Toukokuu 2007
Havainto
02.05.2007 15:18
Vr:n matkahaku on uudistunut. Aikataulu haun alusta löytyy mm. kalenteri, josta voisi valita suoraan hiirellä klikkaamalla päivämäärän. Lisäksi huomasin, että matkahaussa on yhteysvälien junien koko aikataulu, asemien aikataulut saa myös suoraan katsottua jne.
Lähettäjä: Aleksi KallioKommentit
02.05.2007 15:35 | AM | Pari huomiota: Kolho ja Orivesi Keskusta löytyvät jo matkahausta kesän aikataulusta. 3.6.2007 alkaen Pendolinoliikenne palaa Toijalaan, Hämeenlinnaan ja Riihimäelle, kun iltajuna S 94 alkaa pysähtyä näillä paikkakunnilla. |
02.05.2007 16:02 | Sejase | Ensi aikataulukaudella loppuvat sitten nuokin pysähdykset, kun ei kukaan niitä käytä:D |
02.05.2007 17:24 | joht. Nyman | Mitäs oivia pysähdyspaikkoja Tpe-Ov-välillä olisi viksua perustaa? Messukylä, Kangasala ja Siitama nyt ainakin tulis mieleen, oliskos jotain muita? |
02.05.2007 17:51 | MarkoA | Nattari, sinne on kovasti tulossa uutta asutusta. Sijaitsee siis Vatiala - Kangasala ex-liikennepaikkojen välillä aivan Tampereen ja Kangasalan rajalla. |
02.05.2007 19:01 | joht. Nyman | Mitä tähän itse otsikkoon tulee, junanumeroa klikkaamalla toivoisin saada esille vaunukartan, enkä junan aikataulua. Se olis hiitekkiä se. |
02.05.2007 19:44 | Otto Siren | Ja "Lähiliikennejuna" on muuttunut matkahaussa "Lähijuna"ksi. |
02.05.2007 20:20 | pjh | S70 alkaa näköjään järkevästi kulkea Kajaani-Kouvola-Helsinki -reittiä ja Jykylän-Mansen kautta joutuvat vaihtamaan. |
02.05.2007 20:37 | Oskari Väisänen | Ja mielestäni huomion arvoinen asia noissa Haapamäki-Tampere -aikatauluissa on se, että matka-aika on nopeutunut, vaikka aikatauluun on lisätty kaksi pysähdystä lisää. Suurimmassa osassa vuoroista aikataulu on nopeutunut 3-5 minuuttia, mutta yhden huomattavankin nopeutuksen löysin: junan H423 matka-aika ennen oli 1:32, kesäkuun alusta lähtien se on 1:19. Tuollainen "tyhjästä nyhjäisty" 13 minuutin nopeutus on mielestäni huomattava. Ehkä Vankan nopeusetu verrattuna yhdistelmääbn Dv12+vaunut, on huomattu. |
02.05.2007 21:19 | Eero Heinonen | Kun ottaa huomioon, että 423:n ajoaika on nykyisellään kymmenen minuuttia pidempi kuin muilla vastaavilla, ei ole suuri saavutus leikata 13 min ajoajasta pois. Viikonloppuisin nyk. ajoaika on tosin jättänyt Vilppulaan hyvän tauon bongata vaikkapa tuttuja. ;) |
02.05.2007 21:22 | Jape Ruotsalainen | Nyt matkahaussa toimii näköjään myös Lempäälän lyhenne. En tästä ehtinytkään VR:lle palautetta laittaa. :) |
02.05.2007 21:28 | Aleksi Kallio | Mun mielestä tuo S94 pitäis muuttaa ic:siksi. Kun kerta nyt pysähtelee muuallakin, niin menee tuo nopea Tre-Helsinki vähän pois. Toisaalta kylläkin, sillon ei varmaankaan kellään oo niin kova kiire. Mutta taas niin tuntuu rahastukselta, jos saman välin melkein samaan aikaan voisi ajaa Ic:lläkin. |
02.05.2007 22:36 | Juhana K | Tpe-Pm välillä muutoksia: P817 -> IC, IC821 -> Pikajuna ja S92 -> IC. Muutos tuo kaivattua kapasiteettia usein loppuunmyytyyn junaan 92. S94:n pysäyttäminen Hämeessä useammin on myös järkevää ja se on edelleen 10min IC-junaa nopeampi Tpe-Hki välillä. S70:n reittimuutos ja vankkojen pysähdykset ovat myös osa järkevien muutosten pakettia. |
02.05.2007 23:16 | JR | Eerolle terveisiä! Niin ja mainittu super-nopeutettu Vankka-423 ei tulevaisuudessa enää muka-seiso Korkeakoskella olemattoman tavarajunakohtauksen takia, vaan ajaa Juupajoki-Tavararatapihan ohi kuten muutkin veljesvuorot. Toisekseen tähän saakka nykyisillä aikatauluilla on voinut tarvittaessa ajaa korvike-deevee-peltijunia. Uudet ajoajat tuollakin ratavälillä ovat nyt mm. Hangon radalta tuttuja Dm12-tyypille ominaisia perussuorituksia. Samaan nopeampaan rytmiin ei päästä sekakäyttöisillä rataosilla, kuten Pieksämäeltä Joensuuhun. Keskellä viikkoa Dm12 ja viikonloppuna Dv12. |
03.05.2007 01:11 | Sakari Kestinen | Siitamassa ei liene järkeä pysäyttää mitään junaa, mutta Ruutana ja Suinula Nymanin mainitsemien paikkojen lisäksi ovat taajamia, jotka kipeästi kaipaisivat junapysähdyksiään takaisin. |
03.05.2007 01:33 | Sakari Kestinen | "Vanhoihin" aikatauluihin nopeuden puolesta päästäisiin Tpe-Hpk-paikuilla vaikka lisäämällä kaksikin välipysähdystä Tampereen ja Oriveden välille. Kolme tai jopa neljä välipysähdystä voisi olla vielä mahdollista lisätä, mikäli oletetaan yhden pysähdyksen viemäksi ajaksi 1 min (Hgin lähiliikenteen normi). Messukylä, Kangasala, Ruutana ja Suinula (tai Nattari Messukylän ja Kangasalan välillä) olisivat Haapamäen paikun pysähdyspaikat ennen Orivettä. |
03.05.2007 09:31 | Hannu Lehikoinen | Hienoa, että Vankan ominaisuudet hyödynnetään aikatauluissa jo nyt. Rohkea veto, eihän Vankkojen käyttöönotosta Tre-Hpk -välillä ole kuin reilu vuosi. Yllättävää on myös 423:n aikataulun nopeuttaminen. Aikataulussa tällä hetkellä oleva olemattoman kohtauksen lisäaika on venyttänyt junan ajoaikaa, vaikka vakituista kohtausta Korkeakoskella ei ole ollut moniin vuosiin. |
03.05.2007 18:37 | Aleksi Kallio | Huomiona muuten, että G-junaa ei järjestelmä vielä tiennyt 3.6 alkaen. |
03.05.2007 23:15 | Ari P | G-juna aloittaa 4.6. Sitä ei liikennöidä viikonloppuisin. |
03.05.2007 23:39 | jpl | Näköjään Pendot 152 ja 149 pysäytetään Kirkkonummella jatkossa... |
04.05.2007 23:17 | Ari P | P 704 Kuopio-Kouvola ja IC2 112 Kouvola-Helsinki korvataan 3.6. alkaen sunnuntaisin IC 68:lla Kuopio-Helsinki. |
04.05.2007 23:28 | Aleksi Kallio | Tuo yllämainittu on aika hyvä uudistus. Vähemmän vaihtoja, harmi että vain sunnuntaisin. |