Maaliskuu 2007
Havainto
30.03.2007 12:55
Jos kaikki eivät selaile Ylen elävää arkistoa säännöllisesti, niin laitetaan linkki hienoon uuteen uutisjuttuun Sähkömoottorijunien tulosta vuonna 1969. Voin hyvin uskoa, että oli varsin moderni muutos tuolloin..
Lähettäjä: Korhonen KimmoKommentit
30.03.2007 12:56 | Kimzu | Linkki on siis //www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=321&a=3508 |
30.03.2007 13:46 | Timo Salminen | Haastattelijan johdattelevat kysymykset... |
30.03.2007 14:48 | eliitti-karhu | hyvä tuo video.. Mä en ole moista nähnyt tuota aiemmin... |
30.03.2007 15:08 | Timo Salminen | Johtuisiko siitä, että se lienee nähty viimeksi vuonna 1969?? Minäkään en seurannut silloin vielä uutisia. ;-) |
30.03.2007 15:22 | eliitti-karhu | tarkoitin tuolla elävässä arkistossa.. =) kai se siel on ollu vähän aikaa jo... |
30.03.2007 16:38 | petaso | Just tänää tullu. |
30.03.2007 16:39 | eliitti-karhu | okei.. |
30.03.2007 17:44 | Simo Virtanen | Vek Gunnar Karmalla asjallinen virkapuku. |
30.03.2007 18:23 | JR | Hei - tuollahan tuli itsekin matkustettua :)) |
30.03.2007 19:42 | NH | Toisaalta jännä ajatella että tuona vuonna tapahtui suuria askeleita eri ihmiskunnille. Amerikkalaiset laskeutuivat kuuhun, mutta sodasta pikkuhiljaa jaloilleen nousseeseen Suomeen saatiin ensimmäinen leveäraiteinen sähkörata... Näin nykypäivän näkökulmasta tarkasteltuna (kun pääradat on nyt saatu sähköistettyä) voidaan ajatella että onneksi vasta tuolloin, sillä käyttöjännitteeksi päästiin valitsemaan moderni 25kV/50Hz. Se on suuren tehon siirtämisen ja sähkönsyöttöasemien kannalta yhä huomattavasti taloudellisempi ja modernimpi ratkaisu, verrattuna vaikkapa alhaiseen 3 kilovoltin tasavirtaan tai Ruotsin ja monen muun rautatielaitoksen 15kV 16 2/3 Hz:n ratkaisuihin. Kuriositeettina: 16 2/3Hz jouduttiin aikanaan toteuttamaan pyörivillä muuttajakoneilla, jokaisella syöttöasemalla... |
30.03.2007 19:50 | Simo Virtanen | Vuonna 1969 tapahtui muutakin, kuten Boeing 747:n eli Jumbo Jetin ja Concorden ensilennot. |