Huhtikuu 2007

Havainto

17.04.2007 02:02

Vanhasen II hallituksen hallitusohjelmasta poimittua:

Raideliikennettä edistetään parantamalla rataverkon tasoa ja kattavuutta, jatkamalla sähköistysohjelmaa sekä luomalla edellytyksiä kilpailulle rautateillä. ittHenkilöliikenteen kilpailuun rautateillä varaudutaan yhteisölainsäädännön edellyttämällä tavalla ja aikataululla. Selvitetään mahdollisuudet kilpailuttaa rautateiden henkilöliikennettä erityisesti pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella. Junien ostoliikennettä kehitetään vastaamaan paremmin alueellisia matkustustarpeita.
Raideliikennettä edistetään parantamalla rataverkon tasoa ja kattavuutta, jatkamalla sähköistysohjelmaa sekä luomalla edellytyksiä kilpailulle rautateillä. ittHenkilöliikenteen kilpailuun rautateillä varaudutaan yhteisölainsäädännön edellyttämällä tavalla ja aikataululla. Selvitetään mahdollisuudet kilpailuttaa rautateiden henkilöliikennettä erityisesti pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella. Junien ostoliikennettä kehitetään vastaamaan paremmin alueellisia matkustustarpeita.

Liikennealan liikelaitosten omistajaperiaatteita kehitetään. Määritetään niiden erityistehtävät, valtion strategiset intressit ja tuottovaatimukset. Jatketaan hallinnonalan uudelleen organisointia tuottavuuden parantamiseksi. Tieliikelaitoksesta muodostetaan valtion kokonaan omistama osakeyhtiö vuoden 2008 alusta lukien. Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminnot eriytetään ja selvitetään Varustamoliikelaitoksen ja Luotsausliikelaitoksen toiminnan kehittämisvaihtoehtoja. VR-yhtymän omistajaohjaus siirretään valtion omistajaohjausyksikköön 1.5.2007 lukien.

Lähettäjä: Sakari Kestinen

Kommentit

17.04.2007 02:05 Sakari Kestinen No perhana, copypeistasin ton ekan kappaleen sitten kahdesti tohon. Liian pieni toi havainnonkirjotusboxi, en havainnut virhettä ennen napin painallusta. :( Janne, jos pystyt korjaamaan tuon ylimääräisen kappaleen veke, voisitko tehdä sen?
17.04.2007 07:04 Mikko Laaksonen Hallitusohjelmaa voinee hivenen suomentaa seuraavasti: - Uusi hallitus suhtautuu periaatteessa myönteisesti myös henkilöjunaliikenteen kilpailuttamiseen. Kilpailuttamisen edellyttämät lakimuutokset tehdään hallituskaudella. - Suomi etenee muutoksissa EU:n tahdissa, ei jälkijunassa kuten tähän asti. - Ainakin Turun ja Tampereen seudun lähijunaliikenne voi toteutua suoraan uudistusten seurauksena, kun niitä liikennöimään voidaan perustaa uudet yhtiöt. - VR Oy ei ole enää erityisasemassa valtion liikennepolitiikan toteuttajana, vaan valtionyhtiö muiden joukossa.
17.04.2007 07:56 Aki Grönblom Siis mitä. Uusi hallitus siirtää VR-Yhtymän omistajaohjauksen omistajaohjausyksikköön. Näinhän ei käsittääkseni alunperin pitänyt käydä...
17.04.2007 08:21 Mikko Laaksonen Vanha hallitus, jossa SDP oli mukana, ei halunnut siirtää VR - yhtymää omistajaohjausyksikköön. Uusi hallitus näkee VR - yhtymän aseman toisin kuin entinen, joka ilmenee myös hallitusohjelman muista kohdista.
17.04.2007 08:48 joht. Nyman Äkkiseltään luettuna ja nopeasti sulateltuna tämä vaikuttaa nyt erittäin hyvältä kehitykseltä! Vielä kun VR:n hallintoneuvosto poltettaisi, niin homma pääsisi kunnolla käyntiin.
17.04.2007 08:57 Slaveriot Vaikka en henkilökohtaisesti kilpailuttamiselle kovin paljon lämpiä, niin kyllähän tiukentunut valtionohjaus VR:lle tulee tarpeeseen.
17.04.2007 09:10 joht. Nyman Hei nyt Slaveri halttia intoiluun, kyseessä on omistajaohjaus, ei valtionohjaus.
17.04.2007 09:18 Slaveriot Ai sori sori punainen väri vähän kuohahti
17.04.2007 09:23 joht. Nyman "Vähän" kuohahti... Oikea foorumi punaiselle värille on Hietalahden tai Turun telakka, ei tällainen porvarillinen sivusto. Hus, hus.
17.04.2007 09:45 Slaveriot Kuulun kylläkin maalaisproletariaattiin. Mutta jos tieto kulkisi paremmin VR:n ja ministeriön välillä tuskin tulisi tälläisiä Kemijärven kaltaisia tapauksia
17.04.2007 09:52 pjh Omistaja on valtio. Silti tuo "omistajaohjauksen" painottaminen kuulostaa pahalta. Ilmeisesti meidän omaisuuttamme ollaan taas siirtämässä ulkomaisten yhtiöiden omistukseen. Sellaista voisi kutsua esimerkiksi nimellä "valtiopetos". Oikea foorumi uusliberalistisille hörhötyksille on Kauppalehden "keskustelu"-palsta.
17.04.2007 09:55 Aarne Alameri Erittäin hienoa! Vihdoinkin kehitys otti askeleen parempaan suuntaan.
17.04.2007 10:11 joht. Nyman Kauppalehden keskustelupalsta, Arvopaperin keskustelupalsta ja vaunut.orgin havintopalsta kävelevät käsi kädessä kohti täydellistä markkinataloutta, jossa valtio osallistuu asiaan niin vähän kuin mahdollista. Hyviä ja mainiosti toimivia esimerkkejä tästä löytyy niinkin läheltä kuin Virosta ja vähän kauempaa esimerkiksi Singaporesta. Kyllä valtiojohtoinen / Skandinaavinen sosiaalidemokratia ja sen vaikutus liike-elämään on nyt nähty ja ennen kaikkea valtion puuttuminen tässä mittakaavassa omistamiensa yritysten johtamiseen on harvinaisen paskaksi havaittu systeemi. Tämä nyt äärimmäisen monotonisesti ja yksinkertaistettuna ilmituotuna, mutta asian ydin varmaan kaikille kuitenkin selviää.
17.04.2007 10:15 Kari Rantamäki Omistajanohjaus on hyvä keskittää osaavalle taholle, eikä eri ministeriöiden satunnaisille virkamiehille, joilla ei saata olla todellista osaamista muuta kuin omalta hallinnonalaltaan. Kilpailun tuleminen suomen raiteille on hyvä asia, vaikka sen tulo muualle kuin pk-seudun lähiliikenteeseen lienee lähinnä toiveuni. Sähköistysohjelma on ehkä kaikkein kiinnostavin asia tuossa, sillä saa nähdä onko joku tietty alue saanut lävitse hyödyiltään kyseenalaisia sähköistyksiä. Mielenkiintoista on myöskin se mitä tarkoitetaan kattavuuden parantamisella, kyse lienee Kehä-radasta.
17.04.2007 10:26 Slaveriot Tässähän on kysymys voidaanko raideliikenteen hintoja laskea ilman kilpailutusta. Mielestäni voidaan jos on tahtoa ja halua.
17.04.2007 11:02 Nalle Fyrqvist Onko muuten ollut jossakin hallituspuheissa puhetta uusista ratahankkeista, esim.HELI-rata?
17.04.2007 11:03 joht. Nyman Slaveriot: No lippuhinnoistahan tässä ei ole (ensisijaisesti) kysymys.
17.04.2007 11:25 Slaveriot joht. Nyman: Enpä niitä tarkoittanutkaan vaan pääasiallisesti VR:n rakenteen läpinäkyvyyden lisäämistä ja tätä kautta selvyyttä siitä mitä mikäkin maksaa.
17.04.2007 11:40 MarkoA Hohhoijaa, politiikka ja politikointi on tullut pilaamaan tämän foorumin! Rautatie- ja junafanitus on joutunut täällä tappiolle kaikenlaisen typerän kiihkoilun alle piiloon.
17.04.2007 11:47 Slaveriot anteeksi!! Poistun joukkoliikennefoorumin puolelle.
17.04.2007 12:03 joht. Nyman Kyllä mun mielestä politiikan puhumiselle ja politikoinnille pitää tälläkin foorumilla olla tilaa, sillä politiikka on olennainen osa joukkoliikennettä, sen toimivuutta ja kehittämistä. Tyystin eri asia on sitten valtion rooli omistajana, kuten esimerkiksi VR:n tilanteessa. Juuri tämä on se pointti, jota on syytä miettiä. Nuo ovat kaksi eri asiaa ja ne myös pitää osata pitää erillään toisistaan, ja se kannattaa muistaa myös täällä. Jos joku vetää hernarit siitä nokkaan, että minä heitän onnetonta porvarihuumoria, niin se on sitten voi voi ja ei muuta kuin terveiset vaan sinne jl-foorumille omasta puolestani.
17.04.2007 12:04 JE Epäpoliitttinenhan tämä sivusto on aikaisemmin tosiaan ollut. Kenties sivuston ylläpitäjä arvioi, onko tämä relevantti paikka poliittiselle debatille?
17.04.2007 12:08 viki Suomessahan on hoidettu joukkoliikennepolitikkaa huonosti jo 60-luvulta saakka. Sähköistäminen olisi pitänyt aloittaa jo paljon aiemmin kuin se tehtiin. Tätä mieltä vaikka höyryveturipuolue on toista mieltä.
17.04.2007 13:31 Tuomas Pätäri Kattavuuden parantaminen on kyllä mielenkiintoinen kohta. Kehärata todennäköisesti, mutta periaatteessa se voisi tarkoittaa myös henkilöliikenteen palauttamista jonnekin olemassa olevalle radalle. Esim RHK:n arviohan on että Savonlinna-Pieksämäen henkilöliikenne todennäköisesti palautuisi jos rata vain saataisiin kuntoon.
17.04.2007 13:32 Tuomas Pätäri Korjataan tuo edellisen kommentin todennäköisesti muotoon ehkä, innostuin hieman liikaa. Ei tule siteerattua väärin..
17.04.2007 13:36 Tuomas Pätäri Kerrotaan vielä tässä yleisesti, että RHK:n julkaisujen mukaan seuraavat todennäköisimmät (kannattavimmat) sähköistysvälit olisivat Hyvinkää-Hanko, Joensuu-Uimaharju, Joensuu-Niirala ja Imatra-Imatrankoski. Näiden kahden viimeisen tilanne lienee kuitenkin muuttunut äskettäin puutullien takia?
17.04.2007 14:32 jpl Ei riitä, että ratojen päälle vedetään sähkölankaa, kun sähkövetureitakin tarvittaisiin...
17.04.2007 15:22 Aki Grönblom Niin, saa nähdä minkälaista uusi omistajohjaus on. VR:n ollessa LVM:n alaisuudessa ainakin liikennejärjestelmän kokonaisajattelu olisi lähempänä. Jos uusi omistajaojausyksikkö ja porvarihallitus aikoo tehdä VR:stä pelkän tuloutusautomaatin valtion budjettiin, ei rautatieliikenteen asema varmastikaan parane. Jos taas veronmaksajien näkemykset otetaan tulevaisuudessa paremmin huomioon, kun VR on valtioneuvoston alaisuudessa lähempänä poliittista järjestelmää, seuraukset voivat olla hyvinkin positiivisiä.
17.04.2007 15:26 Aki Grönblom Niin joo, ja sivuston poliittisesta ulottuvuudesta: onhan tuolla ylälaidassa pyörinyt jo pitkään täysin poliittisesti värittyneen kirjan mainos...
17.04.2007 15:43 tane Juhani: No ei kai nyt sentään veronmaksajien tarvitse VR yhtymälle vielä vetureitakin ostaa! Jos VR:stä tuntuu paremmlta ajaa vanhoilla diesel-romuilla ja maksaa siitä lystistä vielä korotettua ratamaksua, ei kai sitä voi kieltää! ;)
17.04.2007 16:04 MarkoA Enhän minä tietenkään pysty määräilemään (enkä edes neuvomaan) mistä täällä ihmiset kirjoittavat ja kommentoivat, mutta minusta on vain surullista vaunut.org:ssa leijuva jatkuvan riitelyn ilmapiiri... Ei ole tarkoitus ketään ajaa pois foorumilta - ehkä korkeintaan itseni, jos harmitus kasvaa liiaksi :).
17.04.2007 16:59 Timo Salminen Eikös se ole niin, että keskustella ja väitelläkin sopii, kunhan ei mene riitelyn puolelle?
17.04.2007 17:02 Che Suurin virhe on ottaa tällaiset asiat liian vakavasti. Pätee sekä politiikkaan että huonoihin vitseihin.
17.04.2007 18:30 joht. Nyman Risukasan kommentti on miltei identtinen sen kommentin kanssa, jonka minä kirjoitin tänään toisaalla bittimaailmassa tähän asiaan liittyen. Puolletaan. Kyllä aina pitää voida keskustella ja osata olla eri mieltä, mutta kuitenkin toisten mielipiteitä on minun mielestäni syytä kunnioittaa. Olla eri mieltä on eri suuri kuin riidellä, mutta tämä tuntuu toisinaan unohtuvan liian helposti.
17.04.2007 20:04 JE Paljon riippuu nyt siitä, miten hallitusohjelmaa käytännössä tullaan tulkitsemaan. Keskustelun kannalta kiintoisaa on, että esillä on kysymys sähköistyksestä ja uusista sähkövetureista sekä toisaalta VR:n omistajaohjauksesta. Yksi LVM-vetoisen omistajaohjauksen etu on ollut juuri siinä, että VR:ää on pyritty kehittämään (aina ei toki ole onnistuttu) linjassa rataverkon kanssa. Eli kun LVM on päättänyt sähköistyksen jatkosta, VR on päättänyt investoinneista sähkökalustoon jne. Tietysti asetelmassa, jossa VR:n monopoli on täysin purettu, ei ole olemassa perustetta, miksi VR:llä tulisi olla muihin operaattoreihin nähden erityinen asema LVM:n suuntaan.
17.04.2007 20:28 mauski Ei ollenkaan hyvä, rautatiet pitäisi ennemmin kansallistaa kuin kilpailuttaa. (No ehkä olen vaan vielä liian nuori miettimään tälläsii asioita, kun kaikki tapahtuu enemmän tunnepohjalta kuin järkiajattelulta. :)
17.04.2007 22:55 Tuomas Pätäri Lupauksiahan tuossa on aika tavalla. Tuo jatkosähköistämisen esiintuominen aivan omana kohtanaan hieman ihmetytti, kun RHK:n kanta on ollut sen suuntainen, että nyt on ehdottomasti tärkeintä perusparantaa runkoverkon lisäksi vähäliikenteisiä ratoja sulkemisien estämiseksi, eikä sähköistämisille ole äsken valmistuneiden kohteiden lisäksi mitään erityisen kiireellistä tarvetta.
17.04.2007 23:27 pjh Mitäpä se auttaa perusparantaa vähäliikenteisiä ratoja jos VR:n imago ei kuitenkaan kestä ajaa niillä kun ei ole sähköjä?
17.04.2007 23:37 tane Tämähän ei ole ongelma: avataan henkilöliikenne muille operaattoreille! : )
18.04.2007 02:31 Sakari Kestinen pb: jos siirrytään Ruotsin Länstrafik-järjestelmää muistuttavaan järjestelmään, jossa maakunnat itse määrittävät joukkoliikenteen palvelutason ja tilaavat liikenteen, on parempi jos kilpailijoita on enemmän kuin yksi. Jos valtio on halukas maksamaan Pm-Sl-välin liikennöinnistä, VR nyhtää mielellään vielä vähän lisää. Jos rautateillä on aito markkinatilanne, ei VR voi nyhtää ylihintaa edes teoriassa, koska se häviäisi kilpailun.
18.04.2007 02:34 Sakari Kestinen Sinänsä en itsekään jaksa uskoa siihen, että korpiradoille tulisi "vapaaehtoisesti" omalla liikeriskillä toimivia operaattoreita, ellei sitten niiden liikenteessä voisi käyttää seutulippua ja elleivät nämä tekisi yhteistariffisopimusta VR:n kanssa. Joka tapauksessa kilpailun avaaminen vähentää ennen pitkää po. Joensuu-Nurmes-välin liikennöintiin kuluvia tukieuroja, vaikkei ketään Veoliaa tulisikaan raiteillemme. VR:n on pidettävä tariffitasonsa tarpeeksi alhaisina, jotta kilpailijoita ei tulisi sinne, missä VR oikeasti haluaa liikennöidä.