Havainto
02.05.2007 21:11
Kävin tänään työmatkalla Joensuussa ja matkalla sattui ja tapahtui. Menomatka sujui hyvin S1 kyydissä (runko 7x08) kunnes noin 8-10 kilometriä ennen Lappeenrantaa Pendon keulaan törmäsi Hirvi. Pienen tarkastuksen jälkeen matka jatkui ja Joensuuhun saavuimme lopulta n.6 minuuttia aikataulusta jäljessä. Paluussa IC10 matka meni hyvin, kunnes muutama sata metriä ennen Lahden asemalaiturin alkua joku kanssamatkustajistamme vetäisi tahallaan hätäjarrusta ja stoppi oli aika voimakas. Jarrutuksen takia jäimme aikataulusta 12 minuuttia. Ilkivallan tekijä pääsi karkuun, koska junassa oli vain yksi konnari (7 vaunua) ja poliisi ei ennättänyt ajoissa antamaan virka-apua. Molemmissa tapauksessa tiedotus junassa pelasi erinomaisesti. Kiitokset johtaville S1 Orava ja IC10 kauniinman sukupuolen johtava ? Nimi ei jäänyt tällä kertaa mieleen....tuli katsottua 20 cm ylemmäs kuin missä nimilappu sijaitsee... Hienoa toimintaa, kukaan ei jäänyt epätietoiseksi tapahtumista ja seurauksista junassa!!!! KIITOS
Lähettäjä: Jore VornanenKommentit
02.05.2007 21:41 | Simo Virtanen | Mitenkäs sitä hätäjarruepisodia yritettiin ratkaista? Oliko jarrumies tiedossa? Eikös ovet ole lukittu, joten mihinkäs hän karkasi? Vai eikö jarruttajasta ollut mitään tietoakaan? Siinä tapauksessa melko vaikeaksi menee poliisillekin tehdä yhtään mitään. |
02.05.2007 21:44 | joht. Nyman | Jore: miksi kerrot tuon y.3.p.-formaatissa, miksi et y.1.p.:ssä? Itse ainakin kertoisin/olen vastaavat hässäkät kertonut omana ittenäni, eikä mulla ole koskaan ollut minkäänlaista tarvetta laittaa mokia toisten piikkiin... |
02.05.2007 21:47 | Jore | Kyllä konduktööri sai vahvan epäilyn syyllisestä, mutta kuten mainitsin hän oli aika nuori virkaiältään ja yksin melko täydessä junassa. Katselimme yhdessä "epäilyn" poistumista asematunnelin uumeniin. Tuntomerkit poliisille ja lasku perään. "Epäillyt" olivat aika sekaisin..... |
02.05.2007 22:02 | Masa | Minkähänlaisia vaurioita Pendon keulaan mahtoi tulla? |
02.05.2007 22:29 | Pauli Kyllönen | luultavasti kytkimen luukku vähä vääntyny ei varmaan sen pahempaa. |
02.05.2007 22:31 | Arto | Mites toi hätäjarrun käyttäminen vaikuttaa? Siis junahan varmaan pysähtyy, mut iskeekö se ihan täys lukkojarrutuksen josta kai usein seuraa pyöriin jonkinsortin vaurioita? |
02.05.2007 22:39 | Che | Luulisi että ei vetäisi lukkoon, sehän luultavasti tarkoittaisi pitempää jarrutusmatkaa kuin täysjarrutuksessa. |
02.05.2007 23:01 | tomi_ | Olisi se aika kummallista jos luistonestolaitteet eivät toimisi hätäjarrutuksessa. Joissain sähkövärkeissä kuten Pendolinossa kuljettajan tekemä (entäpä muiden tekemä?) hätäjarrutus kaiketi laskee virroittimen; tätä ei liene IC10:ssä tapahtunut (vetotehtävistä huolehtii Sr1). |
03.05.2007 00:37 | Arto | Nii joo eikai se putken tyhjeneminen kai vaikuta luistonestojärjestelmän toimintaan? Vai onko se luistonestojärjestelmä vaan tarkoitettu normaalien tiukkojen jarrutusten (ei siis hätäjarrutusten) aiheuttamien vaurioiden estämiseen? |
03.05.2007 07:20 | Simo Virtanen | Mitä kuluja siitä hätäjarrutuksesta sitten aiheutui? Siis jos ABSit varmistavat pyörien pyörimisen myös täysjarrutuksessa. Jääkö muuta maksettavaa kuin muutaman hassun euron sähkölasku uudesta kiihdytyksestä? Sakkoahan siitä ilman muuta seuraisi, mutta jarrumiehen arvatenkin pienet tulot johtaa muutaman kympin sakkoihin, joten eipä se poliisin kynsiin joutuminenkaan kallista huvia olisi ollut. |
03.05.2007 08:32 | Che | Kiskojarrun käyttö kuluttaa tietysti kiskoja jonkin verran ja aikaistaa hionta/vaihtotarvetta, mutta eipä yksi jarrutus vielä paljoa vaikuta. |
03.05.2007 10:27 | NH | Luistonestojärjestelmä pyrkii kaikissa jarrutustilanteissa ehkäisemään pyörien lukkiutumisen. Järjestelmähän on kehitetty juurikin voimakkaisiin jarrutustilanteisiin, joissa on lovipyörien vaara. Luistonestojärjestelmäkään ei toki ihmeisiin pysty. Esimerkiksi tilanteissa joissa kisko on erittäin märkä/liukas, äkillisissä jarrutuksissa lovipyörien vaara on ilmeinen. Kovissa nopeuksissa pyörän ei tarvitse kuin käväistä lukossa, kun jo ollaan menty kipinät sinkoillen kymmeniä metrejä. Hätäjarrukahvasta vetäminen saattaa maksaa välillisesti melko paljon. Ruuhkatilanne -> Koko junien ekosysteemi seisoo -> Myöhästymisketju alkaa.. |
03.05.2007 10:47 | Simo Virtanen | Jollei se myöhästysmisketju ole jo muutoinkin liikkeellä.. Vakavasti ottaen, välillisten kustannusten asema ei vahingonkorvausoikeudessa ole kovinkaan vahva. Melkeinpä jää korvaukset tuollaisesta tuomitsematta. |
03.05.2007 10:49 | Simo Virtanen | Tarkennetaan nyt vielä, että periaatteessa laki on selvä eli rikoksen tekijä vastaa kaikista aiheuttamistaan kuluista. Todellisuus vaan on sitten hieman toinen eli tuollaisessa tapauksessa jarrumies selvinnee suht varmasti ilman mitään korvausvelvollisuutta, koska tarkan vahingon osoittaminen on melko vaikeaa, siis jos ei ole mitään selvää näyttöä esim. lovipyöristä. |
03.05.2007 11:33 | Mikko Mäntymäki | Jos pyörä/akseli käy sekunninverranlukossa nopeudessa 220km/h, se tarkoittaa että 61 metriä mennään kipinät lentäen. 160 km/h 44.4 metriä. Aikaa siinä menee kun jarrujohto joudutaan täyttämään tavarajunissa saattaa mennä kymmenenminuuttia ja se heijastuu perässä tuleviin juniin. Jos joku hyppää alle niin mitä järkeä on tehdä hätäjarrutus, ja laittaa muutama pyörä sorviin? minusta normaali käyttöjarrutus riittää. Veikkaan että viime viikolla Helsinki-Turku välillä sattui "allejäänti" niin kuljettaja teki käyttöjarrutuksen koska jarrutusmatka oli kilometrin verran, kun yksinäinen Sr2 pysähtyy sähköjarrulla 140-0km/h reiluun 300 metriin, lähde veturimies-lehti Sr2:n tyyppikoulutus kertomus. |
03.05.2007 12:08 | joht. Nyman | Muutenkin ylimääräiset pysähdykset allejääntitapauksissa ovat mun mielestä turhia: paitsi että junaliikenne häiriintyy, niin toisaalta mitä sille allejääneelle kaverille enää voi tehdä? Fiksuinta olisi jatkaa vaan suoraan matkaa, ottaa yhteys kaukoon ja sanoa, että "kilometrillä 124 jäi vissiin äijä junan alle, viittittekö laittaa maijan käymään paikalla jossain välissä? Loppu. Kirjaimellisesti." |
03.05.2007 12:58 | CoCoNut | Niin, herra Harhaanjohtaja unohti että joku voi jäädä henkiin. Etenkin kun kandi on LOPPU, henkisesti, niin hän ei osaa tehdä edes suihkaria huolella. |
03.05.2007 13:58 | joht. Nyman | Näen Mikan kommentin, luen kommentin, luen sen uudelleen ja yhä uudelleen, mutten silti tajua siitä yhtään mitään. Ehkä polttimoni kapasiteetti ei aivan yllä noin korkeatasoiseen huumoriin. |
03.05.2007 14:45 | CoCoNut | = Ihminen joka yrittää itsemurhaa on usein henkisesti niin huonossa kunnossa että ei onnistu edes tässä viimeisessä työssään. Siksi(kin) junahenkilökunnan täytyy jäädä paikalle tarkastamaan onko allejäänyt hengissä. 515-FIN-Sanastoa loppu = henkinen väsymys, kandi = itsemurhan yrittäjä, suihkari = suicide eli itsemurha, herra Harhaanjohtaja = Mikko Nyman. |
03.05.2007 15:09 | Che | Ja heräteitsemurhat (vahingot) epäonnistuvat luultavasti vielä useammin. |
03.05.2007 15:42 | Simo Virtanen | Kaikki junan alle jäävät eivät kandeja, joukossa on paljon niin armottomassa tuiskeessa olevia, etteivät erota rataa kevyenliikenteenväylästä. Paljon on myöskin puolisokeita/-kuuroja radan ylittäjiä. |