Maaliskuu 2007
Havainto
09.03.2007 18:08
VR ei aio jatkaa omalla kustannuksella Kemijärvi-Rovaniemi-paikallisliikennettä. Vaunuissa on uutisen mukaan vain muutamia matkustajia. Näin sanoivat Ylen tv-uutissa. En löytänyt linkkiä uutiseen.
Lähettäjä: Jarkko KorhonenKommentit
09.03.2007 18:15 | LasseH | Lapin Radion sivuilta löytyy juttua: //lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=Content8B3DA |
09.03.2007 18:21 | Oskari Väisänen | Kyllä tuota Kemijärvi-touhu alkaa pikkuhiljaa menemään yli. Todellakin kyllä ymmärrän,yettä päivävaunujunassa välillä Rovaniemi-Kemijärvi ei ole (paljon) matkustajia. Olisiko se suora yöjunayhteys niin hankala järjestää? Vaikka sitten junaparilla P273/266. Toki tällöin saapumisaika Kemijärvelle olisi puolenpäivän jälkeen ja lähtö Kemijärveltä iltapäiväneljän jälkeen. Voisin lyödä vaikka vetoa, että tuolla junaparin P273/266 mahdollisella jatkeella olisi enemmän matkustajia kuin tuolla taajamajunaratkaisulla. Mielestäni VR ehdottikin tuota mainittua jatkamista Kemijärveläisille, mutta ei kelvannut heille, koska tällöin turistit/muut matkustajat olisivat perillä niin myöhään/joutuisivat lähtemään niin aikaisin. Eikö kannattaisi edes yrittää? |
09.03.2007 18:21 | Oskari Väisänen | Pahoittelen (taas) kirjoitusvirheitä. |
09.03.2007 18:28 | pjh | Ei jaksa ymmärtää! Miksei omistaja voi puuttua kokonaan omistamansa firman toimintaan silloin, kun firma ilmiselvästi toimii omistajansa etua vastaan? Liikenneministeri saunan taakse ja VR:n johto vaihtoon kun kumpikaan ei tehtäväänsä kerran kykene. |
09.03.2007 18:46 | Tapani Kunnas | Mielestäni ongelman ydin on se, että VR:n toiminta, jonka pitäisi olla peruspalvelua, on väkisin väännetty liiketoiminnaksi, jota sitten joudutaan milloin milläkin vippaskonstilla tukemaan. Siis siirtämään rahaa valtion yhdestä taskusta toiseen. Kyllä tietty palvelutaso julkisessa liikenteessä pitäisi olla peruspalvelua samaan tapaan kuin on terveydenhuolto, päivähoito, koulut jne. Sopiva taso olisi mielestäni sellainen, joka rakentuisi taajama- ja pikajunakalustolla ajettavien runkoreittien (myös yöjunat) ja Vanhan Hyvän Bussiajan postiautoverkoston varaan. IC:t, Pendolinot, Expressbussit yms. voisivat sitten olla liiketoimintaa ja sen mukaisesti hinnoiteltuja. |
09.03.2007 18:54 | Oskari Väisänen | Tapanin ehdotuksessa on perää! |
09.03.2007 18:59 | joht. Nyman | Nyt tämä ei enää ole todellista! Näin räikeää bullshitiä ja ihmisten pakottamista toisiin kulkuneuvoihin en ole nähnyt VR:nkään osalta vuosikymmeniin, mikäli Kangasalan loppuaikoina vain toiseen suuntaan toiminutta yhteyttä ei lasketa. Jokainen tiesi jo viime syksynä, että VR:n venkoilu Kjä:n liikenteen suhteen oli lähtölaskennan aloittamista Kemijärven matkustajajunaliikenteelle. Valtio on lupautunut parilla varauksella tukemaan ko. liikennettä 450.000 eurolla vuodessa, mikäli alueen kunnat kustantavat 150.000 euroa omasta pussistaan. Jaatinen tilittää tuossa mainitussa haastattelussa polttimo punaisena ja korvat heiluen Roi-Kjä-välin aiemmista matkustajamääristä, jotka olivat KESKIMÄÄRIN 20 henkeä per junavuoro ja sittemmin taajamajunassa noin 10 henkeä per juna. Minä sanon että tämä on täyttä potaskaa - toki keskimääräisesti mitaten tämä saattaa pitää paikkansa, mutta mikä on alunperin ollut Roi-Kjä-välin yöjunien liikennöimisen idea - tarjota alueellista paikallisjunaliikennettä, vai tarjota turisteille sesonkiaikana kuljetus Etelä-Suomesta miltei perille asti hiihtokeskuksiin, kysyn minä? Jokainen tietää oikean vastauksen. Ensin lakkautettiin autojunapalvelu Kemijärvelle, sitten makuuvaunuyhteys ja nyt "ihmetellään" miksi matkustajat ovat kaikonneet. Minä ehdotin viime syksynä makuuvaunuyhteyden ulottamista Kemijärvelle vain viikonloppuisin ja sesonkiaikana ehkä myös viikolla, mutta tämäkään ei jostain käsittämättömästä syystä käynyt. Päivänselväähän on se, ettei matkustajia ole keskellä viikkoa ja vielä enemmän selvää se, että junanvaihto on kiusallista Rovaniemellä aamu-unisena. Sekin oli muuten jännää, ettei VR voinut mitenkään pätkäistä 265:tä Rovaniemellä ja laittaa 265:n sinisiä vaunuja käymään päiväseltään Kemijärvellä. Tähänkin löytyi joku selitys hyllystä, tosin ei uskottava sellainen. Ideahan tässä olisi ollut se, että skimbamatkaajat olisivat voineet jättää kamppeensa jo valmiiksi Fotsiin, josta ne olisi voinut näppärästi poimia Kemijärvellä. Mutta ei. Kysymys kuuluukin: kuinka moni matkustaja jaksaa vaihtaa junaa ja roudata kamppeitaan ensin Rovaniemellä ja sitten vielä Kemijärvellä kulkuvälineestä toiseen? Arvatenkaan ei kovin moni. Nyt kun matkustajat saadaan varmasti pois junista, heidän takaisinhoukuttelu lienee enemmän kuin hankalaa, ellei jopa mahdotonta. Sitten se viimeinen ja olennaisin kysymys: keitä tämä sekoilu palvelee? |
09.03.2007 19:47 | Tapani Kunnas | Oskari: kiitos kannatuksesta. Ajatukseni voidaan tietysti laittaa myös "ennen kaikki oli paremmin" -ajattelutavan piikkiin, jota olen huomannut enenevässä määrin harrastavani. Liekö lähestyvällä keski-iällä vaikutusta? :) Valitettavasti vain suomalaisen(kin) yhteiskunnan vallitseva kehityssuunta on se, että yhteiskunta väistelee yhä enemmän omaa vastuutaan ja sen sijaan sitä perätään yrityksiltä, joiden kuitenkin pitää aina toimia liiketaloudellisin periaattein. |
09.03.2007 20:18 | Eero Heinonen | Toivotaan, että uusien alligaattoreiden valmistuessa matkustajat eivät ole tyystin kadonneet... |
09.03.2007 20:55 | jpl | Ei jatkuvasti tyhjiä junia tarvii tosiaan ajaa. |
09.03.2007 20:59 | Oskari Väisänen | Eero: Onko uusia alligaattoreita siis tulossa? :O |
09.03.2007 23:43 | Tuomas Pätäri | Nythän on taas aika vaikuttaa (ken siihen uskoo). Yrittäkäämme äänestää raideliikenteelle suopeita ehdokkaita. Lehdessä oli kysely joiltain Kymen vaalipiirin ehdokkailta, mitkä liikennehankkeet olisivat tärkeimpiä alueellamme. Kaksi mainitsi ratahankkeita, muut (niitä oli ehkä parikymmentä) mainitsivat vain tiehankkeita. Näin se menee... |
10.03.2007 08:48 | jpl | Erillinen juna kemijärvelle on tuhlausta. P265:n IC:ksi muuttaminen on business-ilmiötä pahimmillaan... |
10.03.2007 09:33 | Eero Heinonen | Eikös siitä ollut jo "ajat sitten" juttua lehdissä (täälläkin?), että jokin/jotkin taho/t tilaa kaksi vaunua? |
10.03.2007 11:08 | Anssi Krooks | Mielestäni 265/274 Edamille tulo oli erittäin hyvä päätös, sillä kulkeehan se parhaisiin matkustusaikoihin, joten miksi ihmeessä jemmata uudet ja hienot vaunut toisarvoisiin aikoihin kulkeviin juniin? Kun nyt on Edamin mukavuuteen tottunut, ei paluuta Cemt-aikakauteen enää ole. Tämä tietysti ei poista sitä seikkaa että ko. junat voisi joko katkoa tai huhuillun (?) alligaattorin avulla viedä Kemijärvelle saakka. |
10.03.2007 12:23 | joht. Nyman | Anssi (ja cc:nä VR:lle): jokainen meistä tietää sen, että VR:n tarina uusien aggregaattivaunujen hankinnasta Kemijärven liikenteeseen oli vain ja ainoastaan propagandaa ja paskanjauhantaa, jolla vaiennettiin hetkeksi Kemijärven junaliikenteen puolustajat siihen saakka, kunnes suurin meteli laantuu, liikenne todetaan kannattamattomaksi ja homma unohdetaan kokonaan. Ensimmäistäkään tarjouspyyntöä aggregaattivaunuista ei ole lähtenyt vuonna 2006 tai 2007 yhdellekään potentiaaliselle vaunuvalmistajalle VR:n toimesta, saati että VR olisi oikeasti halunnut laittaa tikkua ristiin liikenteen jatkumisen puolesta. Tämä on harmi kyllä totta. |
10.03.2007 15:38 | tikkanen | Täyttä potaskaa! Kemijärven junassa esim. viikonloppuna, kun etelän hiihtolomat loppuivat, oli matkustajia pe n.90, la n. 130 ja sunnuntaina n. 70 matkustajaa. Joka tapauksessa siis kymmeniä päivittäin/juna. On käynyt ilmi mm että nyt viedään esim vanhempia ihmisiä Roihin suoraan makuuvaunujunaan ja samoin sieltä haetaan ihmisiä, ettei tarvi tulla taajamajunassa. Selvä tarkoitus Jaatisen lausunnoilla, joita ei varmaan uskota Lapissa. Rahastus valtiolta on härskiä hommaa, mutta onneksi poliitikot ratkaisee asian piakkoin vaalien jälkeen. |
10.03.2007 15:59 | Move off | Uusista aggregaattivaunuista: "Työnjohtaja Kauko Kostamo kertoo, että ensi vuoden budjettiin on sisällytetty myös kahden aggregaattivaunun teko. Kaksi vanhaa konduktöörivaunua saa uuden toimenkuvan. - Vaunut on tarkoitus tehdä vuokratyövoimalla vuoden 2007 loppupuolella. Mikäli käyttäisimme omia avainmiehiämme siihen työhön, halvaantuisi peruskorjaus täysin." - Lainaus Rautatietekniikka 4/2006 -lehden artikkelista "Ukkoutuminen uhkaa Hyvinkään konepajan tuotantoa", sivu 30. |
10.03.2007 17:49 | Eero Heinonen | Hyvinkään konepaja ei liene potentiaalinen vaununvalmistaja? Toivottavasti muutostyönä tehtävät vaunutkin kelpaavat, niistä hommista Hyvinkään konepajalla on pitkä kokemus ja laatu on ainakin tähän asti ollut vähintäänkin erinomaista. Onko muuten Rautatietekniikka luettavissa netissä, kuten Veturimies? Olisi jotain mihin vaitiolovelvollinenkin voisi vedota... |
10.03.2007 18:37 | jpl | Yleensähän hyvinkään konepajalta tulee ulos sitä, mitä tilataan. Rautatietekniikka-lehteä voi tietenkin siteerata myös täällä, jos kaikki eivät jaksa seurata sitä netistä: //www.rautatietekniikka.fi/ |
10.03.2007 20:34 | 6nen | Kemijärven ja Rovaniemen välinen päiväliikenne saataisiin hyvin yksinkertaisella tavalla kannattavaksi - liittämällä ne pari päivävaunua sellujunan perään - jos haluttaisiin! RHK nimittäin jatkaa jälleen 1.6. päällysteremonttiaan Kuusivaaran asemalta Isokylään, ilmeisesti siis vain tämän yhden päivittäisen sellujunan sekä muutaman raakapuuvaunun takia! Toki realiteetit on tunnustettava, Kemijärvi on kuitenkin tavallisena arkena pieni ja merkityksetön kunta Suomen rautatiekartalla, ettei niitä potentiaalisia matkustajia kuitenkaan enää taida löytyä. Samalla ihmetyttää, miksi niitä sesonkisuksiboksijunia ei ajettaisi samantien Sallaan saakka, tai esimerkiksi Taivalkoskelle jos kerran Kemijärvelle pitäisi päästä? Junalla kun sinne hiihtohissin viereen ei tunnuta koskaan päästävän. |
11.03.2007 00:20 | pjh | Kontiomäki-Taivalkoski -väli tulee kunnostaa, samoin Misi-Salla. Taivalkosken rataa tulee jatkaa Kuusamon kautta Sallaan. Reiteille on matkustajapotentiaalia vaikka kuinka paljon. Käyn itse Rukalla kahdesti vuodessa ja minulla on ollut riittävästi tilaisuuksia seurata sinne Etelä-Suomesta paahtavia autoletkoja. Lisäksi järjellisellä aluepolitiikalla radoille riittää tavarankuljetuksia vaikka kuinka paljon. Tämä edellyttää, että ymmärretään logististen hankkeiden konaishyöty yhteiskunnalle eikä pyritä hankkimaan yksittäisten yritysten omistajille (vaikka se olisi valtiokin - l'etat c'est moi!) mahdollisimman suuria pikavoittoja. |
11.03.2007 11:55 | Ari P | Nythän Taivalkosken radalla tapahtuu juuri päinvastaista. Perjantaina Vääkiössä purettiin silta. Kellään kuvaa siitä? Minustakin Kemijärven junia voitaisiin jatkaa Sallaan sesonkiaikoina, ja nimenomaan suoraan Helsingistä. Sallan ratapihalle mahtuisi hyvin autojunien lastaus/purkupaikka. Sesongin ulkopuolella arkisin junat voisivat jäädä Rovaniemelle, koska Kemijärvelle asti ei riitä matkustajia, viikonloppuisin pääteasema olisi Kemijärvi. Ehdotan myös Kemijärven henkilöaseman siirtämistä entisen Pajulan seisakkeen kohdalle Teboilin huoltoaseman viereen. Se olisi lähempänä keskustaa kuin nykyinen ja samalla siitä tulisi matkakeskus, sillä linja-autoasema on aivan vieressä. Se myös helpottaisi/nopeuttaisi liikennöintiä Sallaan ajettaessa. Samalla kolmioraiteen eteläinen sivu pitäisi tietysti avata uudelleen liikenteelle. Jos matkakeskusrakennuksesta tulisi suuri, voisi myös nykyisen huoltoaseman toiminnot mittarikenttää lukuun ottamatta siirtää siihen. |
11.03.2007 13:19 | joht. Nyman | pjh ja Arska: eiköhän me rauhoituta edes hippusen ja pidetä mielessä se, että vain vyöhykealueen paikallisliikenne on kannattavaa ja sen ulkopuolisilla alueilla vain sellainen liikenne lyö leiville, jota liikennöidään punavalkoisella kalustolla. Tähän on vain yksi poikkeus ja se on Kemi-Kolari-väli. Esimerkiksi matkakeskuksia tehdään vain sellaisille paikkakunnille, jonne ajellaan kaksikerrosjunilla tai Pendoilla. |