Toukokuu 2007
Havainto
21.05.2007 09:34
Junan matkustajavaunun penkki syttyi tuleen kesken matkan puolenyön aikoihin Uudessakaarlepyyssä. Juna jouduttiin palon vuoksi pysäyttämään Jepuan asemalle.
Isoja vahinkoja ei ehtinyt syntyä, sillä konduktööri onnistui sammuttamaan penkin. Palokunnan tehtäväksi jäi varmistaa.
Palon arvellaan syttyneen sähkölaitteista. Vaunussa ei ollut matkustajia.
Kommentit
21.05.2007 16:52 | Simo Virtanen | Mikäs juna ja vaunu tässä oli kyseessä? Keskipohjanmaa-lehden mukaan vaunu oli posti- ja matkatavarakuormassa. Postivaunut ovat olleet historiaa jo pitkään, mutta kuljetetaanko postia todellakin vielä nykyäänkin junalla? Vaunu oli ilmeisesti EFit? |
21.05.2007 17:08 | Jonne | Tavallista kirje-ja lehtipostia ei kuljeteta junassa nykyisin, aivan liian kankea systeemi siihen, mutta joitain yksittäisiä postipaketteja varmaan saattaa kulkea, samaan tyyliin ku kotimaan sisäinen lentoposti. |
21.05.2007 18:05 | Pauli Kyllönen | Pikajunissa 264 ja 266 on EFit vaunut ja kun katoin niin 264 oli Seinäjoelle tullessaan 32 min. myöhässä joten juna ollut täten 264. EFit vaunu siis ollut kyseessä. Toimittajat elävät vanhoja aikoja vaikka vaunu olisi mikä tahansa tai juna mikä tahansa. |
21.05.2007 18:19 | jpl | Itseasiassa postin kuljetus junalla ei ole mitenkään kankea systeemi. Raha siinä vain on ollut syynä, että postin kuljetus ei junissa nykyään toimi. |
21.05.2007 18:38 | Jonne | Joo, jos siinä vaunussa olis aljittelijat mukana, mutta tänä päivänä ei oo enää "liikkuvia" lajittelijoita ja ilman niitä homma ei toimi. Posti kulkee pääsäntösesti yöllä, eikä yöllä kulje junia kovinkaan tiheästi, postilla kun sattuu vielä nykyään olemaan kohtuu tiukat ja tarkat aikataulut. |
21.05.2007 19:20 | Sejase | Ja ei sellainen junapostinlajittelijan vakanssi kovin monelle kelpaa. Yötyötä, postinlajittelua liikkuvassa junassa--> saattaa tulla matkapahoinvointia, ja p*skan puhumista:) Ei olis ainakaan meikäläisen homma... |
21.05.2007 20:15 | jpl | Aina se kännykänpakkaamisen voittaa. |
21.05.2007 21:19 | Jonne | Eihän tossa hommassa muuta vikaa oo, ku se että töitten loputtua on aika kaukana kotoa, siitä "pienestä" haitasta saa nykypäivänä maksaa aika kovan lisän. |
22.05.2007 12:05 | Sakari Kestinen | Rautatieposti toimisi nykypäivänä niin, että esimerkiksi Kuivaniemen postitoimistosta ajettaisiin normaali Itellan auto Oulun POKiin, josta junakuljetus Helsingin POKiin Ilmalaan (Postintaival 9). Postijuna pysähtyisi matkan varrella Seinäjoen asemalla (postikeskus lähestulkoon asemalla) ja Tampereella Viinikassa (Tampereen POK on Multisillassa, käytännössä Helsinkiin menevä posti pitää ajaa Viinikan kautta siirtokuormauksena). Tarvittaessa, jos radanvarren postitoimistoilla on resursseja lajitella suoraan radanvarsikaupunkien postikeskuksiin (Ol, Sk, Tpe ja Hki) menevät postit omiin kuljetusyksiköihin (=rullakoihin), voidaan juna pysäyttää kuormausta varten myös pienemmillä asemilla. |
22.05.2007 12:09 | Sakari Kestinen | Eli postivaunu olisi käytännössä vain rahtivaunu täynnä rullakoita, joissa jokaisessa on ohjausapu (=mihin postikeskukseen menossa lajiteltavaksi). Ei siis mitään Pot-tyyppistä PTL-meininkiä on the rail-lajitteluineen vaan raakaa logistiikkaa. Lajittelu (hinnoittelupalveluineen) suoritetaan postitoimistoissa ja postikeskuksissa, eli mitään esiselvittäjiä ei postivaunuihin edes tarvita. |
22.05.2007 14:11 | Jonne | Sehän siinä on, ku resursseja ei ole. Nykyään kaikki postit menevät lajittelukeskuksen kautta, esim. täältä (Pietarsaari) tänne menevä posti lähetetään Seinäjoelle, samoin ku kaikki muukin lähtevä posti, josta se sitten tulee tänne takasin. Myöskin eri kiirrellisyysluokat "vaativat" eri kuljetuksen, yöllä ei kuljeteta kuin välttämätön posti, eli ykkösluokan kirjeet yms. Päivällä tuodaan sit viikkolehtiä sun muuta tavaraa. |
22.05.2007 15:30 | Simo Virtanen | Ehkä pikkasen offtopiikkia, mutta Postin (Itella Oyj) mukaan postia investoi voimakkaasti neljään lajittelukeskukseen eli Helsinki, Tampere, Kuopio ja Oulu. Postia lajitellaan myös Turussa, Seinäjoella ja Lappeenrannassa. Kolmeen viimeksi mainittuun ei investoida eli eivät varmaankaan ole Itellan suunnitelmissa mitään pitkäaikaisia lajittelukeskuksia. Ainakin nuo neljä suurinta lajittelukeskusta ovat sen verran suuria "tehtaita", että aivan turhaa edes ajatella jotain junassa tapahtuvaa lajittelua koskaan enää nähtävän. |
22.05.2007 22:07 | Jonne | Jatketaan vielä vähän aiheeseen liittyvällä ot:lla. Nykyisellään aikatualut on jo aika kireet, joten jotain uutta ne saa keksiä, jos meinaavat esim. Seinäjoen lajittelun lopettaa. Tässä lähistöllä on ainakin Vaasassa jonkinlainen lajittelukeskus, Kokkolasta en oo varma mitä ne siellä tekee. |