Maaliskuu 2007
Havainto
21.03.2007 05:55
HKL:n matalalattiaisten raitiovaunujen ongelmat jatkuvat huolimatta Saksassa tehdyistä korjauksista. Alustavien mittausten perusteella raitiovaunujen kestävyys jää merkittävästi niiden oletettua käyttöikää lyhyemmäksi.
Saksalaiselta Bombardierilta tilattuja raitiovaunuja on korjattu koko niiden kymmenvuotisen uran ajan. Nyt HKL harkitsee vakavasti jopa koko kaupan perumista.
//tinyurl.com/292xj4 (hesari)
Kommentit
21.03.2007 09:16 | Jorge | Tilalle hankittaisiin mahdollisesti käytettyjä raitiovaunuja jostakin päin Eurooppaa ja ne varustettaisiin matalalattiaisella välipalalla. HBL:n uutinen aiheesta: //193.184.90.144/text/PSwebb/2007/3/20/d1276.php |
21.03.2007 09:32 | Jarkko Korhonen | HKL on minusta esimerkillinen tässä käytetyn kaluston hyödyntämisessä ja siinä, jos todellakin kaupan pystyisi vielä purkamaan (tosin matkustajan näkökulmasta ne ovat ihan ok, joskin tärisevät vaihteissa paljon rajummin kuin korkeat). Saisi VR ottaa mallia (pendot takaisin spagettimaahan, käytettyä, toimivaa kalustoa tilalle). Tässä vähän aamuprovoa. |
21.03.2007 11:43 | Tapani Kunnas | Näissä kalustohankinnoissa olisi hyvä miettiä, halutaanko todella hankkia uutta ja entistä parempaa tekniikkaa, ja ottaa riski, että se ei toimikaan, vai tyydyttäisiinkö vähän vaatimattomampaan lopputulokseen, joka kuitenkin varmuudella toimii. Ihan sama juttu on aikatauluissa: nyt niistä on puristettu pelivarat pois, joten heti, kun jotain menee vähänkin pieleen, ollaan myöhässä - Vanhan Hyvän Juna-ajan aikatauluissa oli pelivaraa ja isotkin myöhästymiset oli mahdollista kiriä kiinni. Lopputuloshan näissä on tietysti matkustajan kannalta sama, kun se pelivara pitää kuitenkin aina olla. |
21.03.2007 13:18 | Simo Virtanen | Jos kaikessa otettaisiin varman päälle, niin puksuttaisimme edelleen höyryllä vedetyissä puuvaunuissa. Olisihan sen hienoa, ainakin aluksi. Tekniikassa on mentävä eteenpäin ja siihen valitettavasti kuuluvat myös takaiskut. Tässä tapauksessa on varmaankin toimittu kohtuullisen hyvin eli HKL on reklamoinut ongelmista, joita on tuloksetta yritetty korjata. Nyt sitten pohditaan kaupan perumista ja vaunujen palauttamista myyjälle. Myyjä toki palauttaa rahat HKL:lle. |
21.03.2007 14:12 | Tapani Kunnas | Sitähän en tarkoittanutkaan, että kehitystä ei saisi olla. Mutta voitaisiin silti tyytyä vaatimattomampiin muutoksiin, koska ainakin minun mielestäni on parempi tehdä vähän vähemmän, mutta kunnolla, kuin yrittää jotain sellaista, joka menee toistuvasti vituralleen. Turhan rohkeita olivat HKL:llä tilatessaan lisää matalikkovaunuja jo ennen kuin niistä oli kunnolla kokemuksia. |
21.03.2007 16:20 | Jarkko Korhonen | Joo, provonahan mä tuon laitoin, mutta mun mielestä tällaiset pienet volyymit, mitä suomessa on sekä rautateillä ja raitioteissä, niin ei todellakaan pitäisi lähteä tekniikkakiimassa ostamaan niitä kaikkein tuoreimpia härpäkkeitä. Pitäisi ajatella matkustajia ja satsata toimivuuteen. Katsoa tarkkaan muiden maiden kokemuksia ja ostaa sellaisia sarjoja, joista on muilla hyviä kokemuksia. HKL on tosiaan minusta esimerkillinen näissä kalustohankinta-asioissa! Luddet 30-v vanhoina saksassa. Mukavia ja ilmeisesti varsin toimivia. HKL:n 80-luvun nivelratikat toimii ilmeisesti kuin junan (siis sinisen vaunun) vessa. Ja tuo välipala nivelratikoihin kuulosti vuosikymmeneen parhaimmalta kiskoliikennekalustouutiselta, mitä olen kuullut. Ehkä edellinen yhtä mieleinen uutinen oli aikoinaan 90-luvulla "junttilan salama" -projekti. Voi kun se olisikin ollut elinkelpoinen ratkaisu. |
21.03.2007 17:02 | Tapani Kunnas | Minä en siitä Junttilan Salamasta paljoa innostu(nut) - en oikein usko, että vanhasta matkustajavaunusta olisi ollut oikeasti käyttökelpoiseksi moottorivaunuksi. Minun kommenttejani lukeneet tietävät kantani nykyisiin kiskobusseihin, joten en sitä tässä toista. Enkä myöskään toisessa ketjussa esittämääni ajatusta dieselvetoisiksi soveltuviksi modifioiduista Ed-sarjan vaunuista. Nivelratikoiden välipala on erinomainen ajatus, ja sopii myös käytössä olevaan rahastusmenetelmään hyvin. Pieleen menneiden hankintojen suhteen täytyy vain toivoa, että sitä todellista viisautta nyt löytyy, eli että virheistä opitaan. |
21.03.2007 20:07 | Jorge | Onneksi näitä korvaavia vaunuja valmistuu korjauksesta vähän joka suunnalla: //vaunut.org/kuvasivu/34355 |