Huhtikuu 2007
Havainto
08.04.2007 01:01
Instead of sähköveturi - Oulusta Rovaniemelle/Kolariin ajettiin kaikki henkilöjunat Dr16-vetoisina Iin sähköratavaurion vuoksi 6.4.2007. Dr16:n teho riitti leikiten rungon 265 (Edm-pötkö) lämmitykseen ja järjestelmien ylläpitoon. Samoin Oulun tallipässiltä saamien tietojen mukaan myös IC 49 ja M 701 (2 x Dr16 veturikierron vuoksi) ajettiin Valakoilla - ja mikä parasta, minkäänlaisia 1500 voltin syöttöongelmia ei ollut missään mainituissa junassa. Kääntäen niin, että mikä estää Kemijärvelle ajamisen Dr16:n voimin muutama Edm perässä, mikäli noin hyvin homma toimii poikkeustilanteissakin? Tämä juttu tulee menemään valtakunnalliseen lehteen heti alkuviikosta.
Lähettäjä: Mikko NymanKommentit
08.04.2007 02:13 | CoCoNut | Absolutely Wunderbaum Havainto. Nerokas imperfektin käyttö tekee aiemmin preesensissä (6.4) esitetyn havainnon turhaksi. Jäämme odottamaan ken saa asian käännetyksi perfektiin. |
08.04.2007 11:15 | tikkanen | Siinäpä se! Tämänhän Yhtiö on kieltänyt koko ajan Kemijärven junakiistassa. Junakapinalliset ovat siis olleet täysin oikeassa DR16 sähkönsyötöstä ja soveltuvuudesta liikenteeseen myös Rovaniemi-Kemijärvi välillä. Ei sinne välttämättä edes aggregaattia tarvita. Ja uudella kalustolla voisi DR16 vetämänä liikennöidä jo kesäkuun alusta ja sitten aggregaatin valmistuttua kaikilla vetureilla. Minkähän Yhtiö keksii seuraavana vetona, ettei voi liikennöidä? |
08.04.2007 11:24 | Tapani Kunnas | Seuraava tekosyy voisi olla veturipula. |
08.04.2007 11:44 | Mikko Mäntymäki | No siihen löytyy ratkaisu Dr17-sarja tilaukseen... |
08.04.2007 11:54 | Visa Uotila | No jopas. Joutuivat sitten hätätilanteessa todistamaan itseään vastaan. ;) |
08.04.2007 12:29 | joht. Nyman | Mutta kun todistajan on puhuttava totta, kuten Suomen Rikoslain 17 luvussa puhutaan todistelusta: "Todistelu yleensä - Todistajat 28 § todistaja velvollinen puhumaan totta ja sanomaan, mitä hän asiasta tietää." VR joutuu vielä liriin tästä :-) |
08.04.2007 14:39 | tikkanen | Hämmästyttävä, mutta ei uusi tieto! Tätähän Kemijärven kapinassa on puhuttu jo toista vuotta, että DR16 veturit käy ja ovat parhaita vetureita kaikin puolin. Tämä uutinen vie kyllä uskottavuutta lisää VR:n toimista. Sapettaa! |
08.04.2007 14:45 | tikkanen | Käsittämätön juttu!Tätähän Kemijärven junakapinassa on koko ajan painotettu kapinoitsijoiden puolelta ja nyt se näytettiin siis toteen. Mikähän on seuraava tekosyy, ettei voida liikennöidä Lappiin? |
08.04.2007 15:01 | Jarkko Korhonen | Tahto puuttuu, sitä ei myönnetä, kaikki muu on tekosyytä. Vaikka kaikenmaailman liikelaitos-sheisseä jauhetaankin niin valtiollisen yrityksenkin tehtäviin kuuluu mielestäni palvelu voitontavoittelun ohella. |
08.04.2007 16:26 | Pasi Kokkonen | Jarkko: Totta. Omistajan pitäisi sanoa selkeästi, mitä haluaa firmansa tekevän. |
08.04.2007 16:45 | Perttu Karttunen | No eihän Kjän yöjunat sitois ku max. kaks valakkoa. Niitähän o muutenki vapaana nyt kun Vartiuksen rata sähköstettiin. Tuli vaan Vr:lle kiire siirtää ne etelään vahtovetureiksi ettei niitä vahingossakaan riittäis Kemijärven liikenteeseen. Seuraavaksi toki VR vetoaa siihen että VR:n imagoon ei sovi ajaa sn120 - hitaamoia junia ja valakko ei jaksais vetää yöpikurirunkoa sataakahtakymppiä :) |
08.04.2007 16:49 | CoCoNut | Sama emo(yhtiö) -ei todistusvelvollisuutta. |
08.04.2007 17:03 | Jari Nieminen | Aika käsittämätön juttu! Onko kukaan onnistunut nappaamaan kuvaa tästä "mahdottomuudesta"? |
08.04.2007 17:20 | Perttu Karttunen | On. //vaunut.org/kuvasivu/35518 |
08.04.2007 18:59 | Tapani Kunnas | Lukeekohan Raideryhmäläiset tätä palstaa? Toivottavasti. |
08.04.2007 19:31 | mrl586 | Jos Dr16-veturin 1500 V sähkönsyöttö toimii poikkeustilanteessa, se ei tarkoita, että sähkönsyöttö toimisi aina. Muutaman Dr16-veturin sähkönsyötön (tilapäisen) toimivuuden perusteella ei voida päätellä, että sähkönsyöttö toimisi kaikissa Dr16-vetureissa. |
08.04.2007 19:46 | Jonne | Eiköhän ne kaikki veturit oo samanlaisia, eli yhessä toimii -> kaikissa toimii. Eihän noissa koskaan rikkoutuminen ole edes ollut ongelmana, vaan VR:n mukaan Valakon teho ei riitä sekä junan vetämiseen, että sähkönsyöttöön, joten tämän takia homma ei VR:n mukaan "toimi". |
08.04.2007 20:19 | tomi_ | Kannattaa myös muistaa, että vaikka Dr16:n 1500V syöttö riittäisikin näillä keleillä junarungon lämmitykseen, ei se välttämättä riittäisi kylmänä talvikautena. Kesähelteillä sähkön kulutus taas nousee ilmastoinnin vuoksi. |
08.04.2007 20:23 | Kalastaja | Sen verran sekoitan soppaa kertomalla tosiasian Kolarin junista. Oulussa kun veturi vaihtoo sähköisestä Dr16 veturiksi, pitää konduktöörien aina vaihtaa sinisessä kalustossa sähkölämmöt pois päältä. Tämä siksi että kertoman mukaan Dr16:n virta ei riitä junan lämmitykseen kokomatkaa... |
08.04.2007 20:26 | Lari Nylund | Dr16-vetureilla vedettävissä matkustajajunissa kuljettajat käyttävät melkeinpä aina 1500V-syötön säätelyä kiihdytystilanteissa ja raskaissa nousuissa. 1500V-syöttö katkaistaan, että koneesta saadaan kaikki teho irti. Kun matkanopeus on saavutettu, niin 1500V-syöttö isketään taas päälle. Vaunukalusto pärjää näillä keleille paremmin ilman syöttöä kuin -30´C pakkasilla. Se on kuitenkin totta, että Dr16-veturit ovat täysin kelpoja vetämään Edm-vaunuja. Kemijärvelle astihan ei ennenkään olla vedetty koko junaa, vaan ainoastaan pieni osa sitä (2-3 makuuvaunua+3päivävaunua). Edm-vaunuja varten tarvitsisi Kemijärvelle hankkia 1500V-syöttö seisonta-ajaksi sekä wc-järjestelmän tarvitsemat huoltolaitteistot. |
08.04.2007 20:38 | Mikko Mäntymäki | Lari katsoitko Nyman:nin esittämän junalistan, mitä puutteellisia tietoja havaitsit? |
08.04.2007 20:41 | pjh | Kuinka pitkiä aikoja tuo 1,5kV syöttö sitten on vaunuilta pois kiihdytyksissä tai raskaissa nousuissa? 3 minuuttia? Ei voi olla ongelma edes -40 asteessa. Entä millainen nousu on raskas Dr16:lle, jonka perässä roikkuu esim. 2xEdm + 3 päivävaunua, sinistä tai punaista? |
08.04.2007 20:50 | Lari Nylund | MM: Kyllä tuo joht. Nyman'in lähettämä vaunuluettelo näyttäisi aivan aidolta. Itselläkin ollut useasti tuollainen kädessä. Eri muodossa olevia luetteloita junien kokoonpanoista löytynee ainakin kolmea erilaista. Mitä |
08.04.2007 20:52 | Tapani Kunnas | Voihan sen Rovaniemi-Kemijärvi -välin ajaa hitaammin, jos sähvö ei isommassa vauhdissa riitä. Ja jos ei sittenkään sähkö riitä niin laitettakoon sitten kaksi veturia. Niin ja tarvitseeko Kemijärvelle välttämättä vetää yöjunassa kolmea päivävaunua? 2-3 Edamia ja yksi Edfs varmaan riittäisi aika pitkälle. Siinä olisi matkustajapaikkoja joka tapauksessa reilusti enemmän kuin nykytilanteessa... |
08.04.2007 23:35 | Ari P | Kahdella Dr16:lla ajettaessa olisi mahdollista valjastaa takimmainen veturi pelkkää sähkönsyöttöä varten, jolloin vain ensimmäinen veturi hoitaisi vetämisen. Tosin se luultavasti edellyttäisi kaksinajokaapelin kytkemättä jättämistä, jolloin takimmaisen veturin moottori pitäisi muistaa käydä käynnistämässä ja sammuttamassa erikseen. Vai tukevatko Dr16-vetureiden järjestelmät valmiiksi tällaista roolijakoa vetureiden välillä? Vetureita Kemijärven junien tuplaveto ei sitoisi yhtään enempää, sillä joka tapauksessa Rovaniemi-Kemijärvi -välillä tarvittaisiin varaveturi. Ja miksipä varaveturi ei voisi seurata pääveturin mukana. Olisi myös aina heti saatavilla, kun tarvitaan. Pää- ja varaveturi myös kuluisivat samaa tahtia, kun ne itse asiassa vaihtaisivat osia keskenään kulkusuunnan mukaan. |
09.04.2007 12:50 | Che | Dr16:n tietokone varmasti osaa jakaa koneiden tehot tarpeen mukaan. Tai olisi aika hassua jos ei osaisi. |
09.04.2007 14:03 | joht. Nyman | Nyt lähti juttuidea YLEn MOTiin koskien tätä keissiä, eli VR:n valehtelua, tosiasioiden salailua yms. Katsotaan mitä tuumaavat Ylellä. |
09.04.2007 15:33 | Petsku | Eikös tuon ylämäki kiihdytyksen aikana sitten akut voi hoitaa lämmityksen/ilmastoinnin? Miksei sähkönsyöttö toimisi kaikissa vetureissa? Prototyypit on poistettu ja kaikki ovat sarjavetureita, joiden pitäisi kaikki olla lähes identtisiä. Laitetaan ne dr16 joissa sähkönsyöttö ei toimi, vaihtovetureiksi, ja sähkönsyötältään toimivat Lappiin. |
09.04.2007 16:15 | joht. Nyman | Larin 1500 voltin tolpan hankintakommenttiin Kemijärvelle semmonen täydennys, että kyseessä on niinkin suuri kuin _yhden_ 1500 voltin syöttötolpan hommaaminen. Ehkä tällekin pitää joissain kaavailuissa olla varatolppa ja molemmille tolpille oma tolppamestari, joka taas nostaa henkilöstökuluja ja junan tuotto ei riitä millään kohonnoiden kulujen peittämiseen. Ja vaikka tolpan rakentamispäätös hyväksyttäisikin, se ei kuitenkaan saa rakennuslupaa, sillä Kemijärvi on liian lähellä Natura-aluetta. Jos rakennuslupa kaikesta huolimatta kuitenkin heltiäisi, sopivaa tolpan rakennusmateriaalia ei ole enää saatavilla. |
09.04.2007 17:13 | Tuomas Pätäri | Jos MOT ei kiinnostu, kokeile 45 minuuttia. |
09.04.2007 17:26 | Tapani Kunnas | ... ja viimeisenä oljenkortena Karpo :) |
09.04.2007 17:34 | joht. Nyman | Pitkästä aikaa repesin oikein kunnolla vorgilaisen kommenttiin, kiitti Tapsa - toi oli tän päivän ykkösjuttu :-D Kun kaikki valitusasteet on käyty läpi, niin aina on jäljellä Karpo. By the way, laitatko tulemaan näytönputsausliinoja, kun tohon screenille tais lentää snadisti räkää, kun oikeesti nauratti melkolailla. Karpo tuli aika puskasta silmille... ;-) |
09.04.2007 18:22 | JR | Karpo on kyllä nyt menetetty. Tuotanto nykymuodossaan loppuu tänä keväänä, kun Hannu-K jää vanhuuseläkkeelle. Sitä paitsi Karpoon tuo aihe ei olisi soveltunut, ellei asiaa oltaisi tarkasteltu yksittäisen ihmisen näkökulmasta. "Misiläinen makuuvaunumatkustaja" joka kärsii nykytilanteesta. Paperiset Seitsemänpäivää, Oho ja Katso ovat televisiomuodossa MOT ja 45 MIN, eli sinne siis. No noita tv-ohjelmia vaivaa tuo sisar-paperimedioista tarttunut bulevardimaisuus. |
09.04.2007 18:39 | joht. Nyman | Sillä erotuksella JR, että itse rinnastaisin sähköisestä mediasta MOTin enemmänkin johonkin Talouselämään tai johonkin sellaiseen, en missään nimessä keltaiseen lehdistöön. Vaikkakin journalismin taso Suomessa on Seiskan ilmestymisen alkamisen jälkeen vajonnut miltei pohjamutiin, uskaltaisin silti käyttää MOTista muotoa tutkiva journalismi. Siksi MOT voisi olla hyvä formaatti tämän asian kertomiseen suurelle yleisölle. |
09.04.2007 19:19 | pjh | MOT on telkkarin Hymy-lehti. |
09.04.2007 20:07 | tikkanen | Rovaniemelläkään ei ole WC-huoltolaitteistoa, vaan tarvittaessa siellä käy imuauto hörppäämässä jätteet ja pääsääntöisesti jätehommat hoidetaan Hesassa. Tuo johtajan mainitsema varatolppa ja tolppamestari on kyllä samassa linjassa kuin vara-vara aggregaatti ja se kyllä täällä herätti voimakkaita naurunpyrskähdyksiä. |
09.04.2007 20:19 | Jarkko Voutilainen | Kemijärven yöjunaan liittyvät "kootut selitykset" myös //www.rataverkko.fi/ Vieläkö muuten Oulussa imuauto käy hörppäämässä liemet Pendolinojen alipainevessojen säiliöistä? |
09.04.2007 20:21 | JR | Ei MOT ole kuin tele-visioitunut sensaatiolehti. Perinteinen Hymy unohtui, kiitos |
09.04.2007 20:22 | Tapani Kunnas | Joht. Nyman: sori, sytytän kynttilän monitorisi siisteyden muistolle ;) |
09.04.2007 20:22 | Tapani Kunnas | Jarkko: Kyllä ainakin talvella havaitsin näin meneteltävän. |
09.04.2007 20:33 | Lari Nylund | Oulussa ja muillakin kääntymisasemilla varmasti käy edelleen tarvittaessa "imuttaja" paikalla, jos seisonta-aika riittää ja tarvetta esiintyy. Eiköhän sellainen tarvittaessa Quebecistäkin löydy. Kustannuksiltaan ko. varustelu tuskin kovin paljoa maksaa, mutta jotain kuitenkin. Mielenkiintoista seurata, että miten homma etenee. |
09.04.2007 20:40 | tikkanen | Rovaniemelläkään ei ole WC-laitteistojen huoltoa järjestetty, vaan imuauto käy siellä hörppäämässä jätteet tarvittaesssa ja tarvetta ei juuri ole. Pääsääntöisesti huolto ja tyhjennys hoidetaan Hesassa. Että se niistä kustannuksista. Vain johtajan mainitseman tolpan ja siihen vedettävän sähkön hinta maksanee, mutta ei todennäköisesti maltaita sekään. Kyllä nyt ollaan perimmäisten kysymysten äärellä ja vain faktat ratkaisevat. |
09.04.2007 20:47 | tikkanen | Sori, että tuli pari kertaa sama teksti. Sitä vielä, että tietääkö kukaan vetokaluston nykypäivän sijoituksia esim. DR16 kohdalla. Joku sanoi, että ne ovat poistuneet Kouvolasta ja niitä olisi siirretty pohjoiseen. Pitääköhän paikkansa? |
09.04.2007 21:37 | joht. Nyman | pjh: Mä en koskaan sano, että VR on paska tai että VR:llä ei oikein lähe, ilman että argumentoisin asiaa. Yhtäältä odottaisin ihmisiltä muutakin kuin vain toteamista, että "MOT on telkkarin Hymy", sillä tuossa toteamuksessa ei oikeastaan ole minkäänlaista sisältöä, saati että sillä voisi otta kantaa mihinkään. Tikkanen: Kaikki Dr16:t ovat tällä hetkellä Oulussa, sillä niitä ei ole hyväksytty työsuojelupiirin vaatimusten vuoksi Kouvolaan laskumäki/vaihtotyökoneiksi. |
09.04.2007 21:52 | pjh | Tässäpä johtajalle perustelu: Tehdään pääosin sensaatiohakuisia juttuja, joihin haastatellaan vain yhtä osapuolta. On MOTilla yksi asiallinenkin toimittaja: nainen, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista. MOTin katsomisella on samanlainen viihdearvo kuin Hymy-lehden lukemisella. Faktaprosentti on korkeimmillaan 50%. |
09.04.2007 21:52 | Visa Uotila | YLEllähän on useampikin ohjelma, johon tämä asia sopisi. Ajankohtaisessa Kakkosessa on ryvetty mm. Koiviston auto -yhtymän mudassa, ja jossain A-alkuisessa ohjelmassa otettiin muistaakseni kerran aika kärkkäästi kantaa johonkin VR:n töppäilyyn. Joten jos ei MOT, niin joku näistä varmaan mielellään tutkii asiaa. Ja Seiskan toimituksessa vierailleena voin sanoa, että siihen touhuun verrattuna kaikki muu on laatujournalismia. |
10.04.2007 18:26 | Jorge | Lapin radiossa aiheesta: //lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=Content91CB1 |
10.04.2007 18:57 | Jukka Voudinmäki | "Sen sijaan Dr 16 soveltuisi liikennöintiin mainiosti, jos Kemijärvellä tyydyttäisiin vanhoihin sinivalkoisiin vaunuihin". Ovatko Kemijärvelle/-ltä matkaavat ronkeleita vai mistä kyse on? |
10.04.2007 19:05 | Tapani Kunnas | "Iso vaalee on edelleen epäluotettava, jos siihen kytketään uudet, punavalkoiset InterCity makuuvaunut". Toisaalla Vorgissa on käyty keskustelua taajamajunista ja siellä heitin ajatuksen Ede-vaunusta eli 2-kerrosvaunusta, joka on varustettu pienellä, vaunun omiin tarpeisiin sähköä tuottavalla aggregaatilla. Miksei tehdä Kemijärven yöjunaa varten kolmea Edem-vaunua, jotka olisivat sähkön suhteen omavaraisia ja joita voisi vetää vaikka millä vetokalustolla? Tuskin tällainenkaan vaihtoehto kovin kalliiksi tulisi? |
10.04.2007 20:44 | Eero Heinonen | En minäkään lähtisi Dr16:ta 1500V:n syöttöä luotettavaksi kehumaan yhden poikkeustilanteen perusteella. Käyttökokemukset (ei siis omakohtaiset...) painavat enemmän ainakin minun vaakakupissani luotettavuutta arvioitaessa. Aggregaattiwagon on huomattavasti näppärämpi ja luotettavampi ratkaisu. Kahdella Dr16:ta vetäminen olisi helppo ratkaisu, mutta ei Vartiuksen dieselliikenteen väheneminen veturipulaa ole helpottanut, varsinkin kun vetovoimakatraaseen syöpyy kovaa vauhtia vielä nykyisestäkin tilanteesta 12 koneen lovi. |
10.04.2007 20:46 | Eero Heinonen | Ja lisätään vielä, että aggregaattiwagonin paremmuus riippuu tietysti siitä, että käytetäänkö siinä italialaista kallistuvakorista tekniikkaa vai ei...;) |
10.04.2007 21:17 | TommiH | Onko nuo poistuvat 12 Dv16:sia? |
10.04.2007 21:21 | Tapani Kunnas | Veturipulahan on tekosyy; kyllä kaluston hylkäämisestä on suunnitelmat olleet jo pitkään olemassa ja uusia saa rahalla. Jos taas rahaa ei käytetä sellaisen kaluston hankkimiseen, jolla VR voisi omaa toimintaansa harjoittaa, on jotain pahasti pielessä. Ja jos Dr16:n sähkönsyöttö on epäluotettava, niin se pitää korjata. Kyllä siitä pitää lähteä, että jos veturiin (tai mihin tahansa laitteeseen) on jokin ominaisuus tehty, sen pitää toimia. |
10.04.2007 21:40 | tikkanen | Kysymys on siitä, että liikenne hoidettaisiin vain kesän ja syksyn DR16 ja sitten siirryttäisiin aggregaattiin. Ei mitään jäätymisongelmia! No, asiaa selvitetään. |
10.04.2007 21:51 | tomi_ | Tapanin kommentti osuu oivalla tavalla asian ytimeen: VR:llä on huomattu, että Pendolinoihin on rakennettu ominaisuus, jonka avulla junia voidaan liittää yhteen ja erottaa toisistaan esimerkiksi risteysasemilla. Tästä pidetään jääräpäisesti kiinni, vaikka ominaisuus ei toimi luotettavasti ja sitä yritetään korjata ja ties monettako vuotta. Mitähän tapahtuisi, jos Dr16:n sähkönsyötön ongelmiin paneuduttaisiin samalla reippaalla asenteella? |
10.04.2007 22:26 | Pasi Kokkonen | Jukka: Eikös Kemijärvelle matkaavat ole ilmaisseet olevansa tyytyväisiä sinisiinkin vaunuihin, mutta VR on kieltäytynyt vetämästä niitä samassa junassa uuden kaluston kanssa? Ja liekkö tuo yllätys, että Dr16:sen soveltuvuutta kiistetään edelleen. Ei kai ne voi myöntää, että kusetettiin. |
10.04.2007 22:35 | Eero Heinonen | Asioita on toki välttämätöntä ruotia teoriassa sopivissa määrin, mutta ainakin tähän asti käytäntö on pruukannut tuottaa tulosta. Täällä ruoditaan usein vekkien, kippareiden tai "isojen pomojen" toimia, ymmärettävästi heidän työnsä näkyvyyden vuoksi. Tässä yhteydessä on hyvä lähettää terveisiä myös koko VR:n S-osaston henkilökunnalle kaikkiin toimipisteisiin sekä tietysti yksityissektorille vastaavalla toimialueella, mahtavaa porukkaa pomoista veturiasentajiin ympäri Suomen! Ilman heidän rautaista käytännön ammattitaitoaan ei kulkisi veturit tai (moottori)vaunut puhumattakaan mistään laitteesta, jonka kyljessä lukee jotain Plasser-nimellä alkavaa. Aamen. :) |
10.04.2007 22:45 | Jani Niemelä | Dr16 vetureiden luotettavuus nykyään on VR:n vetureiden keskiluokkaa. Tilanne ja tilastot muuttuivat ratkaisevasti kun muutama vuosi sitten proto veturit hylättiin. Täytyy myös ottaa huomioon minkälaisessa liikenteessä veturit ovat olleet. Ne ovat vetäneet raskaita malmijunia, pitkiä pikajunia 120 km/h aikatalulla jne. Suhteessa ajokilometreihin ja junapainoihin ne ovat toimineet keskinkertaisesti. Mitä tulee sähkönsyöttöön ja sen epäluotettavuuteen se on yhtä luotettava tai epäluotettava kun Sr1 tai Sr2. Kyllä niidenkin vetämissä junissa tulee kylmä jos veturi rikkoontuu. On aika outo ajattelu tapa, jos todetaan, että jokin veturi on epäluotettava ja sen takia sillä ei voi 83 km pitkää rataa liikennöidä kun on mahdollisuus, että veturi voi mennä rikki. Tällaista ajatusleikkiä kun jatketaan ei uskalla koko yöjunaa ajaa koska se voi mennä rikki!! |
10.04.2007 22:47 | Tapani Kunnas | Asian vierestä voisin mainita, että parhaimmillaan tuo Pendojen kytkeminen toimii todella hienosti. Kävin poikani kanssa katsomassa Pääsiäisen paluuliikennettä Oulun asemalla maanantaina 9.4.2007 klo 15-16 välillä ja sain näytettyä pojalle, kuinka Pendot napsahtaa nätisti yhteen silloin, kun tekniikka pelaa niinkuin se on suunniteltu. S45 tuli Ouluun 9 min myöhässä, eli kääntö- ja kytkemisaikaa jäi vain 12 minuuttia, mutta kun lähtöaika tuli, oli tuplapendo kaluston ja henkilökunnan puolesta täysin valmis lähtöön. Tällä kertaa vain matkustajat sössivät (//vaunut.org/kuvasivu/35581). Runkojen kytkeytyminen vei aikaa vain muutaman sekunnin. Mutta asiaan taas. Kyllä mielestäni on kohtuullista odottaa, että Dr16:t toimivat kuten on suunniteltu ja millaisiksi ne on myyty ja ostettu. Keskeneräistä tekniikkaa ei pidä tuota tuotantokäyttöön; testaaminen ja pilotointi pienissä puitteissa on toki asia erikseen. |
10.04.2007 23:41 | Iso Vaalee | Isojen Vaaleiden sähkönsyötössä ei ole mitään sellaista kriittistä ongelmaa, joka oikeuttaisi Jaatisen ja kumppanit väittämään julkisesti tuollaista mitä Lapin Radion jutussa on sanottu. Ainoakin isompi ongelma (yhtäaikaisesti ei ole mahdollista saada suurinta tehoa sekä ajomoottoreille että vaunuihin) ei ole mikään luotettavuuskysymys, vaan ominaisuus, eikä siitä ole mitään haittaa Kemijärven verkkaisella radalla. VR:n Kemijärvi-tiedotuspolitiikalle tämä propaganda on kyllä luontevaa jatkoa. Vasta kuukausi sitten toitotettiin näyttävästi, kuinka ko. junassa ei ole enää matkustajia, ja lisäksi valiteltiin kuinka 1960-luvulta asti luotettavasti toimineet Dv12-veturit eivät tahdo kestää talvipakkasia. Ei uskoisi, että yhden junan ajaminen voi olla noin vastenmielistä. Annettaisiin VR:n keskittyä luotettavien Pendolinojen kehumiseen ja etsittäisiin Lappiin liikennöitsijä, jonka ei tarvitse jatkuvasti lietsoa junaliikenteen vastaista negatiivisuutta. |
11.04.2007 00:52 | Arto | Eli loppujenlopuksi koko Kemijärven liikenteen lopettaminen on ihan vaan VR:än äärimmäisen pahuuden äärimmäinen ilmentymä... Jos investoinnit tuottaa muualla paremmin niin suunnattakoon ne sinne! Markkinatalous jne.. |
11.04.2007 02:22 | jpl | Pendolinon kytkimen ongelmathan on ratkaistu. Ja hyvä niin. :) |
11.04.2007 06:36 | Jukka Voudinmäki | En oikeasti epäillytkään, etteikö kemijärveläisille kelpaisi siniset makuuvaunut. Asia vain kerrottiin tuossa lotta.yle.fi:n uutisessa siihen malliin, että kyllä VR liikennöisi sinisillä, mutta kemijärveläiset eivät tyydy niihin. |
11.04.2007 10:46 | Heikki Itävuo | Dr16-vetureilla hoidettiin vuosikausia lähes kaikki henkilöliikenne Oulusta pohjoiseen itään Iisalmeen saakka. Luotettavuutta löytyi siis ainakin sen verran. Samoin raskaimmat junat kelpasivat sille vedettäviksi. Sähkönsyöttöteho on maksimissaan 566 kVA, jolloin junan vetoon jää vielä tehoa lähes yhden Dv12-veturin verran. Maksimisähkönsyöttöteho on kaksinkertainen nykyisiin aggregaattivaunuihin verrattuna, ks. //www.saunalahti.fi/rautatie/rstock/ictaulu.html . |
11.04.2007 11:23 | Ari P | Jukka: Sinisten vaunujen "kelpaamattomuus" kemijärveläisille liittynee siihen, että VR olisi käsittääkseni valmis liikennöimään Kemijärvelle junaparia 273/266, jossa on siniset vaunut. Junaparin aikataulu ei sopinut kemijärveläisille. |
11.04.2007 11:29 | tikkanen | Sinisten vaunujen kelpaamattomuus perustuu siihen, että Lapin Liitto hylkäsi VR:n ja LVM:n esittämän aikataulun, jolla yöjuna olisi ollut Kemijärvellä 12.50 ja lähtenyt n. 15.50. Siis yöjuna! Järkevin aikataulu on varmaankin vanhan 61/68:n taulu, joka palvelee kaikkia ja on järkevä. Yhtiö kuitenkin näyttää lähteneen sille linjalle, että se määrää kulkuajat olkoon matkustajia tai ei. Ei ole kyllä nykyaikaa. Kyllä DR16 kapina osoittaa taas, että kysymys on halusta ja tahdosta ja mitä tuli kerran sanottua, niin siitä pidetään kiinni, vaikka ollaan väärässä. |
11.04.2007 12:37 | Pasi Kokkonen | Ei muuta syytä kuin imago. Vähän sama kuin puuvaunut ja siniset aikoinaan. Eli ei mitään ns. oikeaa syytä. Koska tuohan ratkeaisi puhtaasti maalaamalla siniset punavalkoisiksi. |
11.04.2007 12:47 | tikkanen | Tätähän on ehdotettu, mutta imago on se syy! Mikähän imago, kun junassa kulkee nytkin pari sinistä päivävaunua, ravintolavaunu ja konnarivaunukin sinisenä ja joskus pari vanhaa autovaunuakin. Imago on menetetty monta kertaa vuoden aikana, kun taotaan päätä seinään ja vieläpä puhutaan potaskaa. |
11.04.2007 21:58 | Antti Laajalahti | Siihen liikenteen jatkumiseen on hyvin yksinkertainen keino;kun jostain löytyy riittävästi rahaa niin liikenne jatkuu.VR on nykyisin liikelaitos joka toimii liikelaitoksen periaatteen mukaan.Kannattamattomia toimintoja karsitaan pois,riittää sitten DR16:ssa sähkö tai ei.Kaikki oli ennen paremmin.Kyllä VR:ltä voi tilata vaikka oman junan kulkuun jos ei ole lompsan nahkat liian lähellä toisiaan. Vaikka kolmella valkolla. |
11.04.2007 22:12 | Tapani Kunnas | Ja siinähän tuo homma menikin perseelleen kun VR muutettiin liikelaitokseksi. Olen jyrkästi sitä mieltä, että julkisen liikenteen tulisi olla peruspalvelu siinä missä terveydenhuollon, päivähoidon, koulutuksen yms. Ja aivan samalla tavoin kuin terveydenhuollossa, voisi yhteiskunnan ylläpitämää julkista liikennettä täydentää liiketaloudellisin periaattein toimivalla yksityisellä joukkoliikenteellä. Lähiliikenteen peruspalvelutaso olisi kuntien vastuulla ja kaukoliikenne valtion vastuulla. Kaukoliikenteen peruspalvelutaso muodostuisi pika- ja taajamajunatasoisesta päivä- ja yöjunaliikenteestä ja Vanhan Hyvän Bussiajan Postiautoliikenteen kaltaisesta linja-autoliikenteestä. Nykyistä Intercity-, Pendolino- ja Expressbus-liikennettä vastaava palvelutaso jäisi liiketaloudellisin periaattein toteutettavaksi liikenteeksi. |
11.04.2007 22:25 | Antti Laajalahti | Nimenomaan näin sen pitäisi toimia.Pitäisi sopia liikenteenhoidosta pimmillä ajanjaksoilla kuin vuosi kerrallaan.Tällöin esim.kaluston hankinta voitaisiin suunnitella paremmin.Ei ole järkevää hankkia suhteellisen kallista ja pitkäikäistä kalustoa jos sen käytön jatkuvuus on epävarmaa.Kymmenen vuoden sopimus toisi varmuutta liikennöintiin puolin ja toisin. |
11.04.2007 23:43 | Iso Vaalee | Ei se nyt ole mikään ratkaisu, että aina löytyy "riittävästi rahaa" kun VR sitä vaatii. Ei voi olla niin, että veronmaksajilta nyhdetään tukea tekemällä kannattavasta junasta kannattamaton tai vaaditaan järjettömiä sähköistysinvestointeja yhtä junaa varten. Paluu virasto-VR:ään ei myöskään mitään ratkaise: aivan samalla tavalla sekin ajoi alas tahtomiaan yhteyksiä. Kyllä rautatiepolitiikkaa voi tehdä onnistuneesti aivan markkinavetoisesti ja hyväksyen muutkin operaattorit, kuten vaikkapa Ruotsin tai Britannian hyvät esimerkit osoittavat. |
12.04.2007 12:29 | tikkanen | Täytyy muistaa sekin, että ennen tätä kaplakkaa oli juna 61/68 tuottava, mutta kun uudet makuuvaunut pantiin junaan, olisi siitä tullut tappiota. Ja vieläpä niin ruhtinaallisestikin! Mitä jos todetaan, että Kokkola-Lapua väli on tappiollinen, siirrytäänkö busseihin ko välillä? Tällä menolla VR lyhentää kulkureittejään niin, että kohta kulkee junia vain Helsinki-Lahti välillä ja niistäkin on puolet tuettuja! Ratojen "latvaosat" kärsivät, ellei politiikka muutu. |
12.04.2007 14:15 | Pauli Kyllönen | Ei siitä olisi tullut, vaan siitä tuli tappiollinen, kun ne uudet kaksikerroksiset punaiset (juusto)makuuvaunut lisättiin. |
12.04.2007 18:18 | rutinof | |
12.04.2007 22:17 | Arto | Jonkinverran valtakunnallisiakin lehtiä seuranneena en vielä ole havainnut ko. "uutista" niissä! Onko vaan menny ohi silmäin vai? |
12.04.2007 23:07 | Jarkko Voutilainen | |
13.04.2007 01:56 | Arto | Minä tarkoitinkin alkuräisessä havainnossa ollutta tekstiä: "Tämä juttu tulee menemään valtakunnalliseen lehteen heti alkuviikosta."! |
13.04.2007 07:54 | CoCoNut | Niin, lehtiin menee onneksi enemmän kuin tulee ulos tai olemme seuranneet väärän valtakunnan lehtiä. Kuubassa on saattanut olla juttua VR:lle valmistetuista ylisuurista protosarjoista. MN kertonee pian. |
13.04.2007 09:02 | joht. Nyman | 515 ja Arska: Oikeastaan tää meni paremmin kuin hyvin, sillä juttu meni radioon. Radio on mun mielestä tässä parempi media kuin kaavailemani jompikumpi Iltiksistä tai esim. KL. Iltiksen juttujen taso nykyään melko paska ja jälkikäteen kun tuota mietin, KL olisi ollut aavistuksen huono media "huudattavaan" juttuun. Mutta hyvä näin, oikeastaan erittäin hyvä näin. |
13.04.2007 12:36 | joht. Nyman | Korjattakoon yksi asia tosta mun edellisestä kommentista - nyt tuosta saa sen kuvan, että mä olisin väsännyt jonkun radiojutun. Se ei pidä paikkaansa, vaan kyllä kiitos kuuluu tästä täysin junakapinalle. Hatunnosto heille, ei mulle. |