Toukokuu 2007
Havainto
02.05.2007 00:15
Ministeri epäilevä yöjunan suhteen
Liikenneministeri Anu Vehviläinen pitää Itä-Suomen yöjunayhteyden palauttamista liian kalliina. Liikenneministeri on selvittänyt yöjunan lakkauttamispäätöksen perusteita viime viikolla.
Hän epäilee kuitenkin mahdollisuuksia saada takaisin yöjunayhteys Kainuusta, Savosta ja Pohjois-Karjalasta etelään. Vehviläisen mukaan se tarkoittaisi, että suuri osa liikenne- ja viestintäministeriön budjetista maksettaisiin VR:lle tukiostoina. VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Ahde kertoi viime viikolla, että yöjuna-asia on esillä hallintoneuvostossa kesäkuussa.
YLE - Kainuun Radion uutiset
Kommentit
02.05.2007 02:03 | Sakari Kestinen | Nyt kun hallitusohjelmaankin on kirjattu VR:n monopolin purku, voisi yöjunayhteyden palauttamisessa selvittää myös vaihtoehto "yksityisyritys" tai "maakuntien liittouman yhteisyritys". Myös "omistajaohjaus" ja "markkinointi" voisivat toimia. |
02.05.2007 10:37 | Risto | Ihemettelen, miksi itse Savon, Kainuun ja Pohjois-Karjalan maakunnat ja paikallinen media ja kunnat eivät pidä meteliä asiasta ja vaadin yöjunaa Kontiomäelle ja Joensuuhun samalla tavalla kuin Kemijärvelle vaadittiin. Ei niitä makuuvaunujunia palauteta, jos ei tosissaan vaadita. Vähän nössöä väkeä tuolla Savossa. |
02.05.2007 11:07 | Epa | Alkavaan kesään liittyy sellainenkin erikoisuus, että lentoliikenne Kuopion lentoasemalla seisahtuu ja lentoasema suljetaan 2.7. - 29.7.2007 väliseksi ajaksi. Se tarkoittaa, että aika monta matkustajapaikkaa jaetaan heinäkuussa muiden liikennevälineiden kesken. //www.finavia.fi/matkustajille_tiedote?id=68608 |
02.05.2007 15:11 | Aleksi Kallio | Ministeri on aina epäileväileväinen kaikkeen, mikä maksaa valtiolta, ja mikä ei kannata. |
02.05.2007 18:43 | pjh | Ministeri on kepulainen untuvikko, joka on pantu hommaansa haukuttavaksi kun liikenneinvestoinnit jäävät tekemättä. Vehviläisen poliittinen hirttäminen ei haittaa ketään. |
02.05.2007 21:07 | Timo Arolainen | On se kumma kun aina liikenneministeriksi löytyy näitä huovisvehviläisiä.. Täydellisen asiantuntemattomuuden antamalla varmuudella annetaan teräviä lausuntoja.. |
02.05.2007 21:30 | Tuomas Pätäri | Näiltä kulmilta olisi löytynyt kepun Markku Laukkanen, 3 kautta eduskunnassa ja liikennevaliokunnassa, viime kaudella puheenjohtajana. Mutta eihän asiantuntemus ratkaise mitään, hänet valitsemalla hallitukseen olisi saatu vain 11 naista! |
02.05.2007 23:10 | Che | Mainitsemistasi investoinneista kohdat 1, 3 ja 4 on jo tehty. Yöjunaliikenteen lopettamisestahan on vasta pari vuotta, ei puolta vuosisataa. |
02.05.2007 23:27 | Che | Siis Savon, lappiinhan liikennöidään ja uutta kalustoa on juuri hankittu. |
03.05.2007 01:05 | Sakari Kestinen | //www.valtioneuvosto.fi/hallitus/hallitusohjelma/pdf/fi192852.pdf sivu 39 "Raideliikennettä edistetään parantamalla rataverkon tasoa ja kattavuutta, jatkamalla sähköistysohjelmaa sekä luomalla edellytyksiä kilpailulle rautateillä. Henkilöliikenteen kilpailuun rautateillä varaudutaan yhteisölainsäädännön edellyttämällä tavalla ja aikataululla. Selvitetään mahdollisuudet kilpailuttaa rautateiden henkilöliikennettä erityisesti pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella. Junien ostoliikennettä kehitetään vastaamaan paremmin alueellisia matkustustarpeita." |
03.05.2007 01:08 | Sakari Kestinen | Yöjunan makuuvaunukalusto vuokrataan VR:ltä, kunhan se on ensin siirretty valtion kalustopankkiin. Veturikalustoa saadaan niinikään joko VR:ltä vanhana tai uutena veturikaupasta. Henkilöstö koulutetaan VR koulutuskeskuksessa. Infra on jo. Kunnossapito kilpailutetaan (VR-knp:t vahvoilla). Ratamaksu ei nyt ihan niin maltaisaa ole, että se tulisi kynnyskysymykseksi. |
03.05.2007 10:37 | Petri | Lossi tarkoittanee, että sinisiä makuuvaunuja jätettiin käyttöön 72 kpl ja uusia makuuvaunuja on 20 kpl eli kaluston määrä on vähentynyt vuoden takaisesta. Siksi makuuvaunuja ei sesonkikausina enää riittäisi Kontiomäen ja Joensuun yöjuniin. Näiden yöjunien palauttaminen onnistuu käytännössä vain uusia makuuvaunuja hankkimalla tai supistamalla Rovaniemen ja Kolarin yöjunatarjontaa. |
03.05.2007 20:47 | Eero Heinonen | Eipä vedä kelvolliset veturit yöjuniansa, jos joku ei ensin kasaa runkoa jollain kelvollisella vaihtotyökoneella... |
03.05.2007 22:22 | Sakari Kestinen | Lossi: miten niin "onneksi epäonnistui"? Valtiollinen kalustopankki, joka liisaa vaunuston on parhaita tapoja edistää tervettä kilpailua rautateillä. Dv16:lla ei tietenkään tule vetää yöjunia muuta kuin Helsingistä Ilmalaan, mutta VR on velvoitettava luovuttamaan Dv12-veturit valtion kalustopankille polttopillin sijasta, kun yhtiö päättää luopua ko. kalustosta. |
03.05.2007 22:54 | Anttila | Johan on taas fantasiat! |
04.05.2007 09:06 | Mikko Laaksonen | Ruotsissa Norrlannin yöjunat on kilpailutettu jo pariin kertaan. Kilpailutuksen hoitaa Rikstrafiken, www.rikstrafiken.se. Homma perustuu siihen, että valtio erotti SJ:stä kalustoyhtiöön yöjuniin tarvittavan vanhan vaunukaluston. Miksi tämä olisi mahdotonta Suomessa ...? Matkustajajunapuolella on varmaa, että jos monopoli puretaan, tulee uusia toimijoita sekä ulkopuolelta että kotimaasta jos VR oy ei korjaa hinnoitteluaan. Tavarajunapuolellehan ei ole vielä tullut uusia toimijoita siksi, että hinnoittelua ja palveluita on korjattu. |
04.05.2007 12:12 | Aarne Alameri | Niin, jos nyt romutetut makuuvaunut olisi luovutettu kalustopankkiin olisi joku halukas voinut jatkaa "kannattamatonta" makuuvaunuliikennettä savossa. |
05.05.2007 19:17 | Aleksi Kallio | Mikko Laaksonen: Mahdonta siksi, että olemme suomessa. |
05.05.2007 23:42 | pjh | "Terve kilpailu rautateillä" on oksymoroni. Tervettä kilpailua näkee joskus harvoin vielä stadionilla, ei muualla. |
17.09.2008 16:32 | Teppo Niemi | Keskusteluun liittyen liikenneministeri Anu Vehviläisen puhe 17.9.08 Kestävän liikenteen ratkaisuseminaarissa: //www.lvm.fi/web/fi/puheet/puhe/view/495055 |