Huhtikuu 2007
Havainto
25.04.2007 20:33
Helsinki-Pietari-radalle suunnitellaan uutta linjausta
Nykyistä nopeamman ratalinjauksen tarpeellisuus Helsingistä Pietariin selvitetään. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on antanut Ratahallintokeskuksen tehtäväksi selvittää Helsingistä Loviisan ja Kotkan kautta Luumäelle kulkevan itäisen rantaradan tarpeen.
//www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id58776.html
Jopas näitä ehdotuksia on alkanut satelemaan hallituksen vaihduttua...
Kommentit
25.04.2007 20:41 | joht. Nyman | Lari: Tätä kutsutaan politiikaksi ja vaalilupausten lunastamiseksi, kun homma hoidetaan pois omasta päiväjärjestyksestä ja sysätään ketjussa jollekin toiselle instanssille: tällöin omat lupaukset on täytetty ja sitten ei enää tarvitse itse vastata mistään. Kas kun ministeriön virkamiehethän eivät ole uuden eduskunnan kansan valitsemia edustajia, niin ketään ei voi syyttää vaalilupausten pettämisestä, vaikkei ministeriö asialle mitään tekisikään. Keep it simple. Joskin joku saattaisi joskus tästä meiningistä käyttää muotoa bullshit, mutta ei nyt puututa siihen. |
25.04.2007 20:46 | Vek89 | Juu juu, kyllä minä mietinkin asiaa uutisen ensimmäistä kertaa nähtyäni, mutta ajattelinpa nyt laittaa havainnon näkyviin.. |
25.04.2007 21:42 | dmporkkana | Eikös jo olemassaolevan Helsinki-Pietari pääradan parantaminen ainakin Suomen puolella ole lähiaikojen ohjelmassa, kun matka-aikaa aiotaan lyhentää huomattavasti.Näin muistelen lukevani lähiaikojen uutisoinneista. |
25.04.2007 22:09 | jpl | Ministerit vaihtuvat - esitettävät asiat muuttuvat. |
25.04.2007 22:56 | Ian Oliver | Rata Helsingistä Loviisan ja Kotkan kautta Pietariin? Onko tämä Heli-rata???!!! |
25.04.2007 23:32 | liegar | No mitäs järkeä tässä on? Taas päättäjät katsovat karttaa liian läheltä! Miksei rata voisi jatkaa Kotkasta suoraan rantaa pitkin Viipuriin, eikä koukata typerästi jonkin Luumäen kautta palatakseen sitten takaisin rantaan. |
26.04.2007 11:21 | KooPee | Aivan pakko: Helsinki-Porvoo-Pietari eli HEPPI-rata. |
26.04.2007 11:31 | Pauli Kyllönen | liegar: Päättäjät eivät osaa ajatella yksinkertaisesti vaan erittäin monimutkaisesti. Miksei samantien vaan tehdä suora rata ja sitten Kotkasta Kouvolan kautta sinne Luumäelle jne. jos tuon ajattelutavan mukaan mutta järkeähän siinä ei todellakaan ole. |
26.04.2007 12:33 | 313 | Vanhan aikaista ajattelua.Tunneli vain suoraan välille Helsinki-Pietari se on nykypäivää,prkl! |
26.04.2007 13:53 | JE | Nyt hallituksen pitäisi nostaa perusradanpidon rahoitusta, mutta sen sijaan nähdään julkisuustemppuja uusilla hankkeilla jotka toteutetaan aikaisintaan vuosikymmenten kuluttua. Luumäelle johtava linjaus on kuitenkin järkevin mahdollinen, hyödyttäähän se myös Joensuun suuntaa. |
26.04.2007 15:20 | Tuomas Pätäri | No, nythän tässä vasta "selvitetään tarpeellisuutta", josta on vähintään vuosikymmenen matka rakentamisen aloittamiseen, jos edes aloitetaan. On vain hyvä, että rata- ja tielinjauksia tehdään jopa vuosikymmeniä ennenaikaisesti, että ne voidaan ottaa huomioon maankäytössä eli jättää niille mahdollisimman järkevä ja suora varaus. liegar: samassa yhteydessä selvitetään nyt myös tuo linjaus. dmporkkana: radan parantaminen on käynnissä koko ajan (tehtiin oikorata, nyt alkaa Lahti-Luumäki parannus, ja RHK:n 5 tärkeimmän tulevan hankkeen joukossa on toinen raide välille Luumäki-Vainikkala). |
26.04.2007 15:22 | Tuomas Pätäri | Niin piti vielä jatkaa tuota dmporkkanalle osoitettua kohtaa: Eli koska mahdollisen rakentamisen aloittamiseen menee väistämättä pitkä aika, niin nykyisen radan parantaminen tulee ehdottomasti tarpeeseen eikä mene missään tapauksessa hukkaan. |
26.04.2007 20:12 | pjh | Miten Kotkan kautta Luumäelle linjattu rata hyödyttäisi Joensuun rataa? Onko Lahti-Kouvola niin täynnä, ettei sinne sovu Joensuun junia. Eipä Kotkan kautta linjaus nopeampi olisi. |
26.04.2007 22:08 | dmporkkana | Olen ehdottomasti Tuomaksen kanssa samaa mieltä, että nykyistä rataa lähinnä Lahti-Luiumäki-Vainikkala pitää ehdottomasti parantaa. Miksei aina Pietariin asti, mutta venäläisethän päättävät tietysti omasta puolestaan. Ja tietystihän me kymenlaaksolaiset toivomme, että mahdollisimman paljon kulkee Kouvolan kautta, eikös vain Tuomas. |
26.04.2007 23:10 | Tuomas Pätäri | Jep. Vaikka uudet ratalinjat ovatkin toivottavia, kotiin päin täytyy aina vetää... Oma veikkaukseni on, että tuo tullaan toteamaan "ei toistaiseksi tarpeelliseksi". |
27.04.2007 22:20 | Tapio Muurinen | Tässäkin tapauksessa tuore liikenneministeri vetää kotiin päin, Pohjois-Karjalaan. Mitä hallitusohjelmassa sovittiin rautateiden kehittämisestä, en niin tarkkaan syventynyt, mutta uutissoinnin mukaan visoita heitellään jopa vuoteen 2050. Miten maailma silloin makaa, sitähän ei kukaan voi ennustaa. Puhuttinko siinä jotain laajemmasta kansainvälisyydestä. Tavaraliikenteen kasvu voidaan hoitaa nykyisiä yhteyksiä parantamalla melko pitkälle. - Tuo ratayhteys rannikkoa pitkin Helsingistä itään ei ole mikään uusi asia. Sitä suunniteltiin jo ennen Ensimmäistä maailmansotaa. Seuraavan kerran se oli vahvasti esillä lamakauden jälkeen, uuden nousukauden alkaessa, mutta Toinen maailmansota katkaisi hankkeet. Voitaneen sanoa, että 1960-luvulla se oli jo aika lähellä toteutua, kun hallitus antoi määrärahan ilmakuvauksiin ja maastossa tehtäviin linjaustutkimuksiin. Sana HELI on yksinkertaisesti "Helsingistä itään". Siitähän on jo valmiina Tavastila - Salmenkylä ja mahdollisesti Kerava - Porvoo. |
27.04.2007 23:22 | pjh | HELI-radan pisti jäihin se, että piti saada aikaan moottoritie Turkkusesta Pietariin (alunperin Lenengradiin). Rautatien rahoitus olisi kilpaillut pahasti moottoritien rahoituksen kanssa ja sitten vielä kuorma-autoliiton (tai mikä se nyt oli/onkaan) puheenjohtaja meni laukaisemaan totuuden eli että eivät rekat moottoritietä tarvitse, vaan rekkojen ohi haluavat henkilöautot. Niinpä näihin päiviin asti, jolloin moottoritien rahoitus alkaa olla selvä, on ollut sopimatonta avautua suorasta rautatieyhteydestä Venemaalle. Nyt se on taas sallittua, ja upouusi ummikko liikenneministeri toki mielellään hankkii itselleen tunnettuutta tällaisella isolla asialla vaikka se ei toteutuisikaan ennen kuin parinkymmenen vuoden kuluttua. |
27.04.2007 23:27 | Jari Alanko | Ensin tehdään kallis oikorata ymmärtääkseni primäärinä juuri ton suomi-venäjä matka-ajan lyhentämiseksi ja nyt kun se on saatu valmiiksi ja ilmeisen kannattavaksi aletaankin puhumaan uusista linjauksista eikö kannattaisi ensin ottaa irti kaikki mitä on saatavissa nykyisestä lisäämällä vaikka junavuoroja ja niinikään parantaa ensin sitä kautta ja voisi tulla alkuun halvemmaksikin ja miettiä voisiko esim teollisuuden tarpeita varten kunnostaa aiemmin lakkautettuja rataosuuksia kun tavarajunat ovat hitaampia ja jättää pääradat nopeampina esim idän yhteyksiä varten. |
27.04.2007 23:34 | Jari Alanko | Matka-aika moskovaan taitaa olla sitä luokkaa että lisävuorot olisi kiireisille liikemiehille tervetulleempi asia kuin muutama minuutti uutta reittiä myöten tai hitaat junat sellaista reittä myöten jossa ei nopeuden takia tarvita niin suuria ja kalliita turvaluokituksia. |
27.04.2007 23:36 | Jari Alanko | Luulen että kun herrat jotain päättää on aivan sama mikä pää meillä tavallisilla tallaajilla rutisee. |
28.04.2007 00:06 | Jari Alanko | Pitäisi kysyä niiltä jotka nykyistä reittiä eniten käyttää että kumman mieluummin ottaisivat, enemmän junavuoroja vai pari minuuttia nopeamman uuden reitin.Jos ei nykyinen vauhti vielä riitä pyytäkööt että jos kiina tekisi siihen huippunopeaan rataansa pistoraiteen suomea varten, helsingin asemahallissa olisi sitten pysäytykseen tarvittava autonrengaskasa. |
01.05.2007 23:49 | Sakari Kestinen | No itäinen rantarata tarjoaisi myös rautatieyhteyden Helsingin, Porvoon, Loviisan, Kotkan ja mahdollisesti Haminan välille, että sen pualeen... |