ei-tilaajille. |
09.03.2007 21:30 | jtp | STT:n listalta bongasin päivitettyä tietoa onnettomuudesta. "Poliisin mukaan auto ajoi suoraan junan eteen. Veturinkuljettaja ehti jarruttaa ennen törmäystä, mutta silti junan vauhti törmäyshetkellä oli 80 kilometriä tunnissa. Onnettomuuspaikalla radan toisella puolella kulkee Savonlinnaan johtava valtatie 14 ja toisella puolella Melkoniementie. Auto ajoi Melkoniementietä samaan suuntaan kuin juna. Kuljettajan tarkoituksena oli ylittää junarata ja jatkaa Savonlinnan tielle. Näkyvyys paikalla oli hyvä, eivätkä keliolot olleet erityisen huonot. Tasoristeys on vartioimaton ja siinä on sattunut onnettomuuksia myös aiemmin. Raideliikenne Parikkalan ja Savonlinnan välillä saatiin uudelleen käyntiin kello 19:ään mennessä." Lähde: STT:n listan uutinen, julkaistu klo 20.22. |
09.03.2007 21:50 | SamiM | Hieman edelleenkin ihmetyttää. Rata risteää karttapaikan mukaan Melkoniementien tasan yhdessä kohtaa ja siellä näyttää tältä etelästä katsottuna: //www.elevaattorit.org/junakuvat/tasoristeys2.jpg |
09.03.2007 22:10 | Tapani | Melkonniementien tasoristeyksestä 1 km Savonlinnaan päin on sivutie josta pääsee Melkonniementieltä Savonlinnantielle vartioimattoman tasoristeyksen kautta. Varmaankin tarkoittavat kyseistä paikkaa. |
09.03.2007 23:19 | nousjo | Ettei olisi lehtijutussa sekoitettu Myllysuluntietä Melkoniementieksi. Tuosta Myllysuluntieltähän tiettävästi oikaistaan Melkoniementielle. Lisäksi tuossa tasoristeyksessä on ennenkin ollut vaaratilanteita, mutta nykyään melko havahduttavan näköinen varoitusportaali. //www.tasoristeys.fi/rhk/report.do?reportId=9286 |
09.03.2007 23:54 | nousjo | Tuo lehtijuttu kyllä haisee, eli tuota edellistä paremmin lehtijutun "Auto ajoi Melkoniementietä samaan suuntaan kuin juna" yhtälön toteutuessa parempi vaihtoehto olisi tuo: //www.tasoristeys.fi/rhk/crossing.do?crossingId=2767 Yhtä kaikki, junan kanssa kohdatessa auto jää aina toiseksi ehkä autoilijoiden asenteissa on tarkistamisen varaa, joskus muuten kuulin lauseen että "kiskobussit ovat muuta junakalustoa turvallisempia", (varmaan ajatuksena lyhyempi jarrutusmatka) tuo särähtää korviin pahasti sillä autoilijan kannalta ei ole juuri mitään merkitystä mitä kalustoa sieltä tulee. |
10.03.2007 11:15 | Perttu Karttunen | Tälläkertaa huono-onninen Dm12 oli 4412. Keulassa jonkunverran vauriota, ilmeisesti tässäkin tapauksessa auto on päässyt kiilautumaan alle koska ainakin Iltasanomien kuvan mukaan keulaa oli nostettu jokunlaisten tunkkien avulla ylös |
10.03.2007 11:16 | Perttu Karttunen | Suurella pelolla odottelee, millaista jälkeä joku tasoristeykseen pyyhältävä rekka tai kuorma-auto saa aikaan... |
10.03.2007 15:41 | OH5LID | //www.esaimaa.fi/page.php?page_id=5&news_id=200713162458 Mersusta tullut avomallinen. Lehtijutun mukaan auto matkusti junan keulamaskina 130 metriä. |
11.03.2007 20:40 | nousjo | Tarkennetaan vielä tilanne: Eli tasoristeys oli tuo Sinkonen: //www.tasoristeys.fi/rhk/image.do?imageId=38634 Junan kulkusuunta oikealta, eli Savonlinnan suunnasta. Ajoneuvon kulkusuunta edestä, oikealta (Melkoniementie) yli kevyen liikenteenväylän tasoristeykseen. Ratahallintokeskus on epävirallisten tietojen mukaan ottanut esille ko. tasoristeyksen poistamisen, tuossa on jo aiemminkin kolaroitu, tosin silloin ilman henkilövahinkoja. Särkisalmella on poistettu viime vuoden puolella ainakin yksi tasoristeys. |
11.03.2007 21:07 | pjh | Miten IHMEESSÄ tuossa onnistuu ajamaan autonsa junan eteen muuten kuin tahallaan? |
13.03.2007 09:10 | Dakkus | Ilmeisesti autokuski on ollut harvinaisen tyhmä ja laskenut ehtivänsä hyvin tuon hurjan pitkän junan edeltä, ettei tarvitse jarruttaa vähääkään. Ei vaan ole tajunnut, että vaikka junaan olisikin ollut reipaskin etumatka ennen tasoristeykseen ajamista, tuo junan kanssa ristikkäiseen kulkusuuntaan ajaminen vie niin pitkän ajan, että juna ehtii siinä ajassa liikkua sen parikymmentä metriä. Arvaisin, että kuski on ajatellut "ehtivänsä, vaikkakin täpärästi", mikä on oikeasti hauskaa ja kivaa. Tulee sellainen olo, että on ollut tosi taitava ja osannut tosi sulavasti sujahtaa läpi. Tietokonepelejä pelanneet ainakin tuntevat ilmiön, mutta kyllä joskus vaikkapa juostessaan Lasipalatsin ympäristössä pendon oltua yllättäen myöhässä päätyy vahingossakin vastaaviin tilanteisiin. (joo, ja tiedän kyllä, ettei pitäisi tehdä alle vartin vaihtoaikoja, jos kulkupelinä on vsitä ennen pendo. Joskus sitä vaan ei jaksa ajatella aikataulutuksissaan riittäävän pitkälle.) |
13.03.2007 20:46 | nousjo | Epäonnisen Dm12 n:ro 4412:n tilalla on nyt muutaman päivän ajan ollut n:ro 4405. Savonlinna - Parikkala välillä on muuten 46 radan ylitystä. Tämän päivän (tiistai) Itä-Savossa on iso juttu tasoristeyksien turvallisuudesta / vaarallisuudesta veturinkuljettajan silmin. Onnettomuuden syyksi on epäilty, että autoilija ei yksinkertaisesti huomannut junaa. Edelleen tuohon liittyen usealta näkökannalta on epäilty viereisen kevyen liikenteenväylän auraussohjon aiheuttaneen tilanteen, joka on voinut viedä ajoneuvon kuljettaja huomion sivuille katsomiselta ja aiheuttanut keskittymisen ajoneuvon eteenpäin saamiseen. Savonlinna - Parikkala välillä on muuten Punkaharjun kohdilla kauko-ohjauksen asennus täydessä vauhdissa, mm. Savonlinnan pään uusi (pää)opastin näkyi olevan tänään vaakatasossa odottamassa pystytystä. Tämä kuvaajille vinkkinä kerrottakoon. |
13.03.2007 20:53 | nousjo | Korjaan, opastimenvaihto on menossa siis Savonlinnan pään esiopastimen kohdalla. |