Huhtikuu 2007

Havainto

15.04.2007 14:06

Rautatiet saavat osoitejärjestelmän

Suomen rautateille on tulossa oma osoitejärjestelmä, jotta viranomaiset löytäisivät nykyistä helpommin onnettomuuspaikalle. Järjestelmälle ei kuitenkaan ole vielä päätetty aikataulua, kertoo päivän Savon Sanomat.

Nykyisin auttajat pitää neuvoa perille suullisin ohjein. Ongelma tuli esiin esimerkiksi kaksi vuotta sitten, kun matkustajajuna suistui kiskoilta Jämsässä. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan hätäkeskus ei pystynyt antamaan palokunnalle minkäänlaista osoitetta, vaan turmapaikka löytyi vasta useiden puhelinsoittojen jälkeen.

VR käyttää nykyisin paikannusta, joka perustuu etäisyyteen tietystä asemasta. Hätäkeskukset, pelastuslaitokset ja poliisi eivät kuitenkaan hallitse tätä järjestelmää.

//www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135226577430

Lähettäjä: Antti Havukainen

Kommentit

15.04.2007 18:35 joht. Nyman Hyvä idis, mutta faktahan näemmä on se että harrastajat tuntevat kilsatolpat ja sijainnit paremmin kuin paikallinen VPK tai muut viranomaiset. Ehdottaisin OTK:n soittavan jatkossa päivystysvuorossa olevalle rautatieharrastajalle, kuvaamaan mestan knopin tarkkuudella ja aikaa menisi 3 min ja jo ensimmäiset harrastajat olisivat mestoilla. Ai niin tosiaan, se palokunta. No se tulisi sitten perille, mikäli sinne löytäisi.
15.04.2007 20:15 jpl RHK:lla on kilometritolppien koordinaatit valmiina tietokannassa. Joita ei varmaan tietenkään ole toimitettu karttoihin tms... mutta eikö ne sitten osaisi koordinaattien mukaan löytää paikkaa?
15.04.2007 21:24 eliitti-karhu On hyvä, että VPK:ssa on joku rautatieharrastaja. :D kuten minä edustan tätä porukkaa mein vpk:ssa kirkkonummella.. :D voi antaa erityisen tarkkoja ajoohjeita muiden ihmetellessä vieressä... =D
15.04.2007 23:08 Arto Tuo ratakilometri tieto on kyllä varsin tyhjentävä ja yksiselitteinen, mutta ongelma lienee se mistä ja miten pääsee kalustoa paikalle parhaiten viemään. Eikö tuo "tietty asema" ole Helsinki?
15.04.2007 23:26 Simo Virtanen Palokunta kun pääsääntöisesti tulee autolla kohteeseen ja etelän ratojen varsilla olevat huolto- ja pelastustiet vaikuttavat sinällään hyviltä, kunhan vaan tietää, mistä niille pääsee ja mille kilometreillä kutakin tietä pääsee.
16.04.2007 12:24 tlajunen Tuon Jämsän tapauksen jälkeenhän ainakin paikalliseen hätäkeskukseen lisättiin kilometritolpat karttoihin. Kuulemma oli ihan simppeli homma, ei ollut vain kenellekään tullut aiemmin mieleen.
16.04.2007 13:24 Tuomas Pätäri Kuulostaa siltä, että tuota (varmaan helppoa parin päivän hommaa) ei vain aikaisemmin ole hoksattu tehdä. Joku on nyt vain tajunnut epäkohdan.. hyvä niin.
16.04.2007 18:46 Jukka Voudinmäki Tietty asema on Helsinki ja nimenomaan alkuperäinen asema, joka sijaitsi 159 m "taaempana" kuin nykyinen. Nykyisen Helsingin aseman km-lukema on siis 0+159.
16.04.2007 20:14 tane Kun vorgissa ei taida olla yhtään kuvaa 'tietystä asemasta', niin laitetaanpa tuollainen linkki: //www.hel2.fi/kaumuseo/kehyksissa/kluuvi/rautatieasema_3.html