Toukokuu 2007
Havainto
24.05.2007 16:19
Pendolino-junat valmistanut saksalais-ranskalainen Alstom suomii kovin sanoin VR:n toimintakulttuuria. Yhtiö on kyllästynyt olemaan yksin syntipukkina jatkuvasti myöhästelevään Pendolino-liikenteeseen.
"Liikenteen takkuilu johtuu paitsi meistä myös VR-yhtymästä. On selvää, että VR:n liikenteen suunnittelu ei ole kovin korkeatasoista. Aikataulut ovat liian tiukat eikä niissä ole ilmaa. Jos jokin menee vikaan, ongelmat kasautuvat nopeasti", Alstom Transportin Pohjoismaiden toimitusjohtaja Pelle Svensson perustelee.
//www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=1177089&s=r
Kommentit
24.05.2007 16:25 | pejole | Toimitusjohtajan nimi vaikuttaa yhtä luotettavalta kuin Pendolino :) |
24.05.2007 16:29 | tane | "VR:n huoltotilat kaipaisivat Svenssonin mukaan myös parantamista. Huoltovarikkoja saisi olla enemmän matkan varrella..." ;-) |
24.05.2007 17:08 | Jaakko Keränen | Kytkentäongelmat johtuvat siis törmäyksistä hirviin ja poroihin ja niistä aiheutuneisiin lommoihin kytkimissä... Heijaa Pelle! |
24.05.2007 17:52 | Eero Heinonen | Pelle ei vahingossakaan mainitse, että kyseisille junille on valmistumassa vuoden lopulla suuri ja moderni huoltohalli. Se tosin ei ole matkan varrella esim. Lapualla tai Kiteellä...;) |
24.05.2007 18:27 | ottivaappu | Tuo poroihin törmääminen on kyllä puppua. Pendohan käy pohjoisimmillaan kajaanissa ja oulussa, eikä kumpikaan paikka kuulu poronhoito alueeseen. Et peuroja ne taitavat olla jotka voivat törmätä pendoon... |
24.05.2007 19:20 | Tapani Kunnas | Pellen aikataulukommentista olen samaa mieltä; olisi parempi, jos aikatauluissa olisi nykyistä enemmän pelivaraa. Runkojen yhdistämisongelmien syyksi väitetyt lommot johtuvat taasen suunnitteluvirheestä; onko ollut pakko tehdä junan keula niin hauraasta materiaalista. Ainakin kriittisten komponenttien suojana olevat levyt voisivat olla pahvin sijasta vaikka terästä... Onhan noita peuroja sun muita elikoita muuallakin - vai onko sitten niin, että Pendolinoja ajetaan kaikkialla muualla vain sellaisilla rataosilla, jotka on aidattu... |
24.05.2007 20:27 | jpl | Mutta kun Suomessa on euroopan löysimmät aikataulut ja pelivaraa on jo ihan riittämiin... |
24.05.2007 20:29 | Tapani Kunnas | Ai on vai? Eipä silti tunnu pelivara riittävän, se on nähty monet kerrat. |
24.05.2007 21:01 | Ville Vehmaa | Ja tuollaisella asenteella meinaavat myydä junia vielä Helsinki-Pietari-yhteydellekin! |
24.05.2007 21:09 | jpl | Kyllä minä sanoisin väljäksi sellaista aikataulua, joka on "suunniteltu" 200 km/h nopeudella ajettavaksi ja juna on ajallaan perillä myös 160 km/h nopeudella... |
24.05.2007 22:50 | 4Axl | Niinpä niin,onhan se VR:n vika kun on aikataulut tiukkoja... Mutta kun saisi toi Alstom edes noi pendot toimimaan. Aikataulujen tiheyshän se rikkoo nämä pendolinot,tuo vain on selvästikkin osunut Pellen nilkkaan kun ei pendot toimi niin kuin pitäisi... :) On tainnut Pelle saada huomautuksia asiasta . |
24.05.2007 23:15 | Teemu Lokka | Komposiitista kun tekisivät sen keulan palat niin ei hajoaisi ihan heti. Jos siitä meinataan lentokonekin tehdä niin luulisi sen materiaalin olevan kestävää myös Pendolinon keulille... |
24.05.2007 23:28 | Iso Vaalee | Tarvitseeko meidän nyt verisesti loukkaantua, jos herra Svensson sanoo asioita, joissa on kuitenkin aika paljon perää. On se fakta, että aika harvassa maassa nopeita/suurnopeita junia irrotellaan ja yhdistellään kesken matkan Suomen kaltaisissa vaihtelevissa oloissa. Meillä on pakko, kun matkustajavirrat eivät riitä. Ja ei se mikään salaisuus ole, että maailman kalustovalmistajat pitävät yleisesti VR:ää hankalana asiakkaana, eivätkä ole kovin kiinnostuneita sen tarjouspyynnöistä. |
25.05.2007 02:02 | jpl | No mutta eihän pendolino ole edes kovin nopea juna euroopan mittapuun mukaan. On sekin fakta, että junia yhdistellään muuallakin, jopa erittäin toimivasti. Pendon keula muuten ON jo komposiittimuovia ja se hajoaa! :D |
25.05.2007 21:28 | pjh | Pendoja tulee ilmeisesti lisää kun kerran suomalais-venäläinen yhtiö neuvottelee *vain* Alsthomin kanssa pendojen hankkimisesta kv. liikenteeseen. Hankittavien Pendolinojen sn olisi 270 km/h. Periaatteessa on kyllä järkevää hankkia saman valmistajan junia kuin jo käytössä olevat - toisaalta venäläiset tilasivat Pietari-Moskova-junansa Siemensiltä. Että sellaista... |
25.05.2007 22:39 | jpl | ETR.600, josta kehitys tapahtuu: //www.zelpage.cz/fotogalerie/big/fs009.jpg - Giorgetto Giugiaroa parhaimmillaan. ;) |
29.08.2007 16:45 | Dakkus | Saksassa yhdistellään ja erotellaan ICE-junia jatkuvasti. Ja hyvin toimii. Siinä ei oikeasti ole yhtään mitään erityistä High Techiä. Samalla tavalla data on siirrettävissä vaunusta toiseen, vaikka se vaunu tulisi mukaan vasta puolessavälissä matkaa. |