Havainto
20.04.2007 16:40
Lahden ja Helsingin välisiä junavuoroja lisätään
VR sekä liikenne- ja viestintäministeriö ovat sopineet oikoradan uusista junavuoroista. Z-junat liikennöivät elokuun 12. päivästä lähtien tunnin välein myös ruuhka-aikojen ulkopuolella ja viikonloppuisin.
Tällä hetkellä junavuoroissa on hiljaisimpina aikoina kahden tunnin ja jopa yksi kolmen tunnin väli. Luvassa on lisäksi uusi myöhäisvuoro Helsingistä Lahteen. Z-juna lähtee Helsingistä tuntia nykyistä myöhemmin eli kello 22.39. Radanvarsikuntien toive Z-junien liikennöinnistä aamu- ja iltaruuhkan aikana puolen tunnin välein ei kuitenkaan toteudu.
Uudet junavuorot kustannetaan lipputuloilla. VR:n lähiliikennepäällikkö Kari-Pekka Rosenholm sanoo, että oikoradan matkustajamäärät yllättivät iloisesti.
Alunperin arvioitiin molempiin suuntiin olevan yhteensä 400 000 matkustajaa, mutta matkustajamäärä tulee olemaan noin 600 000 vuodessa.
ess.fi 20.04.2007
Kommentit
20.04.2007 16:44 | Otto Siren | Tätä onkin jo odotettu niin harrastajien (ainakin minun), kun radanvarsiasukkaiden puolesta. |
20.04.2007 17:10 | Epa | Samaa mieltä. Pikavuorobussien päivittäinen Helsinki-Lahti -yömonopoli siis lyhenee lähes vanhan juna-ajan kellonaikoihin. Tuolloinhan viimeinen taajamajuna lähti Helsingistä Lahteen kello 23.12. |
20.04.2007 19:08 | Ari P | Näin keravalaisenakin pidän sitä erinomaisena asiana, että Z-junaa(kin) aletaan liikennöidä säännöllisin väliajoin. Myöhäisillan liikenteestä: Se klo 23.12 lähtenyt R-juna meni Kouvolaan saakka. Nyt viimeinen yhteys Helsingistä Kouvolaan on IC2 115, joka lähtee Helsingistä klo 22.12. Olisikohan käyttöä junalle IC2 117, joka lähtisi klo 23.12.? Tai ehkä tämä uusi klo 22.39 lähtevä Z-junavuoro voisi jatkaa Lahdesta Kouvolaan? Vielä enemmän kuin Lahden tai Kouvolan, heikkenivät UJAn tultua Nastolan, Kausalan ja Korian iltayhteydet. Kun ennen UJAa pääsi Helsingistä kyseisille paikoille tuolla 23.12 lähteneellä junalla, nyt viimeinen lähtö Helsingistä, jolla niille seisakkeille on yhteys, on klo 17.39 lähtevä Z-juna, josta vaihto Lahdessa H 325:een. |
20.04.2007 20:07 | Epa | Kouvolan seutu on joukkoliikenteen osalta tosiaankin tehokkaassa motissa illan viimeisen junan jälkeen. Helsingin ja itä-Suomen väliset yöbussitkin kulkevat joko Lahden tai Kotkan-Taavetin-Lappeenrannan reittejä. Kiire saattaa nykytilanteessa tulla vaikkapa oopperan tai konsertin jälkeen. |
20.04.2007 20:28 | Markku Rantanen | Tässä on selvä kiitos Vr:ltä matkustajille. Kun käytetään junaa niin kiitokseksi lisätään junavuoroja, eli tältä osin palvelua parannetaan. |
20.04.2007 20:45 | CERdfsbkt | Asun Mäntsälässä, ja tämä on upea juttu! |
20.04.2007 23:17 | Epa | Keskustelu Lahden matkakeskuksen rakentamisesta saa nyt todennäköisesti lisää pontta. Uutta joukkoliikenteen asiakasvirtaa näyttäisi syntyneen Lahden rautatieasemalle jo siinä määrin, että Lahden ja Päijät-Hämeen bussiliikenteen palveluissa kehityksen täytyy näkyä. |
25.04.2007 12:56 | Hannu Siitari | Kirkan esittämässä kappaleessa "Asemalla soitellaan ja hengaillaan" lauletaan, että viimeinen (taajama)juna lähtee klo 22.45. Olen vuosikymmenet ihmetellyt, että mihin suuntaan viimeinen juna lähtee noin aikaisin. Kohta se on Mäntsälä - Lahti ja ainoastaan 6 minuutin marginaalilla. Onpas ollut aikaansa edellä tuon kappaleen sanoittaja. "Raide 6 vai klo 6?, juna uus", vai mitenkäs se menikään. |
25.04.2007 20:39 | Ari P | Olisiko ollut "Raide 2 ja kello 6 on taas lähdössä uus."? |