Maaliskuu 2007
Havainto
30.03.2007 07:13
Kemijärven yöjunaliikenne jatkuu.
Lopetusuhan alla ollut yöjunaliikenne Helsingistä Kemijärvelle saa jatkua
Kommentit
30.03.2007 08:33 | Timo Arolainen | Ei se minkään lopetusuhan alla enää ole. Lopetettiin jo viime vuonna. |
30.03.2007 08:35 | Otto Siren | //www.stt.fi/fi/sttn-uutisia/35497489.html . |
30.03.2007 09:11 | LasseH | Myös Lapin radion sivulla juttua. Mutta kummankaan uutisen tekstiosassa ei mainita aggregaattien & liikenteen rahoituksesta. Eli en tuota liikenteen jatkumista nyt vielä ihan 100 % varmana pitäisi pelkän työryhmän kannan perusteella. //lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=Content075748B0F50 |
30.03.2007 09:16 | jpl | Eihän aprillipäivä ole vielä.. |
30.03.2007 09:23 | Jorgos | Ehkä järkeä aletaan vihdoin käyttää tässäkin asiassa |
30.03.2007 15:57 | tikkanen | Asia odottaa nyt tosiaan edelleen poliittista päätöstä ja liikenne alkaisi vasta joulukuun puolivälissä. Millähän aikataululla ja kalustolla? Vielä on paljon epävarmuustekijöitä pelissä, mutta jos nyt tämä uutinen pyörretään, niin silloin ei millään ole mitään väliä! Toivottavasti muutakin yöjunaliikennettä aletaan elvyttämään ja Kemijärven ratkaisu antaa potkua siihen. Sinistä kalustoakin on vielä pitkäksi aikaa käytössä. |
30.03.2007 16:22 | LasseH | Lapin Radion uutista on näköjään päivitetty aamun jälkeen vastaamaan paremmin todellisuutta. Yritetäänköhän tällä vaikuttaa käynnissä oleviin hallitusneuvotteluihin kun asia tuotiin esille juuri nyt, itse selvityshän on valmistumassa vasta ensi kuussa... |
30.03.2007 16:25 | LasseH | Lapin radion sivuilla on myös toinen mielenkiintoinen uutinen, Kemijärven sellutehdas on keskittämässä sellukuljetuksia rautateille: //lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=ContentF0CA9 |
30.03.2007 16:50 | tikkanen | Työryhmä esittää lisäksi, että nyt aletaan tosissaan hommaamaan rataa Sallasta Venäjälle. Sellukuljetukset Kemijärveltä junilla liki kaksinkertaistuvat. Sellukuljetuksista on tehty jo sopimuskin. Myös puukuljetukset alkavat Sallasta/Kelloselästä talviajan tauon jälkeen toukokuussa junilla. |
30.03.2007 17:30 | Jukka Voudinmäki | Hyvä juttu tuo sellukuljetusten tuplaaminen kiskoitse. Toivottavasti kyseessä ei ole ennenaikainen aprillipila, vaan täyttä totta. |
30.03.2007 18:58 | Siltalan pehtoori | Tapahtuisipa sama ihme Kainuun yöjunallekin. |
30.03.2007 19:35 | Pasi Kokkonen | Hieno homma. Toivottavasti tuo Sallasta Venäjälle vievä linja älytään kuunnostaa pikaisesti. Murmanskin seudulle kun on valmistumassa uutta öljy- ja kaasukenttää jonka kuljetuksia voisi saada tuota kautta Suomen satamiin. Jonkin asteinen matkustajaliikenne kevyellä kalustolla voisi myös olla tarpeen. |
30.03.2007 23:17 | Epa | Eipä tule mieleen mitään parempaa ratkaisua itä-Lapin talousahdinkoon kuin tämän Murmanskiin johtavan ratayhteyden rakentaminen ja hyödyntäminen. Vasta-argumenttina on esitetty, että Vartiuksen kautta ratayhteys pohjois-Suomesta Kuolan niemimaalle on jo olemassa, mutta merkitys Kainuun taloudelle on suhteellisen vähäinen. Toinen asia on, että Rovaniemen ja Ruotsista muistaakseni Kiirunan lentokenttä havittelivat jokin vuosi sitten merkittävä kasvua kansainvälisistä rahtilennoista. Maantieteellisesti suorin lentoreitti esim. New Yorkista Tokioon kulkee Rovaniemen yli. Monet muut tärkeät reitit liippaavat aivan läheltä myös. Euroopan ilmatilan ruuhkautuessa pohjois-Suomesta kaavailtiin houkuttelevaa kohdetta teknisille välilaskuille, joita joka tapauksessa pitkillä rahtilennoilla tehdään. En tiedä, mitä tälle hankkeelle nykyisin kuuluu, mutta ideana asia on kyllä merkittävä myös Salla-Murmansk -junayhteyden kannalta. |