Toukokuu 2007
Havainto
22.05.2007 08:17
VR:n tulevan kilpailijan nimi on selvinnyt. Itä-Suomen tavaraliikenteestä kiinnostuneen yrityksen nimi on Teollisuuden Raideliikenne Oy TR Group.
Kiuruvedelle maaliskuussa perustettu TR aikoo ottaa siivun tavaraliikenteestä heti, kun lupa-asiat on saatu kuntoon. Savon Sanomien haastattelema yhtiön toimitusjohtaja Markku Soininen kertoo, että TR:n tähtäimessä ovat suomalaisen raskaan teollisuuden kuljetukset.
Maantieteellisesti uutta yhtiötä kiinnostaa Itä-Suomi. Soininen ei kuitenkaan lähde vielä ennakoimaan toiminnan laajuutta. VR menetti monopolinsa viime vuonna, kun Euroopan unioni vaati kotimaan tavaraliikenteen avaamista kilpailulle.
//www.yle.fi/uutiset/24h/id60686.html
Kommentit
22.05.2007 08:44 | Pasi Kokkonen | Nähtäisiköhän tuon myötä Huutokoski - Savonlinna ja Nurmes - Kontiomäki väleillä enemmän liikennettä? |
22.05.2007 09:40 | joht. Nyman | Nyt tulee taas puolitotista marmatusta: Onko kukaan ottanut sitä asiaa huomioon, että VR:hän voi hyvinkin varata itselleen niin paljon ratakapasiteettia, että yksikään kilpailija ei yksinkertaisesti mahdu rataverkolle. Eri asia on sitten se, kulkevatko kaikki ratakapasiteetin saaneet junat rataverkolla vai eivät, mutta kumminniin, pointin ymmärtänee ainakin puolet lukijoista. |
22.05.2007 09:43 | Pasi Kokkonen | Eiköhän siinä ole velvoitteet myös ajaa ne junat, eikä vain mahdollisuus varata kapasiteetti. Tämänkin varmasti voit selvittää suoraan RHK:lta täällä mutuilun sijaan. |
22.05.2007 09:48 | joht. Nyman | Mun mielestä asia ei täysin suorasti selviä RHK:n sivuilta. Esim. //www.rhk.fi/radan_kaytto/liikennesuunnittelun_perustiedot/graafiset_aikataulut/ -sivulla toki viitataan säännölliseen liikenteeseen, mutta mitä sitten jos tulee tarve ajaa kahden tunnin päästä lisäjuna? Lohkeaako ratakapasiteettia per heti netto, vai lähteekö juna viikon + 2 tunnin päästä liikenteeseen? Tuo mun edellinen kommentti oli siis tämä sama asia toisin päin. |
22.05.2007 09:53 | Pasi Kokkonen | Voi Nynny hyvä. Otetaan edes ne oikeat kohdat tueksi: //www.rhk.fi/radan_kaytto/rataverkolle_paasy/liikennoinnin_edellytykset/ratakapasiteetin_hakeminen/ |
22.05.2007 09:55 | joht. Nyman | Pasi hyvä, kiitos linkistä. Nyt mä oon tän suhteen täysin kartalla. Mutku silti tässä on nyt joku juttu, joka tuntuis klikkaavan, esimerkiksi sellainen snadi keissi, että tää jotenkin nyt haiskahtaa kilpailulta paperilla, ei todellisuudessa. |
22.05.2007 09:59 | Pasi Kokkonen | Totta. Kyseessä voi olla myös pieni painostus VR:ää kohtaan. Jää nähtäväksi mitä tästä seuraa, mutta hienoahan se olisi saada uusi operaattori ja uutta kalustoa radoille. |
22.05.2007 11:26 | Simo Virtanen | En usko siihen, että VR:llä olisi edes teoreettista mahdollisuutta varata kaikkea ratakapasiteettia itselleen. Sitä kapasiteettia jakaa viranomainen eli RHK ja viranomaiset toimivat (ainakin periaatteessa) puolueettomasti ja tasavertaisesti. Ennemmin mietityttää se tilanne, kun VR:n juna, sanotaan nyt vaikka Pendolino, hyytyy jonnekin Parikkalaan ja ko. junalle varattu viiva menee umpeen. Jääkö Pendoliino matkustajineen odottamaan TR:n tavaraliikennettä, jolle on myönnetty kapasiteettia X määrä. Ei kai se sentään ole TR:n päänsärky, jos VR:llä on kalusto-ongelmia. Nykyisin VR on tuollaisessa tilanteessa voinut muuttaa muun oman liikenteensä kulkua, mutta kilpailijalle on paha mennä sanomaan yhtään mitään. Saattaa siitä matkustajien suhteen riemu revetä, kun kulutetaan pari-kolme tuntia ylimääräistä aikaa Parikkala-Kouvola välillä. |
22.05.2007 11:39 | Slaveriot | Lainaus MOT-ohjelmasta (TV1 20.11.2006) MOT:"Ensi vuoden alusta rautatiet avataan tavaraliikenteen kilpailulle. Kun radoille joskus tulee muita yhtiöitä, VR ei enää pysty määräämään, kenen juna menee ensin ja kenen väistää." Anne Herneoja: ”Silloinhan täytyy lähteä siitä, että rautatieliikennöitsijät eivät saa häiritä toisiaan. Eli jos yhden juna myöhästelee, niin se ei saisi toisen palveluita häiritä. Eli silloin pitää lähteä miettimään sitä syrjään ja sivuun odottelua siitä lähtökohdasta.” Mot:"Pendolino-juna myöhästyy 45 minuuttia lähdöstä ja reitille on tulossa kilpailevan yhtiö tavarajuna niin mitkä ovat siis todennäköiset tavat joilla tässä tilanteessa meneteltäisiin?" Anne Herneoja:”Kyllä se aikataulun mukaan lähtevä tavarajuna, ainakin näin teoreettisena mallina näyttäisi olevan se joka pääsee liikkeelle ja Pendolino lähtee sitten, kun siellä on vapaata kapasiteettia eli rata vapaa sille kulkea." Ja tiedoksi kaikille: Anne Herneoja on RHK:n Liikennejärjestelmäosaston liikennejohtaja |
22.05.2007 11:44 | Slaveriot | Lainaus MOT-ohjelmasta TV1 20.11.2006 MOT:"Ensi vuoden alusta rautatiet avataan tavaraliikenteen kilpailulle. Kun radoille joskus tulee muita yhtiöitä, VR ei enää pysty määräämään, kenen juna menee ensin ja kenen väistää." Anne Herneoja:”Silloinhan täytyy lähteä siitä, että rautatieliikennöitsijät eivät saa häiritä toisiaan. Eli jos yhden juna myöhästelee, niin se ei saisi toisen palveluita häiritä. Eli silloin pitää lähteä miettimään sitä syrjään ja sivuun odottelua siitä lähtökohdasta.” Anne Herneoja on RHK:n liikennejohtja |
22.05.2007 12:18 | AH | Tuo RHK:n Verkkoselostus on oiva "apuväline". Sieltä löytyy ratkaisu joka ongelmaan. Tosin kaikkea ei vielä ole ratkastu: "Ratahallintokeskus on laatimassa toimintaohjetta liikenteen häiriötilanteiden purkamisesta. Ohje on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2007 aikana. Ratahallintokeskus määrittää säännöt rautatieyritysten välisten häiriötilanteiden hallinnasta. Rautatieyritys voi antaa ehdotuksensa omiin juniinsa liittyvistä häiriötilanteiden toimintaohjeista. Häiriötilanteiden haitoista ja korvausvastuista pyritään neuvottelemaan Ratahallintokeskuksen kanssa." |
22.05.2007 12:38 | Slaveriot | Lainaus MOT (TV1 20.11.2006) MOT:"Ensi vuoden alusta rautatiet avataan tavaraliikenteen kilpailulle. Kun radoille joskus tulee muita yhtiöitä, VR ei enää pysty määräämään, kenen juna menee ensin ja kenen väistää". Anne Herneoja:”Silloinhan täytyy lähteä siitä, että rautatieliikennöitsijät eivät saa häiritä toisiaan. Eli jos yhden juna myöhästelee, niin se ei saisi toisen palveluita häiritä. Eli silloin pitää lähteä miettimään sitä syrjään ja sivuun odottelua siitä lähtökohdasta:" |
22.05.2007 12:42 | Pasi Kokkonen | Mitäpä luulet, jokohan tuo kolmannella kerralla tuli selväksi? Mielenkiintoista tähän kilpailutilanteeseen ja kapasiteettiin suhteutettuna on se, kuinka innokkaasti viime vuodet on liikennepaikkoja (kohtauspaikkoja -> kapasiteetin lisäys) vedetty rullalle. |
22.05.2007 12:43 | Slaveriot | Eiköhän Anne Herneoja sen tämän haastattelun loppu puolella hyvin selvästi sano. //www.yle.fi/mot/mm061120/kasikirjoitus.htm">//www.yle.fi/mot/mm061120/kasikirjoitus.htm |
22.05.2007 12:46 | Slaveriot | Sori olin laittanut itteni vahingossa mustalle listalle. |
22.05.2007 13:10 | jpl | Taitavat ottaa ison siivun, eli Talvivaaran liikenteen. |
22.05.2007 13:16 | Pasi Kokkonen | Jaa, mitenkähän maahtaa deevereiden elinkaari muuttua jos Itä-Suomen teollisuuden kuljetukset lipsahtaa VR:ltä pois. Veturipula ainakin helpottaa. |
22.05.2007 13:24 | Pasi Kokkonen | TEOLLISUUDEN RAIDELIIKENNE OY TR GROUP Y: 2104960-4 Päätoimiala: Rautatieliikenne Kotipaikka: KIURUVESI |
22.05.2007 13:25 | Move off | Outoon aikaan tämä tulee julkisuuteen, kun turvallisuustodistuksen hakuaika tälle vuodelle on juuri mennyt umpeen. Sääntöjen mukaan uusi operaattori pääsee aloittamaan liikennöinnin vasta ensi vuoden lopulla, jollei ratakapasiteettia myönnetä kiireellisenä jo aikaisemmin. |
22.05.2007 13:57 | Pasi Kokkonen | Mikäs sen sanoo, ettei sitä ole haettu jo aiemmin? |
22.05.2007 14:04 | Tuomas Pätäri | Uskoisin vahvasti häiriötilanteiden käytännön ratkaisun olevan sellainen, että tuossa esimerkkitilanteessa myöhässä oleva pendoli pääsee lähtemään ensiksi, ja tästä hyvästä VR maksaa korvauksia TR groupille tavarajunan myöhästymisestä. Jos tavarajuna on jostain syystä erityisen kiireellinen, TR group taas käyttää oman kapasiteettinsa ja pendoliino odottaa. Tuo Simon selvitys kapasiteetin varaamisesta on selvä juttu, eli Nymanin pelko tuolta osin on turha. |
22.05.2007 15:28 | tane | Pasi: Tuossa toisessa havainnossa kylläkin Alppivuorta lainaten kerrotaan, ettei hakemuksia ole vielä tullut. |
22.05.2007 16:49 | Arto | Tilanne on kyllä täysin järjetön mikäli matkustajuna joutuu odottelemaan ties kuin kauan vain siksi että se on myöhässä ja joillain esim. puupölleillä on "kiire lahoamaan" jonnekin varastoon! Joku järkihän tälläisissä tilanteissa on syytä säilyttää vai kannattaisiko matkustajaliikenne lopettaa kokonaan jos tilanne noinkin älyttömäksi saattaa mennä? |
22.05.2007 16:50 | Epa | Hesarissa julkaistun STT:n uutisen mukaan uusi toimija olisi kiskoilla aikaisintaan vuonna 2009. Liikennöintihanke on vielä alkutekijöissään, sillä toimilupahakemusta ei ole vielä jätetty eikä sopimuksia kalustohankinnoista ole tehty. Ensivaiheessa tarvitaan Rautatievirastosta turvallisuustodistus ja sen jälkeen liikenneministeriö myöntää toimiluvan. Vasta sitten voidaan varata Ratahallintokeskukselta kapasiteettia kiskoilta. Toimiluvan jälkeenkin liikennöinnin aloittaminen vielä kestää, sillä seuraavan vuoden kapasiteetti on varattava Ratahallintokeskukselta jo huhtikuussa. Itse liiketoiminnassa on lyhyellä aikavälillä myös alan kysyntätilanne muuttunut. Tuontipuun tyrehtyminen ja bioenergiahankkeet näkyvät jo nyt investoinneissa. VR Cargo on aloittanut ne tilaamalla 50 uutta puutavaravaunua. Venäjän puutavaratullit lisännevät kotimaisen raakapuun kuljetustarpeita. Myös uudet kaivoshankkeet merkitsevät lisätonneja kiskoille. |
22.05.2007 16:52 | Epa | Koko uutinen: //www.hs.fi/talous/artikkeli/VR+on+saamassa+kilpailijan+tavaraliikenteeseen/1135227426806 ja hieman laajempana: //www.talentum.com/doc.te?f_id=1176162 |
22.05.2007 16:56 | Simo Virtanen | Arto; ei kai sille mitään estettä ole, että rautatiefirmat sopivat keskenään korvauksista liikennehäiriöistä. Eli TR myy VR:lle omat viivansa reiluun hintaan. Niinhän se menee ilmailussakin eli jos X-yhtiön kone ei pääse sille varattuun rakoon, niin se on sitten voivoi-smörsmör. Muiden liikennöintiä ei sillä sotketa, olivatpa sitten rahti- tai matkustajakoneita. |
22.05.2007 17:06 | Arto | No sehän on oiva rahastusautomaatti TR:lle joka ei aja lainkaan matkustajajunia! Lentokoneet eivät kyllä sovi esimerkiksi kun niillä on tapana myöhästellä paljon ja matkustajat tuntuvat nielevän sen mutisematta, itseäni on kyllä kyseiset kulkuneuvot suunnattomasti harmittaneet kun odottelet lentokentän lähettyvillä monta tuntia eikä mitään tietoa ole saatavissa koska se rakkine suvaitsee laskeutua! Ei voi soittaa edes ku eihän niissä saa puhelinta pitää päällä, junassa taas pitäisi olla kaikki mahdolliset tietoliikenne yhteydet yms. miksei lentokoneessakin vaadita samaa? |
22.05.2007 17:12 | Simo Virtanen | Ai jaa, itse olen kyllä useampaan kertaan ajanut satoja kilometrejä taksilla lentoyhtiön piikkiin, yöpynyt hotellissa, saanut 2x maksamani lipun arvoisia hyvitys-vouchreita ja vähintään syötävää/juotavaa. Mitä VR on myöhästymistä hyvittänyt? Ei yhtään mitään! Olen saanut vaihtaa Pendosta pikajunaan jossakin lakeuksien pimeydessä ratapenkan lumihangessa tetsaten. Siinä taisteltiin vapaista istumapaikoista, eikä paljoa herrasmiehen hyveitä tunnettu. Aivan luokatonta palvelua. |
22.05.2007 17:14 | Jukkis | Ei ole mitenkään sanottua, että TR pääsisi raiteille vasta 2009. Vuoden 2008 verkkoselostuksesta: "Säännöllisen liikenteen ratakapasiteetin jakopäätöksiä voidaan muuttaa jäljellä olevaa aikataulukautta varten kyseisen aikataulukauden aikana erillisinä muutosajankohtina edellyttäen, että muutos ei vaikuta muille rautatieyrityksille myönnettyyn ratakapasiteettiin tai Euroopan talousalueen kansainväliseen liikenteeseen. Muutosajankohtia ovat aikataulukauden alku ja lukuvuoden koulutyön päättymistä seuraava viikonvaihde lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 00.00. Mainittujen muutosajankohtien lisäksi Ratahallintokeskus voi erityisestä syystä päättää muistakin muutosajankohdista." Eiköhän tuohon erityiseksi syyksi vielä kelpaisi uuden operaattorin liikenteen aloittaminen, jolloin ei olla edes sidottuja noihin päivämääriin. Toki omat hankaluutensa tuosta muutosmenettelystä seuraa esim. aikatauluja laadittaessa. |
22.05.2007 17:14 | Arto | Olet varmaan joku kanta-asiakas tai jossain muussa erityisryhmässä jonka jäseniä on syytä nuoleskella? Lentojen ehdotkin on yksinkertaistettuna "yhtiö ei vastaa mistään mitään eikä korvaa yhtään mitään"! |
22.05.2007 17:19 | Simo Virtanen | En ole mikään VIP. Nytkin olisi jemmassa SAS&co:n 400 euron suuruinen matkalippu. Olin lentämässä Kööpenhaminan vaihdolla Düsseldorffiin, kun lähtöselvityksessä pahoitellen kysyttiin, että olisinko valmis vaihtamaan lentoa ylibuukkauksen takia. Tilalle tarjottiin suoraa lentoa, joka oli perillä varttia alkuperäistä vaihtoehtoa aiemmin ja päälle lätkäistiin vielä 400 euron voucheri. Siinä maalaispoika aivan hämmentyi. |
22.05.2007 17:31 | Arto | Ylibuukkaus siinäpä oiva esimerkki matkustajan ala-arvoisesta kohtelusta! Vai eikä lippuja myyvällä henkilökunnalla todellakaan ole käsitystä montako matkustajaa koneeseen sopii? No sä sait hyvityksen ja kaikki on sun kohdalta iha jees, muttei se kuitenkaan tarkoita että kaikkia olisi kohdeltu yhtä hyvin. |
22.05.2007 17:44 | rautatie | Bisnesmatkustaja jos haluaa tulla täyteen koneeseen, hänelle myydään lippu hintaan xxxx euroa, ja annetaan 400 euron lahjakortti jollekin turistille joka jää koneesta pois. Lentofirma voittaa vielä monta sataa (tai jopa tuhatta) euroa. |
22.05.2007 17:45 | jpl | Mikäli mennään nykyisten lakien ja sääntöjen mukaan, niin liikenne alkaa aikaisintaan aikataulukaudella 2009. |
22.05.2007 17:53 | jpl | Eli turvallisuustodistus voidaan nyt myöntää vasta ensi vuonna, koska tämän vuoden hakuaika meni jo... Vasta turvallisuustodistuksen saamisen jälkeen saadaan hakea toimilupaa. Kapasiteetin hakuun päästään, kun toimilupa on saatu. |
22.05.2007 18:10 | Arto | Hakuaika meni umpeen, kylläpä on taas niin tyypillistä byrokraattien puuhastelua... |
22.05.2007 18:46 | Simo Virtanen | Hakuaika meni umpeen, mutta kyllä viranomaisilla oikeasti on mahdollisuus taipua vaikka mihin. Melkeinpä mikä tahansa hakemus voidaan ottaa käsittelyyn melkein milloin tahansa ja käsitellä pikapika vauhtia. Kaikenlaiset määräajat ovat lähinnä ohjeellisia ja asetettu sitä varten, että viranomaiset kykenisivät jotenkin ennakoimaan tehtäviään. Jossakin valitusasioissa määräajat ovat tiukkoja, koska silloin on yleensä useampia parteja vastakkain ja määräajoista lipsuminen aiheuttaisi vahinkoa toiselle puolelle. Enkä todellakaan tarkoita mitään lehmänkauppoja, joissa viranomainen jotenkin suosisi jotain operaattoria. Käsittelyprosessi olisi täysin oikeudenmukainen ja puolueeton, vaikka asia käsiteltäisiinkin pikavauhtia. Tässä tapauksessa tuskin kenelläkään on tietoa, kuinka RHK suhtautuu tulokkaisiin. Mikäli sen intresseissä on kilpailun varmistaminen, niin TR:lle saadaan kyllä turvallisuustodistus ennen lumen tuloa. Jos taas suhtautuminen on nuivaa, niin hakuaika päättyi, piste. |
22.05.2007 18:54 | LasseH | Turvallisuustodistusten haku voisi tosiaan olla jatkuvaa, todistus myönnettäisiin sitten kun se on käsitelty sekä hyväksytty ja tämän jälkeen todistus olisi voimassa heti. Tuo kalenterivuosihomma tuntuu tässä yhteydessä vähän oudolta. Ratakapasiteetin anomuksien kohdalla taas määrätäyt hakuajat ovat perusteltuja koska sillä on suoraan vaikutusta liikennöintiin, aikatauluihin yms. |
22.05.2007 19:36 | tlajunen | Artolle vielä kommenttina, ennenkuin palataan aiheeseen: yhtiöt ylibuukkaavat koneita hieman, koska aina muutama jää tulematta. Halvempaa maksaa yli jääneelle tyypille vähän, kuin lennättää tyhjiä tuoleja. |
22.05.2007 20:11 | Arto | Mitähän syytä niillä saamattomilla byrokraateilla on ennakoida tehtäviään, mitähän ne on nyt tehneet turvallisuustodistusten käsittelyajalla? Varmaan nauttineet suurta palkkaa ja piereksineet toimistoissaan. Voisihan sitä ratakapasiteettiakin hakea milloin vain ja jos sitä ei ole niin voivoi. Jos radoilla on kapasiteettia eikä sitä saada käyttöön vain siksi että hakuaika on mennyt umpeen on se typerää resurssien tuhlaamista!? |
22.05.2007 20:54 | joht. Nyman | Artsi ja muu poppoo: Mä olen edelleenkin sitä mieltä, että tässä pelataan viimeiseen asti aikaa kilpailun oikealle avaamiselle, sillä eihän tällaista pelleilyä Suomen kokoisessa maassa kukaan voi todesta ottaa. Miksi ihmeessä tuo on tehtyä byrokratiaakin jäykemmäksi kaikkine kalenterivuosineen ja aikataulukausineen, miksei turvallisuustodistusta ja muita lippuja ja lappuja voi hakea yksiselitteisesti esim. 8 kk ennen suunniteltua liikennöinnin aloittamista? Miksi se pitää hakea tiettyyn päivään mennessä kerran vuodessa? Ei jummarra, sillä tuskin Suomen rataverkolle sentään niin suurta tunkua kuin Sedu Koskisen ravintoloihin. Mun mielestä tämä haiskahtaa tahalliselta kilpailun avaamisen vaikeuttamiselta, mun mielestä virastot Rautatie ja RHK, sekä VR Osakeyhtiö ovat kavereita keskenään sen sijaan, että VR joutuisi muiden raideliikennekilpailijoiden tapaan nöyristelemään mainittuja virastoja. Piirun verran off topiciin, mitä tohon Simo Virtasen 22.05.07 17:12 kirjoittamaan kommenttiin tulee, minä olen samasta asiasta marissut vaikka kuinka monta kertaa aiemminkin, mutta kun mikään ei auta, niin mikään ei auta; VR-niminen operaattori on aina oikeassa, ei maksava asiakas - ehkä se onkin mukiseva ja maksava asiakas. |
24.05.2007 09:41 | Jarkko Voutilainen | YLE Aamun peili 24.05.2007: //ra.yle.fi/ramgen/radiouutiset/0800.rm jossa noin kohdalla 3-6 minuuttia ohjelman alusta juttua tavaraliikenteen kilpailusta teemalla VR saa useita kilpailijoita tavaraliikenteeseen. |