Toukokuu 2007

Havainto

12.05.2007 23:52

Maan suurimman linja-autoyhtiön Koiviston Auton Lahti-Helsinki -vuorojen matkustajamäärä on vähentynyt viime syyskuun jälkeen jopa 30 prosenttia. Juna on iskenyt pahimmin aamun parhaisiin ruuhkavuoroihin.

Koiviston Autossa uskotaan menetyksen tasaantuvan 15-20 prosenttiin. Matkustajien vähentymisestä huolimatta linja-autoyhtiöt eivät aio harventaa säännöllistä puolen tunnin vuoroväliä. Sitä pidetään kilpailuetuna.

Linja-autoyrittäjät moittivat valtiota aikeista lisätä junavuorojen ostoja VR:ltä. Koiviston Auton konsernijohtajan Antti Norrlinin mukaan valtio voisi säästää tukieuronsa ja antaa halvemmalla liikkuvien bussien hoitaa myöhäiset vuorot. Norrlin esittää jopa yhteislippuja junille ja linja-autoille. Hän uskoo, että niiden avulla joukkoliikenne voisi houkutella uusia matkustajia moottoritiellä liikkuvista yksityisautoista.
//www.ess.fi/Article.jsp?article=145199

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

13.05.2007 01:10 Leksa Ei suorastaan ihan huono idea. Tollanen yleislippu olis monessa tapauksessa kätevä, esim. jos ajattelee vaikkapa matkoja Rauma-Turku-Helsinki yms. Voisi valita mieleisensä kulkuneuvon, mutta lipun hinta olisi sama. Tai voisi olla joku "peruslippu" ja sitten lisähintaan saisi vaikkapa ic tai pendopaikan. Pikajunan ja bussilipun hinnan voisi synkronoida samalle taksalle tai jotain, kertokaa viisaammat.
13.05.2007 01:20 Epa Matkakeskuksien perusidea olisi osaltaan tukemassa "yleislipun" toimivuutta.
13.05.2007 01:35 Pasi Kokkonen Yhteislippu ja järkevä jako linja-autojen ja junien välille. Linja-autoilla syöttöliikenne ja "runkolinjat" junilla.
13.05.2007 09:25 Simo Virtanen Mikkelistä bussilla Lahteen ja siitä samalla lipulla junalla Helsinkiin. Ei välttämättä huono idea, mutta Lahden nykyisen bussiaseman sijainti ei oikein toimi.
13.05.2007 10:01 joht. Nyman Mitä Leksan kommenttiin tulee, lisäisin seuraavan: Matkahuolto ja VR voisivat tuoda markkinoille "Minun Matkalippuni"-tuotteen, jossa matkalipun perusteena on pelkkä kulkuoikeus ja siihen sitten ympättäisi ominaisuuksia eri kulkuneuvoista matkustusluokkiin ja PC-paikkaan. En keksinyt tätä ideaa itse, vaan plagioin sen tuolta: //www.sonera.fi/artikkeli2/0,3843,l-fi_h-14682,00.html "Minun Matkalippuni"-tuote omalla kohdallani voisi näyttää vaikkapa tällaiselta: meno Hki-Jy, puoli tuntia tupakkivaunussa, 2 tuntia Rx:ssä, tunti sähköä läppäriin, kolme kahvia ja päivän lehdet, eikä pitkin käytävää kiljuen juoksevia lapsia.
13.05.2007 10:05 Che No sehän se vasta olisikin, kun konduktööri saisi olla kellon kanssa vahtimassa miten kauan käytät mitäkin... :D
13.05.2007 18:00 Ville Vehmaa Jopas on esitetty hankalia järjestelmiä. Eikö helpointa olisi, että kaikissa junissa ja busseissa olisi samat hinnat ja samat liput? Tällöin mainitun Mikkeli-Helsinki-matkan saisi tehdä joko kokonaan junalla tai vaihtaen bussista junaan. Sveitsissä näin on. Sveitsissä tosin bussit ja junat eivät ikinä aja samoja reittejä. Mitä järkeä onkaan rakentaa kallis oikorata ja sitten kuljettaa matkustajat edelleen bussilla!?
13.05.2007 19:57 Epa Lahti-Mikkeli -reitti on ratakilometreissä huomattavasti maantiereittiä pidempi. Ajallista tasaväkisyyttä bussimatkan kanssa lisää myös junan kulkusuunnan vaihto Kouvolassa. Oikorataa Lahdesta Mikkeliin on tosin arvovaltaisiltakin tahoilta esitetty rakennettavaksi. Lahti-Helsinki -välillä bussivuorot helpottavat matkantekoa erityisesti Lahden eteläisten ja Helsingin pohjoisten kaupunginosien osalta, joiden kautta rata ei kulje.
14.05.2007 12:06 Jysky Kun ois inttiaikaan saanu tommosia litteroita. Ei ois harmittanu niin paljoo jos juna oli ajoissa. Onneksi se oli lähes aina myöhässä ja siihen ehti. Bussi ois lähteny melko sopivasti mutta kulkenu hitaasti. Ja lomillehan on aina kiire.
14.05.2007 15:24 Aleksi Kallio Niin olisihan se yhteislippu ihan hyvä. Periaatteessahan nuo bussit palvelevat hyvin välipysäkkien matkustajia. Nopeasti tulee se bussi nopeammaksi, kun juna jos täytyy mennä Helsingin puolella vaikkapa Viikkiin. Keskustasta keskustaan sen sijaan juna kyllä parempi, ja lippujen hinnat kuitenkin niin lähellä toisiaan, pois lukien Pendolino.