Huhtikuu 2007

Havainto

11.04.2007 13:02

Kuka voi kertoa totuuden DR16 veturin sähkönsyöttöjärjestelmän luotettavuudesta, kun siitä on tullut ongelma Kemijärven liikenteessä. VR sanoo veturia epäluotettavaksi, mutta moni muu on toista mieltä. 07.4. on DR16-veturilla vedetty mm Rovaniemeltä Ouluun P274, jossa on ollut 7 uutta kaksikerrosmakuuvaunua ja minkäänlaisia sähköntuotto-ongelmia ei ole ollut. Kuka puhuu totta?

Lähettäjä: Osmo Röntynen

Kommentit

11.04.2007 15:16 jpl Totuuden voi kertoa vain ja ainoastaan se, että sitä käytettäisiinkin jossain oikeasti, eikä vain puhuta siitä ilman todellisia kokemuksia. Dr16:ssa itse sähkön syöttö vaunuihin on varsin yksinkertaista ja käyttövarmaa tekniikkaa. Vaunut ottavat tarvitsemansa sähkön 1500V-invertterin kautta veturin päägeneraattorista. Vikatapauksissa yhden ajomoottoriyksikön saa korvaamaan viallisen 1500V-invertterin toiminnot, mutta silloin veturin vetovoima on vain puolet normaalista. Vetovoima on vastaavasti heikompi, koska ajomoottoreille ei saada kuin sen verran sähköä, mitä jää jäljelle vaunujen otettua osansa pois generaattorin tuotosta. Tuo vaikuttaa lähinnä junan kiihtyvyyteen, mutta ei rajoita nopeutta kuin lähinnä jyrkässä ja pitkässä ylämäessä. Ylämäki saa olla aika pitkä (pari kilometriä?), ennen kuin alkaa vauhti hyytymään. Nopeus voi yhtäkkiä tippua melko rajustikin, kun ei saadakaan enää mitään tehoa kiskoille vaan kaikki meneekin vaunuihin. Kahdella Dr16:lla kaksinajossa ei vastaavaa vuoristoratakarusellia luullakseni juurikaan tulisi esiintymään. Monella veturilla ajettaessa nipun viimeinen (vaunuja lähinnä oleva) veturi syöttää 1500V-sähkön vaunuille ja samalla myös vetää junaa parhaimpansa mukaan yhdessä muiden kanssa. Dr16-ohjekirjaa konsultoidessani löysin sieltä kuitenkin 270 ampeerin rajan 1500V syötölle vaunuihin. Jos tuo raja ylittyy, voi 1500V olla kytkettynä vain yli 20 km/h nopeudessa ja tehoportaan ollessa yli 6. Ohjekirjan teoreettisen kaavion perusteella n. 250 ampeerilla (eli 400kW:n teholla) vaunuja syötettäessä veturin vetovoima on noin 30-40 % pienempi, kuin ilman syöttöä. Eli kahdella veturilla pääsee kyllä ja se siitä. Paskanjauhanta jatkunee...
11.04.2007 16:00 Arto Juu ja laitetaan vielä peräänki 2kpl Dr16 vetureita työntämään ja sähkönsyöttöä varmistamaan ni hyvä tulee...
11.04.2007 16:23 Teppo Niemi Miksiköhän siirrettäessä Suinulan alikulkusilta paikalleen 'lainattiin' Oulusta Dr16-vetureita IC-junien vetoon Tampereen ja Jyväskylän välille liikenteen kulkiessa Suinulassa sähköistämätöntä raidetta 3 pitkin? Kysynpähän nyt vain?
11.04.2007 16:45 Jouni Vetureita oli vain yksi ja se veti kaikki IC-junat paikan ohi. Aggregaatti ei ollut tuolloin mukana edes varalla. :) Sellainenkin aika on ollut, että Jyväskylän IC-junia vedettiin pidemmän aikaa Dr16-veturilla ja koska aggregaattia tai kiinteää sähkönsyöttöä ei vielä ollut, toimi Dr16 aggregaattina Jyväskylässä käyden koko yön.
11.04.2007 19:09 Jani Niemelä Täytyy muistaa, että koko junaa ei Kemijärvelle vedetä vaan esim. Osa autovaunuista jää Rovaniemelle. Näin ollen runko Roi-Kjä on lyhyempi, sekä junan sn. 100 km/h mutta todellinen keskinopeus huomattavasti alhaisempi. Juuri tuon tyyppiseen liikenteeseen Dr16 sähkönsyöttö veturina sopiikin. Veturikieronkin pystyy varsinkin syksyn 07 jälkeen järjestämään huomattavasti paremmin kuin nyt. Tällöin tavajunaliikenne Kemi-Kemijärven välillä kaksinkertaistuu.
11.04.2007 19:18 Eero Heinonen En tiedä oletko Jani saanut jostain varmempaa tietoa, mutta lehdistötietoihin perustuen siis sellun kuljetus kaksinkertaistuu. Jos vaunumäärä nykyisellään on ehkä 5-10 vaunua/päivä, niin voisi siis olettaa vaunumäärän olevan tulevaisuudessa max. 20 vaunua päivä. Suurin osa Kemijärven tonneista tulee käsittääkseni kuitenkin rapu-kuljetuksista, varsinkin Kelloselän liikenteen toimiessa. Toisaalta jos rakas Itä-Suomemme toteuttaa puutullinsa, voisi myös rapu-liikenteen olettaa kasvavan. Joka tapauksessa jouduttanee ajamaan kaksi erillistä rahtia, koska radan maksimijunapainot (2300 t) ovat olleet ilmeisesti suhteellisen usein täynnä. Valoisalta näyttää tulevaisuus siinä suhteessa.
11.04.2007 19:19 Eero Heinonen Siis maksimit ovat jo nykyisellään suht. usein täynnä.
11.04.2007 19:59 Jani Niemelä No katsotaan miten käy tietoja on monenlaisia...!!
11.04.2007 20:12 Arto Joo et ajolankavaurion takia on vedetty junia Dr16 veturilla ongelmitta niin sehän todistaa homman täysin ongelmattomaksi? Joskus on kai koko juniakin korvattu linja-autoilla ilman suurempia ongelmia nii samalla logiikallahan tämä todistaa koko junat tarpeettomiksi... Hajatelma!
11.04.2007 20:20 Arto Kun haaveilemme Sr3 ja/tai Dr17 vetureista on VR:llä veturipulaa, mutta Kemijärven liikenteestä puhuttaessa koko veturipula unohtuu. "Jos ei yks riitä nii pistetäänpä kaks..." Haja-ajatelmia osa 2.
11.04.2007 20:31 jpl Juniahan ajetaan lähes poikkeuksetta linja-autolla ajolankavaurion takia aiheutuneissa katkoksissa. Korjaustöiden takia rata on poikki ja tukossa niin, että sinne ei millään junalla ole asiaa. Linja-auto on myöskin poikkeuksetta junaa halvempi tapa kuljettaa matkustajia... (paitsi jos huomioidaan, että junalla olisi joku aikataulukin...)
11.04.2007 23:17 rutinof "Linja-auto on myöskin poikkeuksetta junaa halvempi tapa kuljettaa matkustajia... (paitsi jos huomioidaan, että junalla olisi joku aikataulukin...)" Mitä tuolla tarkoitat? Miten aikataulu tai sen puuttuminen vaikuttaa kustannuksiin?
11.04.2007 23:27 Iso Vaalee Dr16-veturien sähkönsyöttö on testattu lokakuun 1989 alussa kaksi viikkoa kestäneessä koeliikenteessä välillä Tampere-Jyväskylä. Kokeissa todettiin, että sähkönsyöttö riitti hyvin arkipäivän n. viisivaunuisessa InterCity-junassa, mutta rajoitti hiukan aikataulussa pysymistä viikonlopun hieman pidemmässä junassa (tuohon aikaan ko. radan IC-junilla oli dieselvetoisuuteen nähden varsin kireät aikataulut). VR riitautti sähkönsyötön ensimmäisten sarjavetureiden luovutusvaiheessa syksyllä 1990, mutta kyse ei ollut niinkään syötön luotettavuudesta, vaan sen riittävyydestä pitkiin juniin. Tähän liittyen syöttöä mitattiin vielä uudelleen 6.3.1991 mittausvaunu mukana välillä Oulu-Rovaniemi. Nyt puheena oleva Rovaniemen-Kemijärven juna ei ole pitkä juna, joten mitään perusteita väittää sähkönsyöttöä riittämättömäksi ei ole, eikä varsinkaan väitteille "epäluotettavuudesta" ole mitään todisteita.
12.04.2007 09:42 Jarkko Korhonen Hajatelmia osa kolme: miksi siirtää kumipyörille sitä, minkä voi hoitaa kiskoillakin? Miksi ei haluta palvella ihmisiä? Niin kauan kuin monopoli jyllää, on väärin vedota pelkkään markkina-ajatteluun ja äärimmäiseen lyhytnäköiseen voitontavoitteluun. Monopolin haltijalla on VASTUU palvella. Tämä Dr16-tilaipäiskäyttö on erittäin hyvä pohja asian jatkopohdinnalle.
12.04.2007 15:22 jpl Aikataulujuttu nyt liittyy siihen, että matkustajien myöhästyminen aiheuttaa korvattavia kuluja...
12.04.2007 15:41 rutinof Jaa, no jos tuo sanamuoto "paitsi jos huomioidaan..." olisi ollut "varsinkin jos huomioidaan..." niin olisin saattanut ymmärtää mitä ajoit takaa.
12.04.2007 16:14 pjh Millä ihmeen perusteella linja-auto olisi "poikkeusetta junaa halvempi tapa kuljettaa matkustajia"? Eikä ole, puppua on moinen väite.
12.04.2007 16:22 rutinof No sillä perusteella (ilmeisesti), että kyse oli nyt näistä sähköratavaurioista ja siitä, että juna joutuisi tuntikausia odottamaan radan aukeamista kun taas linjapiilillä matkustavaiset saadaan aiemmin liikkeelle ja seurannaisvaikutukset (korvausvaatimukset, jatkoyhteydet jne) eivät aiheuta niin paljon lisäkustannuksia. Näin minä nyt ajattelen :n ajatelleen. Ei hän sitä kyllä kovin selvästi saanut ulosannettua kirjallisesti.
12.04.2007 16:25 rutinof Enkä ole samaa mieltä, että bussi olisi POIKKEUKSETTA halvempi.
12.04.2007 17:17 tikkanen Makuuvaunuliikenne avataan uudelleen Kemijärvelle joulukuun puolivälissä 2007. Puheet DR16 veturista voi unohtaa ja todennäköinen virtalähde on aggregaatti. Näin kertoi Harry Caven ja Lapin Radio pari tuntia sitten. Oikeus näyttää voittavan! Toivottavasti muuallakin.