Maaliskuu 2007
Havainto
10.03.2007 12:47
Noniin, uusi yritys... //www.rautatiet.suntuubi.com
Lähettäjä: Henri KorpelaKommentit
10.03.2007 14:45 | Pasi Kokkonen | Kyllähän se deeveri aikamoinen traktori on, mutta on siinä silti enemmän tehoa kuin 1 millivatti. Eli vetureiden taulukossa deeverin kohdalle 1 MW. |
10.03.2007 15:59 | Jonne | Vetureiden esittelyt on suora copy&paste eräältä toiselta nettisivustolta. |
10.03.2007 16:02 | Masa | Lähdekin on mainittu. |
10.03.2007 17:25 | Pasi Kokkonen | Joka puolestaan näkyy kopioneen suoraan Keski-Rahkoselta omat sivuna. Luovuutta! Kopioidaan jo kopioinutta. Onneksi digitaalisessa mediassa ei kopion kopiokaan kärsi laadusta. Vai kärsiikö? |
10.03.2007 17:43 | Timo Salminen | Missä hyvänsä mediassa on tietysti aina se vaara, että myös mahdolliset virheet kopioituvat ja niiden oikominen voi joskus olla uskomattomankin työlästä. Perinteisen tutkimuskirjallisuuden alalta tiedetään hyvin, että jopa vahingossa alkuaan syntynyt virheellinen käsitys voi tuolla tavalla elää vuosikymmeniä. Tällä en tarkoita, että esim. juuri O. Keski-Rahkosen sivut vilisisivät virheitä, vaan kyse on yleisestä periaatteesta. Lähdekritiikkiä! |
10.03.2007 18:10 | Tapani | Näitä rautatieaiheisia suntuubi sivuja tulee lisää jatkuvasti. Tämä on ainakin viides. |
10.03.2007 18:21 | erakko | Ihan off-topicina, kun uteliaisuus kerta heräsi... "jopa vahingossa alkuaan syntynyt virheellinen käsitys voi tuolla tavalla elää vuosikymmeniä" - pystytkö mainitsemaan tuosta mitään esimerkkitapausta?-) |
10.03.2007 18:25 | Timo Salminen | En yhtäkkiä, mutta niitä on. Palaan asiaan, kun jokin tuollainen pitkän elämän saanut vahingon tuote tulee vastaani. |
10.03.2007 18:29 | Tapani Kunnas | Hyvähän se on, että nuoret harjoittelevat tietojen keräämistä ja muokkaamista. Sitä taitoa tarvitsee sitten myöhemmin. Hienoa tietysti olisi, että mukaan mahtuisi vähän uuttakin tietoa, mutta toisaalta kyllähän yliopiston graduksikin hyväksytään riittävän monesta lähteestä informaatiota keräten aikaansaatu "kokoomateos", joten mikseipä harrastajan sivustoksi sitten. Lähdekritiikkiä on hyvä harjoittaa - jos saman tiedon löytää useammasta lähteestä, joita voi pitää uskottavina, lienee tietokin todennäköisesti oikein. Uskottavuutta tulee esim. siitä, että niiden käyttämät lähteet eivät ole yksi ja sama paikka :) Minua noissa suntuubeissa kiusaa eniten se sivun hyötypinta-alan vähäisyys - ilmeisesti kyse on "ilmaisesta" alustasta. Myös erilaiset blogipalvelut ovat varteenotettavia sivustoalustoja. Omani rakensin Typepadin päälle - tämä tosin on maksullinen, mutta onpahan ollut hintansa arvoinen. Ilmaisista tulee mieleen Blogger, mutta on varmasti muitakin. Tehkää vain noita sivuja, mutta koittakaa saada niille aina jotain uutta. Silloin meikäläiset hapannaamatkin niillä viihtyvät ;) |
10.03.2007 18:36 | Eero Heinonen | DeeVeenkin tehon voisi ilmoittaa kilowateissa jolloin vertailtavuus muiden sarjojen tietoihin paranee. Ja varsinkin kun vetureiden tehot ilmoitetaan yleisesti kilowatteina. |
10.03.2007 18:40 | Kuru | Ok, korjattu.. |
10.03.2007 18:51 | Timo Salminen | Palaan vielä vähän tuohon erakon kysymykseen. On esimerkiksi tapauksia, joissa puutteellinen kenttätyömetodiikka (= huolimattomuus kentällä) on johtanut tulkitsemaan eräitä arkeologisia löytöjä virheellisesti. Nämä tulkinnat ovat saattaneet olla hyvinkin pitkäikäisiä ja johtaa joskus laajmpiinkin virhepäätelmäketjuihin. Teen pieniä kaivauksia kirjahyllyssäni jahkas kerkiän ja tarkennan vielä sitten. - Tuota sivustoakin katsoin. Kyllähän siitä jotakin tulee. Oma vinkkini on, että kannattaa miettiä, mikä olisi se "oma juttu" ja sitten sen mukaan alkaa kehittää. |
10.03.2007 19:10 | Tapani | Kumpi on oikea Sr1:n paino 86t vai 84t? Tämähän on pikkujuttu, mutta eri sivuilla on eri paino. www.junakuva.suntuubi ilmottaa painoksi 86t ja www.rautatiet.suntuubi 84t. |
10.03.2007 19:33 | jpl | Kumpikin paino on tavallaan oikea. Ominaispaino on huvennut 84 tonnista 82 tonniin erilaisien muutostöiden ansiosta. |
10.03.2007 19:43 | Oskari Väisänen | Jos paino on huvennut 84 tonnista 82 tonniin, niin miten 86 tonnia liittyy tähän? |
10.03.2007 19:43 | Oskari Väisänen | Anteeksi viisastelu, oli vain pakko kysyä. :) |
11.03.2007 01:41 | mrl586 | 86 tonnia voisi olla veturin kokonaispaino |