Toukokuu 2007

Havainto

Kommentit

16.05.2007 17:40 petaso Katos, kerkesit ensin, no tuo mun linkki ei toimikkaan.
16.05.2007 17:54 Jorge :)
16.05.2007 17:55 Jorge Kaatuikohan samalla se 60-lukulaisten käytettyjen vaunujen kauppa vai hankitaanko niitä esim. varavaunuiksi?
16.05.2007 18:24 Che Tuskin. Sekä korvaavien että lisävaunujen etsintä jatkuu varmasti tiiviinä.
16.05.2007 22:33 joht. Nyman Edellisessä //vaunut.org/havainto/3136 jo kuopatussa havaintoketjussa kysyttiin, josko kunnallinen liikennelaitos voi tehdä tällaisia päätöksiä? Miksi ei voisi? Veikkaisin juridisesti kunnallisen liikenneleitoksen olevan asiakkuuden suhteen samassa asemassa kuin yksityisenkin firman, eli toki vastuu- ja sopimusehdot ovat yhtä sitovia valmistajalla kunnallisen operaattorin kuin yksityisenkin suuntaan; mikäli kentälle suolletaan VPT:tä, niin valmistajanhan siitä tulee vastata, tai sitten voidaan purkaa kauppa, mikäli hommaa ei saada toimimaan. (Tosin saatan olla väärässäkin, mikäli mun viimeaikaisiin näyttöihin asiantuntemuksen suhteen on uskominen...)
16.05.2007 22:49 pjh Tietenkin liikelaitos voi tehdä tuollaisen sopimuksen. Radiosta kuultuja tietoja: Tällä hetkellä 40 vaunusta vain 15 on käytössä ja kunnossa. Tai "kunnossa" (lainausmerkit eivät välttämättä välitys radioitse). Bombardier on kuitenkin luvannut, että käyttöaste paranee vuoden kuluessa yli 90 prosentin. Bombardierin johto myöntää, että "emme riittävän hyvin perehtyneet etukäteen vaunujen käyttöolosuhteisiin". Lisäksi uutistoimituksen sanamuodoista ymmärsin, että vaunuja ei olisi ostettu vaan liisattu. Tämä saattaa olla minun väärinymmärrykseni.
16.05.2007 23:47 joht. Nyman pjh: Mä jotenkin hiffasin ton homman samantyylisesti, eli siis siten, että HKL maksaa Pompartiirille tosta jotain per sopimuskausi (oli se sitten vko, kk tai vuosi tms.), mutta valmistaja maksaa sitten muusta. Vähän just semmonen huolto-leasing-meininki tosta jäi itelle ajatukseksi...
17.05.2007 06:59 nordlju Jorge: HKL ilmoitti tiedotustilaisuudessa (olin läsnä), että kiinnostus nk. välipalamanneja kohtaan säilyy. Nyt viitattiin niiden edullisuuteen ja mahdollisuuteen saada erittäin arvokkaita varaosia.
17.05.2007 07:06 nordlju Noista prosenteista. HS: Mikäli vaunut kulkevat liikenteessä 92 % tai sitä alemmalla käyttöasteella, Bombardier maksaa HKL:lle jokaisesta seisovasta vaunusta tuntuvaa päiväsakkoa. Mikäli käyttöaste putoaa 80 % tuntumaan, HKL voi sopimuksen mukaan purkaa kaupan kokonaan. 92% tarkoittaa käytännössä 36 vaunua 40:stä. 80%:kin on yli 30 vaunua. Tällä hetkellä vaunuja on liikenteessä hikisesti 15 kpl. Saksassa Varioita on isossa rempassa noin 15 kpl. Vielä muutaman lähettäminen sinne on edessä. Tuota prosenttisääntöä aletaan soveltaa vuoden siirtymäajalla.
17.05.2007 08:39 joht. Nyman Nordlju: Mua kiinnostaisi tietää vaunujen yleisimmät viat, sitten toiseksi yleisimmät jne ja ylipäätään, että mistä viat pääosin johtuvat? Toisin sanoen, jos jostain löytyisi vikapäiväkirjan tyyppistä julkaisua koskien Varioja, se vois olla jätte intressant om att läsa. Ehkä kuitenkin eniten kiinnostaa se, millaisia korjausmenetelmiä laitteisiin on valmistajan puolesta suunniteltu tehtäviksi, jotta tuo kulussaoloprosentti saadaan nousemaan nykyisestä 37,5 %:sta reippaasti yli puolella, eli aina tuonne 90%:iin.