Maaliskuu 2007
Havainto
29.03.2007 10:15
Talgo siirtyy suomalaisomistukseen
Talgo on myyty suomalaiselle omistajaryhmälle. Espanjalainen kiskokalustovalmistaja myi yhtiön osakekannan ryhmälle, johon kuuluvat muun muassa Primaca Partners Oy sekä yhtiön johto. Kaupan myötä Talgon nimi muuttuu Transtech Oy:ksi.
//www.yle.fi/uutiset/talous/id56817.html
Kommentit
29.03.2007 10:25 | tane | Ohoh, joskus näinkin päin! Toivottavasti homma saadaan myös pyörimään kannattavasti. |
29.03.2007 10:44 | Jorge | Täytyy muistaa, että merkittävä osa Transtechin liikevaihdosta muodostuu konepajateollisuuden alihankintatöistä. Kiskokaluston valmistus on vain osa liiketoimintaa. Jääköhän 2-kerrosmoottorijunan patentit Transtechin vai Talgon haltuun? |
29.03.2007 14:04 | Leksa | Ja kohta nimi muuttuu Valmetiksi? |
29.03.2007 14:16 | Sakari Kestinen | Joo-o, hauska kuulla että kerrankin näin päin. Kohta varmaan saadaan lisää Dr16-vetureita, etenkin jos Kalmarkin muuttaa nimensä Valmetiksi ja uudelleenrakentaa teollisuusbaanan Härmälä-Rukkamäki :) |
29.03.2007 15:25 | TommiH | Käyttöoikeus Valmet-tuotemerkkiin on ainoastaan Komatsu Forestin metsäkonepuolella ja Metso Paper:lla.Tästä syystä mm. traktorit ovat nykyään Valtroja,käyttöoikeus loppui jokuvuosi sitten.Tämä juontaa tietääkseni jo 80-luvulle kun volvo ja valmet yhdistivät traktori+metsäkonetuotantoaan. |
29.03.2007 16:56 | Sakari Kestinen | Noh, äkkiäkös lisenssin ostaa. Kukas tuotemerkin oikeudet omistaa nykyisin? |
29.03.2007 19:22 | JR | Mihinköhän maahan ovatkaan menossa ne sinivalkoiset matkustajavaunut, joita nyt rakennetaan Otanmäessä? Sellaista kuvaa näkyi tänään MTV3:n seitsemän uutisten jutussa. Johonkinko IVY-maahan? Aikanaan sitten kuvaamaan radan varteen siirtokuljetuksia! |
29.03.2007 19:35 | Conan | Nykymuodin mukaan niitäkin vaan saattaa joutua kuvaamaan maantien varressa... |
29.03.2007 19:40 | JR | Jos menisivät IVY-alueelle, rautatiekuljetus on kyllä ainoa mahdollinen. Maantiet eivät esim. Kazakstaniin saakka ole riittävän hyvässä kunnossa, luulisin. Ja menihän joku aika sitten Espanjan Talgon valmistama Patentes Talgo -junakin Haminasta Vainikkalaan ja edelleen perille kasakoille rautateitse, aluksi Sr1:n hinaamana. Juna tuotiin laivalla Suomeen. |
29.03.2007 19:44 | Ville Vehmaa | Muistelen, että Kazakstan on ostanut Talgolta vaunuja. Värityskin taitaa sopia Kazakstaniin. Missähän Bosnian Talgo-junat valmistetaan? |
29.03.2007 19:49 | LasseH | Minusta uutisissa näytettiin arkistomateriaalia useamman vuoden takaa. Olivat mielestäni Espanjaan menneitä makuuvaunuja. |
29.03.2007 21:11 | Jouni | Kazakstanissa kyllä on Talgon kalustoa, käsittääkseni kaksi junarunkoa. Toinen ajaa Astanan ja Almatyn välillä. |
29.03.2007 21:20 | Ville Vehmaa | Taidan muistaa väärin; ehkä Talgo ei olekaan myynyt Kazakstaniin junia kuin sen yhden kerran. Onko Suomessa valmistettu vaunuja Espanjaan? Eikö Espanjassa vaaditakaan kotimaisia vaunuja? Valmistiko Suomen Talgo vaunuja Ranskaan? |
29.03.2007 21:28 | LasseH | Makuuvaunuja tehtiin nimenomaan Espanjaan: //www.talgo.fi/aosa/uutiset/Lehdistotiedote12.3.2002.pdf |
29.03.2007 21:36 | Ville Vehmaa | Tuossa dokumentissa nimenomaan sanotaan, että vaunuja tehtiin Espanjaan JA Ranskaan: :) |
29.03.2007 22:04 | LasseH | Hyvä huomio, olihan siinä Ranskakin tosiaan mainittuna. |
29.03.2007 22:19 | Ville Vehmaa | Jos joku etsisi tarkat kuvat Espanja-Ranska-välille myydyistä makuuvaunuista, voitaisiin niitä verrata Kymmenen uutisissa esitettyihin vaunuihin. (viestintävirastoon tiedoksi: mulla ei ole telkkaria, mutta kaveri tallensi uutislähetyksen) |
29.03.2007 23:20 | Tapani Kunnas | Nythän VR voisi paikata dieselveturipulaa tilaamalla Transtechiltä pienen sarjan Dr16-vetureita :) |
30.03.2007 08:56 | eliitti-karhu | tai muuten vain vaihtotöitä varten jonkin kivan diesel-sarjan... |
30.03.2007 12:28 | petaso | Eikö tuo kannattaisi tehdä vaikka vetyllä/vedyllä toimiva vaihtoveturi että toimii varmasti senkin jälkeen kun öljy loppuu. |
30.03.2007 14:26 | Jukkis | Ei sitä kannata vedyllä lotrata, vähemmän räjähdysherkkiä ratkaisuja on jo rakennettu (ja hylätty vanhuuttaan) länsinaapurissa. //www.jarnvag.net/lokguide/Oc.asp |
30.03.2007 15:23 | eliitti-karhu | niih.. ratapihat sähköistetää ja pistetää sinne joku Dr14-tyyppinen sähköveturi pörräämäään... |